Växande skepsis för elbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Esterox

Re: Växande skepsis för elbilar

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
Jag skrev bara att sådant hjälper inte elbilarnas framfart. Det är jättebra att sådant kommer fram men man måste också förstå att det ökar ju skepsisen.
Nej. Läs vad du själv skriver.

Nyss skyllde du på att elbilar fick ett generellt dåligt rykte pga. av just vad som skrevs i forumet här på Tesla Club Sweden (viket är absurt påstående i sig).

Nu säger du att elbilars och laddnätens svagheter, kan uppfattas vara en svaghet. Vilket jag inte tror någon säger emot (snarare rätt självevident).
Esterox skrev:

Men att ljuga om det är inte rätt. Men det visar på att marknaden är fortfarande ung och med mycket kullar att ta sig över innan det funkar i verkligheten. Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna (även om aktieägarna verkar anse en helt annan sak)
Att som du säga dogmatiskt att Tesla inte levererar bra produkter för pengarna - som om det vore fakta - säger nog rätt mycket om din syn, och var din sko klämmer om elbilar (du ogillar Tesla, deras bilar och köpare uppenbart).

Alla behöver inte gilla Tesla. Lika lite som alla behöver gilla Volvo. Inget konstigt.

Men ditt påstående att Tesla inte levererar bra produkter för pengarna, för ett företag som toppar många försäljningslistor, även i konkurrens med fossilbilar, borde ge dig en hint att köpare/marknaden och kunder inte håller med dig.
Du är uppenbarligen en äldre man. Kan inte tänka mig något annat.

Jag skrev att elbilsägare inte direkt hjälper till, detta sker både IRL och online.

Detta forum är också ett väldigt bra bevis på det. Speciellt hur man bemöts.

Tesla går som tåget, inget snack. Men bara för att det är mängder utav köpare behöver det inte betyda att produkten är bra till priset. Många köper elbilar i förhoppning om att kunna åka 1-2 år utan värdeminskning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

När folk märker att det fungerar bra och att man alltid har en fulladdad bil hemma och slipper åka och tanka stup i i kvarten så tror jag allt fler kommer förstå fördelarna.

Det sämsta man kan göra tror jag är att predika och förklara för sin omgivning att alla borde ha elbil för att det är det "rätta". Istället är det bättre att beskriva fördelar och nackdelar när folk frågar och låta var och en dra sina egna slutsatser.
Exakt.

Nr ett för mig är att inte själv ta upp ämnet. Kommer det upp kan man säga att man har elbil och att det fungerar bra. Brukar dock aldrig predika om det, och heller aldrig dra upp miljöaspekten (eller på annat sätt få mig att framstå som "ädel" person) då det nog kan reta en del. Är någon nyfiken och frågar så säger jag att det inte fungerar för alla, men att det gör det för mig, samt att jag uppskattar både prestandan och kunna ladda hemma.

Samtidigt så brukar jag alltid nämna potentiella nackdelar som tex. lite svajig kvalitet hos Tesla, och möjliga utmaningar med laddning. Tex. att viktigt att kunna ladda hemma och tillgång på snabbladdare vid längre resor. Om folk är intresserade och frågar, så tycker jag det är viktigt att vara objektiv med +/-. Inte att agera missionär eller elbilsreligiös. Känns som de flesta då får förtroende för den information man ger i svar på deras frågor.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
1. Definiera "äldre man".

2. Vad har det med saken att göra?
Esterox skrev:
Jag skrev att elbilsägare inte direkt hjälper till, detta sker både IRL och online.

Som sagt.

Att hålla tillbaka möjliga negativa fakta om elbilar och andra möjligen obekväma sanningar tror jag inte vinner förtroende för de som är nyfikna på elbilar.

Agerar du missionär så gör du oss elbilsägare en otjänst och ett dåligt rykte i onödan.

Tror verkligen inte att det hjälper någon med sådan censur som du föreslår.

Att som du påstå att den största elbilstillverkaren leverar oprisvärda produkter, och endast är till nytta för sina aktieägare, är troligen inte heller något som skapar förtroende för elbilsmarknaden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
1. Definiera "äldre man".

2. Vad har det med saken att göra?
Esterox skrev:

Som sagt.

Att hålla tillbaka möjliga negativa fakta om elbilar och andra möjligen obekväma sanningar tror jag inte vinner förtroende för de som är nyfikna på elbilar.

Agerar du missionär så gör du oss elbilsägare en otjänst och ett dåligt rykte i onödan.

Tror verkligen inte att det hjälper någon med sådan censur som du föreslår.

Att som du påstå att den största elbilstillverkaren leverar oprisvärda produkter, och endast är till nytta för sina aktieägare, är troligen inte heller något som skapar förtroende för elbilsmarknaden.
50+ och målet inställt på det som man själv anser vara rätt. Inte kunna ta hänsyn till hur andra funderar och tänker.

Precis som du tolkar texten precis på det sättet du anser att den är skriven och sedan kör på.

Jag har ALDRIG pekat på någon censur eller liknande, det är din åsikt och din önskan. Jag konstaterar att enkel fakta om elbilar och landets infrastruktur bromsar ökningen för elbilar, den ökar skepsisen hos motståndarna och så enkelt är det.

Du får tycka som du vill, men jag hade inte varit sådär jätteimponerad över att köpa en bil för 500+ och sen ha massa fukt i strålkastarna, vatten i bakluckan osv. Sen att det finns en högre acceptans på dessa problem är något helt annat.
Att Tesla säljer bra är som sagt mycket tack vare att det har bäst infrastruktur, och väldigt bra räckvidd. Kan ju slänga med OTA också så ingen blir ledsen och upprörd.

Åker ju elbil själv så infrastrukturen får gärna bli betydligt bättre för oss andra. Skulle gärna ladda på tesla stationer men jag vet ju vad tesla-ägare anser om detta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
BjornS skrev:
MWall skrev:
Att räkna median är dock lite fult. Vore ärligare att räkna med medelavstånd.
Nej, tvärtom. Medianvärdet visar hur de flesta människor har det. Lika många människor har kortare som längre resväg än medianvärdet.

Medelavståndet visar per definition ett större avstånd än de flesta reser. Det visar därmed inte hur situationen är för de flesta människor.

Njae. Det beror lite på vad man vill visa.

I en glesbygdskommun är det ofta så att majoriteten jobbar ganska nära sitt boende. Förmodligen närmare än i storstadsområdena. Men sen har du en inte obetydlig andel som kanske veckopendlar till en helt annan del av landet. Eller dagpendlar 10-15 mil enkel väg. Det är ju de som drabbas. Har du 4 personer som kör 100 mil i veckan och 6 personer som kör 20 mil i veckan så blir ju medianen 20 mil. Långpendlarna "sväljs".

Runt storstäderna har de flesta en bit till arbetet men få har väldigt långt. Därför blir medianen högre där.
Dessutom måste man räkna bort tjänstebilar (registrerade på huvudkontoret/leasingbolaget) eftersom det är privatpendlingen som räknas, inte milen i jobbet.

Det är den här typen av statistik som medför en oförståelse för de faktiska förhållandena som många har när man bor i inlandet. Om vi tar exemplet gruvindustrin så bor folk många gånger 10-20 mil från jobbet - helt enkelt för att det inte finns bostäder närmare och för att partnern dessutom kanske pendlar åt andra hållet.

Exempel: familjen bor i Arvidsjaur; mannen pendlar till gruvan i Gällivare, kvinnan till sjukhuset i Piteå. Barnen tävlar i skotercross/hästdressyr.
Det skulle förstås gå med elbil men det kapital som binds är inte ringa och någonstans kokar det ned till om man kan gå in i 1,5 milj lån för att ha två elbilar där den ena kan dra 2000kg släpvagn.

Ett exempel ur verkligheten och det finns ganska många sådana långpendlare eftersom arbetsmarknaden har sett ut så under lång tid.

Om fem år ser det förhoppningsvis annorlunda ut men man skall inte vifta bort deras situation idag med okunnig arrogans.

Oavsett om det är medel- eller medianvärde så säger det ingenting om den enskildes verklighet.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror att många blir skeptiska när vi talar om hur det är att äga elbil. Jag svarar ärligt men det verkar som om jag ljuger för andra har ju sagt att det är problem.

-Har du räckviddsångest?

Nä, har ju mer än 40 mil i batteriet varje morgon, då jag klarar mig.

- Är det jobbigt att vänta på laddning?

Väntar aldrig utan laddar på natten eller vid fika/lunchen.

- Degraderar inte batteriet?

Jo, det gör det framför allt när det är nytt men jag har fortfarande mer än 40 mil på en 5 år gammal bil och det räcker.

Osv osv

På senare tid har jag sträckt mig själv och sagt att jo… om man åker 20 mil ifrån och tillbaka då måste du stanna till och ladda utan behov av paus. Men det framstår ju ändå som problemfritt och därmed inte trovärdigt. Påminner mig om när jag hörde Apple användare som bara använde sina produkter inte fixade med dem hela tiden, de är bara fanboys blev avskrivningen.

Om jag tittar på dotterns elmoped så ser jag däremot alla problem. Räckviddsångest, då man inte exakt ser vad som finns i batteriet. Tar tid att ladda, är batteriet slut så tar det 5 timmar att ladda. Degradering, jo tack och det märks. Ingen 80% laddning finns heller. Så jodå, kanske ska prata om den istället?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

När någon frågar mig:

”Hur lång tid tar det att ladda bilen fullt?”

Brukar jag svara:

” Hur lång tid tar det att ladda din mobiltelefon fullt?”

För det är en irrelevant fråga eftersom man inte sitter och tittar på när bilen laddar, man gör något annat under tiden. T.ex sover eller äter. Samma sak med telefonen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

slugger75 skrev:
När någon frågar mig:

Brukar jag svara:

För det är en irrelevant fråga eftersom man inte sitter och tittar på när bilen laddar, man gör något annat under tiden. T.ex sover eller äter. Samma sak med telefonen.
Visst är det så. Men mitt intryck är att väldigt många ser hemmaladdning som någon form av dålig kompromiss, nånting man tvingas till eftersom den offentliga laddinfrastrukturen är så pass obefintlig som den är. Det gamla fossilbilstänket - åka till macken och tanka - är så djupt rotat att man verkar tycka att det är så man ska göra även med en elbil. Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan var nånstans jag laddar bilen, det finns ju ingen laddstation här omkring.
- Jaha, hemma, hm, låter krångligt. Är det inte väldigt dyrt? Nä fy fan, skaffa laddbox, då blir det ju ännu dyrare. Är det därför du har solceller?
Ungefär så brukar det låta.
Men det kan vara tvärtom också. Jag kommer ihåg ett samtal som jag hade med en snubbe för några år sedan, som sa att han inte ville skaffa elbil förrän det blir möjligt att ladda dem hemma. Han visste inte att det går att AC-ladda en elbil. Han trodde att man måste DC ladda med 400V.
Nu var detta ett tag sen, men ändå. Han var ingenjör, alltså ingen tekniskt okunnig person.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:
50+ och målet inställt på det som man själv anser vara rätt. Inte kunna ta hänsyn till hur andra funderar och tänker.

Precis som du tolkar texten precis på det sättet du anser att den är skriven och sedan kör på.

Jag har ALDRIG pekat på någon censur eller liknande, det är din åsikt och din önskan. Jag konstaterar att enkel fakta om elbilar och landets infrastruktur bromsar ökningen för elbilar, den ökar skepsisen hos motståndarna och så enkelt är det.

Du får tycka som du vill, men jag hade inte varit sådär jätteimponerad över att köpa en bil för 500+ och sen ha massa fukt i strålkastarna, vatten i bakluckan osv. Sen att det finns en högre acceptans på dessa problem är något helt annat.
Att Tesla säljer bra är som sagt mycket tack vare att det har bäst infrastruktur, och väldigt bra räckvidd. Kan ju slänga med OTA också så ingen blir ledsen och upprörd.

Åker ju elbil själv så infrastrukturen får gärna bli betydligt bättre för oss andra. Skulle gärna ladda på tesla stationer men jag vet ju vad tesla-ägare anser om detta.
Vad kör du själv för bil om du inte är imponerad över att det finns exemplar som har fukt innanför lysena? Jag hade det i bakljusen på min Audi som kostade 650k ny, så du kan inte köra Audi i så fall eftersom det uppenbarligen finns dyra Audis som har trasiga lysen också.

Sen tror jag att Tesla säljer bra av flera anledningar, garanterat pga sakerna du räknar upp men tror att det också har att göra med att de i dagsläget är en av få som gör elbilar som inte verkar gjorda för det du kallar “gamla män”. Hade de andra släppt sargen och också kommit med lite modernare och annorlunda tänk så hade det garanterat inte hjälpt Teslas försäljning.

Du har ju dock en poäng om att infrastrukturen för laddning utanför Teslas nät lämnar en del att önska, jag själv hade nog inte velat förlita mig på det i dagsläget.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Audi etron är ju långt ifrån felfri. De har ju haft problem med läckage in i kupén från takluckan tex. Betydligt värre än lite kondens i baklyktorna(de har ju förövrigt behövt bytas på många etrons pga att de gått sönder…). Flera som haft problem med drivlinan också, dvs bilarna har inte gått att köra överhuvudtaget.

