Sida 3 av 6

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 19:56
av apkungen
MartinE skrev:
Jag har också blivit frälst av både bilen (Model S) och företaget Tesla. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag över hur rätt det här är - både för samhället i stort och för mig personligen! I höstas fick jag möjlighet att provköra en P85D och sedan dess har jag varit fast på riktigt...

Sedan några månader tillbaka läser jag i princip allt som skrivs här på forumet (tack för all inspiration!) och nu känner jag att det är dags att börja skriva lite också!

Att en Model S blir min nästa bil har alltså stått klart sedan i höstas, men exakt när är fortfarande en öppen fråga. Jag kommer att leasa bilen via mitt bolag med ambitionen att köpa loss den vid leasingperiodens slut.

Jag är ganska säker på vilken konfiguration jag vill ha: 85D med panoramatak, originalfälgar, svarta nästa-generationssäten, matt trädekor, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot, ultra Hi-Fi, köldpaket samt Nokian dubbfria vinterdäck. För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet, men jag tror det finns risk för att jag kommer att sakna dessa tillval om jag utelämnar dem. Det som jag har svårast att bestämma mig för är egentligen färgen! Från början var jag inne på deep blue, sedan hade jag en period när rött kändes bäst och nu är jag inne på att välja midnight silver. :)
Jag skulle inte ta panoramatak om det inte är så att du måste ha takräcke. Mer problem än bra och så kostar det. Det strålar kallt från det på vintern, låter mer, kan börja läcka, drar mer värme (om än marginellt). Det sägs att det ger mer utrymme för huvudet bak men utrymmet kommer längre fram än där man har huvudet. Han är 1,90 och har suttit i både med och utan och jag märkte ingen skillnad.

Jag tycker att trädekor o premiuminteriör kostar mer än det smakar.

Ljudpaketet ska visst vara bra, har inte jämfört, så om man verkligen gillar ljud är det perfekt. Annars är standardljudet tillräckligt bra för de flesta.

Köldpaketet är värt sina 10k bara för att få uppvärmd ratt. Underbart är det. Man kan ha tre grader kallare i kupén bara pga. det.

Vad gäller färg gillar jag deep blue mest, sen pearl white och sen midnight silver. Men jag skulle köra deep blue eller midnight silver bara för att de är nyare färger och det är alltid najs är ha en bil som ser lite nyare ut. Eller så skulle jag köra på vanlig vit och sen foilera den som många på formet gjort.

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 20:02
av Leo
Personligen gillar jag verkligen blå med panoramatak och beige läder! Ger ljus kup'e och snygg mörkare utsida.

Svart läder =mer praktiskt men det blir väldigt möööörkt i bilen.

Fått väldigt många kommentarer om just färgkombinationen på min (särskilt verkar kvinnor föredra ljus inredning över svart) kan ju vara bra om man ska visa frun! Låna hem en med ljus klädsel =hon tycker det är snyggt och gillar själva bilen, sen argumentera med de praktiska fördelarna med svart! :D

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 20:04
av Alx
Jag har allt i min bil utom 7 sits! Hade jag byggt ihop en bil idag så hade den nog sett ut på följande vis:

70D
Next-Gen, svart skinn
Panorama (möjlighet till takbox och känns luftigare att sitta bak)

Uppvärmd ratt behövs inte om man förvärmer bilen innan tycker jag, inte i Stockholm i alla fall kanske längre norrut!

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 21:46
av MartinH
On Topic igen.
Jag tror Tesla kan komma med en facelift under senhösten som innehåller de nya sensorer som behövs för mer autonom körning, på samma sätt som de började utrusta Model S med sensorer innan AP släpptes. Det underlättar nog utvecklingen av den en hel del med en massa bilar som samlar in data från alla tänkbara vägar och situationer.

