Den versionen har jag, ska kolla nästa gång jag är ute....
En skillnad var att tidigare så avbröt den autopiloten tills man hade stannat, lagt in P och sedan kört igen. Numera behövs inte det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Den versionen har jag, ska kolla nästa gång jag är ute....
En skillnad var att tidigare så avbröt den autopiloten tills man hade stannat, lagt in P och sedan kört igen. Numera behövs inte det.
Någon gång kan jag få uppmaning om att vrida på ratten, men något meddelande om detekterad mojäng har jag aldrig fått.
Inte heller att AP avbrutits "permanent".
Jag har hört att om man kör med vikt på ratten så ska man inte hålla i ratten alls - det motverkar funktionen på vikten och gör att man kan få meddelandet om att man måste röra på ratten. Varningen om att man har en vikt på ratten kan dyka upp men gör det tydligen inte alltid. Har hört talas om att vissa lyckats köra från Stockholm till Göteborg helt utan att röra ratten förutom vid laddstopp.
Jag har hört att om man kör med vikt på ratten så ska man inte hålla i ratten alls - det motverkar funktionen på vikten och gör att man kan få meddelandet om att man måste röra på ratten. Varningen om att man har en vikt på ratten kan dyka upp men gör det tydligen inte alltid. Har hört talas om att vissa lyckats köra från Stockholm till Göteborg helt utan att röra ratten förutom vid laddstopp.
Jag håller normalt ganska löst i ratten, men med båda händerna, och det är inte kompatibelt med Teslas avkänning som vill att man skall "hänga" på den ena rattekern.
Med vikt på ena ekern kan jag hålla med båda händerna på ratten.
Jag har samma problem - håller jag normalt i ratten så får jag påpekanden om att jag måste röra på ratten. Med klump så får jag samma fenomen om jag håller i ratten men utan att hålla i alls så funkar det klockrent.
Jobbigt för Tesla om det här stämmer:
"For this, we are using a known voltage fault injection attack against the AMD Secure Processor (ASP), serving as the root of trust for the system. First, we present how we used low-cost, off-the-self hardware to mount the glitching attack to subvert the ASP’s early boot code. We then show how we reverse-engineered the boot flow to gain a root shell on their recovery and production Linux distribution."
Det är ju näst intill omöjligt att patcha. Synd att man har en Atom MCU2. Tur att man redan har fri SuC och FSD...