Är Tesla världens sämsta bil?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Är Tesla världens sämsta bil?
Tre saker som är dåliga, i en fallande skala:
Helljusautomatiken. Funkar till 20%. Jag har en på för att den ibland bländar av (för sent) om jag skulle missa att göra det själv.
Farthållaren. Funkar till 99% men beter sig inte lika förutsägbart som på t.ex. VW. Och spökbromsar ibland - inte ofta men det händer någon gång per långresa jag gjort.
Regnsensorn. Funkar till 90%. Har fungerat till 100% på VAG-bilar jag haft förut, även 10-15 år gamla sådana. Det var en miss att tro att kameran kan göra jobbet lika bra som en dedikerad, väl beprövad sensor. Hur många kronor sparas på det?
Men det mesta är fantastiskt bra och jag har alltid ett leende på läpparna när jag kör bilen. På gott och ont, körglädje är ju inte BARA bra i mina ögon.
Helljusautomatiken. Funkar till 20%. Jag har en på för att den ibland bländar av (för sent) om jag skulle missa att göra det själv.
Farthållaren. Funkar till 99% men beter sig inte lika förutsägbart som på t.ex. VW. Och spökbromsar ibland - inte ofta men det händer någon gång per långresa jag gjort.
Regnsensorn. Funkar till 90%. Har fungerat till 100% på VAG-bilar jag haft förut, även 10-15 år gamla sådana. Det var en miss att tro att kameran kan göra jobbet lika bra som en dedikerad, väl beprövad sensor. Hur många kronor sparas på det?
Men det mesta är fantastiskt bra och jag har alltid ett leende på läpparna när jag kör bilen. På gott och ont, körglädje är ju inte BARA bra i mina ögon.
Model Y LR AWD 2022
BrooklynS skrev:Att det är oerhört vanligt med märklig och ryktesvis spridd ”kritik” om just Tesla.MWall skrev:BrooklynS skrev:Tessla är värdens sämmsta bil ock alla som har en är duma!!!!! !!!!!!
Vad vill du sagt med den sarkasmen? Att man inte får kritisera Tesla alls?
Klart man får kritisera Tesla, särskilt om alla andra kritiseras med samma måttstock. Det är väl snarast där det brister om vi skall vara ärliga.
Det är ju inte så att teslaägare inte har erfarenhet av andra bilar…
Klart det är trist när diverse idioter utan egen erfarenhet kritiserar Tesla utan att ha torrt på fötterna men vad ska man göra åt det?
Jag har tillräcklig erfarenhet tycker jag själv. Saknar en massa saker från mina tidigare bilar men jag har lärt mig leva utan det under de här dryga 4 åren. Finns ett flertal positiva saker med Tesla också. Prestanda, räckvidd, SuC, stora skärmen som ger så fin överblick med satellitbilder, spotify, dog mode osv.
Men nog vore det på plats med kvalitetskontroller innan bilarna når slutkunden trots det? Det här snacket om att Tesla är ett ungt företag och konkurrenterna har byggt bilar i 100 år ger jag inte mycket för. Kvalitet är färskvara och styrs av krav snarare än att det "sitter i väggarna". Tror inte de som bygger Tesla är sämre människor än de som bygger Mercedes. Det som skiljer är att Mercedes ställer högre krav än vad Tesla gör och släpper inte ut vad som helst till kunden. Det behöver man inte 100 år av erfarenhet för att göra. Det är bara att bestämma sig.
Absolut, Tesla har bestämt sig för att leverera många bilar och ändå ha nöjda kunder. Sedan är det ett gäng kompromisser längs vägen som man kan ha åsikter om men som uppenbarligen inte tycks påverka helheten särskilt negativt.
Någonstans läste jag att man har en vinstmarginal på 26% på varje såld bil. Att slippa betala patenträttigheter för torkar- och ljusautomatik är väl en av anledningarna kan man tro. Att man väljer att göra det mesta inhouse har ju visat sig vara ett smart drag nu när hela bilindustrin lider brist på komponenter från vissa underleverantörer; Teslas leveranser har inte alls påverkats i motsvarande omfattning (åtminstone inte 3 och Y).
