Sida 3 av 14

Re: Polestar 4

Postat: 19 apr 2023 19:54
av thebishop
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59
HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16



Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Tesla spräckte precis mitt glas på verkstan. Hade nog inte hänt med en plåtbit. Får se om de tar det, upptäckte det precis.

Re: Polestar 4

Postat: 19 apr 2023 20:09
av OfarligTesla
thebishop skrev: 19 apr 2023 19:54

Tesla spräckte precis mitt glas på verkstan. Hade nog inte hänt med en plåtbit. Får se om de tar det, upptäckte det precis.
Gissar också på att det inte bara är en plåtbit på insidan utan lite isolering och sen plast som resten av luckan. Det vill säga behöver man nog ha sönder en hel del saker innan man kommer till plåten.

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 07:08
av HelectriC
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59
HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:16



Vad vinner du på att ta bort bakrutan? Har aldrig någonsin blivit skitigt på bakrutan på min Model S.
man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 07:20
av taliz
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59
HelectriC skrev: 19 apr 2023 10:47


man kan använda hela bagaget upp till "rutan" utan problem när det inte är något glas att vara försiktig med eller man behöver vara orolig för insyn.
Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 08:35
av lawe
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
P4 har "hatthyllan" fast monterad i bakluckan, så den skyddar inifrån.

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 08:36
av HelectriC
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59


Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
låt oss hoppas Polestar har tänkt på att lägga lining på insidan. Blir en ganska stor lucka man öppnar som inte blir estetiskt tilltalande om det är ren plåt hela vägen på insidan.

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 08:37
av HelectriC
lawe skrev: 20 apr 2023 08:35
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
P4 har "hatthyllan" fast monterad i bakluckan, så den skyddar inifrån.
det jag menar med att kunna utnyttja hela bagaget är när man tar bort hatthyllan. Det talar dessutom för att det är lining om man faktiskt kan se insidan på luckan från bilens coupe. Allt annat verkar långsökt/ingen designer som låter ren plåt vara synlig på det viset, är ingen van :D

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 09:00
av ChristofferG
HelectriC skrev: 20 apr 2023 08:36

låt oss hoppas Polestar har tänkt på att lägga lining på insidan. Blir en ganska stor lucka man öppnar som inte blir estetiskt tilltalande om det är ren plåt hela vägen på insidan.
Här är insidan:

Bild

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 10:10
av HelectriC
ChristofferG skrev: 20 apr 2023 09:00
HelectriC skrev: 20 apr 2023 08:36

låt oss hoppas Polestar har tänkt på att lägga lining på insidan. Blir en ganska stor lucka man öppnar som inte blir estetiskt tilltalande om det är ren plåt hela vägen på insidan.
Här är insidan:

Bild
det ser ju helt ok ut, inte plåtrent!

Re: Polestar 4

Postat: 20 apr 2023 20:28
av roffe_s
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20
BigEasy skrev: 19 apr 2023 10:59


Hmmm... Det där kändes som ganska krystade argument helt ärligt.
jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 04:07
av taliz
roffe_s skrev: 20 apr 2023 20:28
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48
HelectriC skrev: 19 apr 2023 13:20


jasså, tycker du? Jag har ofta utmaningen att jag gärna hade lastat helt fullt men inte gör det just pga av detta. Sen ser man ju mindre och mindre ut bak genom glaset på varje ny bil som kommer känns det som. Är bara en liten glugg kvar. Får man hela spegeln fylld med det som faktiskt händer bakom bilen, så tror jag det kan bli en fördel. Men som en annan skrev, så måste fokus funka, blir jobbigt om ögonen måste ställa om sig hela tiden, det kan vara jobbgt.
AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 07:06
av Maw
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07
roffe_s skrev: 20 apr 2023 20:28
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08
taliz skrev: 19 apr 2023 17:48


AFAIK är plåttak mkt mindre tåliga än glastak. Väldigt tunn plåt. Laminerat glas är väldigt starkt.
Dvs om du är oaktsam när du lastar är det betydligt större risk du får en bula i plåten än att lyckas spräcka glaset.
Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 08:56
av taliz
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07
roffe_s skrev: 20 apr 2023 20:28
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20
HelectriC skrev: 20 apr 2023 07:08


