Jag tror att Faraday Future är ca. 10 år för tidiga. Även om de får fram en autonom bil så kommer lagstiftningen sätta stopp för dem och det kommer bli en högprofilerad konkurs om några år. En sån där som man minns. Enron, Lehman Brothers, Faraday Future.
Re: Faraday Future
Postat: 02 jan 2016 11:57
av LarsL
Skulle också gissa på en snygg konkurs om de följer den här enkelspårigavägen. Personligen skulle jag rekommendera att ha kvar ratt och pedaler så att bilen kan användas normalt också. Men ja, ja, jag vet det kan vara lite som att säga till Apple att de måste ha knappsats annars blir det inget.
Vad f*n är det där? Inte vad jag trodde direkt. Vi får se i morgon.
Re: Faraday Future
Postat: 04 jan 2016 22:41
av AGCF
Många medier verkar köpa att appen är äkta. Men det stämmer inte med teaser-bilderna. Ett ganska trist koncept i appen enligt mig. Som de fulaste Lambo-koncepten
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En bilpoolsbil som är ashäftig och sportig, kan köra sig själv, men också låter dig köra själv om du vill. Som du kan beställa och så kör den automatiskt till din plats. Jo, den hade jag använt. Precis hela tiden. Så fort frugan har Teslan eller jag behöver hem från krogen. Jag hade ersatt behoven av både andrabil och taxi med en sån. Bygg, bygg, bygg!
Re: Faraday Future
Postat: 04 jan 2016 23:24
av LarsL
danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Re: Faraday Future
Postat: 04 jan 2016 23:39
av danni
LarsL skrev:
danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Men du missar poängen lite. Ingen ska köpa den här bilen.
Re: Faraday Future
Postat: 04 jan 2016 23:52
av Nicke Nyfiken
SPOILER ALERT!!!
Det där är taget från Batmanfilmen som kommer snart. En kvalificerad gissning är att Robin inte kommer att vara med i nästa film eftersom bilen är ensitsig. Vilken jäkla spoiler. Hur kan Warner Bros. tillåta detta?
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 02:21
av LarsL
danni skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
De kanske gör som Tesla och börjar med att lansera något sportigt och häftigt för att penetrera marknaden och dra in stålar, och sen går på de vanligare modellerna.
En ensitsig bil är ingen bra idé. De flesta som köper lite dyrare och sportigare bilar vill ju gärna visa upp bilen och impa på kamrater och kvinnor. Att då åka omkring där i sin egen lilla bil blir lite nördigt... på ett dåligt sätt. Men, jo, det är nog bra och klokt att bygga en exklusive sportbil först, skapar lite flärd och mystik kring märket.
Men du missar poängen lite. Ingen ska köpa den här bilen.
Nä, inte jag i alla fall.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 06:53
av vigge50
Bilen de visade upp är tydligen ett koncept som inte är säkert att de når produktion och om de gör det så kommer det att vara i begränsad upplaga. De är en ensitsig sportbil som är byggd för bankörning och ska ha ungefär 1000 hästkrafter. De har däremot utvecklat en plattform liknande Teslas skateboard där en till tre motorer kan användas, batteriet är uppdelat i fem delar som gör dels att de går att byta varje del av batteriet för sig men även så att det enkelt går att förlänga eller förkorta basen beroende på hur bilen ska se ut och hur mycket batteri som ska får plats. Detta menar de ska minska kostnaderna och tiden att utveckla nya modeller i framtiden.
Bilen de visade upp är tydligen ett koncept som inte är säkert att de når produktion och om de gör det så kommer det att vara i begränsad upplaga. De är en ensitsig sportbil som är byggd för bankörning och ska ha ungefär 1000 hästkrafter. De har däremot utvecklat en plattform liknande Teslas skateboard där en till tre motorer kan användas, batteriet är uppdelat i fem delar som gör dels att de går att byta varje del av batteriet för sig men även så att det enkelt går att förlänga eller förkorta basen beroende på hur bilen ska se ut och hur mycket batteri som ska får plats. Detta menar de ska minska kostnaderna och tiden att utveckla nya modeller i framtiden.
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 07:41
av Kalle
Ja de lär inte behöva en 1,5 miljarder dollar fabrik för att göra sånahär sport bilar..
De kanske ska bygga apple cars i smyg
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:33
av Laban
kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.
Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.
Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:42
av kangru
Laban skrev:
kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.
Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.
Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
Jag tittar på bilden på http://www.faradayfuture.com/ces2016/#theinterior som jag också bifogade. Om jag antar (kanske felaktigt) att stolen är någorlunda normalbredd så verkar det (kanske bara en optisk illusion) att bilen är för smal för att sedan sätta 2 säten bredvid varandra och ha plats mellan stolarna och även plats mot dörr mm. Men det är kanske jag som ser fel.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:49
av danni
Laban skrev:
Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.
Är det ens relevant? 6-serien och 2-serien delar ju inte plattform.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:49
av chpaulin
Känns som ett superupplägg för att vara producenten av eventuella Applebilar med tanke på deras "Variable Platform Architecture". Apple kan gå bananas med interior/exterior design och FF kan sköta grunden.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:51
av vigge50
Laban skrev:
kangru skrev:
Jag förstod att man kunde göra basen längre eller kortare men kan man även göra den bredare eller smalare? Denna verkar ganska så smal, om det är en ensitsig bil, och då är det svårt att se hur det blir en bra platform för en bredare normalbil, men det kanske inte är deras fokus alls?
Det återstår väl att se om konceptbilen överhuvudtaget byggs men vad får dig att tro att den är för smal ? Har i alla fall svårt att avgöra det själv från videon/bilderna, tycker den ser hyfsat bred ut.
Sen är det väl lite osäkert om just bredden behöver vara konfigurerbar i någon större utsträckning, tar man ex BMW's 6 serie så är den 1894 mm bred, 2 serien är 1774 mm. Det är 6 cm per sida, borde man väl kunna åstadkomma utan att förändra den grundläggande delen i chassit.
Annars var det lite av en besvikelse, man har inget bestämt datum för när den första bilen ska komma på marknaden. "In a couple of years". Ingenting om laddinfrastruktur. Ingen färdig bil, endast ett koncept. Och en supersportbil kanske är intressant på sitt sätt men vi har passerat Roadster stadiet för några år sedan, tror de allra flesta vill se en "vanlig" bil istället.
De flesta ja, men om elbilar verkligen ska växa så behöver de också finnas inom flera områden precis som att Porche, Ferrari, Lamborghini mm finns bland fossilbilarna. Elon Musk har ju själv sagt att de ska släppa en ny roadster med fyrhjulsdrift kring 2019 men det kanske inte finns någon marknad för eldrivna sportbilar enligt dig?
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 08:54
av chpaulin
Det är alltid mer hype kring en bil som denna även om det är helt oanvändbar för en normal person. FF har bara handlat om hype hittills men det är frågan vilken typ av bil som blir den första produktionsmodellen. Ser absolut inga problem med ett 100-tal, handbyggda bilar av denna sort tills dess dock.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 09:15
av Laban
danni skrev:
Är det ens relevant? 6-serien och 2-serien delar ju inte plattform.
Det jag var ute efter är om plattformen i sig behöver vara konfigurerbar på bredden. Tänker då främst på delen där batteriet sitter. Ser man på videon så verkar man vara ute efter att täcka in en väldigt stor modellserie med bottenplattan, skillnaden mellan den kortaste varianten och den längsta är för mitt öga en småbil mot Model S/X. De visar också en bild på en tänkt för mitt öga småbil, typ Golf/Bolt.
Re: Faraday Future
Postat: 05 jan 2016 09:21
av Laban
vigge50 skrev:
De flesta ja, men om elbilar verkligen ska växa så behöver de också finnas inom flera områden precis som att Porche, Ferrari, Lamborghini mm finns bland fossilbilarna. Elon Musk har ju själv sagt att de ska släppa en ny roadster med fyrhjulsdrift kring 2019 men det kanske inte finns någon marknad för eldrivna sportbilar enligt dig?
Marknad finns det garanterat, annars hade inte Tesla sålt speciellt många P90D. Det jag menade var att jag tror att man som företag kanske inte längre kan gå Roadster - Model 3 vägen. Kan kanske var fel ordval, men jag tror att marknaden kanske inte är riktigt lika exalterade över supersportbilskoncept som ska ska släppas inom "några år" som den var när Roadstern släpptes. Precis som nämndes i artikeln:
This was a high profile event, and it seemed to us to be a missed opportunity to show some realistic/useful on stage. How great would it have been to see sleek, roadworthy SUV, crossover, or a pick-up truck on stage instead of the FFZERO?