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 23:09
av Gustafsson
Efter ca 1500 mil med min 70D tycker jag att panotaket suger på vintern, ger B-känsla avseende kvalitet (läcker), men ger luftigare kupé och takräckesmöjlighet. = svagt plus.
Interiörpaket med elbackluckan vill jag inte vara utan. Vore ännu bättre med el-frunk...
Håller med om att vinterpaket, rattvärme å värme i passagerarstolarna bak är inte fel, klart uppskattat bak. Har inte förstått storheten med elvärmda torkarblad än.
Så stort batteri man har råd med är nog bekvämt. Vid enstaka resor har jag fått ladda oftare än om jag haft 90-batteri och laddningen går lite saktare med 70 då man oftare måste utnyttja de sista 20% av kapaciteten, vilka laddar rätt segt. Skulle spara en -två timmar på en hundramilatrip med större batteri.
Stereouppgraderingen tycker jag är hutlöst dyr. Under körning är det helt enkelt inte tillräckligt bra akustiska förhållanden för ultra-HiFi. Bara kupebullret vid färd (50-60dB?) gör att man inte kan förvänta sig att uppfatta en finare dynamik i någon musik. Vill man bara ha volym är det nog bättre och billigare att eftermontera något från tredjepart, f.a. mer bas.
Sen är jag opportunist genom att rata skinnklädsel, väldigt snyggt, men handen på hjärtat, vidrigt att sitta på.
/70D

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 23:41
av MartinE
apkungen skrev:
MartinE skrev:
Jag har också blivit frälst av både bilen (Model S) och företaget Tesla. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag över hur rätt det här är - både för samhället i stort och för mig personligen! I höstas fick jag möjlighet att provköra en P85D och sedan dess har jag varit fast på riktigt...

Sedan några månader tillbaka läser jag i princip allt som skrivs här på forumet (tack för all inspiration!) och nu känner jag att det är dags att börja skriva lite också!

Att en Model S blir min nästa bil har alltså stått klart sedan i höstas, men exakt när är fortfarande en öppen fråga. Jag kommer att leasa bilen via mitt bolag med ambitionen att köpa loss den vid leasingperiodens slut.

Jag är ganska säker på vilken konfiguration jag vill ha: 85D med panoramatak, originalfälgar, svarta nästa-generationssäten, matt trädekor, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot, ultra Hi-Fi, köldpaket samt Nokian dubbfria vinterdäck. För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet, men jag tror det finns risk för att jag kommer att sakna dessa tillval om jag utelämnar dem. Det som jag har svårast att bestämma mig för är egentligen färgen! Från början var jag inne på deep blue, sedan hade jag en period när rött kändes bäst och nu är jag inne på att välja midnight silver. :)
Jag skulle inte ta panoramatak om det inte är så att du måste ha takräcke. Mer problem än bra och så kostar det. Det strålar kallt från det på vintern, låter mer, kan börja läcka, drar mer värme (om än marginellt). Det sägs att det ger mer utrymme för huvudet bak men utrymmet kommer längre fram än där man har huvudet. Han är 1,90 och har suttit i både med och utan och jag märkte ingen skillnad.

Jag tycker att trädekor o premiuminteriör kostar mer än det smakar.

Ljudpaketet ska visst vara bra, har inte jämfört, så om man verkligen gillar ljud är det perfekt. Annars är standardljudet tillräckligt bra för de flesta.

Köldpaketet är värt sina 10k bara för att få uppvärmd ratt. Underbart är det. Man kan ha tre grader kallare i kupén bara pga. det.

Vad gäller färg gillar jag deep blue mest, sen pearl white och sen midnight silver. Men jag skulle köra deep blue eller midnight silver bara för att de är nyare färger och det är alltid najs är ha en bil som ser lite nyare ut. Eller så skulle jag köra på vanlig vit och sen foilera den som många på formet gjort.
Jag har absolut inget behov av takräcke, men jag tycker att panoramataket är sjukt läckert (men det är sjukt om det läcker...)! :) Dels utseendemässigt, men även känslomässigt inne i kupén. Låter det verkligen så mycket mer? Och vad är det för slags ljud som tränger igenom?

Jag tycker det är riktigt snyggt med trädekor och det tillvalet märks ju knappt på prislappen, men jag börjar faktiskt bli lite tveksam till premiuminteriören! Den kostar väldigt mycket och verkar trots allt inte ge så mycket. Den elektriska bakluckan känns både häftig och praktisk, men det är väldigt sällan jag saknar en sådan på min befintliga bil. Hur pass stor skillnad gör de extra lamporna och den övriga inredningen, egentligen? Ni som har erfarenhet av både och, känns det "billigt" utan premiuminteriören? Just känslan är viktig för mig.

Re: På väg att slå till

Postat: 25 jan 2016 23:48
av MartinE
Leo skrev:
Personligen gillar jag verkligen blå med panoramatak och beige läder! Ger ljus kup'e och snygg mörkare utsida.

Svart läder =mer praktiskt men det blir väldigt möööörkt i bilen.

Fått väldigt många kommentarer om just färgkombinationen på min (särskilt verkar kvinnor föredra ljus inredning över svart) kan ju vara bra om man ska visa frun! Låna hem en med ljus klädsel =hon tycker det är snyggt och gillar själva bilen, sen argumentera med de praktiska fördelarna med svart! :D
Blått är snyggt! Och det är helt klart en klassisk kombination att välja mörk lack i kombination med ljus inredning (eller tvärtom). Men läder "måste" vara svart enligt mig! :) Jag har lite svårt för ljust läder.

Hmm, det är tillräckligt svårt för mig att bestämma själv, utan att sambon är med och tycker till, så det ska vi inte utsätta oss för... ;)

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 00:13
av MartinE
Gustafsson skrev:
Efter ca 1500 mil med min 70D tycker jag att panotaket suger på vintern, ger B-känsla avseende kvalitet (läcker), men ger luftigare kupé och takräckesmöjlighet. = svagt plus.
Interiörpaket med elbackluckan vill jag inte vara utan. Vore ännu bättre med el-frunk...
Håller med om att vinterpaket, rattvärme å värme i passagerarstolarna bak är inte fel, klart uppskattat bak. Har inte förstått storheten med elvärmda torkarblad än.
Så stort batteri man har råd med är nog bekvämt. Vid enstaka resor har jag fått ladda oftare än om jag haft 90-batteri och laddningen går lite saktare med 70 då man oftare måste utnyttja de sista 20% av kapaciteten, vilka laddar rätt segt. Skulle spara en -två timmar på en hundramilatrip med större batteri.
Stereouppgraderingen tycker jag är hutlöst dyr. Under körning är det helt enkelt inte tillräckligt bra akustiska förhållanden för ultra-HiFi. Bara kupebullret vid färd (50-60dB?) gör att man inte kan förvänta sig att uppfatta en finare dynamik i någon musik. Vill man bara ha volym är det nog bättre och billigare att eftermontera något från tredjepart, f.a. mer bas.
Sen är jag opportunist genom att rata skinnklädsel, väldigt snyggt, men handen på hjärtat, vidrigt att sitta på.
/70D
Jag inbillar mig att elbakluckan är väldigt lätt att vänja sig vid och att man skulle ha svårt att avstå från den när man väl vant sig. Men att man kanske inte kommer sakna den om man aldrig haft den?

Vi är bara två i familjen, så värme i baksätet kan jag utan tvekan klara mig utan. Det är nog mest rattvärmen som lockar med köldpaketet!

När det gäller batteri så tycker jag att 85 känns självklart för mig. Jag hade gärna fått större än så, men känner mig för snål för att uppgradera till 90. Jag skulle i o f s kunna acceptera de 32 500 kr i merkostnad, men jag tycker att höjningen av förmånsvärdet blir för stor! Då lägger jag i s f hellre de pengarna på premiuminteriören.

När det gäller ultra Hi-Fi börjar jag känna viss tveksamhet efter allas kommentarer. Konsensus verkar vara att det är ganska bra, men inte jättemycket bättre än originalljudet. Samtidigt är det faktum att jag nöjde mig med originalljudet på min befintliga bil det enda jag någonsin ångrat avseende den och jag har lovat mig själv att aldrig snåla in på ljudet vid nästa billköp... Det jag är ute efter är ett klart och bra ljud, där akustiska instrument låter som de ska låta, och där jag samtidigt har möjlighet att dra på ibland, utan att inredningen börjar skallra!