Jag menar också att de som framhåller tyska bilar inte skall döma Tesla för dålig kvalitet; tyska bilar har verkligen stora kvalitetsbrister och drabbas ofta av dyra mekaniska haverier och elektronikproblem. Toyota Camry är däremot jättebra men det är ju inte den man jämför med av någon anledning…
Därför anser jag att mycket av den kritik som riktas mot bilarna är enögd och följer helt andra måttstockar än vad man använder för konventionella bilar.
Tesla 3 är ju en billig bil som har ett totalt milpris som en småbil. Det är ju det som är grejen.
Någonstans läste jag att man har en vinstmarginal på 26% på varje såld bil. Att slippa betala patenträttigheter för torkar- och ljusautomatik är väl en av anledningarna kan man tro. Att man väljer att göra det mesta inhouse har ju visat sig vara ett smart drag nu när hela bilindustrin lider brist på komponenter från vissa underleverantörer; Teslas leveranser har inte alls påverkats i motsvarande omfattning (åtminstone inte 3 och Y).
Jag menar också att de som framhåller tyska bilar inte skall döma Tesla för dålig kvalitet; tyska bilar har verkligen stora kvalitetsbrister och drabbas ofta av dyra mekaniska haverier och elektronikproblem. Toyota Camry är däremot jättebra men det är ju inte den man jämför med av någon anledning…
Därför anser jag att mycket av den kritik som riktas mot bilarna är enögd och följer helt andra måttstockar än vad man använder för konventionella bilar.
Tesla 3 är ju en billig bil som har ett totalt milpris som en småbil. Det är ju det som är grejen.
Tesla Y LR -22 EAP
Det intressanta är att många som klagar på Tesla på sociala medier:
1. Kör inte Tesla själva.
2. Köper inte en Tesla oavsett "panel gaps" eller ej.
Är ju intressant när man träffar folk som dels säger att det är omöjligt att vara resande I Norrland med en elbil.
Och att Tesla är skit.
När jag då säger att jag är resande I Norrland sedan mars 2017 med en Tesla. Och att Teslan är en mycket bättre bil än de Toyota/Audi Quattro jag hade förut.
Vem har då större erfarenhet? Jag som kört en Tesla i +12.000 mil, eller dieselKalle, som aldrig suttit i en elbil?
1. Kör inte Tesla själva.
2. Köper inte en Tesla oavsett "panel gaps" eller ej.
Är ju intressant när man träffar folk som dels säger att det är omöjligt att vara resande I Norrland med en elbil.
Och att Tesla är skit.
När jag då säger att jag är resande I Norrland sedan mars 2017 med en Tesla. Och att Teslan är en mycket bättre bil än de Toyota/Audi Quattro jag hade förut.
Vem har då större erfarenhet? Jag som kört en Tesla i +12.000 mil, eller dieselKalle, som aldrig suttit i en elbil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
Hur klarar du att bygga en I5 för över 640k?magpet skrev:Nja, man kan bygga en Ioniq 5 för över 640 tkr. Mer än t o m M3 LR.mati skrev:Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?Walker skrev:SR+?
Även med dyraste lacken och dubbla uppsättningar av mattor, så hamnar jag gott under.
Eller har du valt till båda soltak och solceller?
-
- elbilist
Det började med att vi i en annan tråd kritiserade Tesla MY för att de inte hade samma utrustning som andra bilar i samma klass, tex V2L och HUD. Sen kom den här tråden till.BrooklynS skrev:Att det är oerhört vanligt med märklig och ryktesvis spridd ”kritik” om just Tesla.MWall skrev:BrooklynS skrev:Tessla är värdens sämmsta bil ock alla som har en är duma!!!!! !!!!!!
Vad vill du sagt med den sarkasmen? Att man inte får kritisera Tesla alls?
Klart man får kritisera Tesla, särskilt om alla andra kritiseras med samma måttstock. Det är väl snarast där det brister om vi skall vara ärliga.
Det är ju inte så att teslaägare inte har erfarenhet av andra bilar…
Jag har kört Tesla rätt mycket, men jag tror inte det behövs för att objektivt säga att TMY har vara sig schukouttag eller HUD, och att den kostar från 130kkr mer än I5.
Man måste få lov att peka på manglar hos Tesla utan att bli hånad, och det kan vi göra i den här tråden.
Men fortfarande ska butt-hurted Tesla-ägare löjla sig. Varför? Blir ni verkligen så kränkta att andra har en annan åsikt?
Det att V2L och HUD finns i en bil som kostar 130kkr mindre är för mig oförståeligt.
Sen är TEsla bättre på mycket annat, men det finns det redan sextiotusen andra trådar som omhandlar, här diskuterar vi vad som är sämre med Tesla vs konkurrenterna.
Vill ni löjla er, så finns det en humor-tråd som har spårat helt av redan.
Ingen HUD och Schukouttag, saknas absolut. Objektiv kritik såvitt jag kan se.
Tycker du själv att det är representativt för den vanligaste "Teslakritiken"?
Tesla Y LR -22 EAP
Vad gäller "kvalitet" så är den inte så bra på den jag har nu (3 år och 9000 mil). Bytt kompressor till AC:n, bytt strålkastare 2 ggr, bytt luftfjädringen fram på båda sidor, bakdörrarna sitter lite snett, kameran på vänster framskärm satt löst, gulbruna ramar på båda skärmarna har åtgärdats, ganska stora glipor (men ganska jämna) mellan karossdelarna. Tycker även det är lite yxig inredning med stora glipor mellan dörrsidorna och instrumentbrädan. Ovandelen av instrumentpanelen känns som att den är tillverkad av kartong, mittkonsollen är dåligt designad och knepig att använda. Fastnar ofta saker under den lilla luckan så den inte går att öppna osv. Jag har även medvetet kört på low och undvikit kraftiga accelerationer från stillastående för att spara på drivaxlarna fram.BrooklynS skrev:Absolut, Tesla har bestämt sig för att leverera många bilar och ändå ha nöjda kunder. Sedan är det ett gäng kompromisser längs vägen som man kan ha åsikter om men som uppenbarligen inte tycks påverka helheten särskilt negativt.
På den 75D jag hade först så fungerade inte parkeringssensorerna när det regnade och jag hade ganska svåra problem med allsköns vibrationer på den 90D jag hade sen. Bland annat.
Andra synpunkter jag har är såklart de vanliga. Dålig "regnsensor", ingen skyltavläsning, dåliga strålkastare med relativt dålig helljusautomatik, nervös adaptiv farthållare, ingen HUD, omöjligt att hitta en inställning på AC:n som gör det skönt i både fram och baksätet, lite halvknepig navigation (som dock verkar ha blivit bättre de senaste åren trots allt), sämre ljudisolering än hos konkurrenterna osv osv.
Jag hävdar inte att Model S är världens sämsta bil men det är då inte världens bästa heller. Dock räddas den av prestanda, räckvidd, gratis SuC, utrymmen, ganska sköna stolar som passar mig, dog mode och lite annat. Mycket är ändå "good enough" för mig och jag har lärt mig leva med nackdelarna. Tänker nog mest på dem gånger som denna när sånt här diskuteras. I vardagen fungerar det bra med bilen, annars skulle jag ha sålt den för länge sen.
Toyota Camry köper man om man är trött på livet. Finns ingen anledning att jämföra med en sån kärra. När jag pratar kvalitet så är det upplevd kvalitet framförallt. Körde iofs BMW i nästan 10 år innan Tesla och hade knappt några fel alls på de bilarna. Är nog sämre ställt hos VAG skulle jag tro.
När Model 3 drabbas av normalare värdeminskning så kommer det nog inte vara lika billigt.
Edit: Jag gillar faktiskt inte att sitta och kritisera min Tesla såhär eftersom det gör mig på dåligt humör. Jag gillar den och det fungerar bra, men jag kan inte låta bli när det dyker upp folk som tycker att en Tesla håller samma kvalitet som konkurrenterna. Är säkert så att en Model 3 håller bättre men den är för mig helt ointressant.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 2 gång.
Det beror helt på vilka egenskaper man är ute efter, och vad man prioriterar med bilen.Aida skrev:Kian är ju en suv - varför jämför du med Model 3? Model Y är väl mer jämförbar. Och helt plötsligt försvann dina fina jämförelsepriser…martinot skrev:Japp. Samma sak om man jämfört M3LR och M3P med någorlunda motsvarande KIA från Hyundai.
Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) 674 700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) 749 600 kr
Model 3 Long Range med Dual Motor 629 170 kr
Model 3 Performance Dual Motor 699 080 kr
Skulle faktiskt sticka ut hakan lite och påstå att du får extremt mycket bil för i förhållandevis lite pengar med Tesla (även om det är svårt att jämföra exakt 1:1 mellan olika bilar).
Samtidigt så har M3 massor av saker som Kian inte har. Är, precis som jag kommenterade, extremt svårt att helt göra en 1:1-jämförelse.
Så det är inte lätt detta. Det man kan konstatera är iaf:
1. Elbilar är fn. dyra bilar gällande inköpskostnad (och dyrare än fossilbilar). Kommer vara annorlunda runt 2030, men så är det idag.
2. Lägg man på ungefär samma prestanda, fyrhjulsdrift, motoreffekt, etc. så skiljer det sig inte extremt mycket mellan de olika elbilstillverkarna. Oavsett varumärke.
3. Tesla, Mercedes och del andra (kanske även Audi skall räknas med) har inga riktiga små elbilar, eller riktiga snikversioner. Iaf. inte för närvarande.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
Vet ej, har inte samlat in statistik, men kritik behöver inte alltid vara objektiv.BrooklynS skrev:Ingen HUD och Schukouttag, saknas absolut. Objektiv kritik såvitt jag kan se.
Därför är det så bra med en såhär tråd (även om den har tramsig rubriksättning), så slipper vi skräpa ner andra trådar med ”varför har inte M3 panel som inte passar”, eller ”varför har du inte Apple Carplay i din TMY”.
Tråkigt då att Teslaägare då väljer att skräpa ner den här tråden med trams. Klarar man inte av att det finns negativa argumenterar mot Tesla (objektiva och subjektiva”, så behöver man inte öppna tråden.
Se på den här tråden som någon form av ”smutsbarriär” som ni kan länka till när folk är negativa i andra trådar.
- magpet
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus1408
Ursäkta, 638 tkr hamnade jag på (exkl laddkablar) men hade missat att metalliclacken redan var med i grundpriset i uträkningen, blev alltså dubbelt. Uträkningen blev alltså precis som du påpekade felaktig. Så 627 tkr hamnar jag på med solceller och 622 tkr utan solceller men med soltak. Ungefär som en M3 LR.heldiggrisen skrev:Hur klarar du att bygga en I5 för över 640k?magpet skrev:Nja, man kan bygga en Ioniq 5 för över 640 tkr. Mer än t o m M3 LR.mati skrev:Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?Walker skrev:SR+?
Även med dyraste lacken och dubbla uppsättningar av mattor, så hamnar jag gott under.
Dåligt att den inte måste på service varje år... 

Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Exakt. Så även med KIA.magpet skrev:Nja, man kan bygga en Ioniq 5 för över 640 tkr. Mer än t o m M3 LR.mati skrev:Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?Walker skrev:SR+?
Man kan säga, att på gott och ont, så har man mindre flexibilitet med utrustningsalternativ hos Tesla. Så jämför man med barskrapade snikversioner hos konkurrenterna, så är de dyrare i inköp. Jämfört man dock med de mest välutrustade konfigurationerna, så är Tesla plötsligt extremt billiga och prisvärda bilar i inköp.
Sedan skall man, förutom inköpspriser, även ta med TCO-perspektivet när det gäller elbilar (egentligen alla bilar), och speciellt Tesla kommer då ofta ut riktigt bra. Även om vissa snikkonfigurationer av konkurrenter är billigare i inköp, så är ju historiskt värdeminskningen mycket låg hos Tesla, och snåla energieffektiva bilar som drar mindre el (både att ladda hemma, och även på resa med snabbladdare). Lägg därtill extremt lite kostnader för service och underhåll.
