Sida 3 av 3
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 22 okt 2015 21:31
av Martinen
Men det var väl inte samma test?
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 22 okt 2015 21:31
av hybris
Det är faktiskt dåligt. mercedes är ju junk!
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 22 okt 2015 21:47
av Nicke Nyfiken
Så du bekräftar att Aftonbladet för en gång skull far med sanning
Jag tycker du tar i lite väl mycket när du säger att Tesla är nere på samma pålitlighetsnivå som Mercedes. Riktigt så illa är det väl inte.

Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 22 okt 2015 22:02
av hybris
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 06:01
av Surfaren
Skulle vara intressant med lite Europeiska siffror, som det låter på forumen så verkar ju organisationen ha vissa bekymmer att hålla hög nivå i några länder "over here".
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 08:01
av drzaphod
BigDaddyT skrev:drzaphod skrev:hybris skrev:Ja och räknar jag besöken på service med de Audi, BMW, Porsxhe jag ägt.... Hua!!!
Minst fel har nog vart Toyota. Men fulare bil är svårt att hitta. Driftsäkra dock!

Jag hade en del problem med min BMW, men det fixades exakt så länge som garantin gälde. Fick motorstrul tre månade innan garantin löpte ut, det fixades sedan igen 2 månader igen då fivk jag pröjsa 18.000 kr, inte roligt. Dålig stil.
Toyota fixed de all antingen på garanti eller Goodwill under de 4 år som vi hade sista Prius, de första två hade jag aldrig strul med, inte en enda gång.
Känner igen BMW-problemen, köpte en ny 325i 2008 som jag var inne med 4-5 gånger första halvåret för smågrejer (gnisslande baklucka, infällbar dragkrok, minnesinställningar i stolar) aldrig tal om lånebil under tiden men detta var ok eftersom man kunde sitta och jobba hos dem. 2 dagar innan garantin tog slut rasade motorn helt och jag bärgades (tydligen problem med tändspolar) fick byta tändspolar, tändstift, sond mm. Två veckor senare tänds motorlampa åker in och får bytt katalysator mm. som tydligen förstörts av det obrända bränslet.
Ett halvår senare är jag på service och då byter BMW ut alla tändspolar och förklarade att det varit problem med dessa, jo tjena

Sex månader senare (dvs bilen 3 år) samma problem med hackande motor in och byter exakt samma delar som första gången. Frågar om det inte borde vara garanti på förra reparationen...Nej 3000kr självrisk
Får tillbaka bilen och frågar om de kollat katalysatorn, vilket de hade och den var ok. Gissa vad som händer två veckor senare, motorlampan tänds. In och byta katalysator mm. 2500kr
Sedan går det ett år till (dvs bilen 4år). Vad tror ni händer då...Jo motorn hackar in och byta samma delar, 4000kr. Men de upptäckte inga fel på katalysatorn. Gissa vad som händer två veckor senare..Jepp ni har rätt 3000kr självrrisk.
Summerade man alla besök har jag för mig att jag landade på 12st på 4år varav 8 under garanti, fick lånebil en gång och lyckades tjata mig till en längre provkörning under ett annat besök.
Så om Tesla kan hålla sig under 10 och ger mig lånebil ett par gånger så ser jag det som great success!

Jag kan bara hålla med. Känner igen mig så väl.
När jag bokade service på min Tesla första gången, hade problem panorama taket, så frågade jag frösynt om de kunde ordna en lånebil till mig. Han tittar förvånat på mig och svarar: Det är väl självklart!
Det hände aldrig på BMW eller Toyota för den del.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 08:32
av danni
Lustigt. När jag haft ett par olika VW inne för garantiåtgärder har det alltid varit en självklarhet med lånebil. Och VW är ju inte direkt kända för att vara generösa...
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 08:34
av Challe76a
danni skrev:Lustigt. När jag haft ett par olika VW inne för garantiåtgärder har det alltid varit en självklarhet med lånebil. Och VW är ju inte direkt kända för att vara generösa...
Upplevt att detta beror på det lokala företaget. BMW har varit knepiga medan Audi alltid frågar om jag behöver låna en bil eller cykel eller vill ha skjuts. BMW har man fått fråga och oftast behövt prata med en säljare för att lösa det. Beror på vem som äger det och vad det är för stolle bakom disken.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 16:18
av Niklas Z
Jag brukar få lånebil när jag lämnar in min BMW på Novation i Uppsala, förutsatt att de har någon tillgänglig bli. Säger man till i samband med att service bokas är det inga problem.
Det är nog upp till den enskilda firman att göra som de vill.
Re: Driftsäkerhetsproblem enligt Consumer Reports
Postat: 23 okt 2015 20:07
av Herr X
En intressant aspekt är det som Elon Musk twittrade om igår, nämligen att många av de ägare som fyllde i formuläret hade tidiga produktionsbilar som hade en hel del barnsjukdomar som rättats till.
