Sida 3 av 3

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 09 jan 2024 19:23
av MatsG23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 18:36
Arctic Drifter skrev: 09 jan 2024 13:55
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 13:20
chaffis75 skrev: 09 jan 2024 13:15
mikebike skrev: 09 jan 2024 13:11

Jag tror inte silikonspray är optimalt. Hellre de-icer först och WD-40 sedan för att förhindra att det upprepas.
Är inte wd 40 typ silikon spray eller vad är de?
Nej inte alls. WD40 är supertunn olja som kryper in överallt. Lite mer som 5-56, men med mycket bättre smörjande egenskaper.
Det här är lite farligt, varumärket är ju WD-40 och deras storsäljare är väl multisprayen, den som man menar när man säger "WD-40":
2023-01-09 2.png


Det finns t.ex. också en WD-40 silikonspray:
2023-01-09.png


Tesla har dock inte specificerat exakt vilken WD-40 produkt de avser men jag har utgått från att det är Multisprayen som avses.
Nja...

Mig veterligen finns det bara en produkt som heter "WD-40" och den finns som sprej och på vanlig flaska och på dunk. Det är en så kallad multi-use produkt.

I övrigt finns det en mängd olika produkter som heter "WD-40 SPECIALIST" varav "Silicone" är en av många.

Skriver de WD-40 så är det för mig ingen tvekan om vilken produkt som avses. Men det kanske beror på att jag använder både WD-40 och olika WD-40 SPECIALIST på jobbet :?:
Jag undviker nog WD-40 med eller utan silikon om det går. Det är nog troligt att produkten innehåller en hel del pfas.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 09 jan 2024 19:30
av Nicke Nyfiken
MatsG23 skrev: 09 jan 2024 19:23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 18:36
Arctic Drifter skrev: 09 jan 2024 13:55
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 13:20
chaffis75 skrev: 09 jan 2024 13:15

Är inte wd 40 typ silikon spray eller vad är de?
Nej inte alls. WD40 är supertunn olja som kryper in överallt. Lite mer som 5-56, men med mycket bättre smörjande egenskaper.
Det här är lite farligt, varumärket är ju WD-40 och deras storsäljare är väl multisprayen, den som man menar när man säger "WD-40":
2023-01-09 2.png


Det finns t.ex. också en WD-40 silikonspray:
2023-01-09.png


Tesla har dock inte specificerat exakt vilken WD-40 produkt de avser men jag har utgått från att det är Multisprayen som avses.
Nja...

Mig veterligen finns det bara en produkt som heter "WD-40" och den finns som sprej och på vanlig flaska och på dunk. Det är en så kallad multi-use produkt.

I övrigt finns det en mängd olika produkter som heter "WD-40 SPECIALIST" varav "Silicone" är en av många.

Skriver de WD-40 så är det för mig ingen tvekan om vilken produkt som avses. Men det kanske beror på att jag använder både WD-40 och olika WD-40 SPECIALIST på jobbet :?:
Jag undviker nog WD-40 med eller utan silikon om det går. Det är nog troligt att produkten innehåller en hel del pfas.
Ja att det är giftigt är ingen hemlighet. Det vet nog alla som använder det professionellt.
Men man behöver inte dricka det. ;)

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 09 jan 2024 19:35
av MatsG23
Om man fortsätter använda produkter med pfas kommer det så småningom bli svårt att undvika att dricka det. Just saying.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 10 jan 2024 00:02
av Nicke Nyfiken
Apropå inte anpassad för vinterväder.
Man blir ju inte jätteimpad.


Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 10 jan 2024 11:28
av elvisp
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 11 jan 2024 17:49
av martinot
elvisp skrev: 10 jan 2024 11:28
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:
En annan nackdel med Minins laddport som jag upptäckt är att det samlas en del vatten i den när det regnar, då den är lite svagt vinklad uppåt dumt nog. Gillar inte heller de där gummipropparna som skall i och ur hela tiden (klart mycket bättre lösning hos Tesla).

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 12 jan 2024 13:34
av Bjelke
martinot skrev: 11 jan 2024 17:49
elvisp skrev: 10 jan 2024 11:28
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:
En annan nackdel med Minins laddport som jag upptäckt är att det samlas en del vatten i den när det regnar, då den är lite svagt vinklad uppåt dumt nog. Gillar inte heller de där gummipropparna som skall i och ur hela tiden (klart mycket bättre lösning hos Tesla).
Risk för frysning också då eller?

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 12 jan 2024 15:13
av Arctic Drifter
elvisp skrev: 10 jan 2024 11:28
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:
Jag köpte också ett sådant som jag hade förra vintersäsongen. Inga problem alls med luckan!
Men jag la det på något bra ställe våren -23 så den här vintersäsongen testar jag utan väderskydd, det går ok men har haft vissa issues med is/snö som är i vägen. Dock aldrig blivit stående eller liknande...

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 13 jan 2024 02:08
av martinot
Bjelke skrev: 12 jan 2024 13:34
martinot skrev: 11 jan 2024 17:49
elvisp skrev: 10 jan 2024 11:28
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:
En annan nackdel med Minins laddport som jag upptäckt är att det samlas en del vatten i den när det regnar, då den är lite svagt vinklad uppåt dumt nog. Gillar inte heller de där gummipropparna som skall i och ur hela tiden (klart mycket bättre lösning hos Tesla).
Risk för frysning också då eller?
Har sluppit det som tur är, men känns som en onödig risk för det med en dum vinkel/konstruktion på laddintaget. Hade kunnat undvikits lätt tycker man.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 13 jan 2024 21:10
av Bjelke
martinot skrev: 13 jan 2024 02:08
Bjelke skrev: 12 jan 2024 13:34
martinot skrev: 11 jan 2024 17:49
elvisp skrev: 10 jan 2024 11:28
Skaffade ett väderskydd till laddarna hemma där jag laddar 99% av tiden. Tässla store har för 295kr men det finns billigare alternativ om man googlar i 3 sekunder. https://www.xn--tssla-gra.se/ovrigt/lad ... e-snoskydd. Har inte haft några problem med min laddport ill M3 eller min Mini Cooper denna vintern. Jag hade mycket större problem med Minin än M3 innan inköp av väderskydd. Minins laddluckan är undermålig vid snö och vägrar öppnas/stängas vid minsta lilla is :shock:
En annan nackdel med Minins laddport som jag upptäckt är att det samlas en del vatten i den när det regnar, då den är lite svagt vinklad uppåt dumt nog. Gillar inte heller de där gummipropparna som skall i och ur hela tiden (klart mycket bättre lösning hos Tesla).
Risk för frysning också då eller?
Har sluppit det som tur är, men känns som en onödig risk för det med en dum vinkel/konstruktion på laddintaget. Hade kunnat undvikits lätt tycker man.
Kanske fixa ett litet dränage-hål med en fin borr? Fast då måste man väl montera bort
den först, och det är kanske meckigt…

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 14 jan 2024 14:49
av Jedis
MatsG23 skrev: 09 jan 2024 19:23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 18:36
Arctic Drifter skrev: 09 jan 2024 13:55
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 13:20
chaffis75 skrev: 09 jan 2024 13:15

Är inte wd 40 typ silikon spray eller vad är de?
Nej inte alls. WD40 är supertunn olja som kryper in överallt. Lite mer som 5-56, men med mycket bättre smörjande egenskaper.
Det här är lite farligt, varumärket är ju WD-40 och deras storsäljare är väl multisprayen, den som man menar när man säger "WD-40":
2023-01-09 2.png


Det finns t.ex. också en WD-40 silikonspray:
2023-01-09.png


Tesla har dock inte specificerat exakt vilken WD-40 produkt de avser men jag har utgått från att det är Multisprayen som avses.
Nja...

Mig veterligen finns det bara en produkt som heter "WD-40" och den finns som sprej och på vanlig flaska och på dunk. Det är en så kallad multi-use produkt.

I övrigt finns det en mängd olika produkter som heter "WD-40 SPECIALIST" varav "Silicone" är en av många.

Skriver de WD-40 så är det för mig ingen tvekan om vilken produkt som avses. Men det kanske beror på att jag använder både WD-40 och olika WD-40 SPECIALIST på jobbet :?:
Jag undviker nog WD-40 med eller utan silikon om det går. Det är nog troligt att produkten innehåller en hel del pfas.
WD-40 består av petroleumprodukter, huvudsakligen alkaner vilka är vattenavstötande. Den enda PFAS du hittar i någon av produkterna är PTFE i de varianter som innehåller PTFE. PTFE är i sig som tur är inte giftigt.

Alkaner har bra vattenavstötande effekt, WD står som bekant för Water Displacement, och tanken är nog att stöta bort vatten som kan frysa.

https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 9214C.html

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 14 jan 2024 16:53
av Camper63
Har en MY LR. -21 dec. Den står ute. Västkusten. Varit ovanligt snöig vinter. Möjligen på resa får den stå i parkeringshus. Inte haft några problem med fastfrusna dörrar, handtag etc. Sopar av snön. När jag ska nånstans får värmen gå nån timme. Brukar sätta den på 25-27 grader eller mer. Gillar varm bil. Fast inte när man kör. Kanske det är tricket. Sopa av snön. Köra ordentligt med värme länge? Hade en S förut. Fast den fuskade jag med i garage på vintern på hemmaplan. Inga problem med snö där heller vid utflykter. Har alltid snöborste som används vid snö. Många man ser på vägarna har tydligen inte råd med snöborstar. Eller så saknar de sunt förnuft. Troligen det senare

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 14 jan 2024 17:34
av Blond Bimbo
Att dörrlister och kombiluckelisterna fryser och det inte går och öppna varken dörren eller kombiluckan drabbar väl alla bilar som står ute i massiva "blötsnöoväder" som sedan fryser på. Tom på min gamla 1991 Mercedes Benz 300TE W124 som jag glömde köra in i garaget för en vecka sedan. Glömde totalt bort att "isbehandla" listerna. :oops:

