Drama. Jag hade inte ens tänkt på att man kunde stå någonannanstans än hemma.
Det är värre än så. Du hade inte ens tänkt på att det finns människor som varken har garage eller egen parkering.
Det kallas att vara inskränkt.
Ja, jag vet. Hjärnvurpa. Klart det är rimligt att saker rör sig medan man är parkerad.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
Hur menar du att Sentry skulle hjälpa till? Hela grejen är ju att man saknar datat och behöver bygga upp det gradvis när bilen är i rörelse. Det är lite som 360-vyn på många bilar. Då bygger man upp renderingen även där det finns blind spots, fast med tidigare data. Om detta tidigare data då bygger på en verklighet som ändrats så kommer du få en felaktig representation.
Han nämner ju det på videon ovan också, att det finns blind spots (no camera) och han ville testa om bilen "mindes" hur det såg ut tidigare.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
För att sentrymode drar för mycket batteri är min gissning. Visst, funkar för kortare parkeringar, men som sagt tidigare, parkeringsassistans som bara funkar ibland är inte mycket att hänga i julgranen. Ska bli väldigt intressant att följa detta, kanske så att man kan använda radarn som kommer med hw4, men hw3 bilar utan uss undrar jag om det någonsin blir riktigt bra.
De flesta använder nog sentry mode redan nu hela dagar överallt utom när man parkerar hemma. Och just hemma är det inte ofta grejer kommer och går runt bilen (förutom om du parkerar på gatan).
Så ett fall återstår: du bor i stad, parkerar på gatan när du är hemma, är inte inkopplad på laddning och använder inte sentry mode. Så det skulle inte täcka 100% av alla cases. Men USS täcker inte heller 100% av cases.
Så din hypotes är att Tesla ska implementera en funktion att när man parkerar så måste man aktivera sentry mode för att kunna se avståndet fram när man ska åka iväg? Eller ska det ske automatiskt? Alltid?
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
För att sentrymode drar för mycket batteri är min gissning. Visst, funkar för kortare parkeringar, men som sagt tidigare, parkeringsassistans som bara funkar ibland är inte mycket att hänga i julgranen. Ska bli väldigt intressant att följa detta, kanske så att man kan använda radarn som kommer med hw4, men hw3 bilar utan uss undrar jag om det någonsin blir riktigt bra.
De flesta använder nog sentry mode redan nu hela dagar överallt utom när man parkerar hemma. Och just hemma är det inte ofta grejer kommer och går runt bilen (förutom om du parkerar på gatan).
Så ett fall återstår: du bor i stad, parkerar på gatan när du är hemma, är inte inkopplad på laddning och använder inte sentry mode. Så det skulle inte täcka 100% av alla cases. Men USS täcker inte heller 100% av cases.
Så din hypotes är att Tesla ska implementera en funktion att när man parkerar så måste man aktivera sentry mode för att kunna se avståndet fram när man ska åka iväg? Eller ska det ske automatiskt? Alltid?
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Drama. Jag hade inte ens tänkt på att man kunde stå någonannanstans än hemma.
Det är värre än så. Du hade inte ens tänkt på att det finns människor som varken har garage eller egen parkering.
Det kallas att vara inskränkt.
Ja, jag vet. Hjärnvurpa. Klart det är rimligt att saker rör sig medan man är parkerad.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
Hur menar du att Sentry skulle hjälpa till? Hela grejen är ju att man saknar datat och behöver bygga upp det gradvis när bilen är i rörelse. Det är lite som 360-vyn på många bilar. Då bygger man upp renderingen även där det finns blind spots, fast med tidigare data. Om detta tidigare data då bygger på en verklighet som ändrats så kommer du få en felaktig representation.
Han nämner ju det på videon ovan också, att det finns blind spots (no camera) och han ville testa om bilen "mindes" hur det såg ut tidigare.
Det är samma sak. Dvs om bilen rör sig och omgivningen står still eller bilen står still och omgivningen rör sig. I båda fall kan bilen bygga en bild av hur det ser ut runt om. Utom i ett fall, nämligen om t.ex. ett djur, jag föreställer mig en alligator e.dyl., smyger sig in framför bilen osedd. Den kan ju komma ur ett regnavlopp t.ex. Och du då går och sätter dig i bilen utan att se den. Då kan du få fläckar på lacken.
Nej, kamerorna kommer inte att täcka allt USS kan. Men USS täcker inte heller allt kamerorna kan täcka. Frågan är om det, i sin helhet, är bättre eller åtminstone lika bra med kameror som med USS. Nu kan vi bara gissa. Blir spännande att se vad resultatet blir.
Hur menar du att Sentry skulle hjälpa till? Hela grejen är ju att man saknar datat och behöver bygga upp det gradvis när bilen är i rörelse. Det är lite som 360-vyn på många bilar. Då bygger man upp renderingen även där det finns blind spots, fast med tidigare data. Om detta tidigare data då bygger på en verklighet som ändrats så kommer du få en felaktig representation.
Han nämner ju det på videon ovan också, att det finns blind spots (no camera) och han ville testa om bilen "mindes" hur det såg ut tidigare.
Det är samma sak. Dvs om bilen rör sig och omgivningen står still eller bilen står still och omgivningen rör sig. I båda fall kan bilen bygga en bild av hur det ser ut runt om.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
För att sentrymode drar för mycket batteri är min gissning. Visst, funkar för kortare parkeringar, men som sagt tidigare, parkeringsassistans som bara funkar ibland är inte mycket att hänga i julgranen. Ska bli väldigt intressant att följa detta, kanske så att man kan använda radarn som kommer med hw4, men hw3 bilar utan uss undrar jag om det någonsin blir riktigt bra.
