Jag behöver seriöst få igång den här maskinen. Gårdagens teknologi *suck*
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 11:43
av Herr X
Det var gnista i tändstiftet..
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 11:48
av Herr X
Lossade pluggen, men undrar om det inte var motorolja som kom ut? Skruvade in den igen.. är inte säker på att det var rätt skruv?
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 11:51
av Herr X
Ah, denna är det såklart!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 11:58
av Herr X
Hela grejen trillade loss..
Hey, 1900-talet ringde och ville ha tillbaka sin motorteknologi..
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:00
av Pontus
Du sa att gillar att bygga, kan du inte konvertera den till eldrift själv?
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:04
av Herr X
Hurra!!! Tack tack tack kära vänner!
Den startade!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:30
av Herr X
Manligheten återetablerad! Ett enda problem återstår: För att det ska låta som att jag har en aning om vad jag gjorde - när min fru frågar vad som var fel, vad ska jag då svara? Jag kanske kan hitta på något som låter tekniskt: "Äsch, det var enkelt.. karburatorpackningen som behövde injusteras mot cylinderkolvarna bara.. fixade det snabbt här på morgonen..."
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:42
av ovelundkvist
Men det du verkligen gjorde var väl att tömma flottörhuset på gammal bensin och kontrollera tändstiftet, vilket kanske duger för återskapandet av manligheten?
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:45
av Datordoktorn
Sorry att jag var "off" några timmar och inte kunde bistå med stöttning. Blev lite orolig när du lade upp en bild där du tänkte lossa fel plugg....tur du ändrade dig!
Stiftet såg utmärkt ut och att hela koppen under förgasaren skulle lossna kanske jag borde berättat, utgick ifrån att du skulle hålla emot den.
Att det skulle hjälpa med bensindränering var ju mitt huvudtips och jag antar att det var själva lösningen på problemet. Har själv haft många motorcyklar genom åren och det har alltid varit lösningen när det trilskas på vårkanten.
Anledningen är att bensinen i förgasarkoppen tappar oktanhalten, dvs den går helt enkelt inte att tända med tändstiftets gnista. Orsaken till att den tappar oktanhalten mera i förgasarkoppen än i tanken är att det är väldigt liten volym bensin i "koppen" men stor yta som påverkas av syret i luften. Det du släpper ner ifrån tanken, även om den bensinen är lika gammal, tas ju ifrån botten på tanken och har inte påverkats av kontakt med luft.
Blev en krånglig utläggning det här.....glöm alltihop, bensinmotorer är snart historia!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:50
av Sofie
Se till att ha Alkylatbensin i tanken den är ju garanterat lagringsbeständig i 2 år. Jag har personlig erfarenhet av att motorer startar bra efter långvarig förvaring (mer än 2år) med Aspensoppa i tanken.
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 12:59
av Herr X
Datordoktorn skrev:
Sorry att jag var "off" några timmar och inte kunde bistå med stöttning. Blev lite orolig när du lade upp en bild där du tänkte lossa fel plugg....tur du ändrade dig!
Stiftet såg utmärkt ut och att hela koppen under förgasaren skulle lossna kanske jag borde berättat, utgick ifrån att du skulle hålla emot den.
Att det skulle hjälpa med bensindränering var ju mitt huvudtips och jag antar att det var själva lösningen på problemet. Har själv haft många motorcyklar genom åren och det har alltid varit lösningen när det trilskas på vårkanten.
Anledningen är att bensinen i förgasarkoppen tappar oktanhalten, dvs den går helt enkelt inte att tända med tändstiftets gnista. Orsaken till att den tappar oktanhalten mera i förgasarkoppen än i tanken är att det är väldigt liten volym bensin i "koppen" men stor yta som påverkas av syret i luften. Det du släpper ner ifrån tanken, även om den bensinen är lika gammal, tas ju ifrån botten på tanken och har inte påverkats av kontakt med luft.
Blev en krånglig utläggning det här.....glöm alltihop, bensinmotorer är snart historia!
Det var intressant! Hade ingen aning om det - men det mejkar sense nu när du säger det.
Kanske ska nämna att jag bara skojade om vad jag ska säga till min fru - jag var kvittrande glad i går kväll när jag fått alla konkreta tips på hur jag skulle lösa problemet, så min fru kan nog nära på återberätta vilka forumanvändare som skrivit vad
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 13:06
av lator
Sofie skrev:
Har du hällt i akrylatbensin så har du nog orsaken till att den inte startar
Jag tror nog att det står Alkylat på dunken. Annars är han riktigt illa ute, men eftersom den går nu...
