Sida 3 av 4

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 16:50
av HelectriC
jjmaskin skrev:
Ok rakapparat menade jag givetvis :D fast med glappkontakt. Jag tycker det låter mest när man kör rakt fram

Ja, rakapparaten ja, det var den du menade att frugan hade glömt i byrålådan va? :lol:

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 21:09
av Krill
Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 21:20
av Alx
Jag har samma problem i vissa hastigheter.... Hade det mellan 40-50km/h innan, efter att den var inne på sc så är det nu mellan 70-90km/h, nästan som att däcken är äggformade(??). Får även ibland som vibrationer från en telefon i ratten eller som när man kör över en linje utan att blinka i ca 90-100km/h. Inte orkat lämna in bilen igen.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 21:27
av Krill
Alx skrev:
Jag har samma problem i vissa hastigheter.... Hade det mellan 40-50km/h innan, efter att den var inne på sc så är det nu mellan 70-90km/h, nästan som att däcken är äggformade(??). Får även ibland som vibrationer från en telefon i ratten eller som när man kör över en linje utan att blinka i ca 90-100km/h. Inte orkat lämna in bilen igen.
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 22:59
av AndersBj
Tycker körglädjen är rejält naggad i kanten, men jag ångrar inte bilen än. Längtar dock tillbaka till sommardäcken nåt grymt...

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 23:11
av HelectriC
Krill skrev:
Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)

Kommer E-klassen som BEV? Annars är den fullständigt borträknad. Kan inte gå tillbaks till medeltiden!

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 23:33
av Alx
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 19 dec 2015 23:59
av Krill
Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Hmhm. det där är bara skitsnack. En ny bil ska inte vibrera, punkt. Kan de inte laga den trasiga nya bilen får de snällt ersätta den med en ny som inte är trasig, alternativt göra ett återtagande dvs pengarna tillbaka. Det är min inställning i alla fall.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 00:03
av Elektrokungen
Krill skrev:
Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Hmhm. det där är bara skitsnack. En ny bil ska inte vibrera, punkt. Kan de inte laga den trasiga nya bilen får de snällt ersätta den med en ny som inte är trasig, alternativt göra ett återtagande dvs pengarna tillbaka. Det är min inställning i alla fall.
Jag hade vibrationer i början. Det konstaterades att ett av däcken inte var helt runt. Fick ett nytt, och sedan dess inga problem.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 00:09
av Krill
HelectriC skrev:
Krill skrev:
Rakapparat eller dildo eller vad man nu vill kalla det. Det är extremt störande hur som helst. Det känns inte som obalans i något hjul, snarare något i drivlinan som ger små vibrationer i hela bilen, dvs ratt och förarstolen. Deppigt, minst sagt.
Om SC inte löser problemet beställer jag nya E-klass som släpps 11:e januari, så det så ;)

Kommer E-klassen som BEV? Annars är den fullständigt borträknad. Kan inte gå tillbaks till medeltiden!
Nja den kommer väl som hybrid men lär bli en sjuhelvetes fin bil i alla andra avseenden. Med alla kvalitetsproblem som Model S dras med känns snarare den som en bil från medeltiden. Jag vägrar acceptera att en bil för en miljon vibrerar, läcker från glastaket, skramlar från högtalarna, buggar, har skeva bromsar, kondens i baklamporna, har bisarrt kass klima, dålig ljudisolering osv osv... Då tar jag faktiskt hellre en E-klass ICE (för cirka halva priset av Model S) som levererar det man kan förvänta sig av en ny bil i den klassen.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 08:15
av Hanm
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 09:40
av HelectriC
Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 09:52
av danni
HelectriC skrev:
Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.
Om man bortser från batteriet, i alla fall :)

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 09:55
av HelectriC
danni skrev:
HelectriC skrev:
Hanm skrev:
Men Mercedes har väl inte lyckats att släppa en problemfri bil de senaste minst 10 år Bild Nya C-Klassen har ju massor med drivline-problem, skulle vara förvånat om det blir bättre med E-Klassen.
Tyvärr är det nog så att bilar har blivit så komplicerade att det i stort sett inte går att komma ifrån problem, med alla modeller! Det jag ser som fördel med BEV är dock att det är färre stora dyra komponenter som kan gå sönder på sikt. Att byta en hel motor på Tesla är ju överkomligt, men att göra det på en ICE betyder ofta betydliga ingrepp i ekonomin.
Om man bortser från batteriet, i alla fall :)
Att hela batteriet skulle gå sönder ser jag som ganska orealistiskt, om en eller några celler behöver bytas så borde det gå. Även om inte TM erbjuder det idag, så tror jag det kan komma på sikt när garantitiden börjar löpa ut. Annars riskerar TM att skjuta sig i benet med att begagnatmarknaden blir väldigt svår och det gagnar inte precis nybilsförsäljningen om ägarna får svårt att sälja sina bilar efter garantitiden.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 10:44
av LarsL
Alx skrev:
Krill skrev:
Fick du någon förklaring av SC vad det beror på? Eller vad de gjorde med bilen?
Förklaringen var att ingen fälg är 100% rund, och inget däck är 100% runt, dvs. båda är något "äggformade". Ibland råkar däck och fälg monteras ihop så att det blir maximalt med vibrationer..

Har aldrig hört detta förut, aldrig heller haft det problemet på någon annan bil jag haft... lät märkligt :?: :?

Edit: De sa att de krängde av däcket, vred det och krängde på det igen!
Så kan det absolut vara. Framför allt däck är ju något vansinnigt ojämna från tillverkningen. Men som sagt det är ju bara att påpeka och se till att de rättar till. Funkar det att vrida däcket på fälgen är det ju en enkel fix.

Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 11:12
av Toja
Om man balanserar hjulen så indikerar balansmaskinen att fälg eller däck är ovalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 11:57
av LarsL
Fast hjulen kan ju fortfarande vara ovala även om de är i balans viktmässigt, antar jag.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 12:06
av AndersBj
Den förste som hittar en beständig lösning på detta problem räcker upp en hand!

Har ju fått en del förslag nu på vad man kan döpa om bilen till...

Rakapparaten
Kantlinjen
Dildon

Kärt barn har många namn

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 12:11
av LarsL
Har man verkstad är det ju inte så svårt. Byt alla fyrhjulen från en bil utan problem försvinner problemet då är det hjulens fel annars inte.

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 12:39
av lator
LarsL skrev:
Har man verkstad är det ju inte så svårt. Byt alla fyrhjulen från en bil utan problem försvinner problemet då är det hjulens fel annars inte.
+1

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 20 dec 2015 14:33
av jjmaskin
det är inte hjulen ( för mig i alla fall) Det var givetvis det första jag gjorde att prova sommardäcken igen, samma durrande i ratten fast det hörs mindre pga att sommardäcken är hårdare och väsnas mer men du känner exakt samma frekvens av durrande. provade även att skifta vinterdäcken fram/bak till och med fel rotation ingen skillnad, det är något i hjullager eller upphängninng som glappar ( mitt vänster hjullager fram byttes -ingen skillnad) belastar du hjulet i någon riktning så ändrar sig ljudet. jag tror att duurrandet paja mitt hjullager för det var kass sa tesla (3000mil ) känns även på sommardäcken att väfram har hajtänder på slitbanan om man stryker med handen på däcket ej på höger sida dock.
Blev av med ljudet när jag körde min 16000mils Volvo v70 det är nog det enda som fungerar tyvärr,

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 21 dec 2015 01:42
av lator
Ju bredare däck, ju känsligare för korrekt hjulinställning. Har ju nämnts förut i tråden att bilar har blivit bra efter en noggrann hjulvinkelinställning. Väldigt tråkigt att ha detta problem på en bil som är så komfortabel som Model S. Det verkar som om det är flera komplexa problem som förekommer och då blir det egentligen svårare att hitta felet på varje specifik bil. Ibland kan det säkert vara en kombination av flera problem också... :(

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 03 nov 2016 04:04
av jjmaskin
Öppnar denna tråd lite. Nu är ju mina vinterdäck Hakka R2 på igen och det är ju ett vannsinnigt ljud. Så jag har lämnat in bilen hos grannfirman för nya bakdäck( utslitna)och hjulinställning. Är det någon som hittat info om hjulvinklarna? eller har kommit på någon åtgärd som fungerar ?

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 22 nov 2016 18:11
av flaco
Jag lånar denna tråd lite ... har inte lyckats hitta det jag undrar över ...

När jag accelererar kraftigt, typ pellen i botten från låg fart (~20km/h) till lagom fart (~100km/h), så vibrerar det och nästan skramlar i golvet. Är det normalt?
Kan det vara antispinn som hugger in eller är det helt enkelt så det ska låta/kännas?
Däcken släpper inte, det är på torr asfalt, fast med dubbfria Nokian Hakka R2or.
Jag minns inte om det var samma med sommarsulorna eller inte...

Jag ska ut nu om en liten stund och prova detta utan musik eller fläkt och se om jag kan lista ut ifall det är något annat ... men, jag tänkte att jag ställer frågan ... oj, i fel del av forumet eftersom jag har en Model X, men ni kanske har överseende med det...

/flaco :mrgreen:

Re: Vibrationer i drivlinan

Postat: 22 nov 2016 21:24
av Leo
Har diskuterats en del på olika Teslaforum. Mest då till X90D. Kändes tydligt på en jag provkörde men inte nästa bil. Teslakillen påstod att "det skulle vara så" var i och för sig den första demobilen i Sverige i Augusti.