Men som alltid, fakta är inte relevant för vissa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Det är den här typen av statistik som medför en oförståelse för de faktiska förhållandena som många har när man bor i inlandet. Om vi tar exemplet gruvindustrin så bor folk många gånger 10-20 mil från jobbet - helt enkelt för att det inte finns bostäder närmare och för att partnern dessutom kanske pendlar åt andra hållet.

Exempel: familjen bor i Arvidsjaur; mannen pendlar till gruvan i Gällivare, kvinnan till sjukhuset i Piteå. Barnen tävlar i skotercross/hästdressyr.
Det skulle förstås gå med elbil men det kapital som binds är inte ringa och någonstans kokar det ned till om man kan gå in i 1,5 milj lån för att ha två elbilar där den ena kan dra 2000kg släpvagn.

Ett exempel ur verkligheten och det finns ganska många sådana långpendlare eftersom arbetsmarknaden har sett ut så under lång tid.

Om fem år ser det förhoppningsvis annorlunda ut men man skall inte vifta bort deras situation idag med okunnig arrogans.

Oavsett om det är medel- eller medianvärde så säger det ingenting om den enskildes verklighet.
Det är väl helt perfekt för elbil? Om lägger 12000kr/ månad på soppa så är ju finansieringen en ickefråga, seriöst.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

slugger75 skrev:
När någon frågar mig:

Brukar jag svara:

Tala för dig själv, jag får sitta och glo tills bilen är fulladdad eller iaf 85%+.
Lika roligt som att titta på färg som torkar.. :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Poängen är nog att man inte får mer pengar för att bränslet blir dyrare.

Sedan är det naturligtvis så att elbilen blir fruktansvärt mycket billigare i drift när man lägger många bil men inredda exempel är det nog totalkostnaden som blivit för hög men man ser ingen väg ur det. Då uppstår frustration.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:

Sedan är det naturligtvis så att elbilen blir fruktansvärt mycket billigare i drift när man lägger många bil men inredda exempel är det nog totalkostnaden som blivit för hög men man ser ingen väg ur det. Då uppstår frustration.
Jo, men här måste ju de som vet förklara hur billigt det blir med elbilen, totalt sett. Kör man så här långt så har man ju redan en bil för en rätt bra peng. Tar man halva bränslekostnaden till avbetalning och den gamla bilen som
kontantinsats då har man ju en Model 3 LR.

Edit: Men jag gissar att hen säger ”Elbilar, sån skit” och då är det ju bara för bakåtsträvaren att betala för soppan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Audi etron är ju långt ifrån felfri. De har ju haft problem med läckage in i kupén från takluckan tex. Betydligt värre än lite kondens i baklyktorna(de har ju förövrigt behövt bytas på många etrons pga att de gått sönder…). Flera som haft problem med drivlinan också, dvs bilarna har inte gått att köra överhuvudtaget.

Men som alltid, fakta är inte relevant för vissa. Bild
Äh... ja. Just baklysena är ingenting man ska nämna när man vill jämföra Tesla med Audi. Visst hade jag fukt i mina Tesla bakljus också, och de byttes på garanti. Sen var det fixat. Men min e-tron är numera inne på sin TREDJE bakljusramp. Ja, man får byta rubbet, det går inte att byta ett bakljus bara. Kostnaden för detta uppgår numera till vad andra skulle lägga på en hel bil. Det gick på garanti, tack och lov. Men kvalitet är nånting annat. Det handlade förvisso inte om fukt. Bakljuset slutade helt enkelt att fungera, vilket ju är ännu värre än lite kondens.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Esterox skrev:
Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna
Kan inte se att det fanns någon bättre bil för pengarna när jag köpte min Model 3. Vilken skulle det vara?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:

Jo, men här måste ju de som vet förklara hur billigt det blir med elbilen, totalt sett. Kör man så här långt så har man ju redan en bil för en rätt bra peng. Tar man halva bränslekostnaden till avbetalning och den gamla bilen som
kontantinsats då har man ju en Model 3 LR.

Edit: Men jag gissar att hen säger ”Elbilar, sån skit” och då är det ju bara för bakåtsträvaren att betala för soppan.
Nä snarare är det grodan i kastrullen. :)

En bil är inga större problem men att låna 1,5 mille för bil när man köpt huset för 400.000 är ofta en orealistisk tanke.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:

Det är väl helt perfekt för elbil? Om lägger 12000kr/ månad på soppa så är ju finansieringen en ickefråga, seriöst.