Det lär ju vara någon slags lining på insidan. Är väl huvudsakligen Tesla som har plåtrent i bagaget.
De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 09:51
av Maw
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07
roffe_s skrev: 20 apr 2023 20:28
taliz skrev: 20 apr 2023 07:20


De flesta har plåtrent.
Är lite komiskt sånt där. Folk upptäcker något de tycker är ”konstigt” på en Tesla, jämför med andra och upptäcker att de är sämre. :lol:
Lackering av sådant man inte ser är en annan sådan grej. Tesla lackerar tydligen MER osedda delar än andra.
Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 12:02
av taliz
Maw skrev: 21 apr 2023 09:51
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07
roffe_s skrev: 20 apr 2023 20:28

Men kära nån, är det helt omöjligt att släppa ett dåligt argument utan att tjafsa i oändlighet?

1 - Hur det ser ut i en sedan (som din högst beundrade M3) är HELT ointressant när vi talar hatchback eller coupe.

2 - Volvo Amazon eller 145 hade synlig exponerad plåt mot insidan - men det var naturligtvis inte ytterplåten utan insidan av rambalken som syntes. Det är en högst väsentlig skillnad.

3 - Ingen vettig biltillverkare exponerar naken ytterplåt mot insidan av ett lastutrymme ihopbyggt med kupén. Helt enkelt av ljudskäl, av estetisk hänsyn och på grund av skaderisk. Inte heller Polestar, som syns på de nu visade bilderna.

Så vi kanske kan lämna det argumentet därhän? Nu?
Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 12:09
av backe
taliz skrev: 21 apr 2023 12:02
Maw skrev: 21 apr 2023 09:51
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07


Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
Du menar att plåttak spricker lättare än glastak? Aldrig hört talas om ett plåttak som spruckit annat än vid krascher faktiskt.

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 13:21
av taliz
backe skrev: 21 apr 2023 12:09
taliz skrev: 21 apr 2023 12:02
Maw skrev: 21 apr 2023 09:51
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06


Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
Du menar att plåttak spricker lättare än glastak? Aldrig hört talas om ett plåttak som spruckit annat än vid krascher faktiskt.
:lol: Precis.
Poängen var att det är troligare att du bucklar tunn plåt, än spräcker laminerat glas.

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 13:26
av Maw
taliz skrev: 21 apr 2023 12:02
Maw skrev: 21 apr 2023 09:51
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06
taliz skrev: 21 apr 2023 04:07

Men kära du, det var Helectric som påstod att "huvudsakligen Tesla" har plåtrent i bagaget.
Det stämmer inte och därför påpekade jag det.
Borde väl vara rimligt på ett Teslaforum?

Tror det var Teslabjörn som visade insidan av en del baggageutrymmen som jämförelse.
Där man inte ser, dvs under hatthyllan i en sedan, är det plåtrent på de flesta bilar.
Väldigt få har någon lining där. I kombis och halvkombis är det förstås annorlunda eftersom man bokstavligen öppnar upp och kan se mer eller mindre hela utrymmet. Där har varken Tesla eller övriga plåtrent av naturliga skäl.
Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
När vi pratar bagageutrymme, lastning och risk att skada plåten respektive glaset så förutsatte jag att det var bagageluckan du pratade om men du kanske brukar lasta upp mot glastaket ;)

Vill du lasta upp till (glas)taket så är ju för övrigt PS4 i så fall ett urmärkt val för dig eftersom den har glastak som standard. Jag förstår däremot inte riktigt varför du sågar Polestars val att inte ha glas i bakluckan med hänvisning till att glas är stsrkare än plåt om det är takets hållbarhet du syftar på. :)

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 13:54
av taliz
Maw skrev: 21 apr 2023 13:26
taliz skrev: 21 apr 2023 12:02
Maw skrev: 21 apr 2023 09:51
taliz skrev: 21 apr 2023 08:56
Maw skrev: 21 apr 2023 07:06


