Sida 3 av 9
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 12:56
av Herr X
Dan Persson skrev:Varför jag skrev 15 mil är ungefär där gränsen går innan jag måste planera den nya laddningen.
detta problemet bör vara löst så fort man får några fler laddnings stationer och att man måste tänka annorlunda i jämfört med den traditionella tänkandet.
En elbil
ska laddas varje natt om du har den som din primärbil och kör varje dag. Att så mycket tid på det här forumet används för att diskutera laddlösning hemma är för att en elbil inte fungerar som en bensinbil utan ska laddas hemma nattetid. Du ska inte åka iväg och ladda din elbil på samma sätt som man måste göra med en bensinbil, utan enda gången du behöver ladda på en snabbladdarstation är när du ska åka långt.
Du ska inte behöva hålla på och planera laddandet - superladdarna står längs motorvägarna och när du slår in destinationen på bilens gps så kommer bilen säga åt dig var du ska stanna och ladda samt hur länge. En tumregel är att du behöver ladda 20 minuter för varje två timmars körning och superladdarna är placerade på platser där du kan gå på toa och köpa en kaffe, så att laddstoppet upplevs i så liten grad som möjligt.
Glöm allt du lärt dig om hur man tankade fossilbrännare och sätt dig in i hur elbilen är tänkt att användas, så kommer du inte uppleva samma frustration längre. Du kommer spendera mindre tid på att fylla din tesla med energi jämfört med den tid du använde till din fossilbil, om du fått till smidig laddning hemma.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 13:15
av Dan Persson
Herr X skrev:Dan Persson skrev:Varför jag skrev 15 mil är ungefär där gränsen går innan jag måste planera den nya laddningen.
detta problemet bör vara löst så fort man får några fler laddnings stationer och att man måste tänka annorlunda i jämfört med den traditionella tänkandet.
En elbil
ska laddas varje natt om du har den som din primärbil och kör varje dag. Att så mycket tid på det här forumet används för att diskutera laddlösning hemma är för att en elbil inte fungerar som en bensinbil utan ska laddas hemma nattetid. Du ska inte åka iväg och ladda din elbil på samma sätt som man måste göra med en bensinbil, utan enda gången du behöver ladda på en snabbladdarstation är när du ska åka långt.
Du ska inte behöva hålla på och planera laddandet - superladdarna står längs motorvägarna och när du slår in destinationen på bilens gps så kommer bilen säga åt dig var du ska stanna och ladda samt hur länge. En tumregel är att du behöver ladda 20 minuter för varje två timmars körning och superladdarna är placerade på platser där du kan gå på toa och köpa en kaffe, så att laddstoppet upplevs i så liten grad som möjligt.
Glöm allt du lärt dig om hur man tankade fossilbrännare och sätt dig in i hur elbilen är tänkt att användas, så kommer du inte uppleva samma frustration längre. Du kommer spendera mindre tid på att fylla din tesla med energi jämfört med den tid du använde till din fossilbil, om du fått till smidig laddning hemma.
Kanon ytterligare ett vettigt svar och hjälp. Det sitter rotat i själen med bensinstationer etc. men jag skall tänka om, jag håller på , jag ville bara veta andras upplevelser.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 13:17
av ovelundkvist
Hej Dan, Nu när de initiala kommunikationssvårigheterna är utredda vill jag passa på att välkomna dig till forumet och gratulera till ett klokt bilinköp!

Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 13:20
av Dan Persson
ovelundkvist skrev:Hej Dan, Nu när de initiala kommunikationssvårigheterna är utredda vill jag passa på att välkomna dig till forumet och gratulera till ett klokt bilinköp!

jag tackar så hjärtligt för detta, ja - en del är faktiskt utrett.
Gott Nytt år!
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 18:51
av apkungen
Jag får ta och be om ursäkt för min något hårda kommentar tidigare.
Om du har varit hos tesla och pratat med en säljare där, vilket jag har gjort tre gånger, så brukar de aldrig säga att den kommer 50 mil utan snarare 30mil. Mycket konstigt om du inte visste detta innan du köpte bilen för en mille! Som det var skrivits i tråden flera gånger så är det samma sak som att fossilbilar inte drar så lite som det sägs i reklamen.
Om du kör lugnt i stadstrafik och låter motorbroms (regen) bromsa inför varje stopp och lite sparsamt med värme borde du komma runt 30mil iaf nu runt nollan.
Jag skulle vilja ge dig en utmaning. Ladda fullt och ge dig ut och kör stadstrafik tills batteriet nästan e tomt, max 3 mil kvar. Se till att ha koll på laddarna på uppladdning.se och ha gärna en typ2 laddsladd och en Chademo adapter. Kör som vanligt med värme på och inte ragemode. Målet är minst 30mil

. Om du vill ha sällskap följer jag gärna med. Tackar aldrig nej till lite tesla åkning

Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:07
av Dan Persson
apkungen skrev:Jag får ta och be om ursäkt för min något hårda kommentar tidigare.
Om du har varit hos tesla och pratat med en säljare där, vilket jag har gjort tre gånger, så brukar de aldrig säga att den kommer 50 mil utan snarare 30mil. Mycket konstigt om du inte visste detta innan du köpte bilen för en mille! Som det var skrivits i tråden flera gånger så är det samma sak som att fossilbilar inte drar så lite som det sägs i reklamen.
Om du kör lugnt i stadstrafik och låter motorbroms (regen) bromsa inför varje stopp och lite sparsamt med värme borde du komma runt 30mil iaf nu runt nollan.
Jag skulle vilja ge dig en utmaning. Ladda fullt och ge dig ut och kör stadstrafik tills batteriet nästan e tomt, max 3 mil kvar. Se till att ha koll på laddarna på uppladdning.se och ha gärna en typ2 laddsladd och en Chademo adapter. Kör som vanligt med värme på och inte ragemode. Målet är minst 30mil

. Om du vill ha sällskap följer jag gärna med. Tackar aldrig nej till lite tesla åkning

Nej jag har inte varit hos någon tesla återförsäljare och just diskuterat detta fenomen. Jag har läst att den kan gå 50 mil, men då måste man nog stänga av värme, belysning osv. och se det som en vanlig rullator, jag menar en bil som inte går mer än säg även 30 mil vilket verkar orimligt i vilket fall för denna bilen.
Du skall inte ladda bilen fullt säger dom 85% du kommer max 15-20 mil i stadsmiljö eller lite längre på motorväg om du ligger i 80.
Problemet är inte Tesla jag menar en sådan grym bil med alla dessa finesser och design den klarar sej på egna ben, men levererar man besked o att den går 50 mil- så är risken att andra skaffar bile ett oförtjänt rykte.
Säg som det är - den går 20-30 mil, så du kan åka till Posten , Ica eller t.o.m. jobbet om det ligger i närheten, jag säger inte detta för att nedvärdera Tesla, men tro det eller ej , man kommer alltid längs med sanningen.
Jag antar gärna din utmaning, jag finns på 0702710086 eller
dan.persson@gebab.se.
Den håra ordväxlingen är helt okey i synnerhet när du berättar det.
Ha en go kväll.
By the way, jag är i min sommarstuga just nu ca 5 mil från Göteborg, jag kom dit och tänkte på alla råd jag fått under dagen med kontinuerlig laddning så jag koppla in den i mitt eluttag.
Nu är inte bara huset utan el, jag tror vi släckte halva Kungsbacka ( skämt).
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:09
av HelectriC
apkungen skrev:Jag får ta och be om ursäkt för min något hårda kommentar tidigare.
Om du har varit hos tesla och pratat med en säljare där, vilket jag har gjort tre gånger, så brukar de aldrig säga att den kommer 50 mil utan snarare 30mil. Mycket konstigt om du inte visste detta innan du köpte bilen för en mille! Som det var skrivits i tråden flera gånger så är det samma sak som att fossilbilar inte drar så lite som det sägs i reklamen.
Om du kör lugnt i stadstrafik och låter motorbroms (regen) bromsa inför varje stopp och lite sparsamt med värme borde du komma runt 30mil iaf nu runt nollan.
Jag skulle vilja ge dig en utmaning. Ladda fullt och ge dig ut och kör stadstrafik tills batteriet nästan e tomt, max 3 mil kvar. Se till att ha koll på laddarna på uppladdning.se och ha gärna en typ2 laddsladd och en Chademo adapter. Kör som vanligt med värme på och inte ragemode. Målet är minst 30mil

. Om du vill ha sällskap följer jag gärna med. Tackar aldrig nej till lite tesla åkning

Oj, det blir ett långtest! Vad är snitthastigheten i stadsmiljö, 15km/h? Så ni får hålla på en sisådär20 timmar och åka runt, lycka till, ni lär iaf lära känna varandra

Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:22
av Dan Persson
Så för att göra det enkel så alla förstår- om vill köra en Tesla - efter alla råden jag fått, betyder följande :
Du måste veta ( inrutad) exakt vad du skall göra de närmaste dagarna ( om du inte åker kollektivt)
Du måste, om du skall åka runt Europa (som någon sa) , att du måste ta in ett hotell eller liknande för det kommer ta ca 30 timmar om det inte finns ett trefasuttag att ladda kärran.
Glöm den "amerikanska drömmen" och sätta dej den härliga bilen och dra iväg någonstans.
Jag tror den här bilen är för MP:are som vill säga att dom kör kliniskt och har den tid som krävs för att ladda den. Jag menar du måste inte vara politiker, det räcker om du jobbar på socialstyrelsen, migrationsverket eller något liknande, för vem kan påstå att man inte kör miljövänligt!
Men iofs dom har ju aldrig varit intresserade att komma någonstans, eller hur ?
MVH
Dan Persson ägare av en Tesla- GTR- Jaguar.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:27
av HelectriC
Dan Persson skrev:Så för att göra det enkel så alla förstår- om vill köra en Tesla - efter alla råden jag fått, betyder följande :
Du måste veta ( inrutad) exakt vad du skall göra de närmaste dagarna ( om du inte åker kollektivt)
Du måste, om du skall åka runt Europa (som någon sa) , att du måste ta in ett hotell eller liknande för det kommer ta ca 30 timmar om det inte finns ett trefasuttag att ladda kärran.
Glöm den "amerikanska drömmen" och sätta dej den härliga bilen och dra iväg någonstans.
Jag tror den här bilen är för MP:are som vill säga att dom kör kliniskt och har den tid som krävs för att ladda den. Jag menar du måste inte vara politiker, det räcker om du jobbar på socialstyrelsen, migrationsverket eller något liknande, för vem kan påstå att man inte kör miljövänligt!
Men iofs dom har ju aldrig varit intresserade att komma någonstans, eller hur ?
MVH
Dan Persson ägare av en Tesla- GTR- Jaguar.
Nej, sorry, men du har inte förstått det riktigt!
Åker du runt i Europa behöver du inte ladda i 30 timmar på nåt hotell. Du kör efter superchargers där du laddar ca 20min åt gången. Vill du åka utanför superchargernärverket så rekommenderas en chademoadapter. Då kan du ladda i stort sett överallt (finns mängder med chademoladdstatipner runt omkring). När du inte är på Europaturné så kopplar du in den vanliga laddaren på jobbet, hemma eller där du råkar vara för stunden. Då går laddningen ganska sakta,men eftersom den sitter inpluggad under natten eller arbetsdagen, så samlar du på dig den ström du behöver för dagar då du inte är på långtur.
Jag har fortfarande lite svårt att förstå varför man köper en bil för runt miljonen utan att ha någon som helst aning om vad det är man köper? Lite som att köpa en villa långt ute i skogen och sen klaga på att det inte finns nån 7eleven i källaren.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:30
av 18650
Dan Persson skrev:Så för att göra det enkel så alla förstår- om vill köra en Tesla - efter alla råden jag fått, betyder följande :
Du måste veta ( inrutad) exakt vad du skall göra de närmaste dagarna ( om du inte åker kollektivt)
Du måste, om du skall åka runt Europa (som någon sa) , att du måste ta in ett hotell eller liknande för det kommer ta ca 30 timmar om det inte finns ett trefasuttag att ladda kärran.
Glöm den "amerikanska drömmen" och sätta dej den härliga bilen och dra iväg någonstans.
Jag tror den här bilen är för MP:are som vill säga att dom kör kliniskt och har den tid som krävs för att ladda den. Jag menar du måste inte vara politiker, det räcker om du jobbar på socialstyrelsen, migrationsverket eller något liknande, för vem kan påstå att man inte kör miljövänligt!
Men iofs dom har ju aldrig varit intresserade att komma någonstans, eller hur ?
MVH
Dan Persson ägare av en Tesla- GTR- Jaguar.
Jag blir väl raderad igen, men jag säger Troll. För denna typ av inlägg du just gjorde leder ju ingen vart. Du åker ju bara runt med din Jaguar där det finns bensinmackar och plogade vägar. Du kommer ju aldrig att ha en chans att köra Paris-Dakar eller ens en nybörjar trail i terrängen. Besök närmaste offroad klubb med din GTR som iaf är fyrhjulsdriven så får du se på platt fall. Men är det en skitbil för det?
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:39
av SR-71-BlackBird
18650 skrev:Dan Persson skrev:Så för att göra det enkel så alla förstår- om vill köra en Tesla - efter alla råden jag fått, betyder följande :
Du måste veta ( inrutad) exakt vad du skall göra de närmaste dagarna ( om du inte åker kollektivt)
Du måste, om du skall åka runt Europa (som någon sa) , att du måste ta in ett hotell eller liknande för det kommer ta ca 30 timmar om det inte finns ett trefasuttag att ladda kärran.
Glöm den "amerikanska drömmen" och sätta dej den härliga bilen och dra iväg någonstans.
Jag tror den här bilen är för MP:are som vill säga att dom kör kliniskt och har den tid som krävs för att ladda den. Jag menar du måste inte vara politiker, det räcker om du jobbar på socialstyrelsen, migrationsverket eller något liknande, för vem kan påstå att man inte kör miljövänligt!
Men iofs dom har ju aldrig varit intresserade att komma någonstans, eller hur ?
MVH
Dan Persson ägare av en Tesla- GTR- Jaguar.
Jag blir väl raderad igen, men jag säger Troll. För denna typ av inlägg du just gjorde leder ju ingen vart. Du åker ju bara runt med din Jaguar där det finns bensinmackar och plogade vägar. Du kommer ju aldrig att ha en chans att köra Paris-Dakar eller ens en nybörjar trail i terrängen. Besök närmaste offroad klubb med din GTR som iaf är fyrhjulsdriven så får du se på platt fall. Men är det en skitbil för det?
Benägen att hålla med, trams, ingen kan ha så svårt att förstå!
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:58
av bylund
@Dan Persson: Två enkla frågor:
1. Hur laddar du hemma? Det har inte framgått i denna diskussion vad jag har sett.
2. Vad ligger din snittförbrukning på i Wh/km? Gå in i Controls och kolla under Trips
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 19:59
av TiborBlomhall
Dan, du känner väl till Tesla Motors Supercharger nätverk?
Ang förbrukning/räckvidd så har Model S ca 50 mil räckvidd i stadstrafik och dryga 30 i motorvägsfart. På sommaren.
För precis som bensinbilar drar dubbelt så mycket soppa vid kallstart drar även elbilar mer el när du kör korta sträckor med kall bil. Efter nån mil när batteri och kupé har värmts upp sjunker förbrukningen drastiskt. Exakt som med bensinbilar.
Att tro att Teslan har 20 mil räckvidd efter att ha kört den nån kilometer med iskalla batterier är som att tro att en Volvo alltid drar 2 liter milen bara för att den gjorde så efter kallstart.
Fördelen med elbil är att du slipper åka och tanka den - du laddar den bekvämt hemma över natten. Och vid långresor laddar du den på en halvtimme vid Supercharger stationerna. Börjar du använda bilen så öppnar sig en helt annan värld.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 20:26
av leiflodde
Jag har såhär första året som Teslaägare kört lite drygt 6000 mil och kör nästan aldrig i stan utan nästan uteslutande 20-40 mils dagsturer i tjänsten och jag köpte bilen för att ändå har ganska hyfsad räckvidd för att vara en elbil och normalt kommer man ca 35-36 mil i motorvägsfart om man inte leker Emerson F.
Visst måste man planera sin laddning men gäller ju även ex. mobilen och är som många skriver att tanken är att ladda på natten så det är fullt på morgonen och förstår din skepsis men i mitt fall fungera det perfekt och är inte politiker