De flesta använder nog sentry mode redan nu hela dagar överallt utom när man parkerar hemma. Och just hemma är det inte ofta grejer kommer och går runt bilen (förutom om du parkerar på gatan).
Så ett fall återstår: du bor i stad, parkerar på gatan när du är hemma, är inte inkopplad på laddning och använder inte sentry mode. Så det skulle inte täcka 100% av alla cases. Men USS täcker inte heller 100% av cases.
Så din hypotes är att Tesla ska implementera en funktion att när man parkerar så måste man aktivera sentry mode för att kunna se avståndet fram när man ska åka iväg? Eller ska det ske automatiskt? Alltid?
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Självklart går det att lösa med mer hårdvara, det är en no-brainer. Problemet är för alla de, och de är ganska många, som saknar USS.
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Självklart går det att lösa med mer hårdvara, det är en no-brainer. Problemet är för alla de, och de är ganska många, som saknar USS.
Nu förstår jag inte vad du menar. Min förklaring gällde ju hur man kan använda kameror isf USS. Dvs då saknar man ju USS.
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Självklart går det att lösa med mer hårdvara, det är en no-brainer. Problemet är för alla de, och de är ganska många, som saknar USS.
Nu förstår jag inte vad du menar. Min förklaring gällde ju hur man kan använda kameror isf USS. Dvs då saknar man ju USS.
Då missförstod jag dig. Men det är som sagt klart att det går att lösa med kameror, en kamera i fronten hade gjort underverk. Problemet är hur det ska lösas på befintliga bilar.
Men, grundproblemet är väl som med alla andra produkter där man inte återkommande betalar för uppdateringar till mjukvaran. Mobiler är ett bra exempel. Så fort man inte längre kan använda mjukvaran avsedd för senaste versionen av hårdvaran så sjunker incitamentet för företaget att tillhandahålla förbättringar dramatiskt. Snarare tvärtom, företaget vinner på att inte göra det, då det ökar chansen att användaren tvingas byta upp sig till en ny version av hårdvaran. För mobiler, där man byter med några års mellanrum, är det ett irritationsmoment men inte ett stort problem. På en bil som kostar över en halv miljon däremot.
Och ja, det är egentligen samma problem hos andra tillverkare, men där kan man utgå ifrån att allt fortsätter fungera som det gjorde vid inköpstillfället. Och Volvo skulle, ärligt talat, inte leverera några hundra tusen bilar utan fungerande parkeringsassistans.
Och varför skulle inte sentry mode kunna hålla koll på vad som kommer och går?
För att sentrymode drar för mycket batteri är min gissning. Visst, funkar för kortare parkeringar, men som sagt tidigare, parkeringsassistans som bara funkar ibland är inte mycket att hänga i julgranen. Ska bli väldigt intressant att följa detta, kanske så att man kan använda radarn som kommer med hw4, men hw3 bilar utan uss undrar jag om det någonsin blir riktigt bra.
De flesta använder nog sentry mode redan nu hela dagar överallt utom när man parkerar hemma. Och just hemma är det inte ofta grejer kommer och går runt bilen (förutom om du parkerar på gatan).
Så ett fall återstår: du bor i stad, parkerar på gatan när du är hemma, är inte inkopplad på laddning och använder inte sentry mode. Så det skulle inte täcka 100% av alla cases. Men USS täcker inte heller 100% av cases.
Det är just hemma som omgivningen hinner förändras eftersom det är hemma man står parkerad länge.
Sentry drar 8% per dygn. Förutom att energi kostar pengar så innebär det 5 timmar (extra) vid någon laddstolpe.
USS är billigt, enkelt, beprövat och fungerar bra även när omgivningen ändrats.
Re: USS i 2022.44.11?
Postat: 25 mar 2023 14:52
av Earplugged
Tror att den blinda punkten fram är ett mindre bekymmer i praktiken, när man parkerar med fronten först så fångar den avståndet och hjälper till att parkera och tror inte det är jätteofta man kommer tillbaka senare och vill fortsätta framåt? Är väl just vid fickparkering man vill se hur mycket marginal man har framåt när man kör ut men i princip alla andra fall backar man ut och där syns hindren live.
Tror att den blinda punkten fram är ett mindre bekymmer i praktiken, när man parkerar med fronten först så fångar den avståndet och hjälper till att parkera och tror inte det är jätteofta man kommer tillbaka senare och vill fortsätta framåt? Är väl just vid fickparkering man vill se hur mycket marginal man har framåt när man kör ut men i princip alla andra fall backar man ut och där syns hindren live.
Fast vi som parkerar på gatan fickparkerar alltid, så det är inte något extremt undantagsfall, utan tvärtom standardsituationen.
Tror att den blinda punkten fram är ett mindre bekymmer i praktiken, när man parkerar med fronten först så fångar den avståndet och hjälper till att parkera och tror inte det är jätteofta man kommer tillbaka senare och vill fortsätta framåt? Är väl just vid fickparkering man vill se hur mycket marginal man har framåt när man kör ut men i princip alla andra fall backar man ut och där syns hindren live.
Fast vi som parkerar på gatan fickparkerar alltid, så det är inte något extremt undantagsfall, utan tvärtom standardsituationen.
Ja vid fickparkering blir det stökigare så inlägget utgick mest ifrån mig som försöker undvika fickparkering till varje pris
Sen hoppas jag att kameran reagerar om bilen framför bytts ut/flyttats så man kan lita på avståndet i de fall samma bil står kvar framför, å andra sidan blir man väl rätt duktig på att bedöma vilket avstånd man behöver till bilen framför för att svänga ut ur fickan om man fickparkerar varje dag.
Re: USS i 2022.44.11?
Postat: 26 mar 2023 01:01
av kenjon
Var det inte någon bild på amerikanska forumet för någon månad sedan som visade kamera inbyggd i strålkastaren?