Tycker du att Polestar 4 verkar vara en sedan? ;)
Nej, det är en halvkombi. Your point being?
Att du skrev att avsaknaden av bakfönster i bakluckan på Ps4 ökade risken för skador vid lastning istället för tvärt om eftersom sedaner enligt dig oftast är plåtrena på insidan av bagaet....
Då har du totalt missförstått vad jag skrev.
Jag skrev att plåttak i teorin är känsligare än glastak, då plåten tenderar att vara väldigt tunn, samt att laminerat glas är väldigt starkt.
Det var ett svar till Helectric som påstod att man med plåt slapp oroa sig för att spräcka rutan.
När vi pratar bagageutrymme, lastning och risk att skada plåten respektive glaset så förutsatte jag att det var bagageluckan du pratade om men du kanske brukar lasta upp mot glastaket ;)

Vill du lasta upp till (glas)taket så är ju för övrigt PS4 i så fall ett urmärkt val för dig eftersom den har glastak som standard. Jag förstår däremot inte riktigt varför du sågar Polestars val att inte ha glas i bakluckan med hänvisning till att glas är stsrkare än plåt om det är takets hållbarhet du syftar på. :)
Det är Helectric som lastar högt. ;)

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 15:39
av BigEasy
Har någon hört om någon som lyckats spräcka glaset på bakluckan vid lastning?

Re: Polestar 4

Postat: 21 apr 2023 15:48
av erkap
BigEasy skrev: 21 apr 2023 15:39
Har någon hört om någon som lyckats spräcka glaset på bakluckan vid lastning?
Mina föräldrar lyckades med just detta en gång…

Re: Polestar 4

Postat: 22 apr 2023 19:29
av Bjelke
erkap skrev: 21 apr 2023 15:48
BigEasy skrev: 21 apr 2023 15:39
Har någon hört om någon som lyckats spräcka glaset på bakluckan vid lastning?
Mina föräldrar lyckades med just detta en gång…
Jag har lyckats med det en gång för evigheter sedan, eller rättare sagt han som smällde
igen luckan medans det stod en stor bashögtalare där som jag hade flyttat lite bakåt
för bättre ljud ut på parkeringen :lol: :mrgreen:
Inte riktigt lastning men samma scenario typ…

Re: Polestar 4

Postat: 23 apr 2023 09:48
av Walker
Fredrik j skrev: 19 apr 2023 18:06
thebishop skrev: 19 apr 2023 13:16
P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:

IMG_2749.jpeg
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.

Re: Polestar 4

Postat: 23 apr 2023 09:54
av Maw
Walker skrev: 23 apr 2023 09:48
Fredrik j skrev: 19 apr 2023 18:06
thebishop skrev: 19 apr 2023 13:16
P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:

IMG_2749.jpeg
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.
Nej, den sitter i/vid takglaset. Om den kommer hålla sig tillräckligt ren eller har någon form av rengöring återstår att se men jag är ganska säker på att den kommer hålla sig renare med den här placeringen än vanliga backkameror.

Re: Polestar 4

Postat: 23 apr 2023 10:20
av Fredrik j
Walker skrev: 23 apr 2023 09:48
Fredrik j skrev: 19 apr 2023 18:06
thebishop skrev: 19 apr 2023 13:16
P_EL skrev: 19 apr 2023 12:23
thebishop skrev: 19 apr 2023 12:17
Tesla model s och 3 har extrema problem med smuts bak, definitivt ett problem.
Kört MS i 7år snart. Vilka extrema problem tänker du på? Backkameran blir smutsig ibland i slaskväder och kräver då en "pekfinger-puts", men det känns inte extremt på något vis...
Ibland? Alltid är min erfarenhet här i stan. Minsta slask eller regn och kameran är borta.

Här är model 3 (ren bil i övrigt!) efter ett par mil i snö - direkt trafikfarligt:

IMG_2749.jpeg
Rutan ser ju ren ut? Det är väl där kameran som ersätter bakåtsikt antagligen sitter.
Det här inlägget visar bara på den okunskap som finns här på forumet.
Nej. Kameran sitter inte i bakrutan.
Du får läsa hela tråden. Diskussionen handlade om huruvida polestar4 skulle behöva rengöring av kameran som filmar bakåtsikten eller inte.
Förmodligen sitter den kameran inte där backkameran på en tesla model3 sitter utan längre upp där bakrutan normalt sitter.