Re: Börjar fundera på om jag gjort rätt som beställt en M3
Postat: 13 nov 2021 16:02
Guide för halvljusjustering på model 3:
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det är Apples råformat i iPhone. Högst olämpligt att lägga i forum och liknade då det tar väldigt mycket plats. Bara att spara ner som PNG (eller JPEG) så fungerar det.ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Nu vet jag inte vad det var för snik BMW du fick ha, en 520 typ. I min hör jag (tyvärr får jag väl säga) min raka sexa om jag inte ger full gas och om du nu skulle ha en bil med så dålig isolering så är det ändå bara upp till ca 30-50 km/h som det ev skulle låta mer än vägljudet i en Tesla. För mig är premium en tyst bil med bra komfort, lös luftfjödring. Har inte provkört MX som ev kvalat in på det, iallafall prislappen men vad jag läst så är den inte tyst, typ 3 db mer än en E-tron. Men om man inte är så ljudkänslig så tror jag att en ny Tesla absolut är bra, men tro inte att begpriset är så högt som nu om tre år när marknaden börja bli ”mättad”.Alfa skrev:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag har tidigare haft tjänstebilar från t ex Mercedes och VW. De senaste sex-sju åren har jag haft sex olika Tesla, såväl Model S, Model 3 som Model X. Jag har inte haft en tanke på att gå tillbaka. När jag fick låna en BMW 5-serie några dagar undrade jag vad som menas med "premium". Att ha en skakande oljudsmaskin under huven? Att behöva serva bilen årligen och tanka för dyra pengar? Att bilen är långsam och har seg gasrespons? Jag förstår faktiskt inte vad folk menar med begreppet "premium", eftersom det bara används om bilar med gammal trött teknik.masitaly skrev:Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.
Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.
Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…
Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Vad är det du är nervös över?
Eftersom du tycker att stenålders Volvo Xenon lysen är bättre så kanske du skulle beställa tid hos SC och kolla upp det.(har haft sådan Volvo tidigare med Xenon)Dinsdale skrev:Jag hade föregående generation (Ford-Volvo, inte Kina-Volvo) med xenon istf led. Xenon användes som halvljus och adaptivt helljus, dessutom fanns halogenhelljus som inte var adaptivt. Jag har inte testat en volvo med led-lysen i mörker tyvärr, så jag kan bara jämföra med tämligen analoga adaptiva xenon i kombination med halogen.Dexter skrev:Precis exakt så som du beskriver beter sig min Volvo av nyare årsmodell.Dinsdale skrev:
Framför allt är halvljuset dåligt, det lyser upp en väldigt kort sträcka på vänstersidan. Högersidan är marginellt bättre men ljuset är rätt svagt. Dessutom svänger inte ljuset med ratten. Men det spelar bara roll om man bor så till att man ofta kör landsväg utan viltstängsel.
Linjeföljare (pilot assist?) hade jag inte på Volvon så det vet jag inget om hur den är. Teslas reagerar i alla fall för sent i svängar så den ligger till höger i vänsterkurvor och till vänster i högerkurvor. Väldigt läskigt när man får möte av lastbil i högerkurvor på landsväg, människor genar ofta men Teslan gör raka motsatsen. Så det kan bli otäckt tight i högerkurvor. Lägg därtill det faktum att Teslan bromsar när den ser nån gå över linjen, vilket också tenderar ske i högerkurvor pga att folk genar lite. Men det är inte heller något problem om man istället styr själv precis som man gjort förut.
De adaptiva ledlyktorna fungerar med sina olika sektioner och far hit och dit och anpassar sig efter trafiken ganska ok lysen.
M3:ans lysen som inte är adaptiva lyser bättre enligt min uppfattning.
Volvos pilot assist kör som man vore berusad ibland.(fungerar bara bra på motorväg egentligen)
Någon gång har ja stängt av den för bakomvarande trafik inte ska undra vad jag håller på med.
Teslas AP mycket stabilare kör exakt på mitten av vägen om inte bästa på marknaden men inte perfekt.
Där ser man hur olika man kan uppleva saker ting.
Upplever du att Teslans halvljus lyser bättre än Volvons halvljus? Kanske svårt att avgöra om Volvon sällan går ner på halvljus på mörk landsväg iofs.
Helljuset på Teslan tycker jag är rätt ok, kanske inte riktigt lika bra som xenon+halogen men absolut inte dåligt.
Vill du ha luftfjädring som ett absolut krav för dina bilar så går både M3 och MY bort. Då är det MS och MX du skall snarare kika på.Dafro skrev:För mig är premium en tyst bil med bra komfort, lös luftfjödring. Har inte provkört MX som ev kvalat in på det, iallafall prislappen men vad jag läst så är den inte tyst, typ 3 db mer än en E-tron. Men om man inte är så ljudkänslig så tror jag att en ny Tesla absolut är bra, men tro inte att begpriset är så högt som nu om tre år när marknaden börja bli ”mättad”.
Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Tvärtom faktiskt, HEIC är mycket effektivare komprimering än PNG eller JPEG.martinot skrev:Det är Apples råformat i iPhone. Högst olämpligt att lägga i forum och liknade då det tar väldigt mycket plats. Bara att spara ner som PNG (eller JPEG) så fungerar det.ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en "upphöjning" på högersidan av "ovalen" både på vänster och höger lyse.mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Ahh. Då har jag missat det helt. Trodde det var att jag slagit på RAW på telefonen, men tydligen inte. Tack för info!taliz skrev:Tvärtom faktiskt, HEIC är mycket effektivare komprimering än PNG eller JPEG.martinot skrev:Det är Apples råformat i iPhone. Högst olämpligt att lägga i forum och liknade då det tar väldigt mycket plats. Bara att spara ner som PNG (eller JPEG) så fungerar det.ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Men det är förhållandevis nytt, och stöds inte av så många än.
Nej. Ljusbilden består av två toppar och sedan sluttar det nedåt både åt vänster och åt höger.taliz skrev:Jag tycker det är ganska tydligt att det finns en "upphöjning" på högersidan av "ovalen" både på vänster och höger lyse.mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Så där ser inte mitt halvljus ut, har tyvärr inte lyckats konvertera min bild från heic, ovanpå ljusfältet är en liggande smal rektangel placerad på högra sidan på varje lampa, skulle tro att det kan bli likt en hockeyklubba när det lyser på marken (MIC SR+ -21)mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
När är bilen levererad?ducce916m skrev:Så där ser inte mitt halvljus ut, har tyvärr inte lyckats konvertera min bild från heic, ovanpå ljusfältet är en liggande smal rektangel placerad på högra sidan på varje lampa, skulle tro att det kan bli likt en hockeyklubba när det lyser på marken (MIC SR+ -21)mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Juni -21mikebike skrev:När är bilen levererad?ducce916m skrev:Så där ser inte mitt halvljus ut, har tyvärr inte lyckats konvertera min bild från heic, ovanpå ljusfältet är en liggande smal rektangel placerad på högra sidan på varje lampa, skulle tro att det kan bli likt en hockeyklubba när det lyser på marken (MIC SR+ -21)mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Bilar levererade senare än min (Q4 2020) har andra strålkastare, fortfarande ingen hockeyklubba, mer som ett fyrkantigt block uppe till höger.
Fördelarna överkommer med råge och lite till nackdelarna. Grattis till beställning av bästa/mest prisvärda bilen på marknaden nu (Model 3/Y).masitaly skrev:Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.
Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.
Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…
Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Då har du andra strålkastare. Med någon slags asymmetri.ducce916m skrev:Juni -21mikebike skrev:När är bilen levererad?ducce916m skrev:Så där ser inte mitt halvljus ut, har tyvärr inte lyckats konvertera min bild från heic, ovanpå ljusfältet är en liggande smal rektangel placerad på högra sidan på varje lampa, skulle tro att det kan bli likt en hockeyklubba när det lyser på marken (MIC SR+ -21)mikebike skrev:Det handlar inte om justering, själva strålkastarna saknar inbyggd asymmetri. Jag hade ju bilen inne för justering, utan att ljusbilden ändrades.m05erili skrev:Guide för halvljusjustering på model 3:
Så här ser min ljusbild ut:Detta är en bild som SC tagit på en annan bil, ser du någon hockeyklubba?ducce916m skrev:Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Bilar levererade senare än min (Q4 2020) har andra strålkastare, fortfarande ingen hockeyklubba, mer som ett fyrkantigt block uppe till höger.