Knepig olycka i Paris med flera skadade

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Knepig olycka i Paris med flera skadade

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Curik skrev:
spacecoin skrev:
Jösses. Andra teorier (som är så klart mindre troliga än föraren hade en väldigt dålig kväll):
Cyberattack mot Teslas programvara eller annat sabotage av bilen?
Flashback nästa! Hur skulle en cyberattack slå ut bromsarna, som ju är mekaniska/hydrauliska?
Om bromsarna är saboterade är det väl svårt att bromsa? Eller går inte det? Jag tycker inte man ska utesluta sabotage eller tekniska fel på bilen efter att ha sett den där videon. Det verkar ju vara ett rätt utdraget förlopp jämför med de som kör in i en byggnad eller bil för att dom stampar på fel pedal.
Det krävs tredubbelt sabotage i så fall.
-Sätta bromsarna ur funktion.
-Deaktivera bromspedalswitch och/eller
-Manipulera styrdatorn till att ge full gas (även om bromspedalen är nedtryckt).

Sedan lär parkeringsbromsen fortfarande gå att aktivera, det gjorde den på förra bilen.

Troligaste teorin är ändå att föraren pressade allt vad han kunde på fel pedal. Så har det varit i alla tidigare fall jag läst om.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Troligaste teorin är ändå att föraren pressade allt vad han kunde på fel pedal. Så har det varit i alla tidigare fall jag läst om.
Jag håller helt med om det (om det nu inte är tydligt för alla så hoppas jag är det nu). Man tycker ju dock att en van teslaförare (som kör taxi) måste ha uppsåt eller vara knarkpåverkad för att inte bara ta bort fötterna för att stanna en elbil. Eftersom han är släppt av polisen så lär han inte varit full eller drogpåverkad i alla fall.

Att ha sinnesnärvaro att lägga i p-bromsen tror jag är svårt. Går det ens att göra det i den farten? Jag tror inte det?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev:
Jag håller helt med om det (om det nu inte är tydligt för alla så hoppas jag är det nu). Man tycker ju dock att en van teslaförare (som kör taxi) måste ha uppsåt eller vara knarkpåverkad för att inte bara ta bort fötterna för att stanna en elbil. Eftersom han är släppt av polisen så lär han inte varit full eller drogpåverkad i alla fall.

Att ha sinnesnärvaro att lägga i p-bromsen tror jag är svårt. Går det ens att göra det i den farten? Jag tror inte det?
Jag har givetvis inte provat i 150km/h men i åtminstone lägre farter är det bara att hålla in P-knappen, efter någon sekund sätter den an p-bromsen, bilen sladdar lite och då går antisladdsystemet och bromsar även framhjulen, ganska aggressivt. Det tar stopp, kan man lugnt säga. Det var förra vintern vi försökte lära oss att göra handbromsvändningar, därav de praktiska försöken.

Men sinnesnärvaro att lägga i P-bromsen medelst hålla in P-knappen i en paniksituation? Nej, inte om man inte övat.

Jag tror att, om det inte var "driver pedal error" var det en vinpava eller PET-flaska som rullade ur en passagerares bagage och kilade fast sig mellan pedalerna. Allt kan hända.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Jag har givetvis inte provat i 150km/h men i åtminstone lägre farter är det bara att hålla in P-knappen, efter någon sekund sätter den an p-bromsen, bilen sladdar lite och då går antisladdsystemet och bromsar även framhjulen, ganska aggressivt. Det tar stopp, kan man lugnt säga. Det var förra vintern vi försökte lära oss att göra handbromsvändningar, därav de praktiska försöken.

Men sinnesnärvaro att lägga i P-bromsen medelst hålla in P-knappen i en paniksituation? Nej, inte om man inte övat.

Jag tror att, om det inte var "driver pedal error" var det en vinpava eller PET-flaska som rullade ur en passagerares bagage och kilade fast sig mellan pedalerna. Allt kan hända.
Riktigt. Helt klart det man nog logiskt bör misstänka allra först innan man ger sig på att misstänkliggöra Tesla i detta fallet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar