Försöker inte provocera.
Har du själv AP? Jag tycker att allt AP-relaterat är läskiga upplevelser nu innan jag ännu lärt mig teknikens begränsningar.
Ja, jag har en hel del erfarenhet av AP, dock ej i bil
Och jag har varit nära att dö flera gånger pga APns tillkortakommande
Att det finns 2 separata AP med dubbla system i varje enhet dessutom, är ingen garanti för att allt fungerar som det ska - tro mig, jag vet!
Men det är som du säger, man lär sig efterhand var det tekniska begränsningarna är. Det gäller bara att överleva tillräckligt länge för att hinna bygga upp erfarenheten
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
hur får man däck trycket att funger i appen?
när jag väljer den appen så syns inga siffror??
Måste säga att jag verkligen uppskattar möjligheten att kunna se exakt däcktryck. Med en gång såg jag att jag hade lite obalanserade tryck, ett besök på dinosauriemacken löste problemet. Hade inte upptäckt det utan den nya infon!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Pontus, hans innlegg 7 timer siden.
Helt ok å teste grenser, men da skal man vite hva man gjør.
Jeg blir bare litt skremt å lese at autopilots grenser testes så tidlig.
Er lege og har mange ganger operert i grenseland, men det etter mange års kirurgisk erfaring, ikke første dag mens man er skal lære kjenne verktøyet sitt.
Mitt innlegg hadde ikke noe med lukeparkeringen å gjøre men med bruk av autopilot mot det som står i bruksanvisningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min bil opererar också med kirurgisk precision
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det som er litt vanskelig er at det noen ganger gå så raskt her i forumet. Sitter oftest og skriver på iphonen. Det går ikke alltid så fort for seg. Og når jeg har sendt en melding ser jeg at mitt tilsvar havner langt bak det jeg har svart, og så blir det helt fel. Ber om tilgivelse.
Mitt innlegg kan leses som litt bakstreversk, men det var ikke meningen. Det jeg ville få frem er at man med letthet kan få autopiloten å gjøre feil. Det er bare å skru den på når det går litt fort, asfalten er våt, det er motsols og du selv ser nesten ingenting til tross for solbriller, det er småbakkete, helst flere filer og mye trafikk. Da er ulykken forprogrammert.
Og folk lurer på hvordan det kunne gå så galt?
Murphys lov sier at alt som kan gå galt går galt, til det verst tenkelige tidspunkt.
Jeg ber egentlig bare om at vi alle som nå kan kjøre med autopilot fortsatt utviser forsiktighet i trafikken.
Jag har försökt liknande grej men deras utrustning krävde nåt medlemskort.
För luft? Dom har väl börjat fatta att miljö kostar och implementerat detta lite speciellt genom att ta betalt för miljövänliga grejer också för att inte verka som fullständiga miljöbovar
Model 3-24/Polestar 3-24
Pontus, hans innlegg 7 timer siden.
Helt ok å teste grenser, men da skal man vite hva man gjør.
Jeg blir bare litt skremt å lese at autopilots grenser testes så tidlig.
Ok.. jeg oppfattet ikke at Pontus testet grensene på en ukontrollert måte.
Mange har skrevet om at de ser for sig ulykker som følge av at folk brukt autopiloten, men fortsatt har jeg ikke hørt om noen ulykke, selv om tusenvis av kilometer med AP må ha blitt kjørt under den 1,5 uken som den har vært tilgjengelig.
Jeg føler ikke at det er vanskelig å kjapt ta over styringen når autopiloten er på vei ut.
Det som er litt vanskelig er at det noen ganger gå så raskt her i forumet. Sitter oftest og skriver på iphonen. Det går ikke alltid så fort for seg. Og når jeg har sendt en melding ser jeg at mitt tilsvar havner langt bak det jeg har svart, og så blir det helt fel. Ber om tilgivelse.
Mitt innlegg kan leses som litt bakstreversk, men det var ikke meningen. Det jeg ville få frem er at man med letthet kan få autopiloten å gjøre feil. Det er bare å skru den på når det går litt fort, asfalten er våt, det er motsols og du selv ser nesten ingenting til tross for solbriller, det er småbakkete, helst flere filer og mye trafikk. Da er ulykken forprogrammert.
Og folk lurer på hvordan det kunne gå så galt?
Murphys lov sier at alt som kan gå galt går galt, til det verst tenkelige tidspunkt.
Jeg ber egentlig bare om at vi alle som nå kan kjøre med autopilot fortsatt utviser forsiktighet i trafikken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Självklart! Det är lite som att ta på sig sovglasögon och köra motorcykel eller gå in i en porslinsfabrik med en stingslig otämjd hingst. Man måste ju tänka litegrann, även en bil utan moderna system går att orsaka mycket hemskt med. De flesta är nog överens om att man inte kan aktivera autopiloten och sen ta en blund för att vakna upp vid sommarstugan. Den är ett kompletterande system till föraren och förarens kompetens är alltid nödvändig.
Model 3-24/Polestar 3-24
De flesta är nog överens om att man inte kan aktivera autopiloten och sen ta en blund för att vakna upp vid sommarstugan. Den är ett kompletterande system till föraren och förarens kompetens är alltid nödvändig.
Jag testade autopiloten på motorväg idag, och den funkar extremt bra. Tror att man rent teoretiskt faktiskt skulle kunna sova en stund medan AP kör dig till sommarstugan.
De flesta är nog överens om att man inte kan aktivera autopiloten och sen ta en blund för att vakna upp vid sommarstugan. Den är ett kompletterande system till föraren och förarens kompetens är alltid nödvändig.
Jag testade autopiloten på motorväg idag, och den funkar extremt bra. Tror att man rent teoretiskt faktiskt skulle kunna sova en stund medan AP kör dig till sommarstugan.
Kom inte och säg att jag inte varnade dig för att lita för mycket på tekniken
Eller, det kanske jag ska prata med din änka om
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Rent teoretiskt så finns det mycket man kan göra. Det betyder inte att det funkar i verkligheten
Mina föräldrar frågade om jag kunde sätta barnbarnen i baksätet, gps:en på deras adress och sen off it goes
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag noterade att bilen sänker farten i skarpa kurvor själv om det behövs. Vilket verkar innebära att vi fått v 1.01 av autopiloten som Elon twittraren om i lördags.
Jag noterade att bilen sänker farten i skarpa kurvor själv om det behövs. Vilket verkar innebära att vi fått v 1.01 av autopiloten som Elon twittraren om i lördags.
Hur skarp då? Det gjorde den för mig i väldigt skarpa kurvor redan i 6.2. Om jag exempelvis hade TACC påslaget och körde in i en rondell så sänkte den automatiskt farten ordentligt när jag svängde kraftigt på ratten. Vid små svängar sänkte den inte farten.
Jag tycker det hade varit väldigt praktiskt med en HUD nu när det är så många meddelanden och annat man ska ha koll på hela tiden. Tror att det hade ökat trafikmedvetenheten. Speciellt när man kör ap och bilen vill man ska ta i ratten av en eller annan anledning. Det som nu står i mitten av instrumentpanelen hade kunnat projiceras och instrumentet hade kunnat visa den gamla "cirkeln" med all sin information som tidigare var där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag tycker det hade varit väldigt praktiskt med en HUD nu när det är så många meddelanden och annat man ska ha koll på hela tiden. Tror att det hade ökat trafikmedvetenheten. Speciellt när man kör ap och bilen vill man ska ta i ratten av en eller annan anledning. Det som nu står i mitten av instrumentpanelen hade kunnat projiceras och instrumentet hade kunnat visa den gamla "cirkeln" med all sin information som tidigare var där.
Hur skarp då? Det gjorde den för mig i väldigt skarpa kurvor redan i 6.2. Om jag exempelvis hade TACC påslaget och körde in i en rondell så sänkte den automatiskt farten ordentligt när jag svängde kraftigt på ratten. Vid små svängar sänkte den inte farten.
Jag har aldrig fått den att aktivt sänka farten tidigare, bara att den väntat med att accelerera och öka farten tills dess att den lämnat rondellen. Denna gång kom jag på söderleden i GBG i riktning österut och när man ska åka på E6 så är det en svepande 90 graders böj höger. Jag höll 100 km/h på autopiloten och när kurvan kom sänkte den farten till ca 85 km/h för att sedan accelerera igen när det blev rakt. Allt gick mycket mjukt och smidigt och bilen hade full kontroll på läget.
Problemet (?) här är väl att informationen ska du ta till dig ändå, frågan är då vad som är bästa sätt att ta till dig den? Kolla ner på instrumentpanelen och se bort från trafiken eller se rakt fram och få informationen projicerad?
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har aldrig fått den att aktivt sänka farten tidigare, bara att den väntat med att accelerera och öka farten tills dess att den lämnat rondellen. Denna gång kom jag på söderleden i GBG i riktning österut och när man ska åka på E6 så är det en svepande 90 graders böj höger. Jag höll 100 km/h på autopiloten och när kurvan kom sänkte den farten till ca 85 km/h för att sedan accelerera igen när det blev rakt. Allt gick mycket mjukt och smidigt och bilen hade full kontroll på läget.
Detta förklara kanke varför min bil saktade ner utan anledning flera gånger igår.
Den gjorde det mest på de sträckorna där kartorna inte stämde.
Den trodde nog att jag körde på den gamla vägen som var mycket kurvigare än den nya