Sida 3 av 4
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 16 jan 2016 15:02
av LarsL
Fördelen med dåliga däck och fyrhjulsdrift är att man kommer upp i ordentlig fart innan man kraschar.
PS Det är aldrig fel att generalisera bara man helt plötsligt är redo att generalisera åt andra hållet DS
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 16 jan 2016 18:03
av bladh
Slitna sommardäck och ett rejält ösregn - vattenplaning?
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 18 jan 2016 21:54
av kanylbullen
bladh skrev:Slitna sommardäck och ett rejält ösregn - vattenplaning?
Svårt att se att man skulle få vattenplaning med en så tung bil annat än om däcken var helt blankslitna. Även efter 3500 mil är ju de längsgående spåren rätt så djupa.

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 18 jan 2016 22:09
av hybris
Du får gasa hårdare!!!
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 18 jan 2016 23:36
av wille21
Känns mkt bra å köra Nokia R2 dubbfritt. Grymt grepp på alla underlag utom blankis å det är inte ofta, som blankisen finns. När man kör en ren Elbil vill man inte köra med dubbar å riva upp asfaltspartiklar som oxå är cancerogena. För dubbfritt
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 18 jan 2016 23:44
av hybris
Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive...

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 00:08
av Franz
hybris skrev:Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive...

Visst känner man skillnaden på Nokian R2 när det är 10 grader varmt eller minusgrader. Skulle säga att obehaget av att köra när det är 10 grader varmt är ungefär 15% av besväret att stå ut med oljudet från dubbdäck...
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 00:13
av mahulkp
hybris skrev:Jag tycker Nordiska dubbfria blir för mjuka den tiden som vi inte har denna istidskyla. Sjukt ormiga och otrevlig nör det inte är kallt. Gillar faktiskt hakka 8 ankardubben mycket bättre då gummit inte är så mjukt. Ja mer rassel men inte lika ormiga. För dualdrive är min inställning Sottozero. Känslan av sommardäcken och sämre bromssträcka vid vinterväglag som vi har juat nu men i alla andra lägen mycket bättre komfort. Har inte ännu upplevt något läge denna vinter dör jag skulle vilja byta ut dem. Inge problem alls att köra snabb motorvögsfart så länge man håller lite avstånd. En krisinbromsning vore katastrof annars... Bromssträckan är helt klart en bit löngre... Det är nackdelen. Greppet med dualdrive är grymt. Om inte sommardäcken vart hårda som puckar vid denna kyla så skulle de fungera "rimligt" med dualdrive...

Ingen tendens till ormighet med 4wd. Har kört R2 på BMW med bakhjulsdrift och då är det rätt svajigt men med 4wd på Teslan så är det inga problem. Går stadigt som en klippa.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 00:19
av drakbane
Sottozero 3, 4wd, världens grepp o ligger som slickade på vägen...
/Sony Z3 Dual
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 05:39
av hybris
Ormigheten kommer när det är över nollan då gummit är så mycket mjukare. Känslan med Sottozero är verkligen dag och natt. Givetvis är R2 ett däck med högre sökerhet vid minusgrader än Sottozero. ingen tvekan om det. Det jag försöker förklara är att med dualdrive känner jag en hög tillförlit då det gäller greppet vilket jag inte gör med bakhjulsdriften på model S som släpper på ett helt annat sätt. Vid hård inbromsning på is/snö så har Sottozero kanske 25-30% längre bromssträcka. Så en mer defensiv körning är att rekommendera gällande bromsa. Ankardubben såklart lverlägsna på bromsa och R2 näst bäst där.
Högst säkerhet vinterväglag och under noll grader. På is ökar avständet mellan de tre ännu mer.
1. Hakka 8, 2. R2, 3. sottozero
Högst komfort vinterväglag och under noll grader:
1. Sottozero, 2. R2, 3. Hakka 8
Högst komfort och säkerhet över noll grader:
1. sottozero, 2. Hakka 8, 3. R2 (blir ormiga och värre ju varmare det blir. Det plus regn inte helt bra)
Snyggast:
1. Sottozero, 2. Hakka 8 / R2
Bäst för miljön:
1. Sottozero (tror de nöts mindre än R2. Annars delad första plats), 2. R2, 3. Hakka 8
Geografiskt blir nog även valet mot mer säkra däck starkare ju längre Norr man kommer. Det liksom ingen dualdrive skulle driva mig till dubb igen.

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 06:41
av Bjelke

helt rätt!
Mina var sopslut efter 2700mil, alla 4 alltså (efter att ha skiftat fram/bak), fast jag har ju RWD också förvisso och kör dessutom som man ska med en TM-bil

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 19 jan 2016 07:07
av kanylbullen
Bjelke skrev:

helt rätt!
Mina var sopslut efter 2700mil, alla 4 alltså (efter att ha skiftat fram/bak), fast jag har ju RWD också förvisso och kör dessutom som man ska med en TM-bil

Den är inte direkt gubbkörd. När jag är själv i bilen ligger förbrukningen ofta över 350 Wh/km i snitt. Jag har alltid haft lite tendens till åksjuka och det har hänt mer än en gång att jag inte kunnat gå helt rakt när jag går ur bilen...
När fru och barn är med är det en annan sak däremot.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 20 jan 2016 12:33
av hybris
Det märks att förre kör med dubb. Många rondeller och mindre vägar är lite polerade och halare. inget stort problem iofs men det börjar märkas.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 21 jan 2016 22:38
av Reddy
Om R2 känns ormiga prova med lite mer luft, minst 3.1 bar (mätt på vinterkalla däck, runt 0 grader)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 03 feb 2016 23:16
av Gorr
Nu har jag varit tyst länge. Men mina R2 är ju helt värdelösa jämfört med mina Hakka 7 som vi har på vår XC60. Vi har RWD versionen så jag förstår ju att man få ta det lite piano men idag så släppte alla hjulen och det var tur att jag var själv på vägen.
Jag har 3.4 bar om jag inte minns fel. Ska gå ut och kolla efter detta inlägg. Några tips? Min fru kör bilen till vardags och hon har börjat klaga allt mer högljutt. Vill verkligen inte gå över till dubbat. Ska jag gå ner till 3.1 eller var kör ni på? Alla verkar ju så väldigt nöjda med sina R2
Edit: Hade 3.1 runt om. Sänkte till 3 för att testa. vet att 2.8 eller om det var 2.9 kändes sladdrigt.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 07:13
av tehjimos
Friel skrev:Kört dubbfritt i 48 år och har aldrig känt behov av dubbat. Kör 5000 mil/år jämt fördelat över året så det har blivit en del mil på vinterväg. Dubbat inger en falsk säkerhet. Dagens moderna däck utan dubb känns som klister på vintervägarna så de som föredrar dubb har nog inte provat på.
Dessutom skadar dubbdäcken vägarna med spårbildning i asfalten som följd med risk för vattenplaning och höga kostnader för vägunderhåll.
All skit/stenmjöl som vid vått väglag skvätter upp på vindrutan är förorsakat av dessa dubb som river upp asfalten.
Dags att införa avgift för dubb som skall gå till detta vägunderhåll samt till spolarvätska till oss som kör dubbfritt!!!
Det är ju tack vare att några kör dubbat som ni dubbfria får grepp på vägarna..
//hakka 8 på RWD 85kWh.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 07:17
av LarsL
Gorr skrev:Nu har jag varit tyst länge. Men mina R2 är ju helt värdelösa jämfört med mina Hakka 7 som vi har på vår XC60. Vi har RWD versionen så jag förstår ju att man få ta det lite piano men idag så släppte alla hjulen och det var tur att jag var själv på vägen.
Jag har 3.4 bar om jag inte minns fel. Ska gå ut och kolla efter detta inlägg. Några tips? Min fru kör bilen till vardags och hon har börjat klaga allt mer högljutt. Vill verkligen inte gå över till dubbat. Ska jag gå ner till 3.1 eller var kör ni på? Alla verkar ju så väldigt nöjda med sina R2
Edit: Hade 3.1 runt om. Sänkte till 3 för att testa. vet att 2.8 eller om det var 2.9 kändes sladdrigt.
Att sänka trycket i däcken ökar fästet, så det är nog vettigt att hålla sig till tillverkarens rekommendationer.
Men dubbfritt funkar inte på blankis det får nog anses vara klarlagt.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 08:57
av joel80
Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 10:04
av Lessmog
joel80 skrev:Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
Ko-driver?

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 10:20
av danni
joel80 skrev:Tänk på att det lätt skiljer 10% i däcktryck beroende på om däcken är kalla eller varma.
Jag märkte det då däcktrycksövervakningen började gnälla när det var -20 ute.. Då kom inte däcken upp i värme alls på kortare resor.
Jag har Hakka 8.. Väldigt trevliga däck när det är halt.. Men kör man på asfalt låter det ibland som att man har fel på nått hjullager! Ett ordentligt "umande" i dom däcken. I allafall när dom är nya.
Jag är inne på min tredje uppsättning Hakka 8 nu och de har en del märkliga ljud för sig när de är helt nya, nåt nästan metalliskt resonansljud. Men det är bara under inkörningen i min erfarenhet, försvinner efter mindre än hundra mils körning.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 11:11
av joel80
Du kanske kör med mer gas än mig.. Har fortfarande kvar lite oljud efter 400 mil.. Dom låter mindre.. Men det är fortfarande märkbart. Men greppet är fantastiskt så det är värt det..

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 04 feb 2016 14:38
av Mistafrizz
Jag hade en 90 med dubbdäck som lånebil - och jag måste säga att det var mycket sämre än min 85 med friktionsdäck.
Båda har ungefär lika dåligt grepp (bara testat i sthlm) - men den med dubbdäck låter och raspar alldeles för mkt för min smak.
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 12 okt 2016 16:15
av joel80
Normalt har jag lite svårt för Collin, men här har han en poäng och det känns som att han bygger upp det med riktig fakta:
http://www.svt.se/opinion/robert-collin ... dack%3Anyh
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 12 okt 2016 16:24
av bylund
Den artikeln fick rentav en helt egen tråd när den skrevs för snart ett år sedan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=2933
Re: Vinterdäck - Dubbfritt?
Postat: 13 okt 2016 01:10
av joel80
Hahaha.. Ops.. Trodde det var något han knåpat ihop inför vintern nu.. Missade helt datumet i artikeln.

Sorry..
Jag tyckte väl jag kände igen vissa saker i artikeln..
