Sida 3 av 3
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 11:50
av znak3
Jag hade bilen utan laddning i minus 30 några dagar. Var cirka -30 på natten och kanske -24, -27 på dagen och det gick bra...
En del av batteriet blev blå och det stod att kapaciteten var reducerad pga kyla men det försvann efter ett tag. Kanske inte bra om hela batteriet blir blått dock...
Tog mer än 30 minuter innan bilen tog emot laddning.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 12:03
av Zoidberg
Cool!
Bra att veta.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 12:09
av TiborBlomhall
znak3 skrev:Jag hade bilen utan laddning i minus 30 några dagar. Var cirka -30 på natten och kanske -24, -27 på dagen och det gick bra...
Det Tesla avråder från är kallare än -30 konstant i mer än 24 timmar, inte -30 över huvud taget.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 19:27
av ovelundkvist
Kilowatt skrev:Carl-Uno skrev:Angående imma på sidorutan. Om du drar reglaget för långt till vänster (på förarsidan) stängs ventilen. Hade samma problem innan jag upptäckte detta.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Allvarligt? Detta måste jag kolla!
Det stämmer ju! Drar jag reglaget helt till vänster så stängs det. Efter att ha dragit tillbaka det 1 cm åt höger är imman borta!

Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 19:51
av Leo
Har sett specifikationer på Li-batterier -28 till +50 eller nåt sånt. Kanske därför man säger aja baja om -30. Vet dock inte om det händer något permanent eller om bara är nedsatt kapacitet eller helt stopp.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 20:34
av sondell
bylund skrev:sondell skrev:hybris skrev:
Jag vet att Teslas garanti på batteriet inte gäller om du lämnar bilen vid -30 eller lägre i 24h eller mer och det blir problem. Notera utan laddkabel kopplad alltså. Inte hört talas om någon som lyckats förfrysa batteriet. Dessutom kollade jag historik och det är svårt att hitta en dag historiskt där temperaturen varit så låg i 24h eller med i Sverige. Inte ens i Norra Sverige...
Svårt att tro att batteriet skulle paja. Det med garantin, var läste du det? Vet bara att de rekommenderar detta. Kan bero på att kyl/värme mediet kanske inte håller sig flytande. Eller så ska eller kan man inte dra effekt ur batteriet vid de temperaturerna och då kan man inte ladda 12V batteriet som då dras ur. Batterierna mår ju bra av kyla, men inte av effektuttag eller laddning i kyla.
Jag är säker på att jag har läst detta om att garantin inte gäller om man har haft bilen i under -30°C i mer än ett dygn, som hybris säger, i garantin. Men jag hittade det inte igen när jag försökte hitta det för ett tag sedan. De kan ha tagit bort det.
Ok. Ja möjligt det var så. Ser det inte i garantin nu iaf. Men det har ju länge stått med i användarmanualen, "Battery - High voltage" delen. "Ikke utsett Model S for temperaturer over 60 °C eller under –30 °C i mer enn 24 timer om gangen.". Står fortfarande för det jag skrev tidigare dock. Möjligt du inte får igång bilen om en stått mer än 24 timmar under 30 minusgrader. Men har svårt att se att det skulle förstöras. Så länge det inte används. Men över 60 grader är ju mer tveksamt i så fall.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 22:01
av HelectriC
Har inte läst hela tråden, möjligt nån redan har skrivit det. Bilen står nu utan laddning i carporten och det är ca -8 ute. Jag kan höra ett svagt summande elektroniskt ljud. Antar att det är bilen som själv tempererar batteriet för att undvika att det blir för kallt? Hur mycket ström går egentligen åt till det? Jag har alltså inte aktiverat värmning eller något, bilen står helt för sig själv utan smart pre-conditioning.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 22:23
av kontakten2
Visibletesla kan man se detta på?
min visar "batterycurrent -0.4 amps" i -9c
Re: Tesla på vintern
Postat: 18 jan 2016 09:47
av HelectriC
Kopplade in UMC nu på morgonen, har inte haft i laddning sedan lördag och det har varit ca 3-8 minus. 30min sedan jag kopplade in och nu ser det ut såhär. Kan ju vara bra att tänka på om man tänkt åka nånstans och tror att man ska kunna börja samla km med gång.