BMW i5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 16 maj 2023 10:38
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.
Trevligare och tystare kan man definitivt tycka att den är. Jag tycker den är behagligare att åka i, men Model 3 är roligare att köra. Vikten är inte en nackdel, upplevelsemässigt, när man bara åker med bilen. Det är när man kör den aktivt som avigsidorna med vikten märks tydligt. Sen är det upp till var och en att välja bil efter hur man använder den.
Har bara kört 3 i Norrköping så det var inte direkt aktivt mer än att accelerera några gånger och det var 3P bra på.

Jo man är olika, vill ha en bil med bra komfort, behaglig att åka i på långresor där även dom i baksätet sitter bra, så än så länge nöjd med den jag har, kanske väntar in neue klasse.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 16 maj 2023 10:37

Tycker också i5 och PS4 är intressanta. Undrar dock när PS4 verkligen kommer levereras, känns som PS har stora problem med leveranser nu.
Ja det är en farhåga jag har också, känns som väntan kan bli längre än man vill så som läget är just nu. Har dock lovat frun att iaf ha kvar i4an tills slutet på 2024/början på 2025 så skall jag hålla det löftet har jag tid, men har brutit sådana löften tidigare utan att få smäll så… :lol:

Hoppas också PS4 är flera steg upp från PS2 vad gäller komfort/ljudnivå och sådant också, vill helst inte känna att jag går ned för många steg från i4an i de aspekterna. Men Polestar verkar tycka den skall konkurrera med Macan EV så då får man väl hoppas de drar upp nivån också. Blivit lite bortskämd av i4ans bekvämlighet, i5an lär såklart vara ännu bättre men PS4 lockar med sitt infotainment.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 16 maj 2023 11:04
Legato skrev: 16 maj 2023 10:37

Tycker också i5 och PS4 är intressanta. Undrar dock när PS4 verkligen kommer levereras, känns som PS har stora problem med leveranser nu.
Ja det är en farhåga jag har också, känns som väntan kan bli längre än man vill så som läget är just nu. Har dock lovat frun att iaf ha kvar i4an tills slutet på 2024/början på 2025 så skall jag hålla det löftet har jag tid, men har brutit sådana löften tidigare utan att få smäll så… :lol:

Hoppas också PS4 är flera steg upp från PS2 vad gäller komfort/ljudnivå och sådant också, vill helst inte känna att jag går ned för många steg från i4an i de aspekterna. Men Polestar verkar tycka den skall konkurrera med Macan EV så då får man väl hoppas de drar upp nivån också. Blivit lite bortskämd av i4ans bekvämlighet, i5an lär såklart vara ännu bättre men PS4 lockar med sitt infotainment.
Jag har lovat min fru att hon ska få vara med i dialogen, har kanske varit några gånger för många då det bara stått en ny bil på uppfarten. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i5

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev: 16 maj 2023 07:56
Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15
Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27

Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Fast så är det väl med det mesta?

Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Aha, du tänker så, jo det mesta automatiskt som man vänjer sig vid vill man gärna ha. Elstol tycker jag är viktigare, skiljer 3 dm mellan mig och frun men visst jag kör den oftast så visst.

Ang att glömma laddlucka så gör man inte det på IX för den är så stor så det blir som en luftbroms så bilen drar nog snett. :D

Bagageluckor är jag lite kluven till, om de går för sakta öppnar jag hellre för hand.

Men fönsterhissar är lite mer rörelse att utföra tycker jag men visst när man har AC, varför ska man öppna fönstret, någon biltull ev i Europa. Så vev är ok.
Lika här, skiljer t.o.m. nästan 4 dm mellan oss och vi byter ofta bilarna mellan oss…
Jag ändrar också ställning medans jag kör rätt ofta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i5

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 17 maj 2023 09:16
Dafro skrev: 16 maj 2023 07:56
Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15

Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Fast så är det väl med det mesta?

Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Aha, du tänker så, jo det mesta automatiskt som man vänjer sig vid vill man gärna ha. Elstol tycker jag är viktigare, skiljer 3 dm mellan mig och frun men visst jag kör den oftast så visst.

Ang att glömma laddlucka så gör man inte det på IX för den är så stor så det blir som en luftbroms så bilen drar nog snett. :D

Bagageluckor är jag lite kluven till, om de går för sakta öppnar jag hellre för hand.

Men fönsterhissar är lite mer rörelse att utföra tycker jag men visst när man har AC, varför ska man öppna fönstret, någon biltull ev i Europa. Så vev är ok.
Lika här, skiljer t.o.m. nästan 4 dm mellan oss och vi byter ofta bilarna mellan oss…
Jag ändrar också ställning medans jag kör rätt ofta.
Det är bara jag som kör vår bil, men dels måste förarstolen skjutas fram när baksätet skall fällas eller resas, dels är instegshjälpen rätt nice. I båda fallen är det praktiskt att stolen återställs till rätt position när jag skall köra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5

Inlägg av HelectriC »

Elstol med minne är ju lika självklart val som servostyrning :) Utan, så blir ju allt jättejobbigt. Hade en bil med manuell inställning och satt och pumpade, vred och justerade varenda jäkla gång frun hade kört bilen, helt hopplöst. Ingen bil utan elstol med minne igen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 17 maj 2023 16:37
Elstol med minne är ju lika självklart val som servostyrning :) Utan, så blir ju allt jättejobbigt. Hade en bil med manuell inställning och satt och pumpade, vred och justerade varenda jäkla gång frun hade kört bilen, helt hopplöst. Ingen bil utan elstol med minne igen!
Har inte frun en egen bil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 17 maj 2023 16:38
HelectriC skrev: 17 maj 2023 16:37
Elstol med minne är ju lika självklart val som servostyrning :) Utan, så blir ju allt jättejobbigt. Hade en bil med manuell inställning och satt och pumpade, vred och justerade varenda jäkla gång frun hade kört bilen, helt hopplöst. Ingen bil utan elstol med minne igen!
Har inte frun en egen bil?

Byter ibland när hon har behov för smartare bagageöppning pga någon specifik sak som ska med eller när en bil är tom för ström. Eller på vintern när det är halt och hon hellre vill köra fyrhjulsdrivet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i5

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev: 17 maj 2023 16:37
Elstol med minne är ju lika självklart val som servostyrning :) Utan, så blir ju allt jättejobbigt. Hade en bil med manuell inställning och satt och pumpade, vred och justerade varenda jäkla gång frun hade kört bilen, helt hopplöst. Ingen bil utan elstol med minne igen!
Och det är ju snudd på omöjligt att få till det perfekt också även om man skulle tycka
att pumpa manuellt är okej, iaf jag justerar typ några mm innan jag hittat ”rätt”.
Och ibland ändrar jag lite i farten för att ryggen säger till och sedan trycker på återställning för
att få tillbaks den vanliga inställningen när man kommit fram till målet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: BMW i5

Inlägg av Brages »

Väldigt sugen på denna istället för en tredje Model 3, särskilt när Highland inte ser ut att bli mer än smink. Provåkte en i4 i veckan och det var verkligen uppfriskande, ljudnivån i kupén var stor skillnad.

Teslas modeller känns verkligen gamla och trötta. Känns som man kastar bort ett gigantiskt försprång genom att inte släppa några nya modeller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

Bildläcka
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 19 maj 2023 09:05
Bildläcka [...
Syns väl inte riktigt hur 'DRL-erna' ser ut från den vinkeln (Daytime Running Lights). Annars ser den ju ut att vara rätt lik vanliga 5-serien...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2023 09:26
Syns väl inte riktigt hur 'DRL-erna' ser ut från den vinkeln (Daytime Running Lights). Annars ser den ju ut att vara rätt lik vanliga 5-serien...
Med tanke på att den likt att i4an är på samma platform som en vanlig 4-serie kommer vara på 5-seriens platform så förväntar jag mig att den mer eller mindre kommer se likadan ut som en vanlig 5-serie. Lägger väl säkert till lite blått också eftersom blått är elbil :lol: .
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 09:30
Med tanke på att den likt att i4an är på samma platform som en vanlig 4-serie kommer vara på 5-seriens platform så förväntar jag mig att den mer eller mindre kommer se likadan ut som en vanlig 5-serie. Lägger väl säkert till lite blått också eftersom blått är elbil :lol: .
Har inte stenkoll, men tycker det verkar som det går att konfigurera i4an med 'blå-delete'... Något som i5 också skulle tjäna på IMO...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2023 09:40
Har inte stenkoll, men tycker det verkar som det går att konfigurera i4an med 'blå-delete'... Något som i5 också skulle tjäna på IMO...
Ja jag har inte så mycket blått på min i4 men man får små blå saker här och där som runt emblemen på fälgar samt på front och bak osv, förutom i interiören också.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3360
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW i5

