Fint av dig, cementera klassamhället. Eller tänkte du börja betala högre löner?
Elbil är jätteroligt!
Moderator: Redaktion
Re: Elbil är jätteroligt!
Priserna på elbilar behöver ner, rejält. Såklart kommer det svida även förr oss som redan har, men vi har råd att ta den värdeminskningen.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Tja, "mycket mindre" skulle jag inte kalla den. Den är mindre, samtidigt är Model Y större... Att du inte gillar Niro, Kona eller Tesla gör dem inte till "ovettiga" elbilarmati skrev: ↑15 apr 2023 08:17En ID3/Born spelar ju storleksmässigt i en helt annan division än Ioniq 5. Även Kona och Niro skulle jag aldrig vilja ha istället. Det är säkert bra bilar så, men väldigt dyra i förhållande till vad man får tycker jag. Y är ett alternativ pris- och storleksmässigt, men jag skulle nog hellre skaffa en fossilbil innan jag ger mig in i Tesla-helvetet igen.Legato skrev: ↑15 apr 2023 07:21Det var nog ett jättebra köp. Men i mina ögon finns det många vettiga elbilar till det priset även idag (särskilt inflationsjusterat). Mest uppenbara är såklart Y och 3, men även nya Kona/Niro, Cupra Born, nya ID3 mm.mati skrev: ↑15 apr 2023 07:14Just min Ioniq5 verkar ju vara en bil som legat precis rätt i tid. Den fick max miljöbonus på 70k, samtidigt som den var relativt lågt prissatt med ~545k för en mer eller mindre maxutrustad bil. Den var inte billig på det viset, men från dagens synvinkel måste den ändå anses ha varit ett klipp. Det är ju i princip omöjligt att få en någorlunda vettig elbil till det priset idag. Då får man nog gå till nån kines eller en mycket mindre bil utan utrustning.
Det gör det också omöjligt för oss att byta bil. Skulle vi t.ex. byta in e-Golfen så skulle ju dess ersättare bli väsentligt mycket dyrare än min Ioniq. Och det känns ju helt fel. En andrabil ska ju inte vara dyrare än förstabilen.
Apropå inflationsjusterat: Det är såklart en del av problemet. Inflationen ligger mellan 10 och 20%, men inkomsterna är för de allra flesta fortfarande på samma nivå som tidigare. Svenska folket har faktiskt varit med om en rejäl lönesänkning det senaste året. Det finns en anledning varför ingen köper elbilar längre. Man går inte och köper en bil för flera hundratusen när man behöver ta från sparpengarna för att få mat på bordet. Själv har jag de senaste 15 åren aldrig behövt titta på vad saker och ting kostar när jag handlat mat osv. Det funkade ju liksom. Men det går inte längre om man vill att pengarna räcker månaden ut. För mig är det en tämligen ny erfarenhet, bortsett från tiden då jag inte hade ett jobb som nyinvandrad.
Ja, man har varit bortskämd. Men man förstår ju hur tufft en del måste ha fått det alltså. Att inte kunna skaffa elbil är nog det minsta bekymret då.

Håller inte med om att inkomsterna inte stiger för de allra flesta. Däremot hänger de just nu inte med inflationstakten. Å andra sidan har vi under flera år tidigare haft motsatt förhållande, mycket snabbare ökning i lön än inflation.
Slutligen håller jag inte med om att "ingen köper elbilar". Elbilar är fortsatt den mest sålda typen av bil. Det som verkligen inte säljer är fossiler.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är som jag förstår det företag som fortfarande köper elbilar. Privatmarknaden är tydligen helt död om man får tro det som skrivs. Jag vet inte, jag återger bara det jag läser.
Du lever nog i en annan inkomstsituation än gemene man, tror jag. Visst har lönerna höjts, men tidigare år har löneökningarna hållit ungefär samma takt som inflationen. Ett par procent mer varje år. Några hundralappar netto, typ. Så har det i alla fall varit på alla ställen där jag har varit anställd. Samma sak för min sambo. Måhända ser det annorlunda ut på andra ställen och i andra yrken. Men inte för normal- och låginkomsttagare.
Nu har ju inflationen exploderat, men inkomsten har inte hängt med överhuvudtaget. Det är väl logiskt att det märks nånstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns noll ekonomi för en elbil i dagens läge.
Fossilbilar kommer börja bli mer populära igen.
Speciellt om vi blir av med reduktionsplikten.
Elbilar måste tappa 20-30% i pris minst faör tt bli aktuella
Fossilbilar kommer börja bli mer populära igen.
Speciellt om vi blir av med reduktionsplikten.
Elbilar måste tappa 20-30% i pris minst faör tt bli aktuella
Tror tyvärr att du har rätt. Inte så att jag tror att folk återgår till att köpa nya fossilbilar i någon större utsträckning. De flesta har väl ändå förstått att det är en ganska dålig idé på längre sikt. Men begagnatmarknaden kommer säkert bli het framöver. En 3 år gammal fossilbil är nog för många betydligt mer lockande än en elbil.
Som du säger, i Sverige lovas det lägre bränslepriser från politiken, samtidigt som elpriset är högst osäkert. Offentlig laddning kostar inte sällan skjortan och folk har blivit mer priskänsliga. Plånboken styr mer än ideologi och miljötänkande tyvärr.
Det är inga vidare bra förutsättningar för elbilar just nu.
Blir vi av med reduktionsplikten, får vi annat skit istället. Vi kommer inte ha kvar ett öre mer i plånboken oavsett.
Vi behöver få ner inflationen. Dit hör lägre priser på framförallt diesel.
Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Jag tror de allra flesta är beredda att betala lite mer för att slippa köra fossilt. Precis som de flesta är beredda att betala mer för en OLED-TV vs en tjock-TV.
Personligen hade jag inte kört fossilt om så elen kostade 10:-/kWh.
Jag tror de allra flesta är beredda att betala lite mer för att slippa köra fossilt. Precis som de flesta är beredda att betala mer för en OLED-TV vs en tjock-TV.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
För väldigt många är det faktiskt så. För fler och fler i dessa dagar skulle jag säga. Att sitta och speja från sitt elfenbenstorn ger inte alltid rätt analys.
Trams. Snarare är det så att det knappt gäller en enda köpare.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 11:59Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
För väldigt många är det faktiskt så. För fler och fler i dessa dagar skulle jag säga. Att sitta och speja från sitt elfenbenstorn ger inte alltid rätt analys.
Hade pris varit det enda relevanta så hade marknaden varit översvämmad av Dacia-bilar. Så är inte fallet.
Att sitta och speja utan minsta lilla analysförmåga ger aldrig rätt analys.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det tror inte jag. Varför köper folk då fortfarande fossilbilar? Man är säkert beredd att betala mer för en elbil när man väl tagit steget. Att byta tillbaka till fossilt kan upplevas som jobbigt. Men att ta steget till elbil är också jobbigt när man inte riktigt vet vad det innebär, samtidigt som det är dyrare. Det är ju inte "lite mer" som du säger. Det är rejält mycket mer, förutsatt man inte ändå hade tänkt att köpa en bil för 5-600.000.Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Det är ju så att man är ute efter en viss typ av bil och man har en viss budget. Säg 250 000kr. Den summan kan du köpa en ganska bra fossilbil för. En ny till och med. Eller en bra begagnad dieselkombi. Men ska du hitta en elbil för samma peng så är det en begagnad och ganska liten bil som gäller. Och så får du nånting som troligen inte har särskilt mycket räckvidd, inte får dra släp och som inte funkar för en familjesemester. Typ Zoe, Leaf, e-Golf etc. En typisk andrabil alltså. Det funkar för en del, men inte för alla.
En fullvärdig ny elbil kostar minst en halv mille. Och jag förstår absolut att folk inte har råd med det.
Att köpa en sprillans ny bil är otänkbart för väldigt många. Det rullar många tusentals gamla V70 och Passat som är värda under 100k som gör fullgod funktion för många. Ska du ha samma funktion från en elbil krävs över en halv miljon.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:05Trams. Snarare är det så att det knappt gäller en enda köpare.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 11:59Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Hade pris varit det enda relevanta så hade marknaden varit översvämmad av Dacia-bilar. Så är inte fallet.
Hade jag suttit med en ca 5 år gammal diesel kombi idag hade jag inte ens tänkt tanken på att byta till el.
Jag tror de allra flesta är intelligenta nog att analysera totalkostnaden, inte enbart utgå ifrån inköpspris.mati skrev: ↑15 apr 2023 12:15Det tror inte jag. Varför köper folk då fortfarande fossilbilar? Man är säkert beredd att betala mer för en elbil när man väl tagit steget. Att byta tillbaka till fossilt kan upplevas som jobbigt. Men att ta steget till elbil är också jobbigt när man inte riktigt vet vad det innebär, samtidigt som det är dyrare. Det är ju inte "lite mer" som du säger. Det är rejält mycket mer, förutsatt man inte ändå hade tänkt att köpa en bil för 5-600.000.Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Det är ju så att man är ute efter en viss typ av bil och man har en viss budget. Säg 250 000kr. Den summan kan du köpa en ganska bra fossilbil för. En ny till och med. Eller en bra begagnad dieselkombi. Men ska du hitta en elbil för samma peng så är det en begagnad och ganska liten bil som gäller. Och så får du nånting som troligen inte har särskilt mycket räckvidd, inte får dra släp och som inte funkar för en familjesemester. Typ Zoe, Leaf, e-Golf etc. En typisk andrabil alltså. Det funkar för en del, men inte för alla.
En fullvärdig ny elbil kostar minst en halv mille. Och jag förstår absolut att folk inte har råd med det.
Det finns absolut folk som föredrar fossiler, men jag är helt övertygad om att den andelen minskar stadigt och snabbt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är TCO som dragit iväg för elbilar nu. Det är liksom hela poängen.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:36Jag tror de allra flesta är intelligenta nog att analysera totalkostnaden, inte enbart utgå ifrån inköpspris.mati skrev: ↑15 apr 2023 12:15Det tror inte jag. Varför köper folk då fortfarande fossilbilar? Man är säkert beredd att betala mer för en elbil när man väl tagit steget. Att byta tillbaka till fossilt kan upplevas som jobbigt. Men att ta steget till elbil är också jobbigt när man inte riktigt vet vad det innebär, samtidigt som det är dyrare. Det är ju inte "lite mer" som du säger. Det är rejält mycket mer, förutsatt man inte ändå hade tänkt att köpa en bil för 5-600.000.Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Det finns absolut folk som föredrar fossiler, men jag är helt övertygad om att den andelen minskar stadigt och snabbt.
Och det finns bilar för 10k också. Ändå finns det en marknad för bilar för 100k, 300k, 500k och miljoner också. Påståendet att de flesta enbart bryr sig om priset är uppenbart felaktigt. Det finns en lång rad faktorer som samspelar vid ett bilköp. Pris är en av dessa.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 12:22Att köpa en sprillans ny bil är otänkbart för väldigt många. Det rullar många tusentals gamla V70 och Passat som är värda under 100k som gör fullgod funktion för många. Ska du ha samma funktion från en elbil krävs över en halv miljon.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:05Trams. Snarare är det så att det knappt gäller en enda köpare.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 11:59Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
Hade jag suttit med en ca 5 år gammal diesel kombi idag hade jag inte ens tänkt tanken på att byta till el.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Bekymret är att de som är köpstarka nog att köpa elbil, likväl kan köra runt i en stor dieselsuv också. Om man har såpass tight ekonomi att elbil räddar upp det, har man inte råd med en elbil ändå… sitt eget moment 22. Alldeles för få av dessa ser nån fördel i att spara 10kr/mil i driftskostnader, mot att köra något man är trygg och vad vid. Så funkar människor. Dessa är oftast bildade nog att inse att deras mil inte löser några miljöproblem heller. Incitament som att höja bränslepriserna till nivåer som för det första bommar igen Sverige som land avseende livsmedel och dessutom innebär att de som inte är köpstarka nog för elbil, likväl inte kommer att ha råd att ta sig till jobbet är synnerligen korkat.. enda sättet att öka andelen billiga begagnade är att sälja fler billigare nya som folk kan tänka sig att köpa och köra… Samt att värdeminskningen fortsätter mot den senare tidens utveckling.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:38
Och det finns bilar för 10k också. Ändå finns det en marknad för bilar för 100k, 300k, 500k och miljoner också. Påståendet att de flesta enbart bryr sig om priset är uppenbart felaktigt. Det finns en lång rad faktorer som samspelar vid ett bilköp. Pris är en av dessa.
Det var inte nyktert för ett år sedan, hur folk kunde köpa nya bilar och sälja dessa ett halvår senare för samma, ja ibland mer..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Pris är absolut inte det enda men troligtvis den absolut största hindret för folk att byta till elbil.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:38Och det finns bilar för 10k också. Ändå finns det en marknad för bilar för 100k, 300k, 500k och miljoner också. Påståendet att de flesta enbart bryr sig om priset är uppenbart felaktigt. Det finns en lång rad faktorer som samspelar vid ett bilköp. Pris är en av dessa.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 12:22Att köpa en sprillans ny bil är otänkbart för väldigt många. Det rullar många tusentals gamla V70 och Passat som är värda under 100k som gör fullgod funktion för många. Ska du ha samma funktion från en elbil krävs över en halv miljon.Legato skrev: ↑15 apr 2023 12:05Trams. Snarare är det så att det knappt gäller en enda köpare.BigEasy skrev: ↑15 apr 2023 11:59Legato skrev: ↑15 apr 2023 11:50Att tro att bilköp enbart handlar om kostnad är extremt förenklat.
De flesta medelsvensson ser bilen som ett sätt att ta sig från A till B på billigaste sätt.
TCO för en elbil blir med den ökade kapitalkostnaden och högre elpriser mer än motsvarande fossilbil.
Och den populäraste bilen i Sverige är en Kombi hur många elbilar finns det i kombiutförande?
Tror tyvärr att elbilar blir en klassfråga både pga priset men även hemmaladdning för boende i flerbostadshus
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Det finns visst då ekonomi i elbilar. Fråga mig som kör 16 mil per dag med min elbil som går plus varje månad trots avbetalning på elbilen jämfört med bilen innan som var betald och var en Peugeot 107 2010 som drog 0,6 bensin.
Fossilbilar kommer inte alls att öka i popularitet, det är bara ditt önsketänkande som du får till en framtidsvision för att du vill det.
Reduktionsplikt hit och dit, den kommer aldrig att försvinna men gör den det kommer det komma något annat som gör att priset på fossilt bränsle är på samma nivå eller troligen höjs eftersom hela grejen är att fossildrivna bilar ska bort.
Elbilar faller i pris hela tiden. En ny Tesla modell 3 kan du nu köpa hos Tesla online för 497 000 kr.
Jag såg en beg Tesla modell 3 med 4 500 mil på mätaren för 300 000 kr. Beroende på hur mycket du kör och elpriset där hemma, om du har möjlighet till laddning på husväggen, så känns det som ett klipp.
Senast redigerad av Bo99, redigerad totalt 1 gånger.
Är TCO fortfarande lägre? Tror jag inte. Eller nja, det beror på vad man jämför med. Återigen. För de flesta står inte valet mellan en elbil för 600-tusen och en diesel för 500k, utan mellan en begagnad fossilbil och en motsvarande elbil. Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör.
Jag tror dessutom inte att intresset för elbilar är så stort egentligen. Det är priset som avgör. Blir de billigare än motsvarande fossilbil så köper folk elbilar, annars inte. Att ta sig från A till B funkar med vilken drivlina som helst.
Det är ytterst få, typ ingen, i min bekantskapskrets som kör elbil. För de flesta är det en icke-fråga, de är för dyra. Punkt.
Och jag kan inte med gott samvete övertyga dem om motsatsen. Det blir en glädjekalkyl hur man än vrider och vänder på det. Framförallt nu när miljöbonusen är borta.
Jag tror dessutom inte att intresset för elbilar är så stort egentligen. Det är priset som avgör. Blir de billigare än motsvarande fossilbil så köper folk elbilar, annars inte. Att ta sig från A till B funkar med vilken drivlina som helst.
Det är ytterst få, typ ingen, i min bekantskapskrets som kör elbil. För de flesta är det en icke-fråga, de är för dyra. Punkt.
Och jag kan inte med gott samvete övertyga dem om motsatsen. Det blir en glädjekalkyl hur man än vrider och vänder på det. Framförallt nu när miljöbonusen är borta.
"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."mati skrev: ↑15 apr 2023 13:23Är TCO fortfarande lägre? Tror jag inte. Eller nja, det beror på vad man jämför med. Återigen. För de flesta står inte valet mellan en elbil för 600-tusen och en diesel för 500k, utan mellan en begagnad fossilbil och en motsvarande elbil. Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör.
Jag hoppas innerligt att du inser att det påståendet är helt felaktigt. Det finns givetvis många scenarier där elbilen är billigare, även om de är betydligt färre nu än för ett år sedan (men samtidigt långt fler än för 10 år sedan...).
Faktum är att det inte ens krävs särskilt lång körsträcka för att elbilen ska vara billigare om man inte har så stora krav på räckvidd och lyx. Det är väldigt svårt att slå tex en gammal Zoe eller Leaf om man bara kikar på TCO.
Hur det ser ut i våra respektive umgängeskretsar är ganska ointressant. Att nästan alla i min närhet byter till elbil nu är lika icke-representativt som att ingen i din gör det. Statistiken talar dock sitt tydliga språk, elbilar fortsätter öka kraftigt. Att det temporärt blivit ett vacuum efter att det såldes extrema mängder i november trodde jag inte skulle förvåna någon.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Problemet med Zoe och leaf är att de fungerar bra som andrabil men för för de som endast har 1 bil går det inte att ersätta med en elbil med 10mil räckvidd och halvtaskig snabbladdning.Legato skrev: ↑15 apr 2023 13:59"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."mati skrev: ↑15 apr 2023 13:23Är TCO fortfarande lägre? Tror jag inte. Eller nja, det beror på vad man jämför med. Återigen. För de flesta står inte valet mellan en elbil för 600-tusen och en diesel för 500k, utan mellan en begagnad fossilbil och en motsvarande elbil. Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör.
Jag hoppas innerligt att du inser att det påståendet är helt felaktigt. Det finns givetvis många scenarier där elbilen är billigare, även om de är betydligt färre nu än för ett år sedan (men samtidigt långt fler än för 10 år sedan...).
Faktum är att det inte ens krävs särskilt lång körsträcka för att elbilen ska vara billigare om man inte har så stora krav på räckvidd och lyx. Det är väldigt svårt att slå tex en gammal Zoe eller Leaf om man bara kikar på TCO.
Hur det ser ut i våra respektive umgängeskretsar är ganska ointressant. Att nästan alla i min närhet byter till elbil nu är lika icke-representativt som att ingen i din gör det. Statistiken talar dock sitt tydliga språk, elbilar fortsätter öka kraftigt. Att det temporärt blivit ett vacuum efter att det såldes extrema mängder i november trodde jag inte skulle förvåna någon.
Även om dessa endast kör längre sträckor några ggr/år så motverkar det inte att begränsa sig eller hyra bil då det behövs.
Sen är det fortfarande frågan med hemmaladdning som många inte har möjlighet till.
Och med laddning för 4-5kr/kWh blir drivmedel lika dyrt för elbilen som fossilen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12 skrev: ↑15 apr 2023 14:28Problemet med Zoe och leaf är att de fungerar bra som andrabil men för för de som endast har 1 bil går det inte att ersätta med en elbil med 10mil räckvidd och halvtaskig snabbladdning.Legato skrev: ↑15 apr 2023 13:59"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."mati skrev: ↑15 apr 2023 13:23Är TCO fortfarande lägre? Tror jag inte. Eller nja, det beror på vad man jämför med. Återigen. För de flesta står inte valet mellan en elbil för 600-tusen och en diesel för 500k, utan mellan en begagnad fossilbil och en motsvarande elbil. Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör.
Även om dessa endast kör längre sträckor några ggr/år så blir det svårt att motivera att begränsa sig eller hyra bil då det behövs.
Sen är det fortfarande frågan med hemmaladdning som många inte har möjlighet till.
Och med laddning för 4-5kr/kWh blir drivmedel lika dyrt för elbilen som fossilen.
Nej, jag inser inte alls att mitt påstående är felaktigt. Tvärtom, jag är övertygad om att en elbil för de allra flesta inte lönar sig. Jag försöker förklara igen. Det är i mina ögon helt felaktigt att rakt av jämföra en ny elbil med en likvärdig ny fossilbil. För den som väger mellan en säg BMW 3-serie och en Model 3 är elbilen säkert i många fall billigare. Och som förmånsbil är en elbil förmodligen också i de flesta fallen ett billigare alternativ. Men det är inte det jag menar. För så ser inte verkligheten ut. De flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Det är jättesvårt att hitta en begagnad elbil som uppfyller de krav som de flesta ställer på en bil, framförallt när det ska vara en förstabil. Och den som vill lägga kanske 200-250 tusen på en bil, vilket i mina ögon är en ansenlig summa och som man får en riktigt bra begagnad fossilbil för, kan aldrig köpa en likvärdig elbil för samma TCO. Finns inte på tapeten.Legato skrev: ↑15 apr 2023 13:59"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."
Visa mig den bilen, då ändrar jag gärna min uppfattning.
Alla kommer byta till elbil så småningom det går bara inte så snabbt som många vill. Den elektriska drivlinan är ju helt överlägsen när det gäller både prestanda och effektivitet. Samtidigt är det enklare att bygga en elbil än en fossilbil. Priserna på nya bilar börjar bli vettiga och begagnatmarknaden har tagit fart. Fler modeller som passar alla behov är på gång. Alla bytte inte till smaltv första året heller.
Passa på och njut nu istället ni som kör elbil innan alla gör det. Då kommer det inte kännas speciellt längre

Passa på och njut nu istället ni som kör elbil innan alla gör det. Då kommer det inte kännas speciellt längre

Nej, du är inte dum. Jag orkar inte detta eviga "göra sig dum för att provocera" som numera verkar ha blivit standard i forumet. Så onödigt att kasta ur sig att det aldrig är billigare.mati skrev: ↑15 apr 2023 16:45Nej, jag inser inte alls att mitt påstående är felaktigt. Tvärtom, jag är övertygad om att en elbil för de allra flesta inte lönar sig. Jag försöker förklara igen. Det är i mina ögon helt felaktigt att rakt av jämföra en ny elbil med en likvärdig ny fossilbil. För den som väger mellan en säg BMW 3-serie och en Model 3 är elbilen säkert i många fall billigare. Och som förmånsbil är en elbil förmodligen också i de flesta fallen ett billigare alternativ. Men det är inte det jag menar. För så ser inte verkligheten ut. De flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Det är jättesvårt att hitta en begagnad elbil som uppfyller de krav som de flesta ställer på en bil, framförallt när det ska vara en förstabil. Och den som vill lägga kanske 200-250 tusen på en bil, vilket i mina ögon är en ansenlig summa och som man får en riktigt bra begagnad fossilbil för, kan aldrig köpa en likvärdig elbil för samma TCO. Finns inte på tapeten.Legato skrev: ↑15 apr 2023 13:59"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."
Visa mig den bilen, då ändrar jag gärna min uppfattning.
Vad tror du händer om man kör 10.000 mil per år i en gammal Leaf jämfört med att göra det i en fossil-Dacia? Det är inga som helst problem att räkna hem tom om man får fossilen gratis.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021