utan helt vanlig arbetare.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 20:32
av LarsL
SR-71-BlackBird skrev:18650 skrev:Dan Persson skrev:Så för att göra det enkel så alla förstår- om vill köra en Tesla - efter alla råden jag fått, betyder följande :
Du måste veta ( inrutad) exakt vad du skall göra de närmaste dagarna ( om du inte åker kollektivt)
Du måste, om du skall åka runt Europa (som någon sa) , att du måste ta in ett hotell eller liknande för det kommer ta ca 30 timmar om det inte finns ett trefasuttag att ladda kärran.
Glöm den "amerikanska drömmen" och sätta dej den härliga bilen och dra iväg någonstans.
Jag tror den här bilen är för MP:are som vill säga att dom kör kliniskt och har den tid som krävs för att ladda den. Jag menar du måste inte vara politiker, det räcker om du jobbar på socialstyrelsen, migrationsverket eller något liknande, för vem kan påstå att man inte kör miljövänligt!
Men iofs dom har ju aldrig varit intresserade att komma någonstans, eller hur ?
MVH
Dan Persson ägare av en Tesla- GTR- Jaguar.
Jag blir väl raderad igen, men jag säger Troll. För denna typ av inlägg du just gjorde leder ju ingen vart. Du åker ju bara runt med din Jaguar där det finns bensinmackar och plogade vägar. Du kommer ju aldrig att ha en chans att köra Paris-Dakar eller ens en nybörjar trail i terrängen. Besök närmaste offroad klubb med din GTR som iaf är fyrhjulsdriven så får du se på platt fall. Men är det en skitbil för det?
Benägen att hålla med, trams, ingen kan ha så svårt att förstå!
Det bästa sättet att Trolla här inne är annars att ge sig på Elon Musk, klaga på frånvaron av knappar osv. Att elbilar måste laddas kommer inte direkt röra upp känslor.
Om jag förstått läget rätt så är antalet miljöpartister här inne lika få som ute i övriga samhället om inte färre.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 20:36
av dstr
Största trollet är ju Elon. Näst störst är marknadsavdelningen på Tesla - vi är härdade!
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:02
av Martinen
dstr skrev:Största trollet är ju Elon. Näst störst är marknadsavdelningen på Tesla - vi är härdade!

Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:06
av LarsL

ja fy tusan alltså den där Elon med hans jädrans självöppnande dörrar...

Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:08
av Pontus
dstr skrev:Största trollet är ju Elon. Näst störst är marknadsavdelningen på Tesla - vi är härdade!
+1
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:15
av Dan Persson
leiflodde skrev:Jag har såhär första året som Teslaägare kört lite drygt 6000 mil och kör nästan aldrig i stan utan nästan uteslutande 20-40 mils dagsturer i tjänsten och jag köpte bilen för att ändå har ganska hyfsad räckvidd för att vara en elbil och normalt kommer man ca 35-36 mil i motorvägsfart om man inte leker Emerson F.
Visst måste man planera sin laddning men gäller ju även ex. mobilen och är som många skriver att tanken är att ladda på natten så det är fullt på morgonen och förstår din skepsis men i mitt fall fungera det perfekt och är inte politiker

