Sida 3 av 4

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 12:45
av Walker
…det lutar åt en Enyaq iV80X. :cry:

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 12:50
av MWall
Walker skrev:
…det lutar åt en Enyaq iV80X. :cry:

Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 12:56
av jonasl
The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 12:59
av MWall
jonasl skrev:
The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Så stor skillnad på andrahandsvärdet lär det inte bli. Billigare bilar brukar hålla bättre också.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 13:34
av Dodde
Aida skrev:
martinot skrev:
Har sagt det innan, men jag hade verkligen velat se att Tesla tog fram en M3 med nästan exakta samma form, storlek och vikt som idag - men med bagageluckan från MY.
Ja det hade varit perfekt! Jag blev sjukt förvånad vid provkörningseventet (deltog via YT haha) när de öppnade bagageluckan. Kan det va samma anledning som varför EQE inte blir halvkombi? - Man får inte till huvudutrymmet i baksätet med gångjärnen där. Tesla har ju fixat rätt högt tag iom endast glasrutan och ingen balk.
Det finns en balk som man lätt slår i vid lite lutat säte på Y. Inte bra när man är lite längre.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 13:38
av Hedman
Provsatt y i helgen förarmiljön var helt ok. Lite plastig men det som var riktigt kasst var baksätet. Där skulle jag inte sitta ngn längre stund.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 13:42
av Jeltsin
Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen" :)
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 13:46
av MWall
Jeltsin skrev:
Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen" :)
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)

Under tiden kör Taxi Åre tvåhjulsdrivna bilar... :lol:

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 13:49
av DanneLKPG
jonasl skrev:
The wholy grail är ju andrahandsvärdet, och det går bara att göra mer eller mindre initierade gissningar om. Teslan kan ju bli billigare på totalen. Eller inte!
Det som är "läskigt" med andrahandsvärdet på nuvarande Kina Model Y (och göra den mindre attraktiv på begmarknaden) är enligt mig:
* Priset kommer förmodligen sänkas pga klimatbonusen till under 700k
* Om det kommer en Kina MY med det större batteriet i vår
* Om priset för Berlin MY blir mer i klass med Enyaq/ID.4

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 14:08
av jonasl
Sant!

Tror inte Tesla sänker priset bara för att de ev sänker sina omkostnader, men flera andra faktorer påverkar ju.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 14:16
av Walker
MWall skrev:
Walker skrev:
…det lutar åt en Enyaq iV80X. :cry:

Varför då? Du älskar uppenbarligen din Model 3 och Model Y är en Model 3 med annan kaross (som jag ser det). Så varför inte? Ekonomin? Hur stor skillnad rör det sig om?
Jo. Ekonomi. Sedan är Škodan rätt ok ändå.
Rätt många slantar….

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 16:49
av taliz
MWall skrev:
Jeltsin skrev:
Står också i valet eller kvalet av dessa bilar. Tycker Enyaq x blir dyr med tillval... Så för mig handlar det nog i slutändan om vilken som är bästa "fjällenbilen" :)
Tyvärr inga bra tester på Skodan x. (ID4 ser hopplös ut utan 4wd)

Under tiden kör Taxi Åre tvåhjulsdrivna bilar... :lol:
Ja alltså man undrar ju hur folk klarade sig förr med en Volvo 240 där uppe.
Framtung, bakhjulsdriven, ingen ABS/antispinn/antisladd, avsevärt mkt sämre däck etc.
Konstigt nog lyckades folk förflytta sig ändå.

En ID4 utan AWD är visserligen bakhjulsdriven, men den har ju ingen motor fram vilket gör att den inte blir framtung. Dvs den har vikt på drivhjulen. Dessutom har den såväl ABS som antispinn och antisladd. Med ordentliga nordiska vinterdäck(inte europeiska som i testerna i vintras) så lär det vara mer eller mindre problemfritt att köra i fjällen med en sån.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 17:12
av Frettoo
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 17:27
av Walker
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 17:35
av Skabb1
Walker skrev:
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….
Hur stor blir skillnaden i ditt case?

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 17:41
av Dexter86
Walker skrev:
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….
Aah den hakar jag också upp mig lite på
Nästan dubbelt upp mot valfri annan elbil, som visserligen har väldigt mycket mindre krut i sig men ändå
6-700/mån vs 1300-1400/mån för mig på en LR

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 17:53
av Walker
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….
Hur stor blir skillnaden i ditt case?
Minst det dubbla.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 18:18
av Dexter86
Walker skrev:
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….
Hur stor blir skillnaden i ditt case?
Minst det dubbla.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
145k mindre än Y
Du får alltså Enyaq för 575’ ?
80X börjar på 595’, vad missar jag? :o

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 18:24
av MWall
Dexter86 skrev:
Walker skrev:
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Frettoo skrev:
Jag förstår inte

Vilka faktorer väger in när man tvekar mellan en MY och en Skoda?

MY går länge, är snabbare, har mer plats, kan SPELA FISLJUD vid rödljusen, har ett ovärderligt laddnätverk, byggkvaliteten är rekordbra och det är inte en Skoda.

Vilken fördel har Skodan?

Edit; läste inte första inlägget, vilket man bör göra. Ekonomi. Uppfattat.
Bara försäkringen ger en hint….
Hur stor blir skillnaden i ditt case?
Minst det dubbla.
Men det är inte bara det. Den Enyaqen jag vill ha kostar 145K mindre än vit MY utan utökad autopilot.
Jag har servicen och garantiärenden på 20 min promenadavstånd. Man åker också ganska bekvämt i den. Man sticker inte heller ut så mycket som man trots allt gör med en Tesla.
Fick jag välja fritt hade jag inte tvekat en sek på Y, men nu är livet inte alltid så. Ibland får man välja mellan pest eller kolera.
145k mindre än Y
Du får alltså Enyaq för 575’ ?
80X börjar på 595’, vad missar jag? :o
10-12% rabatt?

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 18:32
av Dexter86
Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 20 sep 2021 20:04
av Walker
Dexter86 skrev:
Ooohfan! Trodde inte sådant var möjligt nuförtiden, framförallt inte med tanke på brist av allt möjligt åt höger och vänster, och än mindre 10-12%, kanske 5-6-7 Max
Intressant !
Jag kanske inte plockat på den så mycket?
Det är inga stora rabattsatser på dem.
3% är nog det man kan räkna med om det inte är några kampanjer. Jag har ju siktat lågt för att spara slantar. Om jag hade fläskat på så kunde jag ju lika gärna köpt en Y!
Eller hur? ;)
(Dexter, du missade leveransavgiften på Teslan ;) )

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 25 sep 2021 17:19
av Walker
En liten uppdatering: jag har för ett ögonblick lutat över till en Ioniq 5 ! :shock: Den var billigare, bättre utrustad, leverans före årsskiftet och… faktiskt… inte så tokig som mitt första intryck gav mig.
Men….
jag har svårt att skiljas från min 3’a (även om försäkringen blir BRUTAL när vsg upphör 1/4 -22)
Så - jag landar i att jag behåller min kära bil och löser övriga bilfrågan på annat sätt. :D
= alla nöjda!!

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 26 sep 2021 19:26
av jobe83
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 26 sep 2021 20:55
av HenrikM76
jobe83 skrev:
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet.... :shock:

Re: Enyaq x eller Tesla Y, det är frågan…

Postat: 26 sep 2021 21:20
av jobe83
HenrikM76 skrev:
jobe83 skrev:
Enyaq maxlast: över 450kg nånstans va?
Model y: 390kg exkl förare.

Familj på 4 pers på fjällen resan med taklast. Funkar bara när barnen är små. Och kan bli på gränsen även då, beroende på hur många flak öl du har med dig.
Volymen finns men man kan inte nyttja den när man väl behöver.

Finns andra tillfällen förstås men som nån skrev. Skodan kan lasta både bagage och passagerare samtidigt.

Model y är uppenbarligen inte en skandinavisk familjebil.
Nu är det ju långt ifrån alla här som åker till fjällen med alla skidor och allt med sig varje år, så att såga en bil utmed fotknölarna som familjebil bara för det är kanske lite väl trångsynt....
Och om man anser det är bilens problem att man inte får med sig massa ölflak på familjetrippen till fjällen har man nog större och andra problem än bilvalet.... :shock:
Så är det, det finns olika sätt att semestra på.
Men det råkar vara så att i vår umgängeskrets så gör folk faktiskt så på fjällsemstern. Lasta fullt med alla grejer och kör.
Skandinavisk familjebil så tänker i alla fall jag på en Volvokombi. Då får man ju faktiskt med sig allt. Till och med när man är 4 vuxna i bilen.

Antal flak öl kan omvandlas till en uppsättning skidor och stavar, snowracer, 2 par pjäxor eller liknande.

Det finns ju en miljard olika lastkonfigurationer och krav.
Detta är ett av dem.
Om man står och väger mellan en Enyaq och MY och man vill att bilen ska klara av fjällenresan så kan det här vara något att tänka på.