Även om jag skulle säga att Tesla är mindre flexibla i konfiguration, men prisvärda för vad man får gällande inköp, så blir ekvationen ytterligare bättre när man räknar på totala ägandekostnaden jämfört med motsvarande spec. på konkurrerande alternativ. Det gäller att för elbilar, och speciellt Tesla, lyfta blicken och inte endast stirra sig blind på inköpspriserna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
-
- elbilist
Men M3 är en helt annan bil?magpet skrev:Ursäkta, 638 tkr hamnade jag på (exkl laddkablar) men hade missat att metalliclacken redan var med i grundpriset i uträkningen, blev alltså dubbelt. Uträkningen blev alltså precis som du påpekade felaktig. Så 627 tkr hamnar jag på med solceller och 622 tkr utan solceller men med soltak. Ungefär som en M3 LR.heldiggrisen skrev:Hur klarar du att bygga en I5 för över 640k?magpet skrev:Nja, man kan bygga en Ioniq 5 för över 640 tkr. Mer än t o m M3 LR.mati skrev:Kostar lika mycket som en maxad Ioniq 5. Billigt menar du?Walker skrev:SR+?
Sedan vs CUV?
Jag försökte seriöst att leva med en sedan, men till mitt bruk så funkar det inte, så får jag då köpa en bil nummer 2 till ”10% körningar”.
Vi som har behov för kombi, CUV eller SUV ser inte M3 som något alternativ, då är det MY som gäller, och då pratar vi minst +130kkr mellan I5 och MY.
Jag har inga problem med att man är negativ och gillar heller inte att bli etiketterad med "Teslaägare". Jag är även "Toyotaägare", "Citroënägare" och "BMW-ägare" - bland annat. Sålt jaggan tyvärr (den kostade 1992 nästan på pricken lika mycket nominellt som min Tesla 3P gjorde september 2019). Så inga sådana etiketter, tack.heldiggrisen skrev:Vet ej, har inte samlat in statistik, men kritik behöver inte alltid vara objektiv.BrooklynS skrev:Ingen HUD och Schukouttag, saknas absolut. Objektiv kritik såvitt jag kan se.
Därför är det så bra med en såhär tråd (även om den har tramsig rubriksättning), så slipper vi skräpa ner andra trådar med ”varför har inte M3 panel som inte passar”, eller ”varför har du inte Apple Carplay i din TMY”.
Tråkigt då att Teslaägare då väljer att skräpa ner den här tråden med trams. Klarar man inte av att det finns negativa argumenterar mot Tesla (objektiva och subjektiva”, så behöver man inte öppna tråden.
Se på den här tråden som någon form av ”smutsbarriär” som ni kan länka till när folk är negativa i andra trådar.
Problemet är väl snarare att frågor om varför inte HUD och Carplay finns är ganska meningslösa. Tesla har ju uppenbarligen gått in för att göra allt själv, vilket förstås medför både för- och nackdelar beroende på hur man ser det. "Varför använder inte Apple Android?" är ett annat exempel på en lika meningslös fråga.
Objektivt sett så har Tesla haft och i viss mån fortfarande har en hel del kvalitetsbrister, ffa vad gäller kvalitetskontroll och slutmontering. Varför jag ofta nämner japanska fordon i detta sammanhang är för att de i princip ALDRIG har dessa problem.
Företagsfilosofi är grunden till de japanska produkternas jämnhet, men det är kanske också så att Tesla med berått mod valt att hoppa över den "produktionsbromsen" för att kunna leverera fler bilar under given tidsrymd. Lätt att förstå i så fall med tanke på deras finansiella läge 2018-2019. Sedan lägger de ju rätt mycket krut på att bygga ut laddnätverket också, det ingår ju i konceptet och är sannolikt den största fördelen med Teslabilarna.
Annan vanlig kritik: ljudnivå (gäller många andra märken också), stenskott på trösklarna (gäller alla bilar utan stänkskydd), ej lackade insidor av kaross (gäller många/alla märken, lite beroende på lokala miljökrav osv), ojämna panelgap (gäller i stort sett allt som kommer från USA), dålig ljus- och torkarsensor (beror på att slippa betala för underleverantör, blir bättre hela tiden men oklart när bättre än köpt lösning) osv. Klart man skall ha kritik där man förtjänar det, poängen är att det ibland blir löjligt när man försöker hitta fel som knappt finns och delar in mänskligheten i "fanboys" och "de insiktsfulla"...
Tesla Y LR -22 EAP
Håller helt med, priset på Y är betydligt högre och jag som beställde en när det talades om "ca 10.000 kr dyrare än motsvarande model 3" har satt beställningen i väntläge. Viss skillnad på 818.000 SEK och 667.000 SEK.heldiggrisen skrev:Men M3 är en helt annan bil?
Sedan vs CUV?
Jag försökte seriöst att leva med en sedan, men till mitt bruk så funkar det inte, så får jag då köpa en bil nummer 2 till ”10% körningar”.
Vi som har behov för kombi, CUV eller SUV ser inte M3 som något alternativ, då är det MY som gäller, och då pratar vi minst +130kkr mellan I5 och MY.
Model 3 är i mina ögon en väldigt bra bil på många sätt, men det är ingen kombi och kan heller inte ersätta en sådan fullt ut.
Tesla Y LR -22 EAP
Tesla är världens sämsta bil för att jag själv inte äger en!
(obs ironi
)

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Gustafsson
- Teslaägare
Har lite svårt att hänga med i kritiken att Teslorna är dyra när forumet dräller av inlägg om TCO över tid. Inte sällan inlägg av "gamla rävar". Några har ju gjort sitt livs bästa bilaffär och tom sålt för lika mycket eller mer än vad bilen kostade ny, medan andra, - not so much - , pga plötsliga prissänkningar som skjutit andrahandsvärdet i sank. Kostnaden är alltså en närmast oförutsägbar variabel. Vem vet vilka fel som alla nya elbilar som kommer ut på marknaden kommer att drabbas av - ett är ju säkert, nämligen att några kommer att få stora problem. Se Bolt/ Ampera-E. Mustangen som inte klarar att åka ner för ett fjäll, Polestar som plötsligt stannade mm. Inte ens Audis E-tron har varit felfri. Här känns Tesla rätt stabil tycker jag - inga överraskningar längre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med 100%. Bra att kunna bryta ut i en egen tråd.heldiggrisen skrev:Vet ej, har inte samlat in statistik, men kritik behöver inte alltid vara objektiv.BrooklynS skrev:Ingen HUD och Schukouttag, saknas absolut. Objektiv kritik såvitt jag kan se.
Tesla förtjänar mycket kritik på många punkter. Som alla tillverkare har deras bilar inte bara +, utan även - (utan tvekan).

BrooklynS skrev:Absolut, Tesla har bestämt sig för att leverera många bilar och ändå ha nöjda kunder. Sedan är det ett gäng kompromisser längs vägen som man kan ha åsikter om men som uppenbarligen inte tycks påverka helheten särskilt negativt.
Det var riktigt bra skrivet!
MEN man kan faktiskt förvänta sig bättre kvalitetskontroll. Det finns inga ursäkter längre. Kolla på Doug Demuros provkörning av Plaid. Men jag håller med dig - andra amerikanska märken håller samma kassa kvalitet (inte riktigt lika illa) i monteringen…
Håller återigen med (iaf. till en del). Samtidigt så kommer ju inte KIA (som den CUV den är) aldrig ge samma körglädje och körprestanda som en låg sportig sedan som M3.heldiggrisen skrev:Men M3 är en helt annan bil?
Sedan vs CUV?
Så går sällan att jämföra bilar rakt av. Speciellt inte på elbilssidan där utbudet är så extremt mycket sämre än på fossilbilssidan. Hur mycket vi alla här än gäller elbilar, så är det ett faktum idag som inte går att komma runt.
Tex. saknas ju i princip hela kombi-segmentet totalt på elbilssidan. Lyser helt med sin frånvaro. Då måste man, med det begränsade elbilsutbud som finns, tvingas välja en elbil som inte är riktigt lika optimal. Då kan de som vill ha en kombi tvingas välja en sedan, en halvkombi, CUV eller SUV. Finns helt enkelt inget annat.
Personligen så, även om jag gillar M3 för mitt behov (vi har redan en dieselkombi i familjens bilpark), så hade jag hellre sett en havkombi. För mig är varken en sedan som M3 eller en CUV som MY (och EV6) perfekt. Rent optimalt så hade jag velat ha en halvkombi. Dvs. ett mellanting med en M3 i botten, och med bakluckan från MY (EV6).
Tyvärr innebär det mycket begränsade elbilsutbudet att jag måste välja antingen en sedan-bil (knölig att lasta med sin bagagelucka) eller en CUV (med högre tyngdpunkt, sämre räckvidd, sämre körglädje, och högre energiförbrukning).
Därav att för mig, så är både M3 och MY, och liknande bilar som EV6, därmed högst relevanta att jämföra och välja mellan.
Det dåliga utbudet på elbilsmodeller "tvingar" mig i dag till detta suboptimala val, mellan på ytan två biltyper som anses inte jämförbara. För mig är det en jämförelse jag (tyvärr) måste göra.
Kan man inte klara sig med en sedan (och det har jag full förståelse för), så är verkligen inte M3 rätt bil att överväga. Det är jag den förste att skriva under på.
Men för andra, som för mig, så behöver det däremot inte vara fallet. Verkligheten är inte så enkel och svart-vit som vissa skriver/påstår. Speciellt inte på elbilssidan. Vi har alla olika behov, och har därmed olika grunder till de jämförelser och de urval av de olika (el)bilsmodeller och elbilstyper som vi aktivt värderar och väljer mellan.
Det som är fel/rätt bilurval och biljämförelse för dig (all respekt för det), behöver inte vara samma fel/rätt bilurval och biljämförelse för mig.

Pratade med Yamahacenter här i stan om skillnaden mellan god och dålig kvalitetskontroll hos tillverkaren.Aida skrev:Det var riktigt bra skrivet!
MEN man kan faktiskt förvänta sig bättre kvalitetskontroll. Det finns inga ursäkter längre. Kolla på Doug Demuros provkörning av Plaid. Men jag håller med dig - andra amerikanska märken håller samma kassa kvalitet (inte riktigt lika illa) i monteringen…
När nya snöskotrar levereras från Japan så medföljer en lista på 8 kontrollpunkter som skall göras innan leverans. De hade enligt meken aldrig varit med om att någon av de 8 punkterna behövde åtgärdas, det var bara en extra säkerhet.
När nya snöskotrar levereras från USA (även när det står "Yamaha" på dem) följde det med en lista på tio gånger så många punkter, varav de flesta krävde åtgärd/justering innan leverans.
Nu är Tesla inte en traditionell biltillverkare med rötterna i Detroit, men jag är ändå övertygad om att ojämnheterna i produktionen är ett resultat av högst medvetna prioriteringar - dvs fokus på maximalt antal levererade exemplar - och inte slump/dålig koll/klantarslefaktorn.
Vi skall ändå komma ihåg att Tesla till dags dato har levererat varenda exemplar de tillverkat, och de byggs inte på beställning utan så fort de bara hinner. Och man bygger ut laddnätverket lika fort...
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.BrooklynS skrev:Pratade med Yamahacenter här i stan om skillnaden mellan god och dålig kvalitetskontroll hos tillverkaren.Aida skrev:Det var riktigt bra skrivet!
När nya snöskotrar levereras från Japan så medföljer en lista på 8 kontrollpunkter som skall göras innan leverans. De hade enligt meken aldrig varit med om att någon av de 8 punkterna behövde åtgärdas, det var bara en extra säkerhet.
När nya snöskotrar levereras från USA (även när det står "Yamaha" på dem) följde det med en lista på tio gånger så många punkter, varav de flesta krävde åtgärd/justering innan leverans.
Nu är Tesla inte en traditionell biltillverkare med rötterna i Detroit, men jag är ändå övertygad om att ojämnheterna i produktionen är ett resultat av högst medvetna prioriteringar - dvs fokus på maximalt antal levererade exemplar - och inte slump/dålig koll/klantarslefaktorn.
Vi skall ändå komma ihåg att Tesla till dags dato har levererat varenda exemplar de tillverkat, och de byggs inte på beställning utan så fort de bara hinner. Och man bygger ut laddnätverket lika fort...
Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Visst, men vilka märken är det då, förutom Toyota/Lexus och Honda/Acura?heldiggrisen skrev:Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.
Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
Det måste väl ändå vara dyrare att åtgärda fel i efterhand än att göra rätt från början?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16