Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Postat: 20 jul 2023 13:16
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
DET är dyrt att köra Tesla. Räkna med att tappa 200-250 k över tre år på en Model Y. Lite ränta på det och den kostar dig runt 8k i månaden.
Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Elbilar generellt är väldigt dyra om du kör normala sträckor per år. Pengar i sjön.Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 14:30Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Nja… det är dyrt att köra BIL. Generellt gäller ju även att ju dyrare bil desto dyrare ägande. Nu är ju inte Teslan så dyr längre om man jämför äpplen och äpplen. Motsvarande bilar från Volvo, VW, Skoda, BMW, Audi mfl är ju idag dyrare (vissa betydligt dyrare) Sedan beror det ju lite på när och vad man köper. Mina 4 elbilar jag ägt sedan hösten 2018 har varit betydligt billigare att äga än mina 3 föregående bensin/dieselbilar (av märket Škoda). Men det har inte varit HELT gratis heller (utom min Hyundai som jag TJÄNADE 85.-/mil att köra) Det finns mycket fördomar i omlopp om just Tesla. Men det är oftast bland de som har noll koll. (Ja, jag vet också att det finns de som förlorat en slant på sina bilar)
Inte enligt min erfarenhet.Piggelin skrev: ↑20 jul 2023 14:40Elbilar generellt är väldigt dyra om du kör normala sträckor per år. Pengar i sjön.Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 14:30Nja, tycker inte Tesla sticker ut nämnvärt vad gäller pris på beggat och nytt när du jämför med likvärdiga modeller från andra märken.
Jo. Enligt mina uträkningar så kostade min 3’a lika mycket per mil under tiden jag ägde den som min Škoda Octavia 2015 hade förväntats kosta om jag hade behållit den istället (eventuella större reparationer inte inräknade).
Pratar du Tesla, annan elbil, hybrid, plug-in eller fossilbil här?Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 07:30Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Läs första inlägget så kanske det klarnarmastodontfilmsmats skrev: ↑20 jul 2023 15:06Pratar du Tesla, annan elbil, hybrid, plug-in eller fossilbil här?Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 07:30Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Som jag tolkar ovanstående funderar ni på en bättre beggad fossilbil? Oavsett innebär det att du räknar med att ha en nyköpt begagnad bil som till slut är 9 år gammal när lånet är betalt. Idag kör du en tillräckligt stor bil som är ca 7 år gammal som förmodligen kostar väldigt lite att försäkra, där du snart är utan lån.
Kostnaderna när lånet är betalt är ju egentligen få... Våldsam skatt kanske om det är en diesel? Börjar det vara väldigt svettiga reparationer på gång, dyra serviceomgångar eller kamremsbyte kanske på gång. Eller känns den helt enkelt på väg att vara slut?
Testa hur det känns att vara utan lån ett år, men lägg undan de pengarna till en kontantinsats framöver istället?
Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.nek0 skrev: ↑20 jul 2023 12:03Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Gissar att en anl. till jämförelsen med EV6 är att det finns väldigt få elbilar som är jämförbara med en kombi som Ceed... Tyvärr.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Nix
7 års garanti på en laddhybrid är nog rätt bra att ha... Som jag skrev i en annan tråd:Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Enda gångerna man inte behöver oroa sig är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 18:18Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut...
En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% ellägeDafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31
Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Vilket land bor du i? 9-10 månader, man kan ju värma rätt mycket med piezo element. Med min x5 funkade det 12vmånader per men visst med Kia är det markant sämre men lika mycket billigare.tnjo skrev: ↑20 jul 2023 18:54En sak som det pratas lite om för laddhybrider är värmepump, för utan det så går ju motorn 9-10 månader om året för att hålla värmen i kupen även i 100% ellägeDafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Även om du inte haft lån så skulle ju dina pengar kunna ge bättre värde någon annanstans….Honkan skrev: ↑20 jul 2023 17:39Jag kan inte riktigt jämföra det ekonomiska då jag aldrig haft lån på mina bilar.
Men jag hade en Audi A6 Allroad med 3.0,liters diesel V6 , en riktigt grym bil men förra året hade den gått 12000 mil och var 5 år gammal , fick ett bra inbyte på den så valde att köpa en MYP inte så mycket för ekonomin men efter att ha provkört den så är ju Tesla helt klart en mycket rolig bil att köra och kan inte tänka mig en bättre familjebil än MYP som dessutom är hyfsat bra pris på.
Så min slutsats är väl att har man råd och har lite intresse i teknik och bilar så köp en MYPska vi prata ekonomi så behåll er bil några år till…
Nästa bil bli nog en Polestar 3 , har reserverat en i alla fall om inte model X kommer ner lite i pris.
Kör man mycket resor 10 mil plus så självklart men de flesta har inte det resemönstret.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:14Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.nek0 skrev: ↑20 jul 2023 12:03Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Jag tror också man kan få en liknande ekonomi i en hybrid, men det handlar ju också om vad man har för körmönster osv.
För min del så var hybrid något jag bara ville hoppa över. Hade varit för många resor för min del där batteriet hade tagit slut.
Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Har du jämfört med värdeminskningen? Som ör markant större om man inte kör mycket per år.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:14Gjorde ett snabbt överslag och visst handlar det inte enorma skillnader. Men din resa skulle kosta mig ungefär 2/3 av din med Teslan.nek0 skrev: ↑20 jul 2023 12:03Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.
Jag tror också man kan få en liknande ekonomi i en hybrid, men det handlar ju också om vad man har för körmönster osv.
För min del så var hybrid något jag bara ville hoppa över. Hade varit för många resor för min del där batteriet hade tagit slut.
13 år framåt så hamnar vi på 2036. Det är ett år efter förbudet av försäljning av bilar med förbränningsmotor i EU. Undrar vad som kan hända under den här tiden...Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:30Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.
Säkert mycket och tycker att elbil är rätt men prisbilden nu är galen.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jul 2023 19:3813 år framåt så hamnar vi på 2036. Det är ett år efter förbudet av försäljning av bilar med förbränningsmotor i EU. Undrar vad som kan hända under den här tiden...Dafro skrev: ↑20 jul 2023 19:30Sportage har markant sämre bagage men om vi jämför med den så är det ändå över 100 000 som ska tjänas in med typ 5 kr per mil, blir 20 000 mil och med 1500 mil per år ger drygt 13 år och hur många har en bil så länge och hur mår batteriet då?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 17:29Dafro skrev: ↑20 jul 2023 16:13Nja, drar den 0,5-0,6 som nek0 visa så blir det inte mycket billigare med elbil om du måste ladda på vägen om den inte är väldigt snål vill säga, 10-12 kr mot säg 7-8 om den dra 1.5 vilket jag anser som snålt.Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Kollade på en ny Kia Ceed sw phev och den kosta drygt 400 kkr ny och 300 för en som ör ett år gammal och en EV6, med mindre bagage och sämre baksäte kostar ca 640 ny och ett år gammal 530-599 med 3-5000 mil. Så rätt rejäl skillnad tycker jag och svårt att köra igen om du inte kör många mil per år, även om du laddar alla mil hemma och säg hälften av alla mil med en laddhybri. och med 7 års garanti så blir jag inte så orolig när bilen skulle bli till åren, om man inte har den längre än så vill säga. Detta är såklart rent ekonomiskt tänkt och finns såklart fler aspekter men med de priser som ör på elbilar nu så ser jag det som lyxprodukter, tyvärr.
Kia Ceed och EV6 känns väl inte som en jämn jämförelse.
Snarare Sportage isåfall. Som börjar 475k utan något lull lull.
Det tycker jag är dyrt när jag jämför med vad mina bilar kostat.
Nybil oavsett typ kan många anse är en onödig lyx.