Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Halvljuset (och baklysena) är alltid släckt dagtid på auto.
Dimljuset skall inte (heller) vara på.
Misstänker att det är DRL som är tänt och inte dimljusen.
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner.
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
I mitt fall så hade jag däckhotell på BMW och bad att få det åtgärdat samtidigt som hjulskifte. Hade inte pallat åka in endast för att göra den justeringen. Ta det i samband med garanti/hjulskifte/service istället. Och jag håller med om att det borde göras innan den levereras till kund.
Jo, förstår verkligen det. Sådan skit orkar man inte med att lägga tid på.
Får boka upp någon servicetid hos Bilia, och samtidigt be de ställa om/se över ljusbilden på bilen.
När jag fick problem med min sensor till frunken så rekommenderade Tesla supporten mig att starta om bilen m.m.
Efter detta så ballade lamporna ur och pekade nästan rakt ner i backen ca 10 meter framför bilen.
Gjorde då en kalibrering och fick då upp lamporna men upplevde att dom var för höga då jag helt plötsligt fick massa blinkande från mötande.
Justerade ner ca 10 klick efter ny kalibrering men upplever att dom är för låga igen.
Så jag får väl åka till bilprovningen för inställning?
Utöver det så har jag nu vid 3 tillfällen när jag kört iväg fått samma problem som innan, dvs att dom pekar rakt ner i backen.
Efter några kilometer så hoppar lamporna upp till normalläge igen.
Ungefär som att nivåreglering inte fungerar.