Sida 3 av 4
Re: Lysen och bromsok
Postat: 02 nov 2015 19:26
av thompap
Sofie skrev:jjmaskin skrev:jonas skrev:
Jag kör hellre med bra ljus än att riskera förstöra bilen och mitt liv med en älgkrona i kupén eller hjortar och rådjur som det kryllar av på den sträcka jag kör. Och jag kan ha helljuset på nästan jämt de tider jag kör. Annars hade det varit bättre att förbättra halvljuset, men det är mycket svårare.
Det fina med dessa extraljus är att de är enkelt att ta bort till den del av året då det inte behövs. OM Tesla hade haft bättre ljus skulle man slippa dessa förfulanden men jag anser att den extra säkerhet som bättre ljus ger vid denna tidpunkt och sträcka som jag kör överväger att bilen ser ful ut, dessutom sitter jag på andra sidan lamporna så jag ser dem inte för det mesta

.
+1
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Vet ni någon som monterat en ledramp? Det är ju lite mer ingrepp för att få till den monteringen.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 02 nov 2015 22:21
av Lessmog
thompap skrev:Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Vet ni någon som monterat en ledramp? Det är ju lite mer ingrepp för att få till den monteringen.
Vill minnas att det finns flera exempel i den norska tråden som pekas ut lite tidigare här. Jag reggade mig för att kunna se bilderna, men några syns inte ändå. Backa sådär 20 sidor -->
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.525.html meget nyttig övelse i Skandinavisk
Ett par pers har instruktiva bilder och tips om inkoppling och montage av just SR20-ramper.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 17:29
av Machris
Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Har du något exempel på att denna är monterad på en ModelS?
Edit: Sorry. Såg just i ovanstående inlägg.

Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 17:32
av thompap
Machris skrev:Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Har du något exempel på att denna är monterad på en ModelS?
Sofie, såg i den norska tråden att du även provat Rayzer på en del bilar, men hittade aldrig inlägget om hur de passade på Model S. Har du provat?
Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 19:41
av Sofie
Jag tyckte den tog bort för mycket sikt framåt, så det blev ingen permanent montering bara testat. Jag har gett bort/lånat ut den nu till en bekant som ville ha lite bredd som komplement till 3st Lightforce.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 20:07
av kontakten2
denna såg ok ut
Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 20:43
av Sofie
Precis sådär ser önskelistan över kommande extraljusmontering ut.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 04 nov 2015 22:36
av thompap
Sofie skrev:Precis sådär ser önskelistan över kommande extraljusmontering ut.
Japp, supersnyggt. Vad är det som gör att monteringen dröjer för dig?! Jag får min bil vid årsskiftet och väntar och ser om det verkligen behövs extraljus, men om det behövs så vore det bra med en step-by-step guide. Perfekt tillfälle för dig att göra en

Re: Lysen och bromsok
Postat: 05 nov 2015 05:51
av Sofie
Jag har varit försiktig med åverkan pga garantier från Tesla.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 05 nov 2015 08:47
av Telsa
Jag tycker mest det är halvljuset som är kasst. Det är väldigt skarp gräns mellan ljus och mörker (som på alla moderna bilar) så är det lite backigt är sikten väldigt dålig. Och jag som bor i Stockholm har sällan användning för helljuset över huvud taget på grund av att vägarna oftast har mötande bilar.

Re: Lysen och bromsok
Postat: 06 nov 2015 10:40
av LeffeP
Lite påhäng på lydtråden, hur upplever ni det Tesla kallar kurvljus? Kör Tiguan idag som har "riktiga" kurvljus, vilket jag avgudar.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 06 nov 2015 12:20
av e5m1r
Vad kag förstått det som (min bil har ej kommit än) så har tesla lampor i dimljusen som lyser åt sidan och inte kurvljus (xenon som svänger med ratten) tycker också min är grymm på bmw då den också anpassar ljisbilden efter förhållande om inget möte lyser den mer på vänster sida lyser lågt och brett där gatubelysning finns osv
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lysen och bromsok
Postat: 06 nov 2015 13:10
av bylund
Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 06 nov 2015 13:51
av Franz
bylund skrev:Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
Med tanke på hur klent det vanliga ljuset är så är det ganska användbart

.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 06 nov 2015 16:13
av Gustafsson
bylund skrev:Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
I princip funkar det ju, men för klent ljus. Borde kanske kopplas till dimljuset på den sidan också...inte tänkt igenom det så noga dock..
/70D
Re: Lysen och bromsok
Postat: 08 nov 2015 08:53
av Challe76a
Är det någon som frågat/bett tesla montera extraljus? Gör dom det om man ber dom?
Re: Lysen och bromsok
Postat: 11 nov 2015 21:40
av Minken
Nu har jag hittat DET!
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... odell.html
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lysen och bromsok
Postat: 11 nov 2015 21:41
av HelectriC
Perfekt att bulta fast mitt på huven
Re: Lysen och bromsok
Postat: 11 nov 2015 22:00
av e5m1r
Challe76a skrev:Är det någon som frågat/bett tesla montera extraljus? Gör dom det om man ber dom?
Tesla gör inget på den fronten
De vägrar sätta på michelin vinterdäck då de inte finns med på listan
Ta bilen till lackförsegling innan leverans osv
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lysen och bromsok
Postat: 11 nov 2015 22:50
av Gustafsson
De har en Rigid SR20 liknande ramp som ser intressant ut. Betydligt billigare än Rigid också men liknande prestanda på pappret... Regskyltsmontage verkar också smidigt. I de norska trådarna har man borrat lite i bilen, vilket jag inte riktigt känner för...
/70D
Re: Lysen och bromsok
Postat: 12 nov 2015 07:25
av jonas
Jag har provat dessa med spot-ljusbild från Humanhabit, jag skickade tillbaka dem då deras ljusbild var mer åt hållet arbetsljus. Jag fick sedan dessa istället:
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... -ramp.html
som var väldigt mycket bättre kastlängd på men fortfarande för kort och för mycket ljus uppe och nere. Ljuset är mer som en åskboll dvs mycket koncentrerat framför bilen upp till 200-400m (3-5 vita stolpar längs vägen), halvljuset original lyser nästan 1,5-2 stolpar därefter försvinner ljuset.
Dessa skulle jag montera istället.
Om man är ute efter max ljuslängd/kr
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... xenon.html
Nackdelen med Xenon är att jag har fått störningar på radion, och att Xenon inte blir ljust direkt.
Har inte provat dessa själv men alla tester jag läst pekar ut dessa som vinnare.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 12 nov 2015 08:46
av Leo
ALLA Xenon tar en stund att tända upp fullt NÄR de varit avstängda en stund. Tror också att desto högre effekt =större ballast =desto längre tid.
Har att göra med att ballasten ska hinna bygga upp spänningen som krävs är min gissning.
Har du däremot haft på de nyss (bländat av för ett möte och slår på igen) så tänds de ganska snabbt då ballasten har kvar den högs spänningen en stund
Gissar att det beror på att ballasten är/jobbar som en spole för att transformera upp bilens 12V till tusentals volt vilket alltså tar en stund.
Kan faktiskt ta 1-2sec innan du får fullt ljus med Xenon. Av den anledningen är bilarnas hel/halvljus konstruerat med en "bländare" som styr ljusbilden istället samtidigt som xenonlampan lyser för fullt hela tiden. Sen kan de vara kömpletterat med ytterligare helljuslampor xenon/halogen som tänds parallellt.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 12 nov 2015 09:12
av HelectriC
Leo skrev:ALLA Xenon tar en stund att tända upp fullt NÄR de varit avstängda en stund. Tror också att desto högre effekt =större ballast =desto längre tid.
Har att göra med att ballasten ska hinna bygga upp spänningen som krävs är min gissning.
Har du däremot haft på de nyss (bländat av för ett möte och slår på igen) så tänds de ganska snabbt då ballasten har kvar den högs spänningen en stund
Gissar att det beror på att ballasten är/jobbar som en spole för att transformera upp bilens 12V till tusentals volt vilket alltså tar en stund.
Kan faktiskt ta 1-2sec innan du får fullt ljus med Xenon. Av den anledningen är bilarnas hel/halvljus konstruerat med en "bländare" som styr ljusbilden istället samtidigt som xenonlampan lyser för fullt hela tiden. Sen kan de vara kömpletterat med ytterligare helljuslampor xenon/halogen som tänds parallellt.
jag minns att VW Phaeton hade double-xenon dvs ingen halogenlampa. Undrar hur den funkade då? Om den vinklade upp halvljusxenon och dessutom hade en egen som då tar nån sekund på sig att producera fullt ljus.
Apropå Led matrix, så kommer det t.o.m till Opel Astra nu, hoppas verkligen Model X har det annars blir det nästan lite pinsamt.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 12 nov 2015 09:26
av danni
En annan viktig aspekt med xenonlampor är att det sliter rätt mycket på livslängden att tända och släcka dem, vilket nog också är en starkt bidragande anledning till att man oftast väljer att skärma av dem istället för att tända/släcka extra helljuslampor. Många tillverkare kompletterar ju dessutom med en halogenlampa som bara tänds när helljuset är på.
Re: Lysen och bromsok
Postat: 12 nov 2015 10:05
av Sofie
Köp inte billigt skräp, köp riktiga lysen som lyser mycket och dessutom lyser där ni vill att det skall lysa.