Sida 3 av 5

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 19:41
av Arn
En lärdom är att det krävs rejält med reserver vid kallt väder.

Har blivit lurad två gånger när jag haft 15 % batteriladdning kvar på fredag kväll och hade tänkt ladda på helgen och endast haft något kortare ärende i stan på helgen innan laddning. Är det kallt har man plötsligt bara 10 % kvar nästa morgon före avfart och sedan sjunker det snabbt utför och räckviddångesten börjar komma. Speciellt om man kör flera korta turer med värmen igång så räcker 15 % inte till många kilometer. Vill man dessutom förvärma bilen så är merparten borta redan innan avfärd. Så man får ladda upp trygga reserver för att klara batteriförluster

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 19:43
av Fluffy
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 19:54
av Niklas Z
Fluffy skrev:
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?
Hade varit mer rimligt med 350 km räckvidd vid – 20 grader.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 21:26
av Fluffy
Niklas Z skrev:
Fluffy skrev:
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?
Hade varit mer rimligt med 350 km räckvidd vid – 20 grader.
Precis. Sedan har Y lr längre räckvidd än 3 lr enligt bilden. Känns ju inte helt stabil

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 21:34
av Jaegaern
AAKEE skrev:
Jaegaern skrev:

Jag tror inte att de värmer batteriet om det är över -20grader eller liknande. Kallt är bra för batterierna då det minskar degradering av ålder. Blir det för kallt, går bilen in och värmer, men det måste vara rätt jäkla kallt då som jag förstått.
Och ett kallt batteri/bil drar inte mer ström när den inte används.

Kul om någon kan ge lite data på detta.
Jag har inte sett att bilen skulle värma batteriet pga kyla enbart (dvs ytan att ladda/förvärma).

Tesla har inte beskrivit det vad jag sett och det skulle ju fort dränera batteriet.

Tesla skriver att man ska undvika att låta bilen stå i -30 eller kallare över ett dygn.
Sannolikt är det just för att batteriet svalnar och inte värms, vilket ger ett djupfryst batteri som inte gillar att cyklas när det är så kallt. Det är troligen körning med så kallt batteri som är problemet.
Ja det kan stämma! Hade varit lite svårt att veta när bilen bestämmer sig för att dra ett par kWh annars vid kraftig kyla.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 17 dec 2022 21:39
av Jaegaern
AAKEE skrev:
ANLI skrev:
Ny test idag vid ca -5 °C.
Kör iväg direkt utan förvärmning.
Efter 30 minuter är förbrukningen ca 220 Wh/km i sakta stadskörning.
Ungefär +100% mot gynnsamma förhållanden. Kupétemp inställt 18 °C.

Ställer sedan bilen med värmen på i en timme med oförändrad kupétemperatur utan laddkabel ansluten.
Förbrukningen under denna timme är i genomsnitt 2,2 kW.
Lägsta batteritemp. ökar från 1,5 till 3,5 °C d v s ingen eller låg effekt på batterivärmningen.
(Batteriet värmer ju sig själv vid laddning eller urladdning)

Otroligt dåligt COP för värmepumpen eller är den på väg att ge upp?
Ett 2 kW element skulle ge betydligt högre kupétemperatur. Jämför med fossilbilens kupévärmare.
Lämnar du bilen med värme på värms inte batteriet aktivt. Batteriet värms nog främst av värmeledning från kupen då.
När batteriet levererar 1-2kW värms det sannolikt föga.

Planerar du avresa värms det med högre effekt upp till ca 7C (förra vinterns värden, ny mjukvara kan ha ändrat det) före avfärd.
Säker på detta? Jag brukar lämna klimatet på när jag handlar i 30 min om det är -10/-15 grader. Dels för att batteriet inte ska gå ner i temp, men också kupén såklart.

Dock är batteriet 500kg solid metall, mer eller mindre. Så det borde inte tappa nämnvärt ens på flera timmar…

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 16:04
av sunq
Första riktigt kalla nätterna här för mig efter ett år med min lr 21a.
Det har varit -15 till -21 hela helgen och när jag nu skulle iväg så var allt utslaget. Ingen antispinn, ABS, styrservo eller något stödsystem.
Detta trots 30min plus uppvärmning innan jag tänkte åka.

