Re: Varje kilowattimme (kWh) räknas
Postat: 24 okt 2022 18:29
Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
Var har du fått fram den siffran? Nyfikenlawe skrev:Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
Skulle dock tro att alla nya bilar (vilket de flesta elbilar får råknas som) har ett högre mil snitt per år än gamla bilar så du har nog räknat lite lågt.. Men ja troligen är du inte långt från sanningen.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Undra hur stor del av vår elproduktion som går till våra tre oljeraffinaderier i Gbg och Lysekil. Jag skulle inte bli förvånad om det var i storleksordningen samma siffra.lawe skrev:Läste nånstans att sveriges elbilar förbrukar 0,3% av vår elproduktion
Det må hända men å andra sidan är 1500 mil en klar överdrift...chaffis75 skrev:Skulle dock tro att alla nya bilar (vilket de flesta elbilar får råknas som) har ett högre mil snitt per år än gamla bilar så du har nog räknat lite lågt.. Men ja troligen är du inte långt från sanningen.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Även om vi tar i:LarsOJ skrev:Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?
Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?Niklas Z skrev:Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Jag läste din fråga. Men om du tror att 2,1 kWh/mil är otroligt lågt, så undrar jag i så fall vad du tror är rimligt.LarsOJ skrev:Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?Niklas Z skrev:Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.
Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.LarsOJ skrev:Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?Niklas Z skrev:Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.
Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
Ja, 3,0 är tilltaget med marginal. Min M3LR har dragit 1,8 kWh/mil sedan leverans och jag har ändå ganska tung högerfot. Lägger man till laddförluster och energi för värmning, m m när bilen står parkerad blir det lite mer, men det finns inte en chans att komma upp i ett snitt på 3,0 kWh/mil. Visserligen är Model 3 en av de strömsnålaste elbilarna, men den är ju inte vansinnigt överlägsen andra bilar i det avseendet. I och med att det är en av de vanligaste elbilarna i Sverige, så den är relevant att beakta.thebishop skrev:2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.LarsOJ skrev:Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?Niklas Z skrev:Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.
Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
Okej låter rimligt. Vad tror du om körsträcka då. Finns det någon statistik för elbilar? Som jag skrev ovan så ligger snittbilen på 1100mil för 2020 och fallande trend.Niklas Z skrev:Ja, 3,0 är tilltaget med marginal. Min M3LR har dragit 1,8 kWh/mil sedan leverans och jag har ändå ganska tung högerfot. Lägger man till laddförluster och energi för värmning, m m när bilen står parkerad blir det lite mer, men det finns inte en chans att komma upp i ett snitt på 3,0 kWh/mil. Visserligen är Model 3 en av de strömsnålaste elbilarna, men den är ju inte vansinnigt överlägsen andra bilar i det avseendet. I och med att det är en av de vanligaste elbilarna i Sverige, så den är relevant att beakta.thebishop skrev:2.1 låter väl rimligt - min snart 8 år gamla stora tung model s snittar 2.14 på 16.000 mil i alla väder - nya bilar drar ju ofta (men inte alltid typ etron) mindre - så det är rätt härad. Sätt den siffran till 3.0 så är det garanterat en överdrift.LarsOJ skrev:Läs gärna innan du svarar! Jag skrev att 2,1kWh/mil låter lågt. Har du någon riktig siffra eller gissar du också bara?Niklas Z skrev:Om du tycker det låter otroligt lågt med 0,3 %, vad tycker du låter rimligt? 1 %, 5 %, 10 % eller ännu mer?LarsOJ skrev:Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Som jag skrev i min fråga ovan så var jag nyfiken på var siffran 0,3% kommer ifrån men hittils har jag bara hört gissningar.
Jag TROR personligen att det är under 0,3% men vore kul att VETA.
Det går år mer el för att producera bensin/diesel för att köra fossilbil lika lång sträcka som en elbil.LarsOJ skrev:Jag får väldigt mycket sponsrat innehåll i sociala medier från Enegimyndigheten i dessa dagar med rubriken ” Varje kilowattimme (kWh) räknas”.
De skriver saker som:
” Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Prisnivåerna på el är höga och kan stiga ännu mer. Det finns också risk att elen inte räcker för vissa timmar i vinter. Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen. ”
” För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt att minska elanvändningen. ”
” Sänk värmen inomhus”
” Använd mindre varmvatten”
Osv… se länk:
https://www.energimyndigheten.se/varjek ... acQAvD_BwE
Min fråga är nu om det nu är försvarbart att köpa elbil och ÖKA elanvändningen i Sverige med tusentals kWh? Ska man känna ”el-skam” om man laddar elbilen? Är det egoistiskt att ladda elbilen när andra drar ner på värmen för att hjälpa till?
