Sida 3 av 4
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 29 okt 2015 21:52
av HelectriC
John skrev:Så om jag behåller fälg slipper jag beställa till vinterdäcken?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Sensorerna följer fälgarna, så ja har du ett set fälgar så räcker det med ett set sensorer.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 01 nov 2015 11:17
av Pontus
Hoppar in denna tråden då Hybris gillar Hakka. Hörde på radion att Gummihuset skulle ha halva priset på alla dessa. Men när jag titta på nätet så var det inte halva priset av det ordinarie priset. Så jag ringde och då visade det sig att det är halva priset av ett rekommenderat pris som ingen använder sig av, inte som själva heller och inte så gjort på många år sedan den jag pratade med börjat jobba där.
Jag gillar inte sånt så jag la på och köpte hos närmsta konkurrent utan att titta på pris.
Vill bara värna för oärliga företag.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 01 nov 2015 15:14
av pitemacc
köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 03 nov 2015 12:37
av John
Wester skrev:
Jag samt flera andra kör 20" så läs noggrannare. Det funkat perfekt
Ska man hinna läsa allt på det här forumet lär man ju knappast jobba mer än halvtid...

Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 03 nov 2015 17:47
av mahulkp
Så var vinterhjulen monterade. Avanti Raptor 20" med Hakka R2. Kört 10 mil och de känns mycket tysta och stabila. Ska bara byta till svarta hjulbultar så blir det perfekt
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 04 nov 2015 08:07
av John
pitemacc skrev:köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
Pga slitage eller för att de åldras snabbt?
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 04 nov 2015 09:51
av Gustafsson
pitemacc skrev:köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
Min däcksförsäljare påstod motsatsen. Han hade haft kunder som verkligen inte sparade på bensinen. När det var dags att byta däck satt alla dubb fortfarande kvar, så vad menar du med "väldigt snabbt" ?
/70D
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 04 nov 2015 10:01
av danni
Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 04 nov 2015 11:18
av Franz
danni skrev:Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Rätt mig gärna om jag har fel men numera tappar man inte så mycket dubb utan problemet är väl att själva dubben blir polerade, d.v.s. de tappar sin skärpa. Kör man t.ex. i Göteborgsområdet är det ju mest barmark som sliter ner dubben oroväckande snabbt. När Teknikens värld testade för 5 år sedan var dubbäcken bäst på is när de var nya men sämre än sin odubbade variant efter 1000 mil av ospecificerad körning. Jag antar att kommer man lite längre norr ut som bara till Stockholm är det mycket mer snö på vägarna än här nere så slitaget kanske är mindre?
Länk till testet:
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... ga-126172/ Det får väl tas för vad det är och är ju inte helt nytt men poängen tycker jag känns rimlig.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 04 nov 2015 18:35
av pitemacc
Franz skrev:danni skrev:Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Rätt mig gärna om jag har fel men numera tappar man inte så mycket dubb utan problemet är väl att själva dubben blir polerade, d.v.s. de tappar sin skärpa. Kör man t.ex. i Göteborgsområdet är det ju mest barmark som sliter ner dubben oroväckande snabbt. När Teknikens värld testade för 5 år sedan var dubbäcken bäst på is när de var nya men sämre än sin odubbade variant efter 1000 mil av ospecificerad körning. Jag antar att kommer man lite längre norr ut som bara till Stockholm är det mycket mer snö på vägarna än här nere så slitaget kanske är mindre?
Länk till testet:
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... ga-126172/ Det får väl tas för vad det är och är ju inte helt nytt men poängen tycker jag känns rimlig.
Precis.
Hakka 8 har många dubb men litet utstick. Hakka 7 har färre dubbar men längre utstick. Med inte så många mil så har du nött bort det fantastiska greppet som Hakka har.
Ett antal däckhandlare i Piteå/Luleå har slutat sälja Hakka 8 o rekommenderar bara 7:an.
Re: Vinterdäck
Postat: 05 nov 2015 12:07
av grubblare
lennart skrev:Köpte vinter däck av lokala däck handlaren, snålhet bedrar vishet?
fråga får varning: tire pressure system needs service ,detta trots att jag har configurerat däck systemet.
däck killen tog betalt för sensorer, så det borde jag ha.
Vad göra?
Jag har precis samma fel efter skifte till vinterhjul. Köpte också av lokal handlare, som möjligen inte har riktigt alla knivar i lådan. Fick du ordning på detta och i så fall hur?
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 05 nov 2015 23:50
av mahulkp
grubblare skrev:lennart skrev:Köpte vinter däck av lokala däck handlaren, snålhet bedrar vishet?
fråga får varning: tire pressure system needs service ,detta trots att jag har configurerat däck systemet.
däck killen tog betalt för sensorer, så det borde jag ha.
Vad göra?
Jag har precis samma fel efter skifte till vinterhjul. Köpte också av lokal handlare, som möjligen inte har riktigt alla knivar i lådan. Fick du ordning på detta och i så fall hur?
Jag köpte mina vinterhjul av Däck & Bilvård i Markaryd. De har en programmerare för TPMS sensorerna som helt enkelt kopierade identiteten från sommarhjulens sensorer och programmerade in dessa i vinterhjulen. Tog typ 10 sekunder per hjul och sedan funkade det klockrent. Behövde inte ändra något i inställningarna på bilen. Tror att de flesta seriösa däckhandlare har liknande utrustning.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 22:11
av Ragnarferdinand
Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.

Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 23:01
av danni
Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.

Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 23:19
av Martinen
danni skrev:Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.

Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.
Nja som jag upp fattat det så är det lag på att alla nya bilar ska ha TPMS, men i Sverige så har dom ju släppt kravet på att man måste ha det efter bilen är registrerad. När den väl är reggad så kan man byta ut och stänga av TPMS helt om man vill.
Läste nånstans att anledningen till att dom släppt på detta i Sverige är att dom flesta skriftar hjul 2 gånger per är och då får man in en regelbunden kontroll.
Minns inte var jag läste det. Får kanke ta och googla.

Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 23:25
av Martinen
Sökte lite på det nu. Står ju lite olika beroende på var man läser.
På alla de stora däckfirmorna står det att det Måste finns, men dom vill ju tjäna pengar så frågan är om man kan lita på dom,
På teknikens värld står det så här.
NEJ TILL TPMS I SVERIGE
Alla nya bilar måste efter första november i år ha ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Systemen ger en varningssignal om däcktrycket i något hjul minskar med 20 procent eller som lägst 1,5 bar. Syftet är att få folk att köra med rätt lufttryck i däcken så att bilarna inte drar för mycket bränsle.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul.
Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik. Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 23:30
av danni
Martinen skrev:danni skrev:Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.

Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.
Nja som jag upp fattat det så är det lag på att alla nya bilar ska ha TPMS, men i Sverige så har dom ju släppt kravet på att man måste ha det efter bilen är registrerad. När den väl är reggad så kan man byta ut och stänga av TPMS helt om man vill.
Läste nånstans att anledningen till att dom släppt på detta i Sverige är att dom flesta skriftar hjul 2 gånger per är och då får man in en regelbunden kontroll.
Minns inte var jag läste det. Får kanke ta och googla.

Det stämmer det du skriver, och om du läser noga ser du att det är samma som jag skriver också.
Men det är fortfarande så att alla nya bilar har TPMS, och många kommer också vilja ha TPMS på vintern. Alla däckfirmor kommer behöva lära sig att hantera det.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 14 nov 2015 23:36
av Martinen
danni skrev:
Det stämmer det du skriver, och om du läser noga ser du att det är samma som jag skriver också.
Men det är fortfarande så att alla nya bilar har TPMS, och många kommer också vilja ha TPMS på vintern. Alla däckfirmor kommer behöva lära sig att hantera det.
Ja det är ju fattigt om dom inte kan hantera det.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 09:40
av stefan007
Gillar att man nu kan se det aktuella trycket. Lite nördigt men intressant att se hur mycket det ökar från kalla till varma däck och hur körningen påverkar trycket.
Lånade en ny XC90 som bara visar varning, vänster bak larmade och mycket riktigt satt det en skruv i det däcket. Kommentaren när jag lämnade tillbaka var att de inte hade tagit det på allvar och trott att verkstaden inte hade ställt in det rätt.
Då hade de precis varit ute och tagit en tur på motorvägen i 150 med barn i bilen....

Tror att verkliga siffror på trycket hade förhindrat det.
Absolut ska vi inte spara bort detta pga "oseriösa" däckhandlare.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 09:44
av Challe76a
Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 09:49
av danni
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 09:53
av danni
Challe76a skrev:Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Kvävgas brukar man använda.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 11:05
av kontakten2
All gas expanderar vid värme.
I vanlig luft är det 78% kväve så spelar ingen roll.
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 11:19
av Pontus
danni skrev:Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
Bytte däck på Infosite.se och när jag åkte där ifrån så var trycket: vf 3,1 hf 3,0 vb 2,9 hb 1,8
Bara åka in på närmsta mack och aldrig byte däck där någon mer gång. Tyckte även att däcken kändes lite "svajiga" om man svänger lite kraftigt. Här inte hunnit prova något mer ännu så får se hur det känns i veckan. Däcken är Hakkapilittan R2 19" någon som har erfarenhet av dessa?
Re: Vinterdäck till P85D
Postat: 15 nov 2015 11:46
av danni
kontakten2 skrev:All gas expanderar vid värme.
I vanlig luft är det 78% kväve så spelar ingen roll.
Det spelar ingen roll vilken gas det är. Det är temperaturen som bestämmer tryckändringen oavsett.