Detta skrev jag innan telefonen ringde och jag satt upptagen i drygt en halv timme. Nu när jag skulle publicera det så har det skrivits så många kommentarer att det känns helt förlegat... Kan man annat än älska detta forum!
Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 13:11
av Herr X
Sofie skrev:
Har du hällt i akrylatbensin så har du nog orsaken till att den inte startar
lator skrev:
Jag tror nog att det står Alkylat på dunken. Annars är han riktigt illa ute, men eftersom den går nu...
Det här med Akrylat/akrylatbensin går över huvudet på mig. Min doktorsexamen i Bensin-kunskap börjar få några år på nacken, så ni bensin-experter får gärna uppdatera mig
Edit: aha! Alkylat - det finns visst två bensinrelaterade ord som är nästan identiska..!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 13:53
av hbborr
Härligt att det löste sig Herr X!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 14:13
av TiborBlomhall
Tänk, när jag startade det här forumet kunde jag aldrig ha trott att det skulle diskuteras meckande med bensinmotorer här!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 14:15
av lator
Akrylat (enl. Wikipedia)
Salt
Akrylat eller propenoat är salter och estrar av akrylsyra. Det är den enklaste omättade karboxylatjonen och består av en vinylgrupp och en karbonylgrupp med en extra syreatom som ger jonen laddningen -1.
Akrylat är inte kombinerbart med bensin annat än i felskrivningar/felsägningar. Man använder det som bekant i färgtillverkning,
Alkylat kallas den syntetiska bensin som sägs vara miljövänlig och mindre hälsovådlig. Därom tvistar som alltid de lärde...
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 16:17
av Franz
TiborBlomhall skrev:
Tänk, när jag startade det här forumet kunde jag aldrig ha trott att det skulle diskuteras meckande med bensinmotorer här!
På något sätt tror jag ändå att de flesta här kände sig ännu mer övertygade om att el-drift är framtiden. Tror ni att Elon är sugen på ta fram en serie med ordentliga Tesla-snöslungor? Förutom rejäla batterier med 3x16A-laddning så får de ju allt vara självkörande och uppgraderingsbara via nätet. Jag föreställer mig att man anger ett klockslag när man vill att det är färdigplogat så sköter snöplogen det själv.
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 16:49
av Pontus
Franz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tänk, när jag startade det här forumet kunde jag aldrig ha trott att det skulle diskuteras meckande med bensinmotorer här!
På något sätt tror jag ändå att de flesta här kände sig ännu mer övertygade om att el-drift är framtiden. Tror ni att Elon är sugen på ta fram en serie med ordentliga Tesla-snöslungor? Förutom rejäla batterier med 3x16A-laddning så får de ju allt vara självkörande och uppgraderingsbara via nätet. Jag föreställer mig att man anger ett klockslag när man vill att det är färdigplogat så sköter snöplogen det själv.
Fråga honom och han lovar att de finns framme till årsskiftet och ett par månader senare kan den köra till SC själv
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 17:28
av Herr X
ovelundkvist skrev:
Jag vill också ha en!
Det var visst ingen snöslunga, utan bara en elektrisk snöskyffel..
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 18:10
av ovelundkvist
Jaha, då var det inte intressant.
Konstigt att det går så otroligt långsamt att gå över till eldrift på så många områden, där egentligen elmotorn är överlägsen förbränningsmotorn.
Det finns några få områden där eldrift är självklart, som golfbilar och permobiler. Och numera finns ju fullvärdiga gräsklippare också. Men var är elektriska snöslungor, trädgårdstraktorer, 4-hjulingar eller utombordare?!?
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 18:11
av vigge50
Herr X skrev:
ovelundkvist skrev:
Jag vill också ha en!
Det var visst ingen snöslunga, utan bara en elektrisk snöskyffel..
Den reaktionen du hade fått när du fått hem den och upptäckte att de inte var en snöslunga, oslagbar
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 18:17
av ovelundkvist
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 19:00
av lator
Montera av bensinmotorn och ersätt den med en vanlig trefasmotor och lång sladd med en praktisk hållare. Funkar dögott!
Re: Maskinjävel
Postat: 10 jan 2016 19:19
av Herr X
lator skrev:
Montera av bensinmotorn och ersätt den med en vanlig trefasmotor och lång sladd med en praktisk hållare. Funkar dögott!
Såg en video på Youtube med en kille som gick och drog på en lång kabel, det såg allt annat än "dögott" ut. Den trasslade sig och han fick ständigt flytta på den för att den inte skulle ligga i vägen där han skulle köra. Det får nog bli en batteridriven snöslunga om det ska vara aktuellt.
Har hittat en enda som ser okej ut, även om den är betydligt tanigare än den jag har nu...