utan helt vanlig arbetare.
Kanon och tack för uppmuntran, jag håller på att lära mej- bilen är för övrigt magisk.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:18
av Svenssons
Dan Persson skrev:
Nej jag har inte varit hos någon tesla återförsäljare och just diskuterat detta fenomen. Jag har läst att den kan gå 50 mil, men då måste man nog stänga av värme, belysning osv. och se det som en vanlig rullator, jag menar en bil som inte går mer än säg även 30 mil vilket verkar orimligt i vilket fall för denna bilen.
Du skall inte ladda bilen fullt säger dom 85% du kommer max 15-20 mil i stadsmiljö eller lite längre på motorväg om du ligger i 80.
Problemet är inte Tesla jag menar en sådan grym bil med alla dessa finesser och design den klarar sej på egna ben, men levererar man besked o att den går 50 mil- så är risken att andra skaffar bile ett oförtjänt rykte.
Säg som det är - den går 20-30 mil, så du kan åka till Posten , Ica eller t.o.m. jobbet om det ligger i närheten, jag säger inte detta för att nedvärdera Tesla, men tro det eller ej , man kommer alltid längs med sanningen.
Jag antar gärna din utmaning, jag finns på 0702710086 eller
dan.persson@gebab.se.
Den håra ordväxlingen är helt okey i synnerhet när du berättar det.
Ha en go kväll.
By the way, jag är i min sommarstuga just nu ca 5 mil från Göteborg, jag kom dit och tänkte på alla råd jag fått under dagen med kontinuerlig laddning så jag koppla in den i mitt eluttag.
Nu är inte bara huset utan el, jag tror vi släckte halva Kungsbacka ( skämt).
Du kan inte ha varit hos någon Tesla Återförsäljare eftersom det inte finns någon. Du lär ju dock ha varit vid Service Center och fått genomgång av bilen. Det låter som du tycker att alla som säger att de brukar åka 30-40 mil utan problem och de som kör 50-80 mil efter lite ansträngning ljuger. Detta gör ju att du får mothugg. Kan du inte se att flera ifrågasätter dig när de vet att de kör 35 mil eller mer utan problem och du säger att de ska tala sanning och säga att den bara går max 20 mil eller 20-30 mil?
När du ska köra längre strecka så kan du ladda mer än 90% om du skulle behöva det. Du behöver inte heller tänka på reserv på 5 mil som sagt var och dör bör ladda bilen som med mobilen, sätt den i laddning över natten eller när du jobbar.
Hur brukar du ladda bilen? Har du bara tillgång till enfasuttag (dvs vanligt vägguttag) hemma? Hur lyckades du göra så att hela sommarstugan blev utan ström?
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:21
av Dan Persson
Nej , jag tror du missförstår mej, Jaguar är enligt min mening en helt suverän bil, med 320 hk, diesel, tur och retur STHLM en tank ( 70 liter) enastående bekväm.
Vad jag ville säga är att Tesla är bättre, om vi bortser från räckvidden.
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:23
av Dan Persson
Tänk om fick drömma lite, att det fanns ett sådan där laddningsminne som man har med sej på resan för att ladda telefonen utan uttag, det är förstås en dröm, men den där Elon kan nog komma på vad som helst.
Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:32
av Toja
Du behöver inte ha räckviddsångest.
När du kör långt kommer Supercharger (kallas SuC) på lagom avstånd. Ladda ta en fika eller lunch och bilen har laddning för 30 mil till (dvs nästa SuC).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla P85D
Postat: 02 jan 2016 21:35
av Svenssons
Dan Persson skrev:Tänk om fick drömma lite, att det fanns ett sådan där laddningsminne som man har med sej på resan för att ladda telefonen utan uttag, det är förstås en dröm, men den där Elon kan nog komma på vad som helst.
Extrabatteri? I stort sett meningslöst och i princip bara fördyrande. Visst skulle fler snabbladdare och kanske även lite snabbare laddare, särskilt för redan rätt laddade batterier vara användbart men det finns inte många som kör 35 mil utan att stanna, då är man bara en trafikfara.
Hur brukar du ladda bilen? Har du bara tillgång till enfasuttag (dvs vanligt vägguttag) hemma? Hur lyckades du göra så att hela sommarstugan blev utan ström?