Sida 3 av 3

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 22 nov 2021 11:12
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Det är väldigt svårt att svänga utan diff (differential). En diff gör att drivhjulen kan rotera med olika hastighet.
Däremot är det förhållandevis få bilar som har diffbroms (differentialbroms), som är nästan motsatsen. D.v.s. den förhindrar alltför stor skillnad i rotationshastighet.

Det är som när jag hör att någon skall ha clipspedaler till sin cykel.
De menar egentligen "clipless pedals" d.v.s. motsatsen.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 22 nov 2021 11:13
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Det är väldigt svårt att svänga utan diff (differential). En diff gör att drivhjulen kan rotera med olika hastighet.
Däremot är det förhållandevis få bilar som har diffbroms (differentialbroms), som är nästan motsatsen. D.v.s. den förhindrar alltför stor skillnad i rotationshastighet.

Det är som när jag hör att någon skall ha clipspedaler till sin cykel.
De menar egentligen "clipless pedals" d.v.s. motsatsen.
Jaha ok, du var ironisk.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 22 nov 2021 11:13
av dstr
taliz skrev:
mikebike skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Modified Tesla.
Jupp, den har jag sett. :)

Jag tyckar att originalbromsarna får oförtjänt mycket skit. Dom är inte usla, men samtidigt kan man inte jämföra dom med en GT3 med keramiska skivor.

Jag tror inte UP gjort något speciellt åt batterikylning på den bilen. Kan förbättringen ligga i octavalve/värmepumpen?

Om det där var deras konceptbil så borde den haft en diff. Och det borde Misha ha märkt. Jag frågar.
De flesta bilar har diff.... ;)
Huh? Det är väl tvärtom, väldigt få som har? De flesta bilar sköter den funktionen med bromsarna AFAIK.
Inte om man vill vara en besservisser (som mikebike).

Alla bilar har någon form av differential (utom i dragracing där man kör med spole). De flesta har en öppen differential. På räserbanan (eller om man generellt vill åka brett med bakjulsdrift) vill man ha någon form av diffbroms eller diffspärr.

edit: i talspråk så förkortar man ner diffbroms till diff. Man säger inte "Har du sett unplugged performances diffbroms?" - man säger "Har du sett UP's diff?"

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 04 mar 2022 12:39
av dstr
Har missat att uppdatera här.

Förra helgen slog jag/bilen rekordet i flygande kilometern på is. 223km/h.

Film och reflektioner kommer under helgen.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 04 mar 2022 14:34
av martinot
dstr skrev:
Har missat att uppdatera här.

Förra helgen slog jag/bilen rekordet i flygande kilometern på is. 223km/h.

Film och reflektioner kommer under helgen.
Snyggt! :D

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 18 apr 2023 16:49
av dstr
Annat har prioriterats senaste året, men nu har tid och inspiration infunnit sig. :)

Jag var på Gelleråsen på licenskurs 9e april. Att träna starter var riktigt roligt. Film finns här:

1.19 fick jag till, på originaldäck och originalhöjd.

Idag var jag förbi Öhlins för att komplettera med något som saknades - och för en översyn. Det visade sig att ena stötdämparen stod på 15 och de andra på 3.

Med en sänkning, cup2'or och alla fyra stötdämparna på samma inställning så borde mitt mål på 1.16 vara nåbart.

Måndag 8e maj så börjar årets körningar på GTR Motorpark. Det ska bli riktigt spännande att se vad Öhlinare gör för skillnad på den banan också. :)

Så snart som lyften är monterad i garaget så ska jag börja bygga bromskylning. :)
20230418_092050.jpg

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 09 sep 2023 11:44
av dstr
Bromsbeläggen från track package är perfekta. Med dom så tangerade jag min 1.16-tid på Gelleråsen.

Version 1.1 av vingen fungerar långt över förväntan.

Nu ska det byggas framsplitter för att balansera upp det hela.
20230904_164732.jpg

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 09 sep 2023 11:50
av dstr
TiborBlomhall skrev: 15 okt 2021 16:28
dstr skrev:
Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
JAAAA! :D
Jag har en bilverkstad nu. Inte riktigt 100% klar för att ta emot kunder ännu dock.

Uppbyggnaden av den har hållt tillbaka bilprojektet, men med den snart klar så kommer det nog gå snabbare.

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 15 sep 2023 00:22
av martinot
dstr skrev: 09 sep 2023 11:50
TiborBlomhall skrev: 15 okt 2021 16:28
dstr skrev:
Det är dock riktigt lågt intresse bland de jag kontaktat. Så pass lågt att jag funderar på att starta en liten elbilsverkstad/speedshop själv.
JAAAA! :D
Jag har en bilverkstad nu. Inte riktigt 100% klar för att ta emot kunder ännu dock.

Uppbyggnaden av den har hållt tillbaka bilprojektet, men med den snart klar så kommer det nog gå snabbare.
Tack för alla uppdateringar, och härligt att projektet fortskrider!

Re: Projekttråd: M3P trackdayprojekt

Postat: 21 jan 2024 19:57
av dstr
Kittad för årets upplaga av Snowscape Rally. https://www.instagram.com/snowscaperally/

Extraljus - tillslag med manuell knapp så att bilen inte börjar blända av bara för att det blev ljust.

Framspoiler - kul att följa under veckan, den tenderar att falla av bit för bit.

"Lilla" vingen - nu monterad på en öppningsbar baklucka. Sänkt vinkel så att den fungerar bättre som bardisk (och förhoppningsvis inte höjer förbrukningen med 30% som den gjorde i en argare vinkel).
20240121_180603 (1).jpg