Skinnklädsel känns helt klart som ett måste för mig.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 04:45
av tehjimos
MartinE skrev:
Gustafsson skrev:
Efter ca 1500 mil med min 70D tycker jag att panotaket suger på vintern, ger B-känsla avseende kvalitet (läcker), men ger luftigare kupé och takräckesmöjlighet. = svagt plus.
Interiörpaket med elbackluckan vill jag inte vara utan. Vore ännu bättre med el-frunk...
Håller med om att vinterpaket, rattvärme å värme i passagerarstolarna bak är inte fel, klart uppskattat bak. Har inte förstått storheten med elvärmda torkarblad än.
Så stort batteri man har råd med är nog bekvämt. Vid enstaka resor har jag fått ladda oftare än om jag haft 90-batteri och laddningen går lite saktare med 70 då man oftare måste utnyttja de sista 20% av kapaciteten, vilka laddar rätt segt. Skulle spara en -två timmar på en hundramilatrip med större batteri.
Stereouppgraderingen tycker jag är hutlöst dyr. Under körning är det helt enkelt inte tillräckligt bra akustiska förhållanden för ultra-HiFi. Bara kupebullret vid färd (50-60dB?) gör att man inte kan förvänta sig att uppfatta en finare dynamik i någon musik. Vill man bara ha volym är det nog bättre och billigare att eftermontera något från tredjepart, f.a. mer bas.
Sen är jag opportunist genom att rata skinnklädsel, väldigt snyggt, men handen på hjärtat, vidrigt att sitta på.
/70D
Jag inbillar mig att elbakluckan är väldigt lätt att vänja sig vid och att man skulle ha svårt att avstå från den när man väl vant sig. Men att man kanske inte kommer sakna den om man aldrig haft den?

Vi är bara två i familjen, så värme i baksätet kan jag utan tvekan klara mig utan. Det är nog mest rattvärmen som lockar med köldpaketet!

När det gäller batteri så tycker jag att 85 känns självklart för mig. Jag hade gärna fått större än så, men känner mig för snål för att uppgradera till 90. Jag skulle i o f s kunna acceptera de 32 500 kr i merkostnad, men jag tycker att höjningen av förmånsvärdet blir för stor! Då lägger jag i s f hellre de pengarna på premiuminteriören.

När det gäller ultra Hi-Fi börjar jag känna viss tveksamhet efter allas kommentarer. Konsensus verkar vara att det är ganska bra, men inte jättemycket bättre än originalljudet. Samtidigt är det faktum att jag nöjde mig med originalljudet på min befintliga bil det enda jag någonsin ångrat avseende den och jag har lovat mig själv att aldrig snåla in på ljudet vid nästa billköp... Det jag är ute efter är ett klart och bra ljud, där akustiska instrument låter som de ska låta, och där jag samtidigt har möjlighet att dra på ibland, utan att inredningen börjar skallra!

Skinnklädsel känns helt klart som ett måste för mig.
ultra Hi-Fi är helt värt det! Väldigt skönt att kunna lyssna på musik och bara njuta av ljudet när man sitter o laddar. 90kWh uppgraderingen är ganska ovärd och jag skulle nog inte välja det! skinnklädsel är ett måste! rattvärme är inte ett måste men ganska bekvämt, vi har inge rattvärme men på lånebilen jag fick så hade dom rattvärme o gud va najs det var!

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 07:25
av Jerker
Gustafsson skrev:
Stereouppgraderingen tycker jag är hutlöst dyr. Under körning är det helt enkelt inte tillräckligt bra akustiska förhållanden för ultra-HiFi. Bara kupebullret vid färd (50-60dB?) gör att man inte kan förvänta sig att uppfatta en finare dynamik i någon musik. Vill man bara ha volym är det nog bättre och billigare att eftermontera något från tredjepart, f.a. mer bas.
Sen är jag opportunist genom att rata skinnklädsel, väldigt snyggt, men handen på hjärtat, vidrigt att sitta på.
/70D
Utan att ha provkört och hört skillnaden mellan de olika ljudpaketen så tror jag inte på att det skulle göra nån skillnad för mig personligen eftersom jag i princip bara lyssnar på klassisk musik. Med den dynamik som den kan ha så missar man alltid de svagare partierna med ett aldrig så litet kupébuller. Därför lyssnar jag sällan på musik i bil (om jag inte har headset på mig) utan det är talradio och ljudböcker som gäller.

Håller helt med dig om läderklädsel! Jag skulle inte heller köpa skinnmöbler till hemmet.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 07:42
av jonas
Elbaklucka i detta vinterväder skulle jag inte vilja vara utan. Då får man ha tvättservetter och en soptunna i bilen att slänga använda tvättlappar i ;-).
Visste inte att det fanns uppvärmda torkarblad det hade varit mumma tycker jag som tycks få snöis på bladen vid varje snöfall.
Ungarna vill ha värme bak.
Jag vill ha lättstädad bil dvs skinn. Har en bil med konstgjort tyg och den suger åt sig hår och smulor samt fläckar från olika dumma saker. Håren är värst att få bort. Men mycket svårare att tvätta och att hålla fin. Sadelsåpa är lösningen på all skinnvård och tvätt fixar även vinyl.

Panorama är läckert och ger möjlighet till takräcke men där slutar fördelarna. Den läcker lättare ger sus och dämpar inte kupeljud lika bra och sen har vi kallras. Är dock imponerad av hur bra den hindrar solinstrålningen på sommaren. Att ha den öppen fungerar bara i väldigt låga hastigheter pga ljud och det flaxar så man tror något skall gå sönder vid högre hastigheter. Jag har Panorama, skulle inte välja det igen. Det var mina erfarenheter.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 08:25
av e5m1r
Jag har valt allt förutom premium ljud, vinterpaket och extra stolar
Ljudet är ok som det är tycker jag och är inte värt merkostnaden
Vinterpaket bilen står i varmgarage möjlighet att förvärma dessutom sitter jag aldrig bak :)
Extra stolar enkelt våra barn är för stora funderade dock på att ta de bara för att det är coolt

Läder å nexgen måste enligt mig för de som inte bill ha läder borde nexgen ejbjudas i annat material
AP behöver jag ens komentera?
Luftfjädring här hoppas jag att den kommer utvecklas till aktivfjädring och då är det mer nytta sen är det trevligt med extra markfrigång
Lightning paket tog jag mest för svart innertak resten är också trevligt speciellt extra belysning och andra material i interiören som höjer kvalitetskänslan inne i bilen.
Panorama har jag haft på alla bilar tidigare och har vant mig vid att ha det så..., snyggt är det! tycker inte att teslas ger kallras, men jag kanske är bara van vid det ?
Vad det gäller kallras så tycker jag att de små triangel fönster ger kallras samt att det drar kallt från dörrar

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 08:44
av danni
Jag har panoramataket och har inte hunnit ångra det än. Har inte upplevt några problem alls med det, känner inte av något direkt kallras, och tycker det lyfter känsla och utseende på bilen rejält. Kan tänka mig att jag kommer uppskatta det ännu mer när jag hunnit ha det på sommaren också, fick ju min bil i oktober :)
MartinE skrev:
Hur pass stor skillnad gör de extra lamporna och den övriga inredningen, egentligen? Ni som har erfarenhet av både och, känns det "billigt" utan premiuminteriören? Just känslan är viktig för mig.
Jag har inte jämfört noga, men jag tycker knappt det är någon märkbar skillnad på interiördetaljerna. Den känns absolut inte billig utan.
MartinE skrev:
Jag inbillar mig att elbakluckan är väldigt lätt att vänja sig vid och att man skulle ha svårt att avstå från den när man väl vant sig. Men att man kanske inte kommer sakna den om man aldrig haft den?
Jag har haft elbaklucka på mina senaste fyra bilar före Teslan och trodde jag skulle sakna skiten ur det. Nu har det gått avvänja mig utan att behöva gå på rehab så det var inte så illa som jag trodde, men det är klart jag saknar det, särskilt som jag är inne i bakluckan mer på den här bilen än någon annan, då ungarna sitter där...
MartinE skrev:
När det gäller ultra Hi-Fi börjar jag känna viss tveksamhet efter allas kommentarer. Konsensus verkar vara att det är ganska bra, men inte jättemycket bättre än originalljudet. Samtidigt är det faktum att jag nöjde mig med originalljudet på min befintliga bil det enda jag någonsin ångrat avseende den och jag har lovat mig själv att aldrig snåla in på ljudet vid nästa billköp... Det jag är ute efter är ett klart och bra ljud, där akustiska instrument låter som de ska låta, och där jag samtidigt har möjlighet att dra på ibland, utan att inredningen börjar skallra!
Originalljudet är bra och du kommer kunna göra det du vill med det. Det är mycket klart, neutralt och fint ljud. Du kan dra på ganska rejält utan skaller och distortion. Samtidigt så har jag börjat längta efter att jag hade valt något mer. Det finns liksom ett löfte där någonstans som lockar mig - om standardljudet är såhär bra, hur bra lär inte uppgraderingen för 25k vara? Så nog finns det en risk att du ångrar dig ändå.