Som tur är har vi en diesel här hemma så jag kunde ta den för att åka och handla..

Hoppas bara det är något tillfälligt så jag kommer iväg imorrn förmiddag så jag kan köra mina 50 mil för att komma hem till ett varmt och skönt garage :)

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 16:14
av mikebike
sunq skrev: 25 dec 2022 16:04
Första riktigt kalla nätterna här för mig efter ett år med min lr 21a.
Det har varit -15 till -21 hela helgen och när jag nu skulle iväg så var allt utslaget. Ingen antispinn, ABS, styrservo eller något stödsystem.
Detta trots 30min plus uppvärmning innan jag tänkte åka.

Som tur är har vi en diesel här hemma så jag kunde ta den för att åka och handla..

Hoppas bara det är något tillfälligt så jag kommer iväg imorrn förmiddag så jag kan köra mina 50 mil för att komma hem till ett varmt och skönt garage :)
Jag råkade ut för samma sak igår, troligen p.g.a. installation av uppdatering. Efter omstart med rattknapparna så verkar allt funka igen.
Det var klart ovant att köra utan regen.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 16:17
av sunq
Jag testade att starta om, hjälpte inte.
Så jag hoppas att det blir varmare imorrn :)

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 16:27
av mikebike
sunq skrev: 25 dec 2022 16:17
Jag testade att starta om, hjälpte inte.
Så jag hoppas att det blir varmare imorrn :)
Och jag hoppas att felen inte kommer tillbaks imorgon när vi skall åka hem.
Minus 18 utanför Sundsvall nu.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 16:41
av Electron
mikebike skrev: 25 dec 2022 16:27
sunq skrev: 25 dec 2022 16:17
Jag testade att starta om, hjälpte inte.
Så jag hoppas att det blir varmare imorrn :)
Och jag hoppas att felen inte kommer tillbaks imorgon när vi skall åka hem.
Minus 18 utanför Sundsvall nu.
Ska inte vara ett problem - har kört ner mot -28 med fullt blås på klimatanläggningen 15 mil. Det går åt några kW/h milen extra i sträng kyla.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 17:22
av AAKEE
Det förekommer så mycket rykten om batterivärme så jag har gjort lite tester:

Lämnade bilen ute för 2 1/2 dygn sedan.
Efter laddning ( UMC 2kW) fick sladden sitta i.
När det hade gått ca 18h efter laddningen var batteriets temp -9C och det var -9 ute också.
Bilen rapporterade att 0.0% av batterikonditionering och 0.0% av batterivärme hade använts.
4F898614-0BEA-4F40-9FD8-94B83F53AD1E.jpeg
C76A9175-397B-4130-AEA6-C432CC9FBF6B.jpeg
EB939BF0-FEF9-4655-969D-360AA95647C3.jpeg

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 25 dec 2022 18:37
av martinot
mati skrev: 10 dec 2022 10:36
Ja, värmepumpar i bilar verkar inte alls vara lika effektiva som luft-luft värmepumpar man har hemma. Vid nollgradigt drar den runt 1-2 kW i konstant drift eller ännu mer om man kör fortare, och då behöver den ju inte alls värma upp samma luftvolym som hemma. Även om man räknar in att fartvinden har en kylande effekt så är detta betydligt mer än vad en luft-luft-värmepump i hemmet skulle dra. Och den värmer en kåk med 100- tals kubikmeter luft. Säkert bättre isolerad, men ändå.
Skillnaden jämfört med direktverkande el i bilen är nog ganska liten. I vår e-Golf var ACn och värmepumpen trasig i våras, och det märkte vi inte förrän när det blev varmt ute och den inte producerade nån kyla. Den måste rimligen ha kört med direktverkande el åtminstone delar av vintern, men vi har inte sett att förbrukningen gått upp eller så.
Det är helt klart inget COP-värde 4 på dessa. Inte ens 2 skulle jag gissa.
Hur effektiva VP är varierar nog stort från biltillverkare till biltillverkare.

När vi bytte vår Model 3 med PTC till Model 3 med VP så minskade den extra energiåtgången i på vintern i förhållande till sommaren till hälften; från ca 20-30% extra till endast 10-15% extra. En rätt stor skillnad att ha halverat den extra energiåtgången på vinterhalvåret. Supernöjd.

