Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
JonasH skrev:
Tror inte riktigt på 32A enfas. Då måste bilen (Tesla) vara utrustad med dubbelladdare. Hur många har det idag? Vilka andra elbilar på marknaden kan utnyttja 32A?

Känns betydlig enklare med 16A 3-fas som alla Tesla har, och ger bra fart på laddningen.

32A enfas ger mig som saknar dubbelladdare samma fart som 16A enfas, vilket inte ens gör det värt att ta fram laddkabeln

/Jonas
Nej, inte för 32A enfas. Den kan ladda det på en enkelladdare (två av de tre 16A-laddarna bilen har används då). Däremot för 32 A trefas krävs dubbelladdare för att utnyttja den fullt.
En rent teoretisk fråga!

Om man har tillgång till 63A enfas, kan man då mata alla tre laddarna med samma fas i en Model S med "11kW enkelladdare", och på så sätt ladda med 48A?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej, inte alla tre. Bilen kan endast koppla ihop två av dem så man kan ladda 32A enfas.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Nej, inte alla tre. Bilen kan endast koppla ihop två av dem så man kan ladda 32A enfas.
Tack!
Då har du stillat min nyfikenhet på det området. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Om den har dubbel laddare då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Alltså ett köpcentrum måste ju fråga sig varför de sätter upp ladduttag eller laddare. Om det är för att visa sin gröna profil för de utan bil så funkar ju nästan vad som helst 1-fas 16A tex. Men vill man locka elbilister att just välja detta köpcentrum före andra så krävs det nog mer. Kanske ska man inte heller dimensionera för den utgående Leafen, då den bara tar 16A 1-fas.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Syftet är att få fler kunder till shoppingcentret.

Men jag kom på en till viktig fråga, är elbilsförarna verkligen sugna på shopping?

Eller sätter de sig på en bänk, kopplar upp laptoppen på det fria Wi-Fi som erbjuds och öppnar sin medhavda termos under laddningen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Jag kan bara svara för mig själv, men om jag ska handla så väljer jag hellre ett centrum med gratis laddning, men jag skulle nog aldrig komma på tanken att åka till ett centrum enbart för att ladda.
Så kul är det inte med gratis...

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, det är ju snarare om man är på resande fot, och två timmars ätande och shoppande ger en 10-20 mil extra, eller om man är så illa tvungen för att man reser i en elektrisk öken, typ Gällivare, som man kommer dit för att ladda, och ägnar tiden åt att skapa ett uppsving i affärsverksamheten som gör de rika knösarna till affärsmän ännu rikare och de fattiga satarna till elbilsägare ännu fattigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Off Grid Byggaren skrev:
Syftet är att få fler kunder till shoppingcentret.
Det finns ju ännu inte särskilt många elbilister i Sverige, så även om du lyckats locka en procentuellt stor andel av din stads elbilister så handlar det i absoluta tal inte om några miljoner människor som kommer att storma byggnaden.

Jag föreslår att du nedjusterar förväntningarna och bara ser till att hålla jämna steg med konkurrenterna, eller möjligen något före. Sätt upp fyra stolpar med 32A enfas så klarar du dig länge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Alltså ett köpcentrum måste ju fråga sig varför de sätter upp ladduttag eller laddare. Om det är för att visa sin gröna profil för de utan bil så funkar ju nästan vad som helst 1-fas 16A tex. Men vill man locka elbilister att just välja detta köpcentrum före andra så krävs det nog mer. Kanske ska man inte heller dimensionera för den utgående Leafen, då den bara tar 16A 1-fas.
Exakt samma sak verkar det vara brist på när vissa kommuner sätter upp stolpar, dvs att dom totalt verkar missat att fråga sig varför (eller så har dom det men
svaret kanske inte är så roligt för oss elbilsägare)...
Exemplet med vår stolpe i Bollnäs (jo det finns faktisk bara en stolpe fast det periodvis passerar mängder med bilar här och många elbilar numera) som
tog ett år efter att den var klar att tillåtas användas och då fungerade den inte (fast den lös grönt så fint) för att sedan hanteras som något totalt meningslöst som ingen
använder (ingen kollar den och nu har man plogat ihop en stor snöhög på dom rutorna) och den är på enfas 16A (fast ena uttaget skulle ha varit på 32A och är skyltat så oxo).
Som svar på frågan varför den inte kan leverera mer, tex 16A 3-fas, blev svaret att "den var tänkt för dom som kom på konferenser i folkets hus och skulle stå på laddning hela dagen och inte behövde
mer kräm" (typ)... OK? Så inga andra elbilsägare var alltså tänkt att ladda där... Smart Bollnäs (turistkontoret har nog inte varit med och tyckt om dom ens känner till att finns något att tycka).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag tänker om man kan välja så tar jag nog också ett ställe som kan erbjuda laddning ex hotell.

Kör ofta till Karlshamn/Ronny vilket blir t o r ca 32 till 36 mil och på gränsen man kommer hem igen.

Jag brukar då stanna på COOP i Karlshamn där man har möjlighet att ladda och efter ca 20 min klara man sig hem.

Och så har man också spenderat minst en hundring så man har betalt lite för strömmen också.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Så skall det vara, Don efter person!
Många ställe missar detta helt. Har 4 stora varuhus här i byn, varav 2 är ganska nya, inte ett uttag så långt ögat kan skåda.

Jag fattar det inte, hade jag byggt hade jag såklart satt upp 4-6 "rejäla" uttag, tex 3-fas 32A Type 2, och ett gäng 230V 16A. Lappat alla ICE, med sunt förnuft, så hade "min" butik blivit känd bland elbilsfolk.

Folk som betalat dyrt för sina bilar, och där en hel del är ganska köpstarka = jag hade tjänat mer pengar!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
JonasH skrev:
Tror inte riktigt på 32A enfas. Då måste bilen (Tesla) vara utrustad med dubbelladdare. Hur många har det idag? Vilka andra elbilar på marknaden kan utnyttja 32A?

Känns betydlig enklare med 16A 3-fas som alla Tesla har, och ger bra fart på laddningen.

32A enfas ger mig som saknar dubbelladdare samma fart som 16A enfas, vilket inte ens gör det värt att ta fram laddkabeln

/Jonas
Nej, inte för 32A enfas. Den kan ladda det på en enkelladdare (två av de tre 16A-laddarna bilen har används då). Däremot för 32 A trefas krävs dubbelladdare för att utnyttja den fullt.
En rent teoretisk fråga!

Om man har tillgång till 63A enfas, kan man då mata alla tre laddarna med samma fas i en Model S med "11kW enkelladdare", och på så sätt ladda med 48A?

Jag är ute på område jag inte behärskar eftersom jag inte vet hur laddaren fungerar exakt, MEN jag tänker så här:
Eftersom Tesla inte använder "trefas dvs " 400V fas mot fas utan använder 230v, fas mot nolla 3 ggr så borde det faktiskt gå att köra 63A/3 =21A per fas. Såg i annan tråd "renaultkabeln" där man byglat från fas till fas och därmed utnyttjar samma fas parallellt.
Men min ekvation går inte ihop eftersom med denna koppling borde nollan bli överbelastad då vi inte har någon fasförskjutning som normalt är på 120°, i trefasfallet minskar detta strömmen till Noll. Om man har 1fas blir det full styrka på 63A som inte nollan i kabeln är dimensionerad för.
Så min slutsats är att nollan kommer brinna upp.
Annars borde det fungera i Teorin. Har du 32A kabel skulle man på detta sätt kunna ladda 10och2/3A per fas som då ger 32A på Nollan dvs drygt 7kW.
Blev rörigt kanske hoppas någon hängde med hur jag tänkte. Rätta mig gärna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Inlägg av e5m1r »

32A en fas ska gå att ladda men inte mer då tesla inte kan parallel använda mer än 2 av sina 3 16A laddare (gäller single charger) dual har jag inte koll på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hur bör laddstolparna placeras för att det ska bli så smidigt som möjligt?

Vi har pelare, väggytor och stålräcken i p-garaget.

Verkar ju vara inkopplingar från alla håll och kanter på elbilarna och laddhybriderna.
Laddhybrid-2.jpg
Laddhybrid-2.jpg
Laddhybrider.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Viktigt är att det är rakt och inte snett in. Då kan man välja att backa in eller köra in framåt, beroende på var man kopplar in på bilen.
Sätter man i mitten på varje ruta blir det lätt för folk, men billigast är nog att bygga uttagen i par mitt mellan platserna. "Alla" har tillräckligt långa kablar för att det ska fungera om man kan parkera åt vilket håll man vill.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Har man en parkering där bilar parkerar "mot varandra" så att säga... alltså där man teoretiskt sett kan nå en stolpe från fyra platser skulle man kunna göra så att man märker ut platser på ena sidan för elbilar (och har en stolpe med 2 uttag mellan varannan plats.)
Skulle det då vara så att ICE-bilar parkerar fel så finns ändå chansen att man skulle kunna parkera på andra sidan och komma åt stolpen ändå.

IKEA Gävle har satt upp en stolpe med två uttag men har ingen markering eller skylt om att platserna endast är för laddbara bilar... däremot kommer man åt stolpen från 4 platser, så chansen är lite större att i allafall en av platserna är ledig.

Man skulle teoretiskt kunna täcka en parkering med t.ex 40 platser med 10 stolpar, och kunna skippa "endast för elbilar". Då har alla platser tillgång till laddstolpe... Framtidssäkrat?
När andelen elbilar blir högre än 50% kan man "uppgradera" med några stolpar till... ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Fyra laddplatser, jämfört med hur många icke-laddplatser?

Jag vet att det inte precis kryllar av elbilar i vårat land än, men situationen kommer vara rätt annorlunda inom 5 år, speciellt om man vill tillgodose laddhybrider med. I ett sådant scenario kommer 4 inte vara i närheten tillräckligt, men det kanske kan byggas ut efterhand... Det känns i alla fall som om att varuhus kommer att bli tagna på sängen av den exponentiella tillväxten.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ja nu var ju inte det min poäng att man bara skulle sätta upp en stolpe för fyra platser.. Läs hela inlägget..
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag mailade Q-park som har hand om typ alla p-hus i Gävle centrum.. där dom inte lyckats få till en enda laddplats i garagen.

Fick ett rätt trist svar:

Hej,

Tack för ditt mail. El-laddar till bil som finns i Valbo ingick i ett projekt där bla annat Gävle energi och Gävle kommun var med och satta upp dessa. Vi följer utvecklingen noggrant men ännu så är beläggningen där vi har laddare (närmast i Uppsala) väldigt låg.
Därför har vi valt att avvaktan med dessa investeringar. Men så småningom är jag övertygad om att den möjligheten kommer att finnas även i Gävle.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar/Best regards

Q-Park AB
Johan XXXXXXXX
Områdesansvarig Gävle/Hudiksvall

Dom kanske borde fundera över varför den är låg.. för dyrt? Fel placerad? Svår att hitta? Om man inte erbjuder bra laddinfrastruktur kommer man aldrig att få bra beläggning. :(
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Hahahaha de fattar ju inget!

En snabb koll på uppladdning.nu visar att de erbjuder två Schuko-uttag - och IKEA 200 m därifrån Typ 2 uttag. Så klart man laddar på IKEA då.

De är så efter så de inte ens fattar att de är redan föråldrade och utkonkurrerade - och tar det som ursäkt för att bli ännu mer efter :roll:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Jag mailade Q-park som har hand om typ alla p-hus i Gävle centrum.. där dom inte lyckats få till en enda laddplats i garagen.

Fick ett rätt trist svar
Hjälp mig istället att ringa runt till hotellen i Gävle och ordna laddning där! Jag har en kund i Gävle och har varit där två gånger med bilen - har stressats sönder av att ingen av hotellen erbjudit laddning. Trots att Clarion Winn i Gävle har ett helt eget parkeringsgarage, vägrar de att sätta upp ens en liten Schuko på en av platserna, vilket ställer till det rejält för besökare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Två övernattningar extra från dig så kan de räkna hem investeringen...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Laddaren är dessutom utanför ingången till köpcentret enligt bilderna = troligtvis konstant ICE-ad.

(För jag hoppas de inte menar shopping circle laddaren som fanns i centrumet förut och är nerlagd nu. Nerlagda laddare har jäkla låg beläggning. Och shopping circle laddaren hade egen betalsystem som krävde särskild tagg :evil: - ännu ett hinder för att få många att ladda.)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Har man en parkering där bilar parkerar "mot varandra" så att säga... alltså där man teoretiskt sett kan nå en stolpe från fyra platser skulle man kunna göra så att man märker ut platser på ena sidan för elbilar (och har en stolpe med 2 uttag mellan varannan plats.)
Skulle det då vara så att ICE-bilar parkerar fel så finns ändå chansen att man skulle kunna parkera på andra sidan och komma åt stolpen ändå.

IKEA Gävle har satt upp en stolpe med två uttag men har ingen markering eller skylt om att platserna endast är för laddbara bilar... däremot kommer man åt stolpen från 4 platser, så chansen är lite större att i allafall en av platserna är ledig.

Man skulle teoretiskt kunna täcka en parkering med t.ex 40 platser med 10 stolpar, och kunna skippa "endast för elbilar". Då har alla platser tillgång till laddstolpe... Framtidssäkrat?
När andelen elbilar blir högre än 50% kan man "uppgradera" med några stolpar till... ;)
Det tror jag är det bästa upplägget inte många stolpar för att göra alla platser till laddplatser. Om man är smart ser man ju till att det är ordnat så att det lätt kan utökas med fler uttag när antalet elbilar ökar. Att kunna utöka kan bli en viktig konkurrens fördel när elbilarna ökar i andel.
Skriv svar