På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 08:46
av Herr X
Jag skulle säga att det är två saker att reflektera kring:
  • Utökat sensorpaket för autonom drift
  • Facelift med ny Model X-front
Nya kamera- och sensorpaketet håller Tesla på att arbeta med, men man kommer säkert först att prioritera att bli färdig med detta till Model 3 eftersom den ritas nu.
Därför tippar jag att Tesla Model S inte kommer se det nya sensorpaketet förrän 2017 eller 2018 - det är inte bråttom för Tesla eftersom man redan har ett försprång framför konkurrenterna när det gäller autopilot.

Facelift tror jag att man vill vänta lite med för att sträcka Model S liv så långt som möjligt. Model S lanserades 2012 men blev inte känd för massorna förrän 2014. Det betyder att bilen fortfarande är helt ny för de allra flesta. Biltillverkare släpper facelifts för att utöka livslängden hos en gammal bilmodell, och i Teslas fall är det inte nödvändigt att göra detta förrän bilen varit känd för de stora massorna i 5 år. Det innebär att en Facelift kan vara aktuell till 2018, men Tesla är ju ingen konventionell biltillverkare och kan göra lite som de vill.

Min tanke är iallafall att det är bra köpläge på Model S nu - Tesla kommer ha stort fokus på mjukvaruuppdateringar och det är inga stora hårdvaruuppdateringar (förutom de två ovan listade) som folk går och väntar på.

Bilen kommer kontinuerligt bli bättre - Tesla uppdaterar bilarna löpande. Min bil är inte ens ett år men det är massor av skillnader på nya bilar jämfört med min, så det finns inte något "perfekt" läge att köpa en Model S. Det läget skulle vara nu i så å fall, just eftersom vi inte går och väntar på någon hårdvara som förväntas dyka upp inom snar framtid.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 08:55
av tla
För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet
Gör inte det.. jag var nära att skippa ultra Hi-Fi för att komma ner lite i pris men är otroligt nöjd så här i efterhand, hade jag valt bort någon utrustning hade jag garanterat ångrat mig! Dessutom tänker jag mig att en fulltutrustad har bättre andrahandsvärde :)

Vad gäller uppgraderingar i form av hårdvara så är det alltid så med teknik, det finns alltid en ny version på väg ut. Sätter man aldrig ner foten lever man i en ständig väntan på något bättre istället för att njuta av nuet, så bara kör :)

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 10:56
av MartinE
jonas skrev:
Elbaklucka i detta vinterväder skulle jag inte vilja vara utan. Då får man ha tvättservetter och en soptunna i bilen att slänga använda tvättlappar i ;-)
Det där var bra information! Min nuvarande bil klarar det där ganska bra (knappen till bagageluckan sitter hyfsat skyddad) medan min sambos alltid är toksmutsig, vilket är ett stort irritationsmoment (inte roligt att bli kladdig om fingrarna när man ska sätta sig bakom ratten)! Då verkar det som att jag får ta med det där inredningspaketet ändå...

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 11:08
av MartinE
jonas skrev:
Panorama är läckert och ger möjlighet till takräcke men där slutar fördelarna. Den läcker lättare ger sus och dämpar inte kupeljud lika bra och sen har vi kallras. Är dock imponerad av hur bra den hindrar solinstrålningen på sommaren. Att ha den öppen fungerar bara i väldigt låga hastigheter pga ljud och det flaxar så man tror något skall gå sönder vid högre hastigheter. Jag har Panorama, skulle inte välja det igen. Det var mina erfarenheter.
danni skrev:
Jag har panoramataket och har inte hunnit ångra det än. Har inte upplevt några problem alls med det, känner inte av något direkt kallras, och tycker det lyfter känsla och utseende på bilen rejält. Kan tänka mig att jag kommer uppskatta det ännu mer när jag hunnit ha det på sommaren också, fick ju min bil i oktober :)
"Alla" tycker olika och det är en av styrkorna med detta forum! Rent känslomässigt tog ni mig ett steg framåt och ett steg tillbaka där... Inte optimalt för beslutsprocessen, men helt klart nyttigt ändå! :)

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 11:23
av Ferro94
MartinE skrev:
jonas skrev:
Elbaklucka i detta vinterväder skulle jag inte vilja vara utan. Då får man ha tvättservetter och en soptunna i bilen att slänga använda tvättlappar i ;-)
Det där var bra information! Min nuvarande bil klarar det där ganska bra (knappen till bagageluckan sitter hyfsat skyddad) medan min sambos alltid är toksmutsig, vilket är ett stort irritationsmoment (inte roligt att bli kladdig om fingrarna när man ska sätta sig bakom ratten)! Då verkar det som att jag får ta med det där inredningspaketet ändå...
Gör det! Värt varenda spänn, bara för elbakluckan. Min vanliga sladd ligger alltid bak = alltid rena fingrar. Extrasladdarna (typ 2 osv) ligger i frunken = ständigt skitiga fingrar.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 11:27
av MartinE
Herr X skrev:
Min tanke är iallafall att det är bra köpläge på Model S nu - Tesla kommer ha stort fokus på mjukvaruuppdateringar och det är inga stora hårdvaruuppdateringar (förutom de två ovan listade) som folk går och väntar på.

Bilen kommer kontinuerligt bli bättre - Tesla uppdaterar bilarna löpande. Min bil är inte ens ett år men det är massor av skillnader på nya bilar jämfört med min, så det finns inte något "perfekt" läge att köpa en Model S. Det läget skulle vara nu i så å fall, just eftersom vi inte går och väntar på någon hårdvara som förväntas dyka upp inom snar framtid.
tla skrev:
Vad gäller uppgraderingar i form av hårdvara så är det alltid så med teknik, det finns alltid en ny version på väg ut. Sätter man aldrig ner foten lever man i en ständig väntan på något bättre istället för att njuta av nuet, så bara kör :)
Ni har naturligtvis helt rätt, det är egentligen bara att slå till! Men eftersom det är ett så stort beslut sitter jag och velar och väntar på att det ska komma någon nyhet som får mig att agera... :)

tla skrev:
Gör inte det.. jag var nära att skippa ultra Hi-Fi för att komma ner lite i pris men är otroligt nöjd så här i efterhand, hade jag valt bort någon utrustning hade jag garanterat ångrat mig! Dessutom tänker jag mig att en fulltutrustad har bättre andrahandsvärde :)
Är det "bara" fler högtalare och en subwoofer som skiljer mellan original och ultra eller finns det fler fördelar med ultra?

Angående högre andrahandsvärde är jag väldigt tveksam till att skillnaden kompenserar för högre anskaffningsvärde och högre förmånsvärde!

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 12:10
av Leo
Gällande 2-handsvärdet så förlorar man nog en del av inköpspriset på i princip alla tillval, fram för allt de som kostar mycket. Javisst det finns de som ALLTDI / ALDRIG skulle köpa en bil med/utan Panotak/7-sits/läder/4WD/HiFi osv men det är personliga preferenser och något annat än generella 2-a handsvärden på tillval eftersom vi alla är olika. Sen anses vissa tillval som dyra och andra som billiga. Men generellt sett finns det nog en marknad för i princip alla bilar oavsett utrustning.

Generellt sett så förlorar man liiite----ALLA pengar man lagt på tillval med några få undantag. Sen kan det ju till och med vara så att det du kostat på "extra" gör att någon annan tycker att den är mindre värd än om bilen inte haft det från början...t ex svart metallic. kostar 10 800kr men smutskänslig så många föredrar en mer praktisk färg och kanske t o m är beredd att betala mindre för den än en solidvit som kostade 0kr. Panotak är ju i dagsläget i princip ett måste om du ska ha takräcke och dessutom ger det mer ljus in i kupén men samtidigt som man, åtminstone tidigare, hade lite strul med läckage som dock Tesla oftast kunnat fixa till utan problem.

Sen ska du ju själv åka omkring i och leva med bilen du köper så speca den som du vill ha den eller leta efter en begagnad med lämplig utrustning för dig.

Desto fler tillval du plockar på, desto mer klumpas de ihop och restvärdet på varje enskild del minskas så att säga.

Sen kanske ett tillval är attraktivt i början. Sen ändras preferenserna eller det blir strul med den då sjunker intresset om det finns på bilen. Sen kan ju olika motorversioner påverka driftskostnader som försäkring, förmånsvärden osv som gör att efterfrågan påverkas åt ena eller andra hållet.

De tillval man kan köpa/Aktivera efteråt är de du kan fundera minst på =går ju enkelt att lösa senare om du vill. AP, dubbelladdare, Vinterdäck. Färg kan du ju till och med foliera till valfri färg till en rimlig kostnad om du ändrar dig senare. 21" ska du veta att det är bättre att få bilen på 19", lägga dessa på vinterdäcken, sälja gummit och köpa 21" separat. Kryssar du i 21" från början ersätter de 19" och då är 48800 lite väl högt pris tycker många då de sen måste köpa till V-däck + fälg.

