Duktigt sugen på att låta konvertera min Saab 99 från 1969. Man kan ju köpa lösa delar från https://www.resolve-ev.com/shop, eller så har ju e-nv200/leaf börjat komma ner så pass i pris att det nästan är billigare att köpa en sån och plocka alla delar från. Tex https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1401561514 Så köper man bara konverteringskitet från resolve. Men jag antar att arbetskostnaden blir den stora biten, om man ens kan hitta någon som kan. Och vem kan och vad kan det tänkas kosta? 100.000kr, räcker det? Vore en dröm att susa fram ljudlöst i sommarbilen! Behövs ju ingen vidare räckvidd, 10mil räcker gott och väl. Har sett några prisuppgifter, tex Sir M och han säger att det blrjar på 400.000kr totalkostnad…
Re: Elkonvertera fler klassiker
Postat: 27 dec 2024 09:42
av tor
Om jag hade onödigt mycket pengar en massa tid över hade detta varit ett kul projekt. Dom säljs utan motor. Tänk att ta en Tesla drivlina och sätta in i denna.... https://carup.se/nu-kan-du-kopa-en-ny-m ... t500-1967/
Re: Elkonvertera fler klassiker
Postat: 18 mar 2025 19:13
av SwedishAdvocate
Verkar som det händer grejer med priset på klassiker ifall någon är lite sugen på en bil att konvertera…
Re: Elkonvertera fler klassiker
Postat: 18 mar 2025 21:49
av Front242
Vem blir först med att slänga ut höfläkten från en 911 rsr från 1973
Vem blir först med att slänga ut höfläkten från en 911 rsr från 1973
Menar du den illgröna '76 RS Evocation på bilden? Den som alltså inte är en RS (eller rsr) överhuvudtaget…
Poängen, om nu det inte framgick, var att priserna på klassiker generellt verkar var på väg ner. Således kanske det är möjligt att 'fynda' om det är något särskilt som man är ute efter och inte vill vänta längre…
Det kliar i fingrarna på mig att hitta en lämplig veteranbil att elkonvertera. Det får bli ett pensionärsprojekