Ska bli intressant att jämföra känslan mellan MY22 i5 och MY23 i5 nu när den fått samma dämpare som EV6.mati skrev:Ioniq har inte den bästa styrningen, det håller jag med om. Jag har aldrig kört en MY, men körkänslan i Ioniq är i alla fall inte på samma nivå som hos VW till exempel. ID Buzzen som jag provkörde förra veckan upplevde jag faktiskt som betydligt trevligare att köra, trots att det är en buss. Och det säger en del. Där visar det sig kanske att Hyundaien trots allt är en budgetbil.
Men man vänjer sig vid bilens egenskaper. Så länge man inte buskör och inte jagar bilen genom kurvorna är det ganska betydelselöst. Det stör inte mig.
Jag tycker ärligt talat att e-tron var ännu värre i kurvorna. Tung som den är. Supertrevlig på motorväg, men jobbig på slingriga småvägar.
Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y
Moderator: Redaktion
Re: Vinterbil Ioniq 5 vs Tesla Y
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Finns den inställningen på model S också? Kan inte minnas att jag sett någon sådan iaf… att låta denNicke Nyfiken skrev:Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.jonasl skrev:Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Man kan heller inte använda farthållare eller AP för då stängs ”terrängassistans” av.
slira vid start minns jag (men använder det aldrig typ)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Nix Model S har bara slirstart.Bjelke skrev:Finns den inställningen på model S också? Kan inte minnas att jag sett någon sådan iaf… att låta denNicke Nyfiken skrev:Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.jonasl skrev:Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Man kan heller inte använda farthållare eller AP för då stängs ”terrängassistans” av.
Model Y har utöver slirstart terrängassistans. Typ offroadläge.
Det är helt klart något drastiskt som ändras i programvaran, bilens drive unit fram börjar låta med skyhögt frekvensljud när man slår på.
- Bjelke
- Teslaägare
Aha tackNEO skrev:Nix Model S har bara slirstart.Bjelke skrev:Finns den inställningen på model S också? Kan inte minnas att jag sett någon sådan iaf… att låta denNicke Nyfiken skrev:Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.jonasl skrev:Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Det är helt klart något drastiskt som ändras i programvaran, bilens drive unit fram börjar låta med skyhögt frekvensljud när man slår på.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nä. Här inne är det jag som bär det epitetet.Bjelke skrev:Aha tackNEO skrev:Nix Model S har bara slirstart.Bjelke skrev:Finns den inställningen på model S också? Kan inte minnas att jag sett någon sådan iaf… att låta denNicke Nyfiken skrev:Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.jonasl skrev:Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Det är helt klart något drastiskt som ändras i programvaran, bilens drive unit fram börjar låta med skyhögt frekvensljud när man slår på.då var jag inte helt dum i huvudet då iaf

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke
- Teslaägare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja alltså, framhjulen driver nog hela tiden därav ljudet (hos dig). Hos mig låter det ingenting.NEO skrev:Nix Model S har bara slirstart.Bjelke skrev:Finns den inställningen på model S också? Kan inte minnas att jag sett någon sådan iaf… att låta denNicke Nyfiken skrev:Antispinn, Automatisk nödbromsning och Undvik körfältsavvikelse stängs av.jonasl skrev:Vilka säkerhetssystem kopplas ur med terrängläget? Antispinn, men inget annat?
Tesla Y LR -22 EAP
Tack Bjelke, du e snäll du.Bjelke skrev:Man är förlåten om man är sjuk tycker jag iaf

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24