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 14 jan 2024 22:50
av MatsG23
Jedis skrev: 14 jan 2024 14:49
MatsG23 skrev: 09 jan 2024 19:23
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 18:36
Arctic Drifter skrev: 09 jan 2024 13:55
Nicke Nyfiken skrev: 09 jan 2024 13:20


Nej inte alls. WD40 är supertunn olja som kryper in överallt. Lite mer som 5-56, men med mycket bättre smörjande egenskaper.
Det här är lite farligt, varumärket är ju WD-40 och deras storsäljare är väl multisprayen, den som man menar när man säger "WD-40":
2023-01-09 2.png


Det finns t.ex. också en WD-40 silikonspray:
2023-01-09.png


Tesla har dock inte specificerat exakt vilken WD-40 produkt de avser men jag har utgått från att det är Multisprayen som avses.
Nja...

Mig veterligen finns det bara en produkt som heter "WD-40" och den finns som sprej och på vanlig flaska och på dunk. Det är en så kallad multi-use produkt.

I övrigt finns det en mängd olika produkter som heter "WD-40 SPECIALIST" varav "Silicone" är en av många.

Skriver de WD-40 så är det för mig ingen tvekan om vilken produkt som avses. Men det kanske beror på att jag använder både WD-40 och olika WD-40 SPECIALIST på jobbet :?:
Jag undviker nog WD-40 med eller utan silikon om det går. Det är nog troligt att produkten innehåller en hel del pfas.
WD-40 består av petroleumprodukter, huvudsakligen alkaner vilka är vattenavstötande. Den enda PFAS du hittar i någon av produkterna är PTFE i de varianter som innehåller PTFE. PTFE är i sig som tur är inte giftigt.

Alkaner har bra vattenavstötande effekt, WD står som bekant för Water Displacement, och tanken är nog att stöta bort vatten som kan frysa.

https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 9214C.html
Ja troligen är flouropolymerer som tex PTFE relativt ofarliga men ger upphov till spridning av långlivade och skadliga PFAS-ämnen vid tillverkning och som avfall. Därför bör de så långt som möjligt fasas ut. https://chemsec.org/the-teflon-chemical ... it-really/

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 15 jan 2024 12:17
av Gustafsson
Hade lite körigt till jobbet idag. 2 mil med yrsnö, tjocka drivor och helt oplogat 2 dm. Kan konstatera att MS fungerar bra som snöplog. Den drar ju som en traktor i snön.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 15 jan 2024 19:54
av PhR34k
Vi var bortresta till Spanien mellan 17/12-14/1 och både vår MS Plaid samt MYP startade utan problem. Min S hade tappat ca 10% under den tiden och jag körde förvärmning innan jag åkte iväg till en galleria för att tina upp den från allt snö. Jag kom in i bilen utan problem och kom iväg utan problem.
Samma gällde Yn. Att bilar inte är anpassade för kallt väder vette tusan.
Är baserad i Sthlm.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 15 jan 2024 21:27
av frippe
PhR34k skrev: 15 jan 2024 19:54
Vi var bortresta till Spanien mellan 17/12-14/1 och både vår MS Plaid samt MYP startade utan problem. Min S hade tappat ca 10% under den tiden och jag körde förvärmning innan jag åkte iväg till en galleria för att tina upp den från allt snö. Jag kom in i bilen utan problem och kom iväg utan problem.
Samma gällde Yn. Att bilar inte är anpassade för kallt väder vette tusan.
Är baserad i Sthlm.
Kan bara hålla med, vår y fungerar utmärkt nu i dessa bistra vintertider. Det enda som strular till och från är vindrutetorkare, men det är vad jag upplevt samma som på alla bilar jag haft innan och är nog mer beroende av skit bakom snöskrapan.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 20 jan 2024 14:44
av ANLI
Torkarna fryser fast också. Trodde det fanns någon form av värmning.
Ser att Tesla rekommenderar att ställa torkarna i serviceläge inför uppvärmning.

Efter 15 mil i snöväder. Man kan förstå varför kameran blir smutsig......

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 20 jan 2024 18:29
av Oscar11
ANLI skrev: 20 jan 2024 14:44
Torkarna fryser fast också. Trodde det fanns någon form av värmning.
Ser att Tesla rekommenderar att ställa torkarna i serviceläge inför uppvärmning.

Efter 15 mil i snöväder. Man kan förstå varför kameran blir smutsig......
Det finns elslingor i rutan. Aktiveras i klimatmenyn.

Re: Tesla är inte anpassad för vinterväder

Postat: 20 jan 2024 18:35
av mikebike
Oscar11 skrev: 20 jan 2024 18:29
ANLI skrev: 20 jan 2024 14:44
Torkarna fryser fast också. Trodde det fanns någon form av värmning.
Ser att Tesla rekommenderar att ställa torkarna i serviceläge inför uppvärmning.

Efter 15 mil i snöväder. Man kan förstå varför kameran blir smutsig......
Det finns elslingor i rutan. Aktiveras i klimatmenyn.
Aktiveras de inte vid förvärmning?
Kanske bara vid avfrostning?