Sida 3 av 4

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 03 sep 2022 18:25
av Dafro
MWall skrev:
Bjelke skrev:
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Finns det ens några sådana kvar längre? Tesla är väl numera bara en bil och inte så mycket mer, är dom
ens bäst på något längre?
SUC var helt klart en USP tidigare, och drivlinan såklart… en stor skärm som styr det mesta var väl
lite coolt ett tag också, men resten? Numera är det bara en av många bilar och som sagt, på service-sidan
(eller kundvård) så har dom rasat från excellent till närapå uselt.
Min nästa bil kan bli lite varsomhelst men helst INTE en Tesla iaf.
Fel och fel, annorlunda skulle jag säga. Jag är helnöjd över att SuC har öppnat, och handskakning är snabbare än ionity. Denna tråden ör väl vad man sett varit på gång…


Finns ju några fans kvar ändå. Men många har svängt.

Jag älskar den stora skärmen i min S. Har ofta kartan på helskärm och kollar runt hur det ser ut i omgivningarna när jag kör.

Tycker SuC är en liten USP fortfarande. Verkar krångligt att ha laddporten på fel sida.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 10:05
av Zalman3
Ska kunden få ersättning om Tesla avbokar en servicetid?
Screenshot_20220909-100331_Chrome.jpg

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 10:17
av mikebike
Zalman3 skrev:
Ska kunden få ersättning om Tesla avbokar en servicetid?
Screenshot_20220909-100331_Chrome.jpg
Då har jag en del innestående....

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 16:10
av Olof Tenghoff
Jag tror detta är väldigt enkelt egentligen. Tesla är ett av få företag tar sin affärsidé helt bokstavligt. Styrelsen har inte den typiska makten att få in motstridiga mål. Från hemsidan: "Our mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy." De stora satsningarna vägs bara mot detta. Vad accelererar världens övergång till hållbar energi snabbast? Bättre service eller större produktion? Som orderboken sett ut senaste åren så blir svaret alltid produktion. Därför satsar man inte på service. Elon verkar tänka helt matematiskt kring detta oavsett hur arga kunderna blir.

2012-2013 när de behövde sälja fler bilar var servicen exceptionellt bra för att skapa merförsäljning med hjälp av nöjda kunder. I takt med växande orderbok har det behovet minskat.

Det senaste uttalandet om att servicen ska förbättras är kanske en gardering mot en fördjupad lågkonjunktur i kombination med ökande produktion, där orderboken krymper så mycket att man behöver sälja bilar igen.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 16:24
av OfarligTesla
Olof Tenghoff skrev:
Jag tror detta är väldigt enkelt egentligen. Tesla är ett av få företag tar sin affärsidé helt bokstavligt. Styrelsen har inte den typiska makten att få in motstridiga mål. Från hemsidan: "Our mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy." De stora satsningarna vägs bara mot detta. Vad accelererar världens övergång till hållbar energi snabbast? Bättre service eller större produktion? Som orderboken sett ut senaste åren så blir svaret alltid produktion. Därför satsar man inte på service. Elon verkar tänka helt matematiskt kring detta oavsett hur arga kunderna blir.

2012-2013 när de behövde sälja fler bilar var servicen exceptionellt bra för att skapa merförsäljning med hjälp av nöjda kunder. I takt med växande orderbok har det behovet minskat.

Det senaste uttalandet om att servicen ska förbättras är kanske en gardering mot en fördjupad lågkonjunktur i kombination med ökande produktion, där orderingången går ner så mycket att man behöver sälja bilar igen.
Den inställningen kan dock bli farlig för Tesla, folks uppfattning om produkter laggar efter rätt rejält och än så länge anses Tesla vara coolt och premium. Men om de fortsätter försämra servicen för varje år som går så kommer uppfattningen skifta förr eller senare, är vi då inte längre inne i en period där elbilar säljer sig själva och andra tillverkare har högre produktion av billigare bilar så kan det bli knivigt.

Sedan tror jag inte en sekund på att de gör det för att göra en snabbare omställning, det handlar garanterat om att tjäna mer pengar då service kostar pengar, specielt när produktionsfilisofin är att leverera alla bilar oavsett defekter och låta service fixa dem.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 16:54
av Dagfinn
OfarligTesla skrev:
Sedan tror jag inte en sekund på att de gör det för att göra en snabbare omställning, det handlar garanterat om att tjäna mer pengar då service kostar pengar, specielt när produktionsfilisofin är att leverera alla bilar oavsett defekter och låta service fixa dem.
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 17:10
av OfarligTesla
Dagfinn skrev:
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Ja, och jag tror som sagt inte de gör det för att öka på omställningen, tror mer på att de gör det för att Elon vill ha mer pengar. Och som sagt, när elbilar inte säljer sig själva längre så kan det vara dumt om man ha fått rykte om att ha dålig kvalitet och dålig service.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 17:26
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Ja, och jag tror som sagt inte de gör det för att öka på omställningen, tror mer på att de gör det för att Elon vill ha mer pengar. Och som sagt, när elbilar inte säljer sig själva längre så kan det vara dumt om man ha fått rykte om att ha dålig kvalitet och dålig service.
Tesla är ett vanligt aktiebolag, vars syfte är att berika ägarna. Allt annat är marknadsföring. Elon är bra på det och att söka sig till sektorer med massor av statliga bidrag. Sedan är det bra att man påskyndat utvecklingen mot elbilar. Det är en bra prestation. Men det är inte syftet. Syftet är att tjäna mest pengar. Som med alla aktiebolag. Det är därför Larry Ellison har investerat i Tesla. Man får leta efter en mer hyper-kaptialist än Ellison men man kommer aldrig att hitta någon...

Om man brydde sig mer om miljön än pengar skulle man ha planer för att uppgradera bilarna när dom är gamla till exempel. Right to repair var ju inget Tesla gick med på frivilligt. Sa jag att Elon var bra på marknadsföring? Bäst kanske.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 17:35
av Olof Tenghoff
Dagfinn skrev:
OfarligTesla skrev:
Sedan tror jag inte en sekund på att de gör det för att göra en snabbare omställning, det handlar garanterat om att tjäna mer pengar då service kostar pengar, specielt när produktionsfilisofin är att leverera alla bilar oavsett defekter och låta service fixa dem.
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Exakt så är det!
Om man med tjäna pengar menar göra vinst så har man många alternativ för användning:
vinst -> sysselsatt kapital = produktionsinvestering -> "accelerate the worlds transition..."
vinst -> täcka kostnader = laga kunders bilar -> decelerate the worlds transition..."
vinst -> utdelning = berika ägarna

Tesla har som bekant ingen utdelning så det är de första två som gäller av dessa tre.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 17:38
av spacecoin
Olof Tenghoff skrev:
vinst -> utdelning = berika ägarna
Tesla har som bekant ingen utdelning så det är de första två som gäller.
Fria fantasier, på snudd självbedrägeri. Inga tillväxtbolag delar ut pengar. Är Amazon en miljökämpe för att dom inte har aktieutdelning? Det handlar bara om ROCE, ROIC (optimerad kaptialförvalitning). Läs aktiebolagslagen? Tesla är ett vinst-drivande företag, inte en non-profit.

Investerar Tesla i Kina för att det är bäst för miljon att exportera bilar därifrån? :roll: Nä det är för att man maximerar sina marginaler så. Billig och lydig arbetskraft. Inga jävla fackföreningar där inte och lätt att expandera om man slickar regimen i röven.

Att blanda in mission-statement i argumentation är inte imponerande i min bok. Lite som att tro på jultomten liksom...

Om Tesla satte miljön först så skulle dom bygga billigare bilar med mindre batterier, lägre acceleration och bättre kvalitet. Och göra dem uppgraderbara i 20 år till låg kostnad.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 19:18
av Toja
Du glömmer att Tesla bygger roliga bilar för det satte fart på elbilsförsäljningen

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 19:25
av Curik
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Ja, och jag tror som sagt inte de gör det för att öka på omställningen, tror mer på att de gör det för att Elon vill ha mer pengar. Och som sagt, när elbilar inte säljer sig själva längre så kan det vara dumt om man ha fått rykte om att ha dålig kvalitet och dålig service.
Det är klart att dom inte gör. Det som gör mig mest förvånad är att vuxna män ibland inte begriper när dom blir matade med PR. Och dessutom insisterar.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 20:40
av Olof Tenghoff
Curik skrev:
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Ja, och jag tror som sagt inte de gör det för att öka på omställningen, tror mer på att de gör det för att Elon vill ha mer pengar. Och som sagt, när elbilar inte säljer sig själva längre så kan det vara dumt om man ha fått rykte om att ha dålig kvalitet och dålig service.
Det är klart att dom inte gör. Det som gör mig mest förvånad är att vuxna män ibland inte begriper när dom blir matade med PR. Och dessutom insisterar.
Eller inte begriper att de blir matade med FUD. ;)
För att återgå till ämnet så gäller fortfarande hypotesen att Tesla gjort en iskall beräkning att tillväxten går snabbare om man satsar allt på produktion och inget på kundvård just nu. Om motivationen för detta är "Elon vill ha mer pengar" eller "Vill snabba på omställningen" vet vi ju inte säkert men vad man väljer att tro är nog en spegling av ens egen affärsmoral :lol:

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 20:53
av spacecoin
Olof Tenghoff skrev:
För att återgå till ämnet så gäller fortfarande hypotesen att Tesla gjort en iskall beräkning att tillväxten går snabbare om man satsar allt på produktion och inget på kundvård just nu. Om motivationen för detta är "Elon vill ha mer pengar" eller "Vill snabba på omställningen" vet vi ju inte säkert men vad man väljer att tro är nog en spegling av ens egen affärsmoral :lol:
Det finns inget motsatsförhållande i att BÅDE tillverka fler bilar OCH ta väl hand om kunderna... :roll:

Det enda som hindrar en från att ha bra kundvård OCH snabb tillväxt är ren och skär kortsiktig hederlig kapitalism, och det är inget fel med det. Men jag väljer aldrig att växa med den prioriteringen när jag driver bolag. Att antyda att "det beror på att dom vill rädda planeten, så dom måste göra så" låter väldigt konstigt i mina öron.

Det vi är överens om är att Tesla lägger så lite som möjligt på befintliga kunder. Man kan inte ens KÖPA bra service från Tesla. Jag tror att det är ett enormt strategiskt misstag. Time will tell.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 09 sep 2022 21:32
av Trevlig
Då var bilen såld. Skämdes ihjäl att Tesla hade glömt att sätta dit plastdetaljer i frunken när firman hämtade bilen.

Det var verkligen droppen, tyvärr var detta nog min första och sista Tesla.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 11 sep 2022 21:35
av SwedishAdvocate
Olof Tenghoff skrev:
Curik skrev:
OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:
För att snabba på en omställning krävs en snabb produktion. Att snabbt öka produktionen (i en takt som världen knappt sett förut) kräver dito snabba pengar. Fabrikerna och allt kring produktion är inte gratis. Självklart innebär det sämre service och lägre kvalitet också, men det är iskallt med i beräkningen.

Det är jävligt svårt med storskalig produktion, och att komma upp i dom nuffrorna Tesla nu opererar med är egentligen helt omöjligt på så kort tid. Bara att fråga dom andra biltillverkarna. Hur många elbilar producerar dom, och speciellt elbilar med hög kvalitet / låg kostnad / megabra service efteråt?
Ja, och jag tror som sagt inte de gör det för att öka på omställningen, tror mer på att de gör det för att Elon vill ha mer pengar. Och som sagt, när elbilar inte säljer sig själva längre så kan det vara dumt om man ha fått rykte om att ha dålig kvalitet och dålig service.
Det är klart att dom inte gör. Det som gör mig mest förvånad är att vuxna män ibland inte begriper när dom blir matade med PR. Och dessutom insisterar.
Eller inte begriper att de blir matade med FUD. ;)
För att återgå till ämnet så gäller fortfarande hypotesen att Tesla gjort en iskall beräkning att tillväxten går snabbare om man satsar allt på produktion och inget på kundvård just nu. Om motivationen för detta är "Elon vill ha mer pengar" eller "Vill snabba på omställningen" vet vi ju inte säkert men vad man väljer att tro är nog en spegling av ens egen affärsmoral :lol:
Jag har haft den diskussionen X antal ggr med Spacecoin och minst en gång med Curik... Det ledde exakt ingenstans alls. Och som vi sett ovan så lägger de sig så nära personangrepp som de tror att de kan komma undan med när de egna argumenten tryter...
Spacecoin skrev:
Fria fantasier, på snudd självbedrägeri. /.../ Att blanda in mission-statement i argumentation är inte imponerande i min bok. Lite som att tro på jultomten liksom... /...
Curik skrev:
.../ Det som gör mig mest förvånad är att vuxna män ibland inte begriper när dom blir matade med PR. Och dessutom insisterar.
Ta det här t.ex:
Spacecoin skrev:
.../ Right to repair var ju inget Tesla gick med på frivilligt. /...
Det Spacecoin så lämpligt missar att nämna här är att det vid en här tidpunkten fortfarande – och sedan länge – fanns en MASSIV vägg med FUD från TslaQ-rörelsen som inte missade ett enda tillfälle att basunera ut att Tesla-bilar minsann var livsfarliga rullande brandbomber(!)... Det kan ju inte vara därför som Tesla ville hålla reparationer hos auktoriserade verkstäder... Näää… Så kan det ju inte ha varit…

https://en.wikipedia.org/wiki/TSLAQ

Den här diskussionen är lika rolig varje gång...

Fråga 1: Är klimatkrisen med 1,5-gradermålet verklighet eller inte?

Fråga 2: Någon som har talas om förnyelsebar el? Vad är syftet med det? Kan det vara ett hållbart energi-system? Näää... Så kan det ju inte vara! Det måste ju istället baara handla om att tjäna maximalt med pengar!!!

Fråga 3: Någon som hört talas om fossilfritt stål? Vad kan syftet med det vara? Kan det handla om att minska det egna företagets klimatpåverkan? Näää... Så kan det ju inte vara! Det måste ju istället baara handla om att tjäna maximalt med pengar!!!

Kan någon till äventyrs ha velat skapa en mer hållbar värld 2003 då Tesla grundades precis som Martin Eberhard, Marc Tarpenning och Elon Musk uttryckligen sagt vid bokstavligt talat säkert hundratals tillfällen? Näää... Så kan det ju inte vara!!! Det måste ju istället baara handla om att tjäna maximalt med pengar!!!

Visst... Sääkert...

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 11 sep 2022 22:59
av Curik
SwedishAdvocate skrev:
Jag har haft den diskussionen X antal ggr med Spacecoin och minst en gång med Curik... Det ledde exakt ingenstans alls. Och som vi sett ovan så lägger de sig så nära personangrepp som de tror att de kan komma undan med när de egna argumenten tryter...
Du har inte diskuterat något, om det är detta du tänker på. Det är jättesvårt att argumentera med någon som alltid har rätt baserat på känslor och tycke. Du halmgubbar och what-about-ar.