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 19 maj 2023 09:05
Bildläcka
Bild
Skönt att bävertänderna krymper :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: BMW i5

Inlägg av LarsOJ »

:P
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 08:27
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Det är inte jobbigt, men Tesla har jobbat bra på detta med att köra själva processen kring laddning smooth!
Smidigt med centrallås för tanklocket på en fossilare, idag är det standard men det var det inte på 80-talet.
På i4an är det dessutom en inre lock och den yttre luckan, jobbigt? Njae, men inte smooth... :D
Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Allt beror väl på tillämpningen och det personliga användningsmönstret. Jag och min fru delar allt i livet, så även bil. Så vi har inte hennes och min (när det gäller bruksbilarna). Skiljer 2,5 dm så rätt smidigt med elstol på en bruksbil.

Min entusiastbil däremot har jag haft i tre år och det är bara jag och besiktningsmannen som kört den under den perioden. Så totalt värdelöst med elstol (tyngre + sätet kommer inte ner lika lågt + ytterligare en sak som kan krångla), men när man köper begagnat så kan man inte skräddarsy om man inte vill leta ihjäl sig.

Elhissar är ju onödigt för de flesta, jag behöver dock få ner rutan två gånger per dag när jag ska in till kontoret (öppna grinden). Hade absolut överlevt med vevar men är nog inte så "smooth" med karmlösa dörrar och vev :D
Jag har vant mig vid eljusterbart pedalställ som våra senaste familjebilar haft. Är ju bara då man kan hitta perfekt körställning. Jäkla otyg att vänja sig vid då det inte finns på europeiska bilar.

Men jag har gammelbilar med fönstervev också så man överlever det mesta iofs.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Maw skrev: 19 maj 2023 10:54
taliz skrev: 19 maj 2023 09:05
Bildläcka
Bild
Skönt att bävertänderna krymper :)
NEJ, vill ju ha större grill än på min IX. :lol: :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

Då var den officiell


https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: BMW i5

Inlägg av BigEasy »

Så man måste nästan beställa en i svart för att den ska se ok ut i fronten?
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i5

Inlägg av macky »

Den har ngt framhjulsdrivet över sig. Det typiska korta överhänget fram är/ser nu långt ut. De platta sidorna och platta designen vi bakljusen gillar jag inte. Tyvärr, utgående modell är ju sjuuukt mycket snyggare. Sen 81 kWh användbart batteri känns snålt i en ny 5-serie.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

macky skrev: 24 maj 2023 15:55
Den har ngt framhjulsdrivet över sig. Det typiska korta överhänget fram är/ser nu långt ut. De platta sidorna och platta designen vi bakljusen gillar jag inte. Tyvärr, utgående modell är ju sjuuukt mycket snyggare. Sen 81 kWh användbart batteri känns snålt i en ny 5-serie.
Ja batteriet är förvånansvärt litet. I4 har ju 84kwh. Visserligen är det väl netto och bruttosiffror men ändå.
EQE har ju 100kwh brutto och 90kwh netto.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i5

Inlägg av macky »

Börjar på 815k för minstingen. Sen tysk tillvalspraxis på det så är man på miljonen för en man vill ha. Jaja, svenska pesetas gör väl sitt till. Jag somnar om. ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i5

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 24 maj 2023 15:50
Så man måste nästan beställa en i svart för att den ska se ok ut i fronten?
Ja, den svarta haklappen är inte snygg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

Verkligen oväntat litet batteri och orimligt dyr M60 (Plaid är ett fynd...). Fin bil dock och ingår det acceptal utrustning i grundpriset på 40an så blir ju förmånsvärdet helt ok!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar