Ett tips kan väl vara att behålla den iaf till bonusen trillar in.OscarA skrev:Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon

Moderator: Redaktion
Ett tips kan väl vara att behålla den iaf till bonusen trillar in.OscarA skrev:Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon
Men jag förstår inte hur det här ska gå ihop rent praktiskt. Både reglerna och själva förmånsberäkningen på Skatteverkets hemsida saknar möjlighet att ta hänsyn till när en bil faktiskt registrerades. Om det förmånsgrundande priset då ändras under året så innebär det att man skulle kunna köpa en bil i februari, beräkna förmånsvärde, och sen om man beräknar igen i oktober (eller för den delen i januari som man måste) så får man ett hopp i förmånsvärdet för att det förmånsgrundande priset ändras. Det känns helt fel och som att det går emot hur de är reglerna ska fungera.Rimlig skrev:Absolut tillverkningsår, men det är inte så enkelt att det är ett fast nybilspris som är fast under året. Skatteverket kan mycket väl justera nybilspriset under året för en redan befintlig modell genom en ändringsföreskrift om leverantören justerat priset.danni skrev:
Det är tillverkningsår och inte leveransdatum som gäller för att bestämma förmånsvärdet. Ja, du ska beräkna förmånsvärdet när bilen har levererats, men det är tillverkningsåret som används för att hitta det förmånsgrundande priset för en viss modell. Det stämmer att Skatteverket uppdaterar listorna under året, men det känns inte som om de borde uppdatera priset på en befintlig modell. Det skulle ju innebära att om man haft en bil sen tidigare på året och sen ska räkna om sitt förmånsvärde (vilket man åtminstone ska göra i januari varje år) så skulle det förmånsgrundande priset då kunna ändras, och det ska det ju inte.
T.ex skedde detta för Tesla Model 3 Long Range (22TE001) som under första halvåret i år hade ett nybilspris på 619900 (se SKVFS 2021:29), men som ändrades per 1/7 till 682900 (se SKVFS 2022:3).
Jag skulle verkligen önska att jag har fel, men om inte Tesla missat skicka in ändring till den strax kommande ändringsföreskriften så lär Plaids nybilspris höjas inom kort.
Registreringsdatumet blir ju då viktigt om man lyckas få leverans/registrering innan ändringsföreskriften kommer ut, då ska man ju kunna motivera det lägre nybilspriset i förmånsberäkningen trots att det högre kanske framgår i Skatteverkets e-tjänst.
Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.OscarA skrev:Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon
Går väl alltid? Men visst "brukar" i den mån att den som tar över leasingen måste klara sedvanlig kreditprövning.Tenk skrev:Lösningen är att någon kan ta över den leasing som finns, det brukar gå även under de första 12 månaderna.
Jo, jag skulle endast göra det om DNB går med på ett leasing-byte. De vinner ju på det.danni skrev:Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.OscarA skrev:Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon
Har jag svårt att tänka mig…OscarA skrev:Jo, jag skulle endast göra det om DNB går med på ett leasing-byte. De vinner ju på det.danni skrev:OscarA skrev:Ska man byta sin LR till en Plaid?
Lite dumt då min Y bara är i 4e leasingmånaden. Men DNB kanske inte klagar om krediten höjs med en halv miljon
Om du löser ut en leasing hos DNB innan 12 månader gått, så kommer de räkna alla inbetalningar du gjort hittills som enbart ränta, ingen amortering, och restvärdet på bilen kommer vara bilens hela pris som ny. Man gör med andra ord en rejäl förlust genom att göra såhär, särskilt om man betalat en stor första förhöjd hyra. Så det är nog väldigt dumt.
Får se om frun vill avyttra etronen och köra Y istället
Jag tänker inte köpa till utökad garanti efter att ha läst villkoren, men jag har ett år kvar på min.swegarm skrev:Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.
Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?
Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
ID Buzz kanske?swegarm skrev:Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.
Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?
Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
Kolla även på IX, E-tron och EQS suv.Tars skrev:ID Buzz kanske?swegarm skrev:Fick svar av tesla idag och var inte möjligt att byt från LR-Plaid och behålla de gamla priserna.
Min MX nov 18 blir fyra år nu.
Blir nog att ja behåller den minst ett år. Känns lite segt att betala samma förmån som för en helt ny. Hade ni köpt till försäkring (2år kostar ca 17 kkr)?
Med 3 barn i barnstol finns ingen bättre bil om man ska köra el- eller ?
Mercedes eqc suv. Vet dock ej leveranstider.swegarm skrev:ID Buzz verkar lovande, men vill ha 7-sits och den verkar dröja till 24.
Lite märkligt att det inte finns bättre alternativ. EX90 kanske blir en bra konkurrent, men den lär väll också dröja.
Kanske blir att ta ut LR när den väl kommer nästa år.
Samma här!JanE skrev:Fått uppdaterad leveranstid på min Plaid, 30/11-7/12.
Jag fick ett pris av Tesla men det var 60 000 kr lägre än Fordonsbolaget bjöd och 100 000 kr lägre än vad kvdbil satte som rekommenderat acceptpris (de tror alltså att man får ut mer än så) så det kändes inte lockande för mig.Monark1954 skrev:Någon fler som begärt inbytespris på sin X?
Jag har väntat ca en vecka.
Har en X med modellår -21, bara en på blocket och två sålda men det är kanske inte det beror på.
KVDs acceptpris är dock ingen särskilt bra indikation imo. De vill ha affären och "bjuder" därefter. Däremot köper ju även KVD bilar.MartinG skrev:Jag fick ett pris av Tesla men det var 60 000 kr lägre än Fordonsbolaget bjöd och 100 000 kr lägre än vad kvdbil satte som rekommenderat acceptpris (de tror alltså att man får ut mer än så) så det kändes inte lockande för mig.Monark1954 skrev:Någon fler som begärt inbytespris på sin X?
Jag har väntat ca en vecka.
Har en X med modellår -21, bara en på blocket och två sålda men det är kanske inte det beror på.