Sida 3 av 5
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 20:34
av LarsOJ
Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:30
LarsOJ skrev:Tars skrev: ↑30 mar 2023 19:08
LarsOJ skrev:Åk och prova F150 Lightning. Den är fin, stor, praktisk,knäpptyst och lyxig på ett sätt som Tesla aldrig varit i närheten av. Snacka med Felix på Exclusive så kommer du bli väl omhändertagen under hela processen. Hela momsen avdragsgill direkt

Får kolla det. Tack för tipset. Får kolla förmånsvärdet.
Oj! Har de rökt crack! 1.8! Är den så dyr alltså.
Tja bensinare Lariat kostar 1,4 nu så. 1,8 blir 1,44 utan moms. Åk och testa så förstår du varför!

Västberga.
Vore kul att höra din recension som kört mycket elbilar.
Är skitdålig på just vad alla paket innebär. Får åka och kika.
Ja gör det! Exclusive tar bara hem bilar med all rätt utrustning. Då dessa bilar inte säljs här officiellt samarbetar de med en stor Ford handlare i Kanada som ”beställer” bilarna. Men att åka och testa är iaf. gratis.
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 20:40
av BigEasy
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:34
Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:30
LarsOJ skrev:Tars skrev: ↑30 mar 2023 19:08
LarsOJ skrev:Åk och prova F150 Lightning. Den är fin, stor, praktisk,knäpptyst och lyxig på ett sätt som Tesla aldrig varit i närheten av. Snacka med Felix på Exclusive så kommer du bli väl omhändertagen under hela processen. Hela momsen avdragsgill direkt

Får kolla det. Tack för tipset. Får kolla förmånsvärdet.
Oj! Har de rökt crack! 1.8! Är den så dyr alltså.
Tja bensinare Lariat kostar 1,4 nu så. 1,8 blir 1,44 utan moms. Åk och testa så förstår du varför!

Västberga.
Vore kul att höra din recension som kört mycket elbilar.
Är skitdålig på just vad alla paket innebär. Får åka och kika.
Ja gör det! Exclusive tar bara hem bilar med all rätt utrustning. Då dessa bilar inte säljs här officiellt samarbetar de med en stor Ford handlare i Kanada som ”beställer” bilarna. Men att åka och testa är iaf. gratis.
CCS?
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 20:48
av LarsOJ
Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:32
Det är såhär jag tror det går till hos tesla i USA. Jag kan fortfarande inte fatta vad som gör det så svårt att få till det med passformen.
Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3:
https://www.newsweek.com/tesla-skips-tr ... 8503?amp=1
” Most automakers test a new model's production line by building vehicles with relatively cheap, prototype tools designed to be scrapped once they deliver doors that fit, body panels with the right shape and dashboards that don't have gaps or seams.
Tesla, however, is skipping that preliminary step and ordering permanent, more expensive equipment as it races to launch its Model 3 sedan by a self-imposed volume production deadline of September, Musk told investors last month.”
Exempel pressverktyg:
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 21:26
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48
Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:32
Det är såhär jag tror det går till hos tesla i USA. Jag kan fortfarande inte fatta vad som gör det så svårt att få till det med passformen.
Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3: [...
De gjorde så för Model 3. Men vet vi att de även gjorde likadant för S, X och Y?
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 21:31
av LarsOJ
SwedishAdvocate skrev: ↑30 mar 2023 21:26
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48
Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:32
Det är såhär jag tror det går till hos tesla i USA. Jag kan fortfarande inte fatta vad som gör det så svårt att få till det med passformen.
Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3: [...
De gjorde så för Model 3. Men vet vi att de även gjorde likadant för S, X och Y?
Inte Y vad jag förstått. Den är bättre.
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 21:45
av mati
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48
Tesla, however, is skipping that preliminary step and ordering permanent, more expensive equipment as it races to launch its Model 3 sedan by a self-imposed volume production deadline of September, Musk told investors last month.”
Intressant. Samma filosofi alltså som Tesla har när det gäller mjukvara.
- It compiles. Ship it.
En sned dörr som läcker in vatten är bara lite svårare att byta ut OTA.
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 21:50
av jonasl
När jag jobbade åt Volvo en gång för evigheter sedan (det var när XC90 var ny och de jobbade med C30) så gjorde de pressverktyg av ek för förseriebilarna. Det gick inte att pressa så många gånger med dem innan toleranserna började bli dåliga - men de kostade en bråkdel av pengen att ta fram.
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 21:52
av SwedishAdvocate
mati skrev: ↑30 mar 2023 21:45
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48
Tesla, however, is skipping that preliminary step and ordering permanent, more expensive equipment as it races to launch its Model 3 sedan by a self-imposed volume production deadline of September, Musk told investors last month.”
Intressant. Samma filosofi alltså som Tesla har när det gäller mjukvara.
- It compiles. Ship it.
En sned dörr som läcker in vatten är bara lite svårare att byta ut OTA.
De testade ju en massa för bilindustrin nya grejer vid produktionsstarten av Model 3. Det var ju t.ex. en hel del automation som de inte fick rätt på och som de således fick sluta upp med. Det var ju så illa så hela skiten höll på att gå i putten. När de till slut fick rätsida på produktionslinan så var det ju bara några veckors marginal till kk...
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 22:02
av mati
SwedishAdvocate skrev: ↑30 mar 2023 21:52
mati skrev: ↑30 mar 2023 21:45
LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48
Tesla, however, is skipping that preliminary step and ordering permanent, more expensive equipment as it races to launch its Model 3 sedan by a self-imposed volume production deadline of September, Musk told investors last month.”
Intressant. Samma filosofi alltså som Tesla har när det gäller mjukvara.
- It compiles. Ship it.
En sned dörr som läcker in vatten är bara lite svårare att byta ut OTA.
De testade ju en massa för bilindustrin nya grejer vid produktionsstarten av Model 3. Det var ju t.ex. en hel del automation som de inte fick rätt på och som de således fick sluta upp med. Det var ju så illa så hela skiten höll på att gå i putten. När de till slut fick rätsida på produktionslinan så var det ju bara några veckors marginal till kk...
Ja, ibland är det ju bra att tänka outside the box. Men ibland är det inte helt fel att ta till sig misstag som andra redan har gjort för länge sedan. Etablerad teknik kan faktiskt vara bra grejer. Men Tesla har ju satt i systemet att göra bokstavligen allting annorlunda. Regnsensor? Nej då, vi har ju kameror. Radar? Nej då, vi har ju kameror. Ultraljudssensorer? Nej då, äh... just det.
Passform? Vadå passform? Det ska vara så.

Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 22:11
av jonasl
mati skrev: ↑30 mar 2023 22:02
Ja, ibland är det ju bra att tänka outside the box. Men ibland är det inte helt fel att ta till sig misstag som andra redan har gjort för länge sedan. Etablerad teknik kan faktiskt vara bra grejer. Men Tesla har ju satt i systemet att göra bokstavligen allting annorlunda. Regnsensor? Nej då, vi har ju kameror. Radar? Nej då, vi har ju kameror. Ultraljudssensorer? Nej då, äh... just det.
Passform? Vadå passform? Det ska vara så.
Kombinera det med vad som verkar vara amerikansk bilbyggartradition (?) så blir det uppenbarligen inte riktigt bra.
Det förvånar mig att de kommer undan med så dålig funktion på vissa elementära bitar samtidigt som de lyckas vara överlägsna på andra (räckvidd, förbrukning, smidighet på långresor..). Och de helt orationella besluten att avskaffa vissa sensorer ska vi inte tala om.
Re: Hej då tesla
Postat: 30 mar 2023 23:33
av iAkita
mati skrev: ↑30 mar 2023 07:22
Tars skrev: ↑30 mar 2023 06:54
mati skrev:Tars skrev: ↑29 mar 2023 22:31
spacecoin skrev:Trist men helt rätt! Man måste "rösta med plånboken".
Hur går tankarna kring alternativ?
Jadu. Det trista är att det finns inte direkt något som lockar.
Ioniq 5 kanske.
Eqs, eqs suv, är för dyra, men kanske ett alternativ i alla fall.
Har audi som kommer med en kombi snart.
En Ioniq 5 är ingen dum bil. Jag skulle köpa den igen alla dagar i veckan. Den har sina småbrister, framförallt avsaknaden av torkare för bakrutan är bara dåligt. Men annars skulle jag rekommendera den utan förbehåll. Frågan är bara om det går att få tag på en.
Tråkigt med din Tesla-historia.
Tack för input Mati!
Ja, de som finns vill handlarna vara extra giriga då det verkar som Sverige fått väsentligt mindre tilldelning än resterande länder.
Har verkligen försökt med tesla, men får man ingen gehör så blir det svårt att fortsätta.
Om du vill ha lite sportigare framtoning och om du gillar utseendet så kan ju en Ioniq 6 vara ett alternativ. Den har dessutom bättre räckvidd än femman, fastän jag tycker att räckvidden är bra som den är. Men frågan är återigen om och när man kan få tag på en. Jag pratade med säljaren igår och han visste ingenting. Som vanligt är det knäpptyst från Hyundais sida. Men han skulle höra av sig när han vet nåt.
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 06:45
av mati
iAkita skrev: ↑30 mar 2023 23:33
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:
Screenshot_20230330_232825_Yahoo Mail.jpg
Fast vad säger detta? Säljaren vet nog inte mer än vad som står i utskicket, och det är ju inte mycket information.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 06:55
av iAkita
mati skrev: ↑31 mar 2023 06:45
iAkita skrev: ↑30 mar 2023 23:33
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:
Screenshot_20230330_232825_Yahoo Mail.jpg
Fast vad säger detta? Säljaren vet nog inte mer än vad som står i utskicket, och det är ju inte mycket information.
Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 07:00
av mati
iAkita skrev: ↑31 mar 2023 06:55
mati skrev: ↑31 mar 2023 06:45
iAkita skrev: ↑30 mar 2023 23:33
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:
Screenshot_20230330_232825_Yahoo Mail.jpg
Fast vad säger detta? Säljaren vet nog inte mer än vad som står i utskicket, och det är ju inte mycket information.
Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
Ja, men jag frågade när det går att klämma på en, och det visste han inte. Jag ska inte köpa nån Ioniq 6 såklart, jag vill bara titta av rent intresse.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 08:04
av Tars
mati skrev:iAkita skrev: ↑31 mar 2023 06:55
mati skrev: ↑31 mar 2023 06:45
iAkita skrev: ↑30 mar 2023 23:33
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:
Screenshot_20230330_232825_Yahoo Mail.jpg
Fast vad säger detta? Säljaren vet nog inte mer än vad som står i utskicket, och det är ju inte mycket information.
Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
Ja, men jag frågade när det går att klämma på en, och det visste han inte. Jag ska inte köpa nån Ioniq 6 såklart, jag vill bara titta av rent intresse.

Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 08:24
av Klintan
Matis hundar lär inte trivas så bra i en i6. Brevlådeinkast till bagaget och ett baksäte med låg takhöjd. Hade den varit halvkombi hade den varit intressant, lite utrymme kan offras för bättre effektivitet.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 08:29
av taliz
Klintan skrev: ↑31 mar 2023 08:24
Matis hundar lär inte trivas så bra i en i6. Brevlådeinkast till bagaget och ett baksäte med låg takhöjd. Hade den varit halvkombi hade den varit intressant, lite utrymme kan offras för bättre effektivitet.
Det är väl just det i5 tillhandahåller...
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 08:48
av Pontus
AAKEE skrev: ↑30 mar 2023 19:29
Tars skrev: ↑30 mar 2023 18:47
Ja, det är en del av förhoppningen att någon på tesla reagerar då jag inte är ensam, men jag har mer att säga till skulle jag gissa tanke på erfarenheten jag har. Med detta inlägg så blir den köparen som har andra problem än vad jag har, inte tagen på samma allvar av teslas ledning, men nu får gehör får man hoppas.
Jag känner lika på flera områden, men det finns liksom inga alternativ bilmässigt. I vart fall inga intressanta.
Kikar isf snarare på köpa en Plaid ändå och leva med det som är kass med Tesla som biltillverkare. Men hade det funnits några vettiga alternativ hade det kunnat vara aktuellt att haka på.
Är det en S du är sugen på så har jag en Plaid till salu

Har en bil för mycket, tjänstebilen kan jag inte bli av med och frugan tycker S är på tok för stor hon kör hellre sin 500e

Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 08:57
av Tars
Pontus skrev:AAKEE skrev: ↑30 mar 2023 19:29
Tars skrev: ↑30 mar 2023 18:47
Ja, det är en del av förhoppningen att någon på tesla reagerar då jag inte är ensam, men jag har mer att säga till skulle jag gissa tanke på erfarenheten jag har. Med detta inlägg så blir den köparen som har andra problem än vad jag har, inte tagen på samma allvar av teslas ledning, men nu får gehör får man hoppas.
Jag känner lika på flera områden, men det finns liksom inga alternativ bilmässigt. I vart fall inga intressanta.
Kikar isf snarare på köpa en Plaid ändå och leva med det som är kass med Tesla som biltillverkare. Men hade det funnits några vettiga alternativ hade det kunnat vara aktuellt att haka på.
Är det en S du är sugen på så har jag en Plaid till salu

Har en bil för mycket, tjänstebilen kan jag inte bli av med och frugan tycker S är på tok för stor hon kör hellre sin 500e

Hej! Ja, det är det som är tanken, men måste först lösa det med tesla. Haft 3 st som skulle ha köpt bilen, allt var klart men de ville inte ta emot den pga resonansljud och sensorproblem. Har några kandidater (model s plaid) men får återkomma sen när jag har löst det med x:en.
Men är just nu också jäkligt less på teslas organisation
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 09:29
av Honkan
Jag köpte model MYP och väldigt nöjd med den och ok pris när man fick elprisstöd sen var räckvidden bra mycket bättre då än konkurenterna,
Men snart 1 år senare så tycker jag konkurenterna kommit ikapp speciellt med räckvidd , hade jag inte haft barn hade nya Polestar 2 varit en stark kandidat samt Q8 E som nu har mycket längre räckvidd, tror Tesla kommer få det tufft om man inte dumpar priserna mer eller gör en rejäl uppgradering , trots allt är inte model 3 och Y speciellt moderna längre mot vad de var när det kom.
Så jag hade inte valt Tesla idag men är väldigt nöjd med min MYP kopplat till prestanda och bra familje bil.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 10:24
av Klintan
taliz skrev: ↑31 mar 2023 08:29
Klintan skrev: ↑31 mar 2023 08:24
Matis hundar lär inte trivas så bra i en i6. Brevlådeinkast till bagaget och ett baksäte med låg takhöjd. Hade den varit halvkombi hade den varit intressant, lite utrymme kan offras för bättre effektivitet.
Det är väl just det i5 tillhandahåller...
i5 är ju mer en SUV, i6 strömlinjeform skulle inte vara fel med en Model S-baklucka.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 10:41
av mati
taliz skrev: ↑31 mar 2023 08:29
Klintan skrev: ↑31 mar 2023 08:24
Matis hundar lär inte trivas så bra i en i6. Brevlådeinkast till bagaget och ett baksäte med låg takhöjd. Hade den varit halvkombi hade den varit intressant, lite utrymme kan offras för bättre effektivitet.
Det är väl just det i5 tillhandahåller...
Det är exakt därför jag har en Ioniq 5 och inte vill ha en 6.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 11:19
av kenjon
Honkan skrev: ↑31 mar 2023 09:29
Jag köpte model MYP och väldigt nöjd med den och ok pris när man fick elprisstöd sen var räckvidden bra mycket bättre då än konkurenterna,
Men snart 1 år senare så tycker jag konkurenterna kommit ikapp speciellt med räckvidd , hade jag inte haft barn hade nya Polestar 2 varit en stark kandidat samt Q8 E som nu har mycket längre räckvidd, tror Tesla kommer få det tufft om man inte dumpar priserna mer eller gör en rejäl uppgradering , trots allt är inte model 3 och Y speciellt moderna längre mot vad de var när det kom.
Så jag hade inte valt Tesla idag men är väldigt nöjd med min MYP kopplat till prestanda och bra familje bil.
Det är väl även en viss skillnad på förbrukningen jämfört med Teslan.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 11:24
av pejvic
Utan dogmode, campmode och Livecamera så går det tyvärr inte att byta bil.
Re: Hej då tesla
Postat: 31 mar 2023 13:14
av niklas12
pejvic skrev: ↑31 mar 2023 11:24
Utan dogmode, campmode och Livecamera så går det tyvärr inte att byta bil.
Skulle gissa att icke campare och hundägare värderar bra service högre.
Den enskilt största downsiden med tesla är deras dåliga/obefintliga service när man får problem.
Har varit på Tesla Malmö minst 3ggr då andra kunder stått och skrikit och skällt ut personalen.
Har jag faktiskt aldrig varit med om på andra serviceställen