Jag är lite kluven. En av bilarna skulle de ju kunna byta ut mot en Kia E-Niro eller liknande. Men den andra, den "stora" bilen blir nog svårare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
En bil är inga större problem men att låna 1,5 mille för bil när man köpt huset för 400.000 är ofta en orealistisk tanke.
Där säger du nåt. Att folk framförallt på landsbygden har svårt att skaffa elbilar beror ju till stor del på att man inte kan låna hur mycket som helst. Jag menar, jag hade knappast kört en bil för 1,1 mille om jag inte hade kunnat företagsleasa den. Min kåk är värd i runda slängar 500.000kr eller så. Det som propageras av många, att belåna huset för att köpa en ny elbil, är ingenting som fungerar i det fallet. Jag hade väl kanske kunnat finansiera en Dacia på det viset, men ingen elbil. Och att ta ett billån är också i många fall orealistiskt eftersom det oftast är snordyrt. Sist jag kollade hade det billigaste alternativet för mig inneburit en ränta på ungefär 10%. Det går ju inte. Privatleasing till bra villkor är oftast bara på 1000 mil/år och de flesta landsbygsbor kör mer än så. Så jag förstår varför folk blir frustrerande.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:

Jag är lite kluven. En av bilarna skulle de ju kunna byta ut mot en Kia E-Niro eller liknande. Men den andra, den "stora" bilen blir nog svårare.
Precis, den verklighet som i stort sett ”alla” häruppe lever i är fortfarande verklighet för dem.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Omställningen till elbilar är väl inte direkt första gången de uppe i norr hamnar efter i utvecklingen. ;)

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

taliz skrev:
Omställningen till elbilar är väl inte direkt första gången de uppe i norr hamnar efter i utvecklingen. ;)
definiera utveckling tack, jämför du exempelvis malmö som är längst söderut?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Där säger du nåt. Att folk framförallt på landsbygden har svårt att skaffa elbilar beror ju till stor del på att man inte kan låna hur mycket som helst. Jag menar, jag hade knappast kört en bil för 1,1 mille om jag inte hade kunnat företagsleasa den. Min kåk är värd i runda slängar 500.000kr eller så. Det som propageras av många, att belåna huset för att köpa en ny elbil, är ingenting som fungerar i det fallet. Jag hade väl kanske kunnat finansiera en Dacia på det viset, men ingen elbil. Och att ta ett billån är också i många fall orealistiskt eftersom det oftast är snordyrt. Sist jag kollade hade det billigaste alternativet för mig inneburit en ränta på ungefär 10%. Det går ju inte. Privatleasing till bra villkor är oftast bara på 1000 mil/år och de flesta landsbygsbor kör mer än så. Så jag förstår varför folk blir frustrerande.
Fast det är ju inte svårt att få ett billån med vettiga villkor idag heller, visst brukar de ha högre ränta men 10% har nog inte varit vanligt förekommande de senaste 15 åren iaf. Tesla kör ju 1,95% och Audi ligger sist jag kollade kring 3,5%.

En bil för 1,1 mille är ju dock dyrare av andra anledningar som värdeminskning, försäkring osv så det är kanske inte det man bör köpa. Nu finns det ju dock en hel del bilar i spannet 500-700k som man garanterat kan få in i budgeten om man spenderar 12k i månaden på bensin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mickeisol skrev:
taliz skrev:
definiera utveckling tack, jämför du exempelvis malmö som är längst söderut?
Jag tänkte på sådant som bredband, mobiltelefoni etc.
Utvecklingen går sällan lika snabbt på landsbygden. Jag är själv uppväxt där så…

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Fast det är ju inte svårt att få ett billån med vettiga villkor idag heller, visst brukar de ha högre ränta men 10% har nog inte varit vanligt förekommande de senaste 15 åren iaf. Tesla kör ju 1,95% och Audi ligger sist jag kollade kring 3,5%.
Fast det där kräver oftast att man lägger en rätt så saftig kontantinsats om man köper privat. De 10% ränta jag fick var så sent som 2016 när jag köpte min första Model S. I slutändan skrapade jag ihop pengar från alla möjliga håll och därmed kunde jag betala en större del som kontantinsats. Räntan hamnade till sist runt 6-7% om jag minns rätt. Billigt var det inte.
Men jag vet ju inte, jag kan bara relatera till mig själv. Andra kanske får bättre villkor än vad jag får.
Skriv svar