Torkare på Auto vid farthållare
Postat: 11 dec 2023 18:25
Min på automat går aldrig igång (Highland) vet inte om det är en bugg. Kör på ettan intervall
?? Något intetsägande, betyder det som jag förstår det att det inte fungerar i Highland ?mikebike skrev:
Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Nej, det betyder att Tesla sedan länge känner till att torkarautomatiken är kass. Jag har för mig att detta är från i våras.
mikebike skrev:Nej, det betyder att Tesla sedan länge känner till att torkarautomatiken är kass. Jag har för mig att detta är från i våras.
Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Hade varit bättre om det gått att stänga av. Tycker APn att sikten är för dålig så kan den sänka farten precis som vid dimma. Men det skulle antagligen ändå inte hända. För när den tycker sikten är dålig i soligt tort väder och startar torkarna, så fortsätter bilen med samma fart fast sikten omöjligen blivit bättre.
Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 19:57Dom använder ju givetvis kameran som de flesta andra bilmärken? Problemet just nu är att det inte verkar aktivt iaf inte på min Highland- de går inte igångANLI skrev:Att Tesla kan lösa detta utan regnsensor är väl som att tro på jultomten?
Det krävs också justerbar känslighet för att klara både duggregn och olika hastigheter (luftmotstånd).
"Lagom" regn klarar ju Teslas s k regnsensor oftast.
Oljudet från hårda torkarblad på ren ruta nu är om möjligt ännu mer irriterande.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Då är väl Teslas programmerare helt enkelt inkompetenta eller haft fullt upp med att förfina pruttkuddefunktionen….?Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 21:07Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.
Nej, alla andra bilmärken använder en speciell mojäng - regnsensorn. Den är specialtillverkad för att mäta vatten på utsidan av rutan. Tesla hade, men tog bort den. Den är patentskyddad så en avgift för varje måste betalas.
Man kan ställa den startar på valfritt intervall eller på auto när farthållare eller autopilot slås på. Det går bara inte sätta den på 0. Tror det som har problem skulle ha nytta av den kunskapen.
Problemet är att då går den ju också konstant. Om det inte regnar och rutan är torr och ren vill man ju att torkaren inte ska gå alls.Melon Must skrev: ↑12 dec 2023 01:12
Man kan ställa den startar på valfritt intervall eller på auto när farthållare eller autopilot slås på. Det går bara inte sätta den på 0. Tror det som har problem skulle ha nytta av den kunskapen.
Då tycker jag du skall kontakta Tesla och erbjuda dina tjänster.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 21:07Som hårdvarunära programmerare sätter jag emot, det finns absolut inget som säger att du inte kan fånga upp detta i en högupplöst kamera, det är absolut den rätta vägen fram.mikebike skrev:Kameran sitter ett par cm från glaset, den kan inte fokusera på så kort avstånd. Det enda kameran kan "rapportera" är att den ser suddigt, och då kan orsaken vara imma på insidan av rutan eller att man tvättat rutan med vaxshampo.Niw0n skrev: ↑11 dec 2023 20:14Som mjukvaru utvecklare verkar det konstigt att inte använda kamera till det, hmm regnsensor är legacy när det inte fanns kameror med samma upplösning och en dator till att förstå detmikebike skrev:Nej, de flesta bilmärken använder en separat regnsensor, det gör inte Tesla sedan snart 5 år tillbaka.
Att de plötsligt skulle få torkarautomatiken att fungera är nog en utopi.
Typiskt för Teslas automatik är att torkarna ibland vägrar gå igång. Ibland går de konstant på torr ruta. Sedan kan de fungera riktigt bra i eller flera veckor innan de börjar konstra igen.
Det som ändrats genom uppdatering är att torkarna numera gör dubbelslag och att det inte går att "långspola" längre.
Om kameran satt inne i kupén kanske det skulle funka.
Dessutom är kameror beroende av ljus, vilket visar sig genom att torkarna fungerar sämre i mörker och plötsligt får spunk när man kör in i en tunnel eller ett parkeringshus.
Regnsensorn har sin egen ljuskälla och är oberoende av yttre ljus.
Regnsensor är etablerad teknik som fungerar bättre än kameror, liksom radar. Tesla har en rejäl övertro på kameror.