Sida 3 av 10
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 05 nov 2015 22:00
av Fredriksv
Martinen skrev:Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 05 nov 2015 22:03
av Martinen
Fredriksv skrev:Martinen skrev:Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Ja det känns som ett väldigt korkat resonemang i alla fall.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 05 nov 2015 22:04
av Nicke Nyfiken
Fredriksv skrev:
En del av dom där sändarna i handtaget verkar vara risiga så att trycka på knappen i alla möjliga vinklar och lägen verkar hjälpa ibland. Men är det som jag tror är han bara lat för han slipper backa...
Är man så lat att det känns jobbigt att backa, ska man fan inte köra taxi

Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 05 nov 2015 22:08
av danni
Han kan verkligen inte mycket om sin bil. Okay att han inte kände till det med nyckeln, men det finns två separata och ganska tydliga knappar på stora skärmen för att öppna laddluckan.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 05 nov 2015 22:28
av Martinen
Det måste vara skitsnack. Så dålig koll kan man väl inte ha förrutom om han kanske hämtat den samma dag och inte fått någon genomgång.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 11:56
av JonasH
Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 12:02
av chpaulin
Har också sett den där liraren parkera som ett stolpskott. Om någon av er bestämmer er för att parkera in honom så har ni mitt fulla stöd

Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 12:16
av Segelflygaren
JonasH skrev:Att de laddar bara en gång om dagen stämmer inte. Laddade vid superchargern i Bredden igår kväll, och då stod det en taxi och laddade när jag kom, han åkte och kom tillbaka under tiden jag laddade. Han var nog bort cirka 30 minuter mellan laddningarna.
Nej, jag tror att man står vid denna SC så fort man inte har någon körning för att alltid vara beredd på en långkörning...
Om det ska bli någon ordning, så tror jag att Tesla måste styra upp det så att exempelvis privatbilar får företräde framför Taxi på t.ex. 4 laddplatser vid kö.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 12:34
av bylund
Ja, om de ofta använder det för att ladda från 80-100 % (och kanske sitter kvar och läser tidningen tills de får en körning) så skulle det bli väldigt ineffektivt användande av platserna. Jag vill inte måla fan på väggen, det kanske inte blir något problem, och om det blir det så får man hoppas att det blir en lösning.
Min misstanke, då denna ligger i Stockholm, är att en stor del av de icketaxibilar som laddar där är rätt lokala också, och då är ju inte så stor skada skedd. Problemet är om folk på resa måste vänta länge. Man får kanske tänka på att ladda tillräckligt i Sillekrog för att komma till Gävle då helt enkelt.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 12:37
av bylund
Fast jag förstår ju att folk som kommer till Stockholm och vänder kan vara intresserade av att toppa upp också om de inte hittar laddning i stan. Men ska man inte norrut så är det ändå något av en omväg.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 12:46
av Herr X
Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 15:50
av Martinen
Herr X skrev:Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 16:03
av Segelflygaren
Herr X skrev:Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
Av dom 20 tkr har jag för mig att hälften ska gå till elförbrukning. Man kommer alltså gå back på varje taxi...
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 16:31
av bylund
Å andra sidan tror jag en och annan blir intresserad och får upp ögonen för Tesla när de blir hämtade i en sådan på t ex Arlanda, så även om superchargerkontot går back kan det vara positivt totalt.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 07 nov 2015 16:34
av +46
Martinen skrev:Herr X skrev:Om jag minns rätt så är 20 000 kr av Teslans pris dedikerad till superladdning. Med de 50 teslor som taxi Stockholm nu beställt, borde man således ha 1 miljon kr att spendera på att lösa taxiteslornas laddproblem. Vad kan en superladdarstation kosta att sätta upp?
2 st fast chargers I karlskrona kostade väl 60 000 euro, så en miljon räcker väl inte till så mycket mer. Kanske 2 st Superchargers.
Gungor och karuseller... Själv har jag SC laddat knappt 70 kWh på körda 1 000 mil.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 10 nov 2015 21:01
av apkungen
Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 10 nov 2015 21:43
av Svenssons
apkungen skrev:Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 10 nov 2015 22:23
av Pontus
apkungen skrev:Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Vad har det med Taxi att göra? Försöker du slå rekord i att snabbt komma OT?

Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 10 nov 2015 23:07
av Martinen
Pontus skrev:apkungen skrev:Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Vad har det med Taxi att göra? Försöker du slå rekord i att snabbt komma OT?

Haha.
Förr eller senare hamnar vi alltid off topic.
Det är väl ändå inte alls andra som har laddningen fram.
Finns väl hel del som var vanliga tanklock dom sitter bak.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 10 nov 2015 23:38
av Alx
Jag var på super chargern i infra city idag... Laddade i ca 30min, under den tiden stod det kontinuerligt 4 taxi bilar och laddade, någon som åkte samtidigt som någon annan kom och tog platsen! Bara Taxi Stockholm...
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 11 nov 2015 00:18
av apkungen
Svenssons skrev:apkungen skrev:Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 11 nov 2015 06:51
av dstr
apkungen skrev:
Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
Nej, den som brukar ställa sig som att arsle i väst "ice'ar" enda platsen som man kan kör rakt in i.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 11 nov 2015 07:48
av HelectriC
apkungen skrev:Svenssons skrev:apkungen skrev:Varför sitter laddluckan bak på en tesla men fram på typ alla andra elbilar? Känns smidigare fram?
Har nog med var man valt att ha laddningen till batteriet, Tesla valde att ha en frunk och lade laddningen under baksätet istället för att ha laddningen i fronten. Blir nog säkrare också att inte ha en massa skrot i deformationszonen i fronten.
Sorry. Bara jag som är ruskigt seg på att svara. För några sidor sen pratades det om en taxi som stod tvärs över alla platser, förmodligen för att han inte orkade backa in med bilen, därav denna post :p
det är flera elbilar som har laddluckan bak, tex. eGolf, Focus Electric(kanske på sidan iofs?), MB B-klass Electric m.fl. Iaf här i Norge så är det ett väldans tjat om att man ska backa in på parkeringsplatser eftersom det ska vara säkrare när man kör igen och lättare kan undvika att backa in i en fotgängare, cyklist eller nåt. Laddluckan bak gör att man i stort sett måste backa in. Inte för att jag tror att bilar blir designade efter norska krav, men har hört att det finns områden i USA där man också önskar att folk ska backa in. Sen har de flesta elbilar inte en frunk, så det är mer praktiskt att ladda bak eftersom man ändå behöver öppna bagageluckan för att ta ut laddsladden och slippa gå fram och tillbaka mellan bilens för och akter.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 11 nov 2015 08:37
av apkungen
Sant. Bra svar!
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 11 nov 2015 10:17
av Pontus
Hur mår batteriet i en Taxi efter att ha laddat på SC varje dag och antar nästan alltid laddas till 100%?