Tror personligen det finns riktigt bra efterfrågan/2-handsvärde på "snikutrustade" Tesla också, dels beroende på att det finns så få och dels eftersom de då kommer att vara billigare än de flesta som ändå har lite mer utrustning. Dvs Tesla som "koncept" lockar rejält, särskilt om man kan köpa en till lägre prislapp än normalt. Utseendet är ju ganska lika oavsett utrustning så att säga och vill man t ex ha "schyssta fälgar" så är det enkelt att lösa i efterhand.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 15:03
av danni
MartinE skrev:
jonas skrev:
Panorama är läckert och ger möjlighet till takräcke men där slutar fördelarna. Den läcker lättare ger sus och dämpar inte kupeljud lika bra och sen har vi kallras. Är dock imponerad av hur bra den hindrar solinstrålningen på sommaren. Att ha den öppen fungerar bara i väldigt låga hastigheter pga ljud och det flaxar så man tror något skall gå sönder vid högre hastigheter. Jag har Panorama, skulle inte välja det igen. Det var mina erfarenheter.
danni skrev:
Jag har panoramataket och har inte hunnit ångra det än. Har inte upplevt några problem alls med det, känner inte av något direkt kallras, och tycker det lyfter känsla och utseende på bilen rejält. Kan tänka mig att jag kommer uppskatta det ännu mer när jag hunnit ha det på sommaren också, fick ju min bil i oktober :)
"Alla" tycker olika och det är en av styrkorna med detta forum! Rent känslomässigt tog ni mig ett steg framåt och ett steg tillbaka där... Inte optimalt för beslutsprocessen, men helt klart nyttigt ändå! :)
En sak att komma ihåg när du pratar om folk med panoramataket är att det är värt att fråga om de har nya eller gamla versionen av det. Tesla bytte nämligen ut hela panotaket i somras, efter att det varit för mycket problem med den gamla versionen. Jag har det nya taket.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 15:07
av apkungen
Jag vet bara att jag sitter bra i baksätet i en model s utan panoramautsikt också. Vad gäller de mer långsiktiga jämförelserna som kall stråling m.m. Lyssnar jag mest på Björn nyland. Han har klätt in sitt pano med isolering på insidan...

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 15:15
av MartinE
danni skrev:
En sak att komma ihåg när du pratar om folk med panoramataket är att det är värt att fråga om de har nya eller gamla versionen av det. Tesla bytte nämligen ut hela panotaket i somras, efter att det varit för mycket problem med den gamla versionen. Jag har det nya taket.
Det är så klart viktigt att ni påpekar sådana detaljer när ni svarar mig! ;)

Vilka förbättringar genomförde man då? Att det slutat läcka in vatten har jag hört, men är det även bättre isolerat mot ljud?

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 15:19
av danni
MartinE skrev:
danni skrev:
En sak att komma ihåg när du pratar om folk med panoramataket är att det är värt att fråga om de har nya eller gamla versionen av det. Tesla bytte nämligen ut hela panotaket i somras, efter att det varit för mycket problem med den gamla versionen. Jag har det nya taket.
Det är så klart viktigt att ni påpekar sådana detaljer när ni svarar mig! ;)

Vilka förbättringar genomförde man då? Att det slutat läcka in vatten har jag hört, men är det även bättre isolerat mot ljud?
Jag har ingen koll på detaljerna.

Re: På väg att slå till

Postat: 26 jan 2016 15:47
av Jerker
Måste vädra några funderingar angående panoramatak: Jag har genom åren haft ett par bilar med genomskinlig taklucka. Då har jag stört mig på att solen skiner in den vägen. Jag är iofs ingen solälskare utan sätter mig gärna i skuggan, så jag är kanske inte represenatativ. Men dessutom detta att bli störd av sol framifrån. Taket är ju ofta räddningen som skuggande faktor. I en bil med panoramatak har man ju bara ett smalt solskydd som täcker just synfältet och hindrar från att bli direkt bländad, men om solen kommer in, rakt framifrån, ovanför solskyddet, det skulle jag inte direkt uppskatta.

För mig känns panoramataket mest som en brist...