Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör.
Men jag måste säga att jag gillar både och men är positivt överraskad av model Y efter ett år då man haft Audi innan med digitalt instrument kluster framför , men men alla har vi olik saker vi trivs med jag gillar i alla fall att Tesla utmanar.
Kom ihåg att människan inte gillar förändring till och med när den är positiv
Man vill alltid ha mer, men det är ingen tvekan om att skärmen i min Y är överlägsen allt jag haft tidigare, totalt sett. Hur många skärmar det än finns i en Audi är de totalt sett inget mot utbudet i skärmen i en Y.
Skulle jag dessutom vilja ha en konfigurerbar HUD? Javisst.
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det.
S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).
Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.
Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.
För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:
Good design:
is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible
Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.
De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”
Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.
Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.
Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.
Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
Inga problem att snegla åt höger, men informationen som efterfrågas finns ju inte där. Men det visste väl du redan och argumenterar utifrån något som inte existerar. Poängen med instrumentpanelens skärm är att den visar ANNAN mer detaljerad information.
Kasst argument att man skall ställa bilen för att man tycker att teslas snålhet med information är kass och ett steg tillbaka, men man får väl inte kritisera det som är dåligt.
Då får du väl byta bil då om du har sådan problem med att framföra den och sköta skärmen…
...] Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag... [...
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tror också att augumenterad verklighet kommer med en HUD. så som avstånd, varningar för djur och barn och övriga (ex cyklister). Vw har något liknande. men också för att uppmärksamma på skyltar och annat som kräver ens uppmärksamhet. (kan vara en trygghet även när FSD finns)
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Det kommer nog i Tesla också, möjligen 3 år efter att matrixlysena funkar.
Enligt denna artikeln så är den läkta designen på fronten bekräftad att vara den kommande uppdateringen av Model 3 från en anställd. Den anställda påstår även att Tesla kommer gå ifrån egen tillverkning av säten, vad som kommer där återstår att se.
Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det.
S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Det här är som sagt inte en 'ny debatt' på något sätt. Har diskuterats flera gånger på det här forumet. Har även diskuterats på det amerikanska. Se t.ex:
Och som thebishop redan förklarat ovan i tråden så har det på intet sätt någonting med "konservativa" att göra. Istället handlar det om funktionalitet, ergonomi och estetik. Och det är väl jättekul att man köpa en bil för 1,2 mille som har instrumentering bakom ratten. Men lite mindre kul att Tesla inte erbjuder något i prisklassen runt 0,5 mille...
Tyvärr har jag ju inte ägt en Model 3 själv, så det argumentet kan jag ju inte göra så mkt åt. Men å andra sidan finns ju även fenomen som confirmation bias...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
Haha ja tänkte på center framför föraren
Tycker ändå priset på M3P är vettigt nu. Saknas bara lite lullull sen är det ju en grym lekbil.
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
Haha ja tänkte på center framför föraren
Tycker ändå priset på M3P är vettigt nu. Saknas bara lite lullull sen är det ju en grym lekbil.
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör. [...
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör. [...
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör. [...
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.
Man kan ju tänka sig en svart skärm med vita siffror i så fall? Det är väl bara mjukvara.
Tycker det är lite märkligt att man inte utnyttjar skärmen till att erbjuda anpassningsmöjligheter av informationen.
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.
Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Anledningen till Teslas höga marginaler är just enkelheten i bilarna och avsaknaden av individuella tillval.
Detta ger en streamlinad produktion med hög effektivitet.
Så fort man börjar tillgodose kundernas önskemål om olika tillval så får man en helt annan cost of complexity
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
interior changes are coming, such as the removal of interior wood trim, which will be replaced with a cloth accent trim.
Grattis till de som inte gillar träpanelen.
Med ny exteriör, nya säten, inredning, chassi etc är det väl knappt man kan prata om refresh längre. Mer som en ny generation.
Blir spännande att se vad den får för batterier.
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör. [...
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.
Man kan ju tänka sig en svart skärm med vita siffror i så fall? Det är väl bara mjukvara.
Tycker det är lite märkligt att man inte utnyttjar skärmen till att erbjuda anpassningsmöjligheter av informationen.
Eller en svart skärm som endast anger hastigheten i rött med låg kontrast. Men lite 'bakbelysning' eller vad det kallas kommer det ju alltid bli även om man försöker släcka ner en digital skärm så mkt det går utan att stänga av den helt. Men ifall det fanns instrumentering bakom ratten skulle man ju kunna släcka ner mittskärmen helt för att enkelt kunna aktivera den igen med en fingertryckning.
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör.
Men jag måste säga att jag gillar både och men är positivt överraskad av model Y efter ett år då man haft Audi innan med digitalt instrument kluster framför , men men alla har vi olik saker vi trivs med jag gillar i alla fall att Tesla utmanar.
Kom ihåg att människan inte gillar förändring till och med när den är positiv