När det gäller vår lilla Mini så ökar dock energiåtgången på vintern med ca 20-25%, trots att den har VP.

Regel; VP hos en tillverkare är inte som VP hos en annan tillverkare.

Enormt stor skillnad mellan VP i olika bilar i min erfarenhet.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 26 dec 2022 23:18
av sunq
Uppdatering: allt är fortfarande dött i bilen. Ingen broms för regeneration, ingen antispinn, ingen ABS, ingen styrservo, inte ens automatisk broms när man står still. Var tvungen att köra hem idag för att jobba imorgon så det var bara att köra försiktigt mina 50+ mil. Dock läskigt med 450hk, snömoddiga vägar och mycket trafik..

Då det inte var någon regen plus att det var snömodd så var snittet på 250 i förbrukning. Rejäl skillnad mot tidigare, har 165 i snitt på mina 2500mil sen tidigare.

La ett ärende idag och bokat en tid men inte fått tid förrän 3 januari så ska testa ringa imorgon..

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 07:28
av Jaegaern
AAKEE skrev: 25 dec 2022 17:22
Det förekommer så mycket rykten om batterivärme så jag har gjort lite tester:

Lämnade bilen ute för 2 1/2 dygn sedan.
Efter laddning ( UMC 2kW) fick sladden sitta i.
När det hade gått ca 18h efter laddningen var batteriets temp -9C och det var -9 ute också.
Bilen rapporterade att 0.0% av batterikonditionering och 0.0% av batterivärme hade använts.

4F898614-0BEA-4F40-9FD8-94B83F53AD1E.jpeg
C76A9175-397B-4130-AEA6-C432CC9FBF6B.jpeg
EB939BF0-FEF9-4655-969D-360AA95647C3.jpeg
Ja men det här är ju superintressant!
Bekräftat att det inte är något problem att lämna bilen ute i minusgrader. Kommer inte dra mer ström förutom att värma upp inför körning. Gissar på att den endast värmer till någon plusgrad, tror Björn gjorde något test på det.

Brytgränsen för när batteriet tar skada vore ju också intressant att veta. Typ samma test i -25. Den borde ju värma till något då om den märker att det blir för kallt och sladden sitter i. BMS:en är ju så duktigt på allt annat angående batteriets hälsa!

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 09:06
av Airlift
Fluffy skrev: 17 dec 2022 19:43
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?
Som normal trafik? Ett snitt på 200Wh/km är ju inte super-speciellt högt.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 09:18
av OfarligTesla
AAKEE skrev: 25 dec 2022 17:22
Det förekommer så mycket rykten om batterivärme så jag har gjort lite tester:

Lämnade bilen ute för 2 1/2 dygn sedan.
Efter laddning ( UMC 2kW) fick sladden sitta i.
När det hade gått ca 18h efter laddningen var batteriets temp -9C och det var -9 ute också.
Bilen rapporterade att 0.0% av batterikonditionering och 0.0% av batterivärme hade använts.
Har ett minne av att man märkte att min S drog lite när det var -25 till -30 även om den inte var ipluggad, kanske behöver det vara kallare?

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 09:47
av Niklas Z
Airlift skrev: 27 dec 2022 09:06
Fluffy skrev: 17 dec 2022 19:43
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?
Som normal trafik? Ett snitt på 200Wh/km är ju inte super-speciellt högt.
Får man en M3LR att dra 200 Wh/km i +20 grader och torr vägbana lär man köra en bra bit över gällande fartgränser eller så har man rejäl motvind.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 10:00
av Airlift
Niklas Z skrev: 27 dec 2022 09:47
Airlift skrev: 27 dec 2022 09:06
Fluffy skrev: 17 dec 2022 19:43
Model 3 long range 75 w med en räckvidd vid +20 på 350km? Hur körde de då?
Som normal trafik? Ett snitt på 200Wh/km är ju inte super-speciellt högt.
Får man en M3LR att dra 200 Wh/km i +20 grader och torr vägbana lär man köra en bra bit över gällande fartgränser eller så har man rejäl motvind.
Håller inte med, men anekdotisk bevisföring från två håll ger ingenting.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 11:04
av OfarligTesla
Airlift skrev: 27 dec 2022 10:00

Håller inte med, men anekdotisk bevisföring från två håll ger ingenting.
Vi kan ju kolla på faktiskt bevisföring istället då, kolla ABRPs referens för 110 km/h, det är baserat på massvis med data och nu har de tagit bort säkerhetsmarginalerna för att inte längre estimera för högt. Så man kan rätt säkert säga att 200 Wh/km i torrt väder och +20 grader kräver hög hastighet eller aggressiv körning enligt den data vi har.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 13:29
av Bengt-re
OfarligTesla skrev: 27 dec 2022 11:04
Airlift skrev: 27 dec 2022 10:00

Håller inte med, men anekdotisk bevisföring från två håll ger ingenting.
Vi kan ju kolla på faktiskt bevisföring istället då, kolla ABRPs referens för 110 km/h, det är baserat på massvis med data och nu har de tagit bort säkerhetsmarginalerna för att inte längre estimera för högt. Så man kan rätt säkert säga att 200 Wh/km i torrt väder och +20 grader kräver hög hastighet eller aggressiv körning enligt den data vi har.

Man kan ju ha takbox, tungrullade däck, tung last, anliggande bromsar, köra med nervevade fönster. Det finns ju fler sätt att bränna mer energi!

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 14:18
av Dexter86
@AAKEE
Lär mig hur i helsike man får den gröna grafen i förbrukning!!! Det måste vara den viktigaste frågan i denna tråd haha
Får ALLTID orange hur jäkla ”eco” o försiktigt jag än kör, med eller utan AP eller farthållare :lol:

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 14:48
av Niklas Z
Bengt-re skrev: 27 dec 2022 13:29
OfarligTesla skrev: 27 dec 2022 11:04
Airlift skrev: 27 dec 2022 10:00

Håller inte med, men anekdotisk bevisföring från två håll ger ingenting.
Vi kan ju kolla på faktiskt bevisföring istället då, kolla ABRPs referens för 110 km/h, det är baserat på massvis med data och nu har de tagit bort säkerhetsmarginalerna för att inte längre estimera för högt. Så man kan rätt säkert säga att 200 Wh/km i torrt väder och +20 grader kräver hög hastighet eller aggressiv körning enligt den data vi har.

Man kan ju ha takbox, tungrullade däck, tung last, anliggande bromsar, köra med nervevade fönster. Det finns ju fler sätt att bränna mer energi!
Självklart finns det många faktorer som ger förhöjd förbrukning, men diskussionen tog sin utgångspunkt i ett test och under sådana bör man inte använda defekta bilar (t ex med anliggande brom) eller med icke-standardutrusning monterad (t ex takbox). Att vi nämnde sådana saker som hör till körsätt var bara exempel på tänkbara förklaringar till varför airlift menar att 200 Wh/km inte är någon konstig förbrukning för en TM3LR.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 23:23
av AAKEE
Jaegaern skrev: 27 dec 2022 07:28

Brytgränsen för när batteriet tar skada vore ju också intressant att veta. Typ samma test i -25. Den borde ju värma till något då om den märker att det blir för kallt och sladden sitter i. BMS:en är ju så duktigt på allt annat angående batteriets hälsa!
Tesla skriver ju -30 i ett dygn som gräns att undvika.
Gissningsvis tar det ungefär ett dygn för batteriet att nå ungefär -30 då.

Som kallast hade jag -20, eller strax under under tiden bilen stod. Då jag hade glömt stänga av schemalagd laddning hann batteriet ned till ca -10 som kallast.
Loggarna från Teslalogger/Scan My Tesla visar inte på att någon batterivärme skulle gått under de fyra dygnen, liksom energiappen inte heller visar det.

Re: Första köldknäppen med elbil

Postat: 27 dec 2022 23:28
av AAKEE
OfarligTesla skrev:

Har ett minne av att man märkte att min S drog lite när det var -25 till -30 även om den inte var ipluggad, kanske behöver det vara kallare?
Drog, som i bekräftat använde ström eller att SOC minskade (kanske pga kallt batteri) ?