Väldigt viktig faktor är som sagt att "alla" bilar startar långresan med full laddning. Är den laddningen i framtiden 80 mil eller 100 mil så behövs det antagligen färre laddare än bensinpumpar.
Och även om räckvidden för vanliga Svensson-bilar stannar nånstans vid 50 mil, eller säg 40 motorvägsmil, så duger det gott. Då klarar man i praktiken 80 mil med en laddning på resan, eftersom halva sträckan ju körs på hembränt. Det är faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med en fossilbil.
Och i idealfallet behöver man då inte ens ladda med en massa effekt eftersom man vid den tidpunkten kanske vill käka nånting eller så. Det är alltså fullt tänkbart att en del resenärer nöjer sig med med 50kW-laddare.
Om man startar hemifrån ja...
Det finns oftast goda möjligheter att ladda på andra ställen än hemma, om man vill börja färden med fullt batteri. I Polen och Tjeckien var det inte så lätt, men i Tyskland, Danmark, Norge, Österrike och Slovenien har jag i alla fall haft goda möjligheter att göra det. Inte varje morgon, men väldigt ofta i alla fall.
Ja destinationsladdningen måste bli vanligare. När jag sökte på hotell med laddning så blev det typ inga att välja på. Ofta väldigt dyra hotell också. Därför sitter vi och laddar nu på SuC efter 20 minuters färd från hotellet... Bra start på dagen!
Hade det inte varit gratis hade jag inte klarat det. Då hade det blivit en fossilbil som andrabil som nästan uteslutande hade använts för semestern. Kanske 1000 mil om år, varav 700 under semestern.
Nu räcker bränslebesparingen till inträde på Portaventura, Camp Nou, tröja på Camp Nou till grabben, inträde till Europa Park och en låda lite finare vin från Chateauneuf du Pape.
Behöver ju inte vara hotellet räcker att det finns i närheten. I Spanien är det lite glest, men "norrut" tycker jag det generellt finns destinationsladdare mest överallt.
Väldigt smidigt i "tyskarnas" appar att ha detta integrerat så man (oftast) slipper ladda ner nya appar, skapa konton osv.
Det finns oftast goda möjligheter att ladda på andra ställen än hemma, om man vill börja färden med fullt batteri. I Polen och Tjeckien var det inte så lätt, men i Tyskland, Danmark, Norge, Österrike och Slovenien har jag i alla fall haft goda möjligheter att göra det. Inte varje morgon, men väldigt ofta i alla fall.
Ja destinationsladdningen måste bli vanligare. När jag sökte på hotell med laddning så blev det typ inga att välja på. Ofta väldigt dyra hotell också. Därför sitter vi och laddar nu på SuC efter 20 minuters färd från hotellet... Bra start på dagen!
I år har jag bara en gång laddat på hotellet. När jag nattladdat i övrigt har det varit på publika AC-stolpar i närheten av hotellet. I de länder jag nämnde finns det gott om hotell som ligger så till och gott om publika AC-stolpar, så det har gått bra att hitta hotell med möjlighet till nattladdning utan att hotellet i sig har haft det. Inte heller har det varit dyra hotell, utan normalt prissatta.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nånting måste ju ge sig. Jag tror inte elbilar skalar så bra. Det funkar bra om några kör elbil men ska alla köra elbil så blir det kaos under semesterperioden. Det finns ingen ekonomisk vinning i att bygga infrastruktur som bara behövs under ett par månader.
Problemet med vätgas är ju just att man måste bygga en infrastruktur för 12 månader om året.
Det kommer ju aldrig finnas hemma- eller destinationsladdning för vätgas. Kostnaden för ett vätgasbaserat transportsystem kommer alltid vara mångdubbelt högre än för ett batteribaserat.
Den enda orsaken vi fortfarande öht diskuterat detta är att fossillobbyn lyckats med sitt uppdrag.
/fth
Hur tänker du dig att laddstationerna ska se ut längs A7 genom Tyskland t ex? Eller motorvägen längs franska medelhavskusten mot Spanien? Galet mycket bilar. Får E4:an att framstå som en liten landsväg.
Jag ser det som svårt men långt ifrån omöjligt. Om man tänker sig att snabbladdning tar 10 ggr längre tid än att tanka (3 vs 30 minuter i snitt gissar jag på) så behövs 10 ggr fler snabbladdare än pumpar. Jag har för mig att dom har ca. 10 pumpar -> 100 snabbladdare.
Yta finns ju på rastplatserna för detta då en del av parkeringen behövs göras om. Om sedan elnätet pallar 100 snabladdare vet jag inte. Går ju att lösa med batteri men kostar såklart. Detta är en lika stor station som Tesla bygger mellan Los Angeles och Las Vegas
Vilken del ser du som det största problemet?
Återigen så fastnar diskussionen i dagens teknik.
Tycker detta är väldigt fascinerande. Tror ni på fullt allvar att teknikutvecklingen idag stannar gällande batterier och laddning?
För mig är det helt uppenbart att den kommer fortsätta i hög takt och som skrivet tidigare, kombinationen av större, billigare och lättare batterier, lägre förbrukning, mer hemladdning och snabbare snabbladdning kommer såklart drastiskt minska behovet på resa.
30 minuter är ju för övrigt tom länge med dagens teknik. Stannar kortare än så med vår stora SUV...
Absolut, tekniken kommer gå framåt. Dagens teknik är ju "worst case" så om det fungerar någorlunda med dagens teknik så är det ju verkligen ett icke-problem i framtiden. Det är egentligen min poäng.
Men det är ju lite intressant med att spekulera i faktor pump vs snabbladdare. Är det 10 ggr så är det lösbart, är det 30 ggr då är jag skeptisk. Min erfarenhet är att det är extremt sällan man får köa för att tanka längs autobahn samt att det tar tid för att tanka (in och betala, köpa något mer eftersom man ändå är i butiken, gå på toa) så kanske 10 minuter per tankning. Kanske faktorn bara är 3-4?
För övrigt tror jag det kommer bli (ännu) dyrare att snabbladda längs autobahn på sikt. Allt annat är ju svindyrt på dom där ställena. Det kommer ytterliggare minska behovet av snabbladdare.
Ja höga priser är det verkligen på allt... Farsan konstaterade att en sån där Ritter Sport 100 grams chokladkaka för 55:- (4,90) nog var det dyraste han sett på en mack. Samma sak i Frankrike. Galen skillnad att komma till Spanien där priserna är klart lägre än Sverige igen.
Ja höga priser är det verkligen på allt... Farsan konstaterade att en sån där Ritter Sport 100 grams chokladkaka för 55:- (4,90) nog var det dyraste han sett på en mack. Samma sak i Frankrike. Galen skillnad att komma till Spanien där priserna är klart lägre än Sverige igen.
Åk inte till Schweiz då... Löjliga priser verkligen.