Att blanka är inte att hata Tesla. Teslas servicebrister har inget med Covid eller Putin att göra. Man tar inte bort radar, laddkablar och andra besparingar för att rädda jorden. Sorry, det är faktiskt som att tro på jultomten!

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 11 sep 2022 23:19
av SwedishAdvocate
Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag har haft den diskussionen X antal ggr med Spacecoin och minst en gång med Curik... Det ledde exakt ingenstans alls. Och som vi sett ovan så lägger de sig så nära personangrepp som de tror att de kan komma undan med när de egna argumenten tryter...
Du har inte diskuterat något, om det är detta du tänker på. Det är jättesvårt att argumentera med någon som alltid har rätt baserat på känslor och tycke. Du halmgubbar och what-about-ar.

Att blanka är inte att hata Tesla. Teslas servicebrister har inget med Covid eller Putin att göra. Man tar inte bort radar, laddkablar och andra besparingar för att rädda jorden. Sorry, det är faktiskt som att tro på jultomten!
Jag har så klart inga som helst illusioner om att en diskussion med dig om det här kommer leda någonstans överhuvudtaget...

Och med det sagt så är du varmt välkommen att få sista ordet!

Varsågod!

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 10:35
av spacecoin
istockphoto-621388454-612x612.jpeg

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 12:38
av Jwe
Varför denna animositet?
Rikta den istället mot det fenomen som diskuteras!
Uppenbart att Teslas service har drastiskt försämrats, delvis orsakat av den höga försäljningen men den kom inte som en överraskning.
Mängder av förbokade bilar när modell 3 presenterades t.ex.
Inte så svårt att förutse att serviceorganisationen måste hålla jämna steg med nybilsleveranserna.
Ett företag bedöms via produkt och eftermarknad.
Har de som var pionjärer och köpte roadstern fått löst batteriproblemen?
Har vi som köpt model S och SuC mycket fått ordning på laddhastigheten.
Det saknas reservdelar visar det sig när nu uppenbart (av vad som framkommer i denna tråd och andra berättelser och egen erfarenhet (halvår sedan skadan inträffade och ännu ingen åtgärd) ) service inte sällan resulterar i skada.
Utlovade programuppdateringar för "mindre" problem, läs: torkar- helljusautomatik osv kommer inte. Samtidigt har man en programmeringsavdelning som man hävdar ligger i yttersta framkant och framhärdar att självkörande bilar är runt nästa gathörn.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 13:04
av spacecoin
Handlar inte tråden om Teslas mission statement, Teslas roll som räddare av Parisavtalet och konspirationen att motarbeta Tesla menar du? :lol:

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 13:11
av Zalman3
Fick igen min Tesla efter en mindre reparation, summan slutade på 25% av uppskattat pris, Tack Tesla!

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 14:14
av Jwe
Zalman3 skrev:
Fick igen min Tesla efter en mindre reparation, summan slutade på 25% av uppskattat pris, Tack Tesla!
Ovanstående kan tolkas som att du är nöjd med att servicecentrat missbedömde kostnaden fyrfaldigt, eller ironiskt missnöje med samma sak.

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 14:31
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev:
[En bild med jultomten.]
Sorry, men att tro att Tesla endast skapades för att tjäna pengar – det är faktiskt som att tro på Grinchen! :mrgreen:

...Men jag har så klart inga som helst illusioner om att en diskussion med dig om det här kommer leda någonstans överhuvudtaget det heller.

Och med det sagt så är även du varmt välkommen att få sista ordet!

Varsågod!

Bild

Re: Teslas kundbemötande

Postat: 12 sep 2022 15:55
av spacecoin
För att vara någon som inte vill diskutera så kliar det väldigt mycket i dina fingrar... Först Teslas mission statement och nu Grinchen. Verkligen slagkraftiga argument varför Tesla har den serviceupplevelse man valt att ha, och hur det påverkar oss ägare av BILEN (inte aktien, märk väl) :roll: