Sida 3 av 4
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 23:13
av martinot
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 26 maj 2023 23:18
av Collin87
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Att andrahandsvärdet sjunkit som en sten är väl att ta i. Jag betalade 520 000 kr för en fullutrustad ID4 för mer än två år sen. Vad går de för nu?
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Gav du 520k för en ny 1st Max? Dom hade ju utgångspris på 615k.
Nu vet jag inte vilken ID.4 Taliz haft, men vilken nivå anser du vara snik?
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 00:59
av Holve
Ett företag jag haft kontakt med ha gjort precis tvärtom.
De har sagt upp avtalet med vw på tjänstebilar pga alla fel de haft på bilarna.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 07:59
av toppo
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:10
toppo skrev: ↑26 maj 2023 18:15
taliz skrev: ↑26 maj 2023 17:31
Det är ju just det man gör också.
Förövrigt bara sett pensionärer köra sådana.
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.

Det var ju precis det taliz gjorde. Jag tillförde en annan observation.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 11:21
av iAkita
Collin87 skrev: ↑26 maj 2023 23:18
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Att andrahandsvärdet sjunkit som en sten är väl att ta i. Jag betalade 520 000 kr för en fullutrustad ID4 för mer än två år sen. Vad går de för nu?
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Gav du 520k för en ny 1st Max? Dom hade ju utgångspris på 615k.
Nu vet jag inte vilken ID.4 Taliz haft, men vilken nivå anser du vara snik?
Ja, jag gav 520 000 kr. Fast efter bonus då (590 000 kr innan bonus). Det är vad man betalat som avgör värdeminskningen och om andrahandsvärdet blev bra dåligt. Så tycker jag iallafall.
Vad det gäller snik så menade jag 1st vs 1st Max.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 11:30
av taliz
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
taliz skrev: ↑26 maj 2023 01:26
toppo skrev: ↑25 maj 2023 20:39
Collin87 skrev: ↑25 maj 2023 20:07
Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:53
Ni diskuterar subjektiva värden. Bilar är så olika att det med all säkerhet rullar runt ID4 med ägare som inte vill ha en Tesla Model Y även om den är billigare.
Märklig utgångspunkt att alla egentligen vill ha en model Y.
Givetvis har alla olika smak och krav.
Och självklart vill inte alla ha Model Y.
Men finns många som behöver välja bil efter sin plånbok, då blir oavsett tycke å smak en Model Y mest prisvärd av dom 2 och dessutom jämfört med dom flesta övriga konkurrenter också för den delen.
Väldigt subjektivt vilken som är mest prisvärd. En MY RWD startar på 560 tkr idag, en ID4 Executive edition med metallic, dragkrok och assistans plus kostar 594 tkr. Extremt lika bilar och väldigt subjektivt vilken som är bäst, båda får nog anses vara lika prisvärda. Dessutom levereras båda ungefär lika snabbt.
Lek med tanken att det var BMW som plötsligt var billigare än VW. Hur många skulle då välja VW? Inte många.
Så är det nu med Tesla. Enormt mkt mer premium interiör i Y än ID4(som jag ägt), och körglädje/prestanda hos Tesla(som jag också ägt) är likt BMW. VW är sjukt tråkiga i jämförelse.
Det är inte för inte som andrahandsvärdet för ID4 sjunkit som en sten(well, man kan också se det som att den sjunkit lika mkt som Plaid - vilket vissa hävdar är noll mtp inköpspris

)
Att andrahandsvärdet sjunkit som en sten är väl att ta i. Jag betalade 520 000 kr för en fullutrustad ID4 för mer än två år sen. Vad går de för nu?
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Runt 400. De har tappat ca 30% på ett år.
Mycket större tapp än Model Y.
Samma ratt, dörrsidor, plastiga skärmar och mittkonsol etc i alla versioner.
I Model Y är det mjukare material som känns mer premium.
ID-bilarna ligger närmare Zoe som jag har nu(den är ännu hårdare/plastigare material i).
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 11:36
av iAkita
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:13
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Jo, så var det nog och jag medger att min kommentar var lite överdriven. Men på den tiden fanns det egentligen inte några alternativ om man körde BMW och ville gå över till eldrift. Det gör det nu och mycket riktigt tappar Tesla marknadsandelar inom elbilssegmentet som ett resultat (inte bara till BMW givetvis). Upplever du själv att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:07
av martinot
toppo skrev: ↑27 maj 2023 07:59
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:10
toppo skrev: ↑26 maj 2023 18:15
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.

Det var ju precis det taliz gjorde. Jag tillförde en annan observation.
Ok, nu är ju detta inte heller statistiskt signifikant och säger precis lika mycket/lite som din:
Jag som är i medelåldern (50+) kör Tesla M3, BMW 5-serie och Mini Cooper SE (halva den är dotterns bil som är 16), medans min pappa som är pensionär (80+) kör Toyota och min farbror som också är pensionär (80+) kör Volvo.
Både min pappa och min farbror har nu bägge köpt elbilar (efter mycket inspiration från mig, men även tidigare intresse), och det blev varsin XC40 för bägge två.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:21
av martinot
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 11:36
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:13
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Jo, så var det nog och jag medger att min kommentar var lite överdriven. Men på den tiden fanns det egentligen inte några alternativ om man körde BMW och ville gå över till eldrift. Det gör det nu och mycket riktigt tappar Tesla marknadsandelar inom elbilssegmentet som ett resultat (inte bara till BMW givetvis). Upplever du själv att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.
Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).
Status och försäljningsstatistik är absolut intressant att göra som tex. här på olika forum, och då jag själv jobbat många år för biltillverkningsindustrin så har jag ett lite yrkesskadat intresse av personbilar, men när jag själv köper bil så är det helt ointressant om grannarna har bilen, eller inte. Då spelar det heller ingen roll för mig personligen vad andra har för status eller åsikter om den.
Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.
Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.
Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:23
av Dexter
martinot skrev: ↑27 maj 2023 12:07
toppo skrev: ↑27 maj 2023 07:59
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:10
toppo skrev: ↑26 maj 2023 18:15
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.

Det var ju precis det taliz gjorde. Jag tillförde en annan observation.
Ok, nu är ju detta inte heller statistiskt signifikant och säger precis lika mycket/lite som din:
Jag som är i medelåldern (50+) kör Tesla M3, BMW 5-serie och Mini Cooper SE (halva den är dotterns bil som är 16), medans min pappa som är pensionär (80+) kör Toyota och min farbror som också är pensionär (80+) kör Volvo.
Både min pappa och min farbror har nu bägge köpt elbilar (efter mycket inspiration från mig, men även tidigare intresse), och det blev varsin XC40 för bägge två.
Finns faktiskt ganska många 30+ som är lite "lill gamla" idag som kanske förklarar deras bilval.

Kul att du är tillbaka "martinot"
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:37
av Maw
martinot skrev: ↑27 maj 2023 12:07
toppo skrev: ↑27 maj 2023 07:59
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:10
toppo skrev: ↑26 maj 2023 18:15
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.

Det var ju precis det taliz gjorde. Jag tillförde en annan observation.
Ok, nu är ju detta inte heller statistiskt signifikant och säger precis lika mycket/lite som din:
Jag som är i medelåldern (50+) kör Tesla M3, BMW 5-serie och Mini Cooper SE (halva den är dotterns bil som är 16), medans min pappa som är pensionär (80+) kör Toyota och min farbror som också är pensionär (80+) kör Volvo.
Både min pappa och min farbror har nu bägge köpt elbilar (efter mycket inspiration från mig, men även tidigare intresse), och det blev varsin XC40 för bägge två.
Min pappa som är 81 år kör en M3 LR, jag som är 48 kör PS2 så om vi ska gå på egna familjen så är medelåldern betydligt högre för Tesla än Polestar i mina trakter
Jag skulle ifs tro att det stämmer väl även utanför min familj. Många gammlingar väljer precis som mina föräldrar Tesla om man vill ha en elbil eftersom Tesla är lite enklare att snabbladda.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:50
av Dexter
Maw skrev: ↑27 maj 2023 12:37
martinot skrev: ↑27 maj 2023 12:07
toppo skrev: ↑27 maj 2023 07:59
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:10
toppo skrev: ↑26 maj 2023 18:15
Vilket dumt uttalande. I min bekantskapskrets är det främst 50+ som kör Tesla och 30+ som kör XC40/C40 och ID-bilar.
Dumt, och dumt tycker jag är svårt att säga så kategoriskt som du. Man kan sällan basera tillförlitlig statistik på en själv, och automatiskt anta att det gäller resten av världen. Det är verkligen dumt att extrapolera så.

Det var ju precis det taliz gjorde. Jag tillförde en annan observation.
Ok, nu är ju detta inte heller statistiskt signifikant och säger precis lika mycket/lite som din:
Jag som är i medelåldern (50+) kör Tesla M3, BMW 5-serie och Mini Cooper SE (halva den är dotterns bil som är 16), medans min pappa som är pensionär (80+) kör Toyota och min farbror som också är pensionär (80+) kör Volvo.
Både min pappa och min farbror har nu bägge köpt elbilar (efter mycket inspiration från mig, men även tidigare intresse), och det blev varsin XC40 för bägge två.
Min pappa som är 81 år kör en M3 LR, jag som är 48 kör PS2 så om vi ska gå på egna familjen så är medelåldern betydligt högre för Tesla än Polestar i mina trakter
Jag skulle ifs tro att det stämmer väl även utanför min familj. Många gammlingar väljer precis som mina föräldrar Tesla om man vill ha en elbil eftersom Tesla är lite enklare att snabbladda.
Det kanske är så att en 81åring har några års mer livserfarenhet än 48 åring?

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 12:55
av martinot
Maw skrev: ↑27 maj 2023 12:37
Jag skulle ifs tro att det stämmer väl även utanför min familj. Många gammlingar väljer precis som mina föräldrar Tesla om man vill ha en elbil eftersom Tesla är lite enklare att snabbladda.
Jag tog upp detta som en punkt till min pappa och fördel att välja Tesla (var även öppen och tog upp en del nackdelar med Tesla, så det är sagt), men han svarade att han är så gammal att han aldrig åker så långt med sin bil längre att snabbladdning blir aktuellt. Åker han på långa resor så är det antingen flyg eller tåg, och ibland på arrangerade bussresor för pensionärer. Ett vettigt argument som jag köpte. Han plockade ut sin XC40 sent i höstas, och än så länge har han aldrig snabbladdat, så verkar som han fick hyfsat rätt gällande honom själv och hans egna körmönster.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 21:19
av iAkita
martinot skrev: ↑27 maj 2023 12:21
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 11:36
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:13
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Jo, så var det nog och jag medger att min kommentar var lite överdriven. Men på den tiden fanns det egentligen inte några alternativ om man körde BMW och ville gå över till eldrift. Det gör det nu och mycket riktigt tappar Tesla marknadsandelar inom elbilssegmentet som ett resultat (inte bara till BMW givetvis). Upplever du själv att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.
Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).
Status och försäljningsstatistik är absolut intressant att göra som tex. här på olika forum, och då jag själv jobbat många år för biltillverkningsindustrin så har jag ett lite yrkesskadat intresse av personbilar, men när jag själv köper bil så är det helt ointressant om grannarna har bilen, eller inte. Då spelar det heller ingen roll för mig personligen vad andra har för status eller åsikter om den.
Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.
Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.
Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Tack för den långa utläggningen om att du inte bryr dig om "status" och vilka bilar som finns i ditt villaområde. Väldigt intressant, det är alltid lika roligt och givande att läsa om dina exklusiva vanor och konsumptionpreferenser (och dina grannars). Men jag kanske var otydlig i min frågeställning. Vad jag undrade var hur du tror Teslas status har förändrats i gemene mans ögon jämfört med för 2-3 år sedan (inte specifikt i dina ögon för du bryr dig ju ändå inte)?
Jag noterar till exempel att du verkar bo i ett välbärgat villaområde, där volymbilarna är dyra premiumbilar som BMW och Mercedes, plus att det står Tesla på uppfarterna. Även om du inte själv bryr dig om sånt, och det såklart är en slump att du föredrar bilar som matchar grannarnas, så undrar jag om du tror Tesla kommer vara lika vanliga i ditt område om några år nu när Tesla börjar bli frekvent förekommande även i områden där de mixas med Toyota, Kia, Renault och Volvo bilar? Du bryr dig ju inte om sådant och kommer såklart fortsatt köra Tesla även när grannarna övergett dem för bilar som är mer premium. Men om du lyfter blicken utanför dig själv, upplever du då att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 21:34
av BigEasy
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 21:19
Tack för den långa utläggningen om att du inte bryr dig om "status" och vilka bilar som finns i ditt villaområde. Väldigt intressant, det är alltid lika roligt och givande att läsa om dina exklusiva vanor och konsumptionpreferenser (och dina grannars). Men jag kanske var otydlig i min frågeställning. Vad jag undrade var hur du tror Teslas status har förändrats i gemene mans ögon jämfört med för 2-3 år sedan (inte specifikt i dina ögon för du bryr dig ju ändå inte)?
Jag noterar till exempel att du verkar bo i ett välbärgat villaområde, där volymbilarna är dyra premiumbilar som BMW och Mercedes, plus att det står Tesla på uppfarterna. Även om du inte själv bryr dig om sånt, och det såklart är en slump att även du föredrar bilar som matchar grannarnas, så undrar jag vad om du tro Tesla kommer vara lika vanliga i ditt område om några år nu när Tesla börjar bli frekvent förekommande även i områden där de mixas med Toyota, Kia, Renault och Volvo bilar? Du bryr dig ju inte om sådant och kommer såklart fortsatt köra Tesla även när grannarna övergett dem för bilar som är mer premium. Men om du lyfter blicken utanför dig själv, upplever du då att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Ja det var en riktig master class i humble brag från martinot. Tell me you care without saying you care...
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 21:36
av Dafro
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:13
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Undrar om det ör detta som gör att försäkringspremien för tesla gått upp, att folk som kört M3 numer kör M3 eller om det ör märket i sig. BMW är iallafall dyra att försäkra.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 22:32
av iAkita
BigEasy skrev: ↑27 maj 2023 21:34
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 21:19
Tack för den långa utläggningen om att du inte bryr dig om "status" och vilka bilar som finns i ditt villaområde. Väldigt intressant, det är alltid lika roligt och givande att läsa om dina exklusiva vanor och konsumptionpreferenser (och dina grannars). Men jag kanske var otydlig i min frågeställning. Vad jag undrade var hur du tror Teslas status har förändrats i gemene mans ögon jämfört med för 2-3 år sedan (inte specifikt i dina ögon för du bryr dig ju ändå inte)?
Jag noterar till exempel att du verkar bo i ett välbärgat villaområde, där volymbilarna är dyra premiumbilar som BMW och Mercedes, plus att det står Tesla på uppfarterna. Även om du inte själv bryr dig om sånt, och det såklart är en slump att även du föredrar bilar som matchar grannarnas, så undrar jag vad om du tro Tesla kommer vara lika vanliga i ditt område om några år nu när Tesla börjar bli frekvent förekommande även i områden där de mixas med Toyota, Kia, Renault och Volvo bilar? Du bryr dig ju inte om sådant och kommer såklart fortsatt köra Tesla även när grannarna övergett dem för bilar som är mer premium. Men om du lyfter blicken utanför dig själv, upplever du då att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Ja det var en riktig master class i humble brag från martinot. Tell me you care without saying you care...
Onödigt inlägg, jag tar bort.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 22:47
av Fredrik j
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 22:54
av Collin87
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
... man måste alltså vara rikeman för att ha Tesla eller elbil generellt?
Då bor du i en fattigmansbubbla?
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 23:19
av Fredrik j
Collin87 skrev: ↑27 maj 2023 22:54
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
... man måste alltså vara rikeman för att ha Tesla eller elbil generellt?
Då bor du i en fattigmansbubbla?
Nej. Jag vet att tesla är en vanligt förekommande bil i Sverige nu även om jag inte har någon i kvarteret. Jag använder alltså inte mitt villakvarter för att bedöma saken.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 27 maj 2023 23:23
av martinot
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 21:19
martinot skrev: ↑27 maj 2023 12:21
iAkita skrev: ↑27 maj 2023 11:36
martinot skrev: ↑26 maj 2023 23:13
iAkita skrev: ↑26 maj 2023 21:08
Vad det gäller interiören så körde ju du en snikversion av ID4. Högre utrusningsnivåer har betydligt högre premiumkänsla i bland annat stolar, ratt och en del andra material än Model Y. Att jämföra nämna Model Y/3 i samma sammanhang som BMW är ju inte seriöst. Tesla är varken mer eller mindre premium än andra budgetbilar, BMW spelar i en helt annan liga.
Alltid svårt att jämföra bilar exakt emot varandra, men det sagt har jag för mig att flest Tesla-ägare kommer från BMW, och att de flesta kunder som BMW tappat har oftast gått till Tesla (tror det var en artikel med data från Tibor om det).
Jo, så var det nog och jag medger att min kommentar var lite överdriven. Men på den tiden fanns det egentligen inte några alternativ om man körde BMW och ville gå över till eldrift. Det gör det nu och mycket riktigt tappar Tesla marknadsandelar inom elbilssegmentet som ett resultat (inte bara till BMW givetvis). Upplever du själv att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Är extremt lite statusfixerad. Sådant, om en bil har antingen hög status eller låg status, är helt irrelevant för mig när jag väljer bil. Har absolut noll betydelse för mig om det är en vanlig bil eller ovanlig bil. Jag köper och kör de bilar som jag skälv gillar bäst för pengarna.
Köpte en M3 som en av de allra första i Sverige (tidigt 2019 när den precis släppts och gick att provköra i butik), och köpte med min andra M3 2021 när det var en av de bäst säljande bilarna (iaf. bäst säljande elbilarna i Sverige).
Status och försäljningsstatistik är absolut intressant att göra som tex. här på olika forum, och då jag själv jobbat många år för biltillverkningsindustrin så har jag ett lite yrkesskadat intresse av personbilar, men när jag själv köper bil så är det helt ointressant om grannarna har bilen, eller inte. Då spelar det heller ingen roll för mig personligen vad andra har för status eller åsikter om den.
Det sagt så där vi bor så är Tesla numera extremt vanliga, och ser nog lika många Tesla som jag ser BMW, Mercedes och Porsche (som är volymbilarna här). Jag bryr mig som sagt inget om att jag tidigare var först med Tesla, eller att jag numera är en i mängden.
Känner precis samma sak för Mercedes E-klass som jag haft fyra stycken på raken, och ingen annan känsla för senaste bilen som jag köpte är BMW 5-serie Touring hybrid som kostade ungefär lika mycket som Teslan.
Både BMW och Tesla är bägge lika vanliga i villaområdet där vi bor, så känner ingen som helst skillnad där, även om jag nu hade varit en person som bryr mig om det alls (vilket jag som sagt skiter helt i). Kanske att BMW fortfarande är något lite vanligare än Tesla, men skillnaden är liten, och iaf. inte alls lika stor som 2019.
Tack för den långa utläggningen om att du inte bryr dig om "status" och vilka bilar som finns i ditt villaområde. Väldigt intressant, det är alltid lika roligt och givande att läsa om dina exklusiva vanor och konsumptionpreferenser (och dina grannars). Men jag kanske var otydlig i min frågeställning. Vad jag undrade var hur du tror Teslas status har förändrats i gemene mans ögon jämfört med för 2-3 år sedan (inte specifikt i dina ögon för du bryr dig ju ändå inte)?
Jag noterar till exempel att du verkar bo i ett välbärgat villaområde, där volymbilarna är dyra premiumbilar som BMW och Mercedes, plus att det står Tesla på uppfarterna. Även om du inte själv bryr dig om sånt, och det såklart är en slump att du föredrar bilar som matchar grannarnas, så undrar jag om du tror Tesla kommer vara lika vanliga i ditt område om några år nu när Tesla börjar bli frekvent förekommande även i områden där de mixas med Toyota, Kia, Renault och Volvo bilar? Du bryr dig ju inte om sådant och kommer såklart fortsatt köra Tesla även när grannarna övergett dem för bilar som är mer premium. Men om du lyfter blicken utanför dig själv, upplever du då att Model 3/Y har samma "status" som för ett par år sen?
Det är som sagt totalt ointressant.
Det finns BMW i vårat område. Det finns massor av BMW i kulturellt utsatta nogozone-områden. Det är bra bilar oavsett.
Ser ingen status i det ena eller andra.
Jag skiter som sagt i det personligen, men finner det intressant att du iakitta är så enormt statusfixerad. Det är väl det intressanta jag får ut av tråden här.

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 28 maj 2023 00:07
av martinot
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
Nej, verkligen inget rikemansområde. Mer av ett väldigt svenskt typiskt medeklassområde med normalt välbeställda och ordentliga med vanliga familjer.
I rikemansområden så ser du en massa Ferrari, Lambo, Bently, etc, men finns extremt få av de här. Har dessutom aldrig sett några riktiga supersportbilar som Koenigsegg eller Pagani (som jag däremot ser i typsikt svenska rikemansområden). Faktiskt inte ens några på besök.
Så skulle säga att Tesla är precis lika mycket medeklass och svensson som våra tyska bilar är.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 28 maj 2023 00:11
av Fredrik j
martinot skrev: ↑28 maj 2023 00:07
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
Nej, verkligen inget rikemansområde. Mer av ett väldigt svenskt typiskt medeklassområde med normalt välbeställda och ordentliga med vanliga familjer.
I rikemansområden så ser du en massa Ferrari, Lambo, Bently, etc, men finns extremt få av de här. Har dessutom aldrig sett några riktiga supersportbilar som Koenigsegg eller Pagani (som jag däremot ser i typsikt svenska rikemansområden).
Konstigt. Bor också i ett typiskt medelklassområde.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 28 maj 2023 07:03
av mati
Collin87 skrev: ↑27 maj 2023 22:54
Fredrik j skrev: ↑27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
... man måste alltså vara rikeman för att ha Tesla eller elbil generellt?
Då bor du i en fattigmansbubbla?
Det beror väl på hur man definierar rikeman. Det underlättar ju definitivt att ha en bra ekonomisk situation om man vill skaffa elbil. I min sfär, på jobbet, bland kunderna och i grannskapet, är elbilar fortfarande extremt ovanliga. Jag kan räkna dem på en hand. Så visst finns det skillnader mellan olika områden och var i landet man befinner sig.
Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar
Postat: 28 maj 2023 09:33
av taliz
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.
På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.