Sida 3 av 6

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 30 dec 2022 17:37
av niklas12
Med dessa priser så för alla som saknar hemmaladdnings möjlighet så blir drivmedlet troligtvis dyrare med elbil jämfört med diesel.
Och om motsvarande elbil då även är 20-30% dyrare och räntan idag betydligt högre så blir TCO bättre för en dieselbil.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 30 dec 2022 17:50
av slugger75
niklas12 skrev: 30 dec 2022 17:37
Med dessa priser så för alla som saknar hemmaladdnings möjlighet så blir drivmedlet troligtvis dyrare med elbil jämfört med diesel.
Och om motsvarande elbil då även är 20-30% dyrare och räntan idag betydligt högre så blir TCO bättre för en dieselbil.
Japp, och i så fall får de väl köra dieselbil då?

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 30 dec 2022 19:13
av Lerumsexpressen
kaffekoko skrev: 30 dec 2022 16:20
Verkligen tondövt. Självklart borde priset variera efter hur mycket elen faktiskt kostar. Inte att man tar "worst-case scenario" som kan inträffa i förväg och sätter priset därefter.
Du kommer tids nog få ditt timpris men detta kostar också tid och pengar för laddoperatörerna, kostnader som då måste fördelas på laddkunderna.
Många dagar senaste året har det varit billigare att ladda på publika snabbladdare än hemma i.om höga el-priser, energiskatt och elnäts kostnader.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 09:32
av niklas12
Finns det någon sammanställning över vad olika laddoperatörer har för priser ?
Finns det någon operatör som ligger kvar på 2-3kr/kWh ?

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 10:10
av Off Grid Byggaren
Det finns en del lokala elbolag med låga taxor fortfarande:

https://www.seom.se/laddlosningar-for-e ... stationer/
20221230_125832.jpg

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 11:32
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Du får nog kolla mailet en gång till.. Jag uppfattade också en prishöjning först men i själva verket är de en förenkling av priserna.
Vad man gör är att priset går upp något på 50kw laddare men går samtisigt ner något på +50 kw laddare detta för att få samma pris på alla snabbladdare..
AC laddning ska jag erkänna jag inte kollade upp.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 11:39
av Nicke Nyfiken
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
51 kW = ultrasnabbladdning :lol: :lol: :lol:

Kanske dags för E.on att göra en reality check?

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 13:23
av Off Grid Byggaren
chaffis75 skrev: 31 dec 2022 11:32
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Du får nog kolla mailet en gång till.. Jag uppfattade också en prishöjning först men i själva verket är de en förenkling av priserna.
Vad man gör är att priset går upp något på 50kw laddare men går samtisigt ner något på +50 kw laddare detta för att få samma pris på alla snabbladdare..
AC laddning ska jag erkänna jag inte kollade upp.
Det kostar 5.25 nu och höjs till 9.00 eller 12.00 om du laddar längre än 45 minuter.
Screenshot_20221231-132042_EON Drive.jpg

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 13:39
av Dinsdale
Laddade för det facila priset av 7,36 kr/kWh härom dagen hos annan operatör än Tesla. Bilen (en SR+) drog inkl laddförluster, batterivärmning osv 1,98 kWh/mil. Det blir 14,57 kr/mil för enbart drivmedel.

Bensinen verkar kosta ca 19 kr/liter, förra bensinbilen drog ca 0,7l/mil på samma sträcka. 13,30 kr/mil om jag kört på bensin istället.

Vad ovanstående inte förtäljer är att jag laddade bilen för 2,50 kr/kWh (fastpris på publik laddare i närheten) innan jag åkte hemifrån. Så resan till snabbladdaren kostade bara 4,95 kr/mil. Det var hemresan från laddaren som kostade 14,57 kr/mil. Snittkostnaden för elbilen blir därför 9,76 kr/mil, dvs billigare än bensin.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 14:08
av Bengt-re
Dinsdale skrev: 31 dec 2022 13:39
Laddade för det facila priset av 7,36 kr/kWh härom dagen hos annan operatör än Tesla. Bilen (en SR+) drog inkl laddförluster, batterivärmning osv 1,98 kWh/mil. Det blir 14,57 kr/mil för enbart drivmedel.

Bensinen verkar kosta ca 19 kr/liter, förra bensinbilen drog ca 0,7l/mil på samma sträcka. 13,30 kr/mil om jag kört på bensin istället.

Vad ovanstående inte förtäljer är att jag laddade bilen för 2,50 kr/kWh (fastpris på publik laddare i närheten) innan jag åkte hemifrån. Så resan till snabbladdaren kostade bara 4,95 kr/mil. Det var hemresan från laddaren som kostade 14,57 kr/mil. Snittkostnaden för elbilen blir därför 9,76 kr/mil, dvs billigare än bensin.
Det är lite dyrt just nu, men men - det är bara att gilla läget. Köra bil kostar pengar.... Skall kör 140 mil nästa vecka utan möjlighet till hem eller jobbladdning - dyrt.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 14:30
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev: 31 dec 2022 13:23
chaffis75 skrev: 31 dec 2022 11:32
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Du får nog kolla mailet en gång till.. Jag uppfattade också en prishöjning först men i själva verket är de en förenkling av priserna.
Vad man gör är att priset går upp något på 50kw laddare men går samtisigt ner något på +50 kw laddare detta för att få samma pris på alla snabbladdare..
AC laddning ska jag erkänna jag inte kollade upp.
Det kostar 5.25 nu och höjs till 9.00 eller 12.00 om du laddar längre än 45 minuter.

Screenshot_20221231-132042_EON Drive.jpg
De är olika priser på eon och "eon power by clever" lite förvirrande och jag vet inte varför de är så..

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 31 dec 2022 16:38
av Off Grid Byggaren
chaffis75 skrev: 31 dec 2022 14:30
Off Grid Byggaren skrev: 31 dec 2022 13:23
chaffis75 skrev: 31 dec 2022 11:32
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 15:18
Nu höjer även E.on sina priser, dessa är med laddkort.

Även trängselavgift om du toppar upp.

Screenshot_20221230-151454_Edge.jpg
Du får nog kolla mailet en gång till.. Jag uppfattade också en prishöjning först men i själva verket är de en förenkling av priserna.
Vad man gör är att priset går upp något på 50kw laddare men går samtisigt ner något på +50 kw laddare detta för att få samma pris på alla snabbladdare..
AC laddning ska jag erkänna jag inte kollade upp.
Det kostar 5.25 nu och höjs till 9.00 eller 12.00 om du laddar längre än 45 minuter.

Screenshot_20221231-132042_EON Drive.jpg
De är olika priser på eon och "eon power by clever" lite förvirrande och jag vet inte varför de är så..
Ja det verkar stämma med olika priser på de två. Tydligen olika bolag. Gäller att kolla väldigt noga innan man stoppar i laddkabeln tydligen.....

Just nu 5,25 för 300 kW laddare och 7,00 för 50 kW i Tönnebro.
Screenshot_20221231-162951_EON Drive.jpg

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 01 jan 2023 17:42
av Bankiren
Använde 300 kW-laddaren i går i Tönnebro, gillar omgivningen där! Dock osandat vid laddarna, så man kunde knappt gå där. Betalade 3,90/kWh via We Charge (Elli/VW).

Edit: vad kommer hända med priserna via We Charge nu, justeras de också?

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 01 jan 2023 17:58
av GustavE
Elli har redan höjts ca 1 kr per kWh både på ac och dc.
Ionity har dock bara höjts 0.15 kr per kWh.
Även månadsavgiften har höjts till 165 kr.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 00:01
av NiklasTesla
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare

Laddnätverket har alltid varit ett starkt argument för att välja just Tesla som elbil och genom att erbjuda kunderna hyggligt pris på laddningen där man inte gör förlust men undvika att försöka göra vinst på denna post tror jag onekligen det kommer betala igen sig med nöjda kunder som åter väljer en Tesla nästa gång de ska köpa bil. Supercharging är ingen stor intäktspost men man riskerar med nuvarande prissättning och det faktum att man öppnar upp nätverket för samtliga elbilar att reta upp kunder i onödan med risken att de väljer annat märke nästa gång.

Laddnätverket bör vara en lojalitet mot kunderna där man erbjududs bra service till pris som inte överstiger resten av marknaden. Att med små medel behålla en nöjd kundkrets är viktigare än att försöka tjäna pengar på elen.
Precis (Teslas priser jämfört med Spotpriserna är löjligt dyra)! Har själv redan börjat bojkotta Teslas SuC-nätverk och tecknat upp mig på abbonemang via Elli för 129sek/månad (laddar för 3,15sek/kwh hos Ionity (kan dock vara dyrare nu efter 20/12-22).

MVH

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 00:07
av NiklasTesla
slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Vart kö 1gång (i ca 10 minuter i Warszawa som då hade två laddare) på över 13000mil körda med Model 3 så Tesla kan lätt sänka SuC-priset för oss som kör Tesla. Rekommenderar Spotpriserna inkl moms, skatter och avgifter + max 25% påslag.

Senaste gången jag åkte förbi en SuC laddare (med ca 20 platser) var det i stort tomt (jag och en bil till). Toppade ca 10kwh för att ta mig hem precis för att Teslas SuC-priser är så sjuuuukt dyra. Med dessa priser Tesla nu tar på deras snabbladdningsnätverk kan dom döpa om det till "reservdunksnäverket" istället.

MVH

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 08:26
av slugger75
NiklasTesla skrev: 02 jan 2023 00:01
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare

Laddnätverket har alltid varit ett starkt argument för att välja just Tesla som elbil och genom att erbjuda kunderna hyggligt pris på laddningen där man inte gör förlust men undvika att försöka göra vinst på denna post tror jag onekligen det kommer betala igen sig med nöjda kunder som åter väljer en Tesla nästa gång de ska köpa bil. Supercharging är ingen stor intäktspost men man riskerar med nuvarande prissättning och det faktum att man öppnar upp nätverket för samtliga elbilar att reta upp kunder i onödan med risken att de väljer annat märke nästa gång.

Laddnätverket bör vara en lojalitet mot kunderna där man erbjududs bra service till pris som inte överstiger resten av marknaden. Att med små medel behålla en nöjd kundkrets är viktigare än att försöka tjäna pengar på elen.
Precis (Teslas priser jämfört med Spotpriserna är löjligt dyra)! Har själv redan börjat bojkotta Teslas SuC-nätverk och tecknat upp mig på abbonemang via Elli för 129sek/månad (laddar för 3,15sek/kwh hos Ionity (kan dock vara dyrare nu efter 20/12-22).

MVH
Ja att teckna ett abonnemang för drygt 1500 kr per år i fast kostnad kan väl vara ett alternativ om man laddar väldigt mycket antar jag. Bra, kör på det om du tycker SuC är dyrt!

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 08:30
av slugger75
NiklasTesla skrev: 02 jan 2023 00:07
slugger75 skrev: 30 dec 2022 08:53
Arn skrev: 29 dec 2022 20:52
Jag kommer antagligen bojkotta Teslas SuperChargers på nästa långresa och försöka ladda hos konkurrenter där priset ligger någon krona billigare
Bra!! Sånt här är skönt att höra för oss som vill ha så lite kö som bara möjligt de få gånger vi stannar vid SuC.

Hellre 15 kr per kWh och ingen kö, än 5 kr per kWh och kö.
Vart kö 1gång (i ca 10 minuter i Warszawa som då hade två laddare) på över 13000mil körda med Model 3 så Tesla kan lätt sänka SuC-priset för oss som kör Tesla. Rekommenderar Spotpriserna inkl moms, skatter och avgifter + max 25% påslag.

Senaste gången jag åkte förbi en SuC laddare (med ca 20 platser) var det i stort tomt (jag och en bil till). Toppade ca 10kwh för att ta mig hem precis för att Teslas SuC-priser är så sjuuuukt dyra. Med dessa priser Tesla nu tar på deras snabbladdningsnätverk kan dom döpa om det till "reservdunksnäverket" istället.

MVH
Jag har också bara köat en gång på snart fyra år. Jag vill ändå att Tesla har "höga" priser på SuC, just för att inte riskera att köerna växer till sig nu när man tyvärr öppnat för andra märken. Den risken kan vara liten eller stor, det ändrar inte min syn på detta.

Det finns som sagt andra laddnätverk att välja för de som inte tycker SuC fyller deras kravlista längre. Ingen tvingas välja SuC. Marknaden är fri. Går ju bra att starta upp ett eget laddnätverk för de som tror sig kunna tillhandahålla den här tjänsten billigt.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 14:42
av Jerker
Billigast i landet just nu?
Ladda.jpg

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 15:15
av Arctic Drifter
Jerker skrev: 02 jan 2023 14:42
Billigast i landet just nu?

Ladda.jpg
Vet en som tangerar detta:
2023-01-02 fem.png
Samt denna 50 kW för 2,5 SEK/kWh:
2023-01-02 fyra.png
För antar att de som är gratis är diskvalificerade...

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 15:17
av mikebike
Nej, billigast är i Kinna. O kr/kWh.
Fast jag skulle föredra dubbelt så många laddpunkter och 3 kr/kWh så att man har större chans att få ladda.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 17:08
av Jerker
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 19:09
av Niklas Z
Jerker skrev: 02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
Håller verkligen med.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 19:23
av Knix
Jerker skrev: 02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
För pengarna det kostar att uppgradera från 11 kW till 22 kW ombordladdare får man ganska många kWh snabbladdning. För min del hade det inte lönat sig.

Re: 7.40 /kWh är det rimligt?

Postat: 02 jan 2023 20:20
av Niklas Z
Knix skrev: 02 jan 2023 19:23
Jerker skrev: 02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
För pengarna det kostar att uppgradera från 11 kW till 22 kW ombordladdare får man ganska många kWh snabbladdning. För min del hade det inte lönat sig.
Jag tror inte det skulle behöva höja priset särskilt mycket om det var standard med 22 kW. Men det handlar inte bara om pengar, utan om bekvämlighet, eftersom det skulle ge fler möjliga platser för laddning, vilket ökar chansen att laddningen kan göras där man ändå skulle stanna.