Olja förbränns för att skapa el när den behövs som bäst. Den hjälper till att kapa pristopparna och effektbristen.LarsOJ skrev:Hur tänkte du nu? Det är ju ingen brist på bensin? Elen vi använder måste ju produceras i närområdet och användas direkt, och det produceras för lite. Menar du att man istället ska elda upp bensinen för att producera el?Melon Must skrev:Elkrisen beror på att det är energikris. För att spara på energi är det jättestor fördel med att köra elbil. En liter bensin innehåller 9kWh som du inte kan köra alls lika långt som 9kWh el.
Elen som produceras i norra Sverige tillhör inte företag i norra Sverige i första hand.LarsOJ skrev:Jag tror inte det kommer byggas någon mer överföringskapacitet nord-syd. Industriboomen i norra sverige har tydligt aviserat att de kommer behöva all el som produceras där inom 10-15år vilket är snabbast möjliga ledtid för en ny länk. Då blir en ny länk bortkastade pengar (75 miljarder).
Nja, var har du hittat den informationen? Enligt Tibors artikel från 2015 så handlar det om 0,2 kWh per gallon bensin för tillverkning, sedan tillkommer väl transport men det kan inte vara så mycket.martinot skrev:Det går år mer el för att producera bensin/diesel för att köra fossilbil lika lång sträcka som en elbil.LarsOJ skrev:Jag får väldigt mycket sponsrat innehåll i sociala medier från Enegimyndigheten i dessa dagar med rubriken ” Varje kilowattimme (kWh) räknas”.
De skriver saker som:
” Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Prisnivåerna på el är höga och kan stiga ännu mer. Det finns också risk att elen inte räcker för vissa timmar i vinter. Vi kan tillsammans förbättra situationen genom att minska elanvändningen. ”
” För att förbättra situationen behöver vi alla hjälpas åt att minska elanvändningen. ”
” Sänk värmen inomhus”
” Använd mindre varmvatten”
Osv… se länk:
https://www.energimyndigheten.se/varjek ... acQAvD_BwE
Min fråga är nu om det nu är försvarbart att köpa elbil och ÖKA elanvändningen i Sverige med tusentals kWh? Ska man känna ”el-skam” om man laddar elbilen? Är det egoistiskt att ladda elbilen när andra drar ner på värmen för att hjälpa till?
Vill man spara el så skall man alltså köra elbil (inte bensin/dieselbil).
Jag håller med er båda.. Elen tillhör inte norra Sverige men samtisigt så kommer de bli bli liknande priset på el som i söder när alla dessa industrier byggts upp och efterfrågan ökar så mycket i norr och då finns de ändå inte nog med el att skicka söderut.Fredrik j skrev:Elen som produceras i norra Sverige tillhör inte företag i norra Sverige i första hand.LarsOJ skrev:Jag tror inte det kommer byggas någon mer överföringskapacitet nord-syd. Industriboomen i norra sverige har tydligt aviserat att de kommer behöva all el som produceras där inom 10-15år vilket är snabbast möjliga ledtid för en ny länk. Då blir en ny länk bortkastade pengar (75 miljarder).
Jag tycker tvärtom att 2,1kWh/mil låter ganska högt. Vi ligger runt 1,6kWh/mil i årsmedel för båda våra elbilar.LarsOJ skrev:Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?
Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Okej låter bra. Är ditt årsmedel på 1,6kWh/mil vad du tar från nätet eller vad statistiken visar i bilen? Jag har hyfsad kolla på förbruknings siffror för själva körningen på olika bilar men det är ju bara halva sanningen.mati skrev:Jag tycker tvärtom att 2,1kWh/mil låter ganska högt. Vi ligger runt 1,6kWh/mil i årsmedel för båda våra elbilar.LarsOJ skrev:Vad duktig du är på grundskolematte men det blir inte rätt om du gissar ingångsvärdena.EnTraktor skrev:Grundskolematte
Antal elbilar * 0.21 kWh/km (snitt bilen) * 15000 km (svenskt snitt per år).
Sveriges elproduktion per år är ca 170-180 TWh.
Snittbilen (personbilar) i Sverige 2020 var 1100mil/år. Vad hittar du snittet på på de 167580 elbilarna?
Du gissar även 2,1kWh/mil. Den här tråden handlar om elförbrukning från nätet. Din siffra låter otroligt låg.
Var hittade du den siffran?
Siffran må vara hyfsat rätt i dagsläget, men just nu är de flesta nya elbilar stora och relativt törstiga. ID4, Enyaq, e-tron, Polestar2, Model Y, osv är de mest populära elbilarna och de är alla ganska stora och dyra SUV:ar. Så kan det ju inte fortsätta. Om elbilar ska slå igenom på bred front måste de bli mindre och mer "normala" i storlek. Och rimligen sjunker också förbrukningen.