Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…
Postat: 20 sep 2021 12:45
…det lutar åt en Enyaq iV80X. 

Walker skrev:…det lutar åt en Enyaq iV80X.
Så stor skillnad på andrahandsvärdet lär det inte bli. Billigare bilar brukar hålla bättre också.jonasl skrev:The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Det finns en balk som man lätt slår i vid lite lutat säte på Y. Inte bra när man är lite längre.Aida skrev:Ja det hade varit perfekt! Jag blev sjukt förvånad vid provkörningseventet (deltog via YT haha) när de öppnade bagageluckan. Kan det va samma anledning som varför EQE inte blir halvkombi? - Man får inte till huvudutrymmet i baksätet med gångjärnen där. Tesla har ju fixat rätt högt tag iom endast glasrutan och ingen balk.martinot skrev:Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
Jeltsin skrev:Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen"![]()
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Det som är "läskigt" med andrahandsvärdet på nuvarande Kina Model Y (och göra den mindre attraktiv på begmarknaden) är enligt mig:jonasl skrev:The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Jo. Ekonomi. Sedan är Škodan rätt ok ändå.MWall skrev:Walker skrev:…det lutar åt en Enyaq iV80X.
Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?
Ja alltså man undrar ju hur folk klarade sig förr med en Volvo 240 där uppe.MWall skrev:Jeltsin skrev:Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen"![]()
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)
Under tiden kör Taxi Åre tvåhjulsdrivna bilar...
Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Aah den hakar jag också upp mig lite påWalker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
145k mindre än YWalker skrev:Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
10-12% rabatt?Dexter86 skrev:145k mindre än YWalker skrev:Minst det dubbla.Skabb1 skrev:Hur stor blir skillnaden i ditt case?Walker skrev:Bara försäkringen ger en hint….Frettoo skrev:Jag förstår inte
Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?
MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.
Vilken fördel har Skodan?
Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
Du får alltså Enyaq för 575’ ?
80X börjar på 595’, vad missar jag?
Jag kanske inte plockat på den så mycket?Dexter86 skrev:Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....jobe83 skrev:Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Så är det, det finns olika sätt att semestra på.HenrikM76 skrev:Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....jobe83 skrev:Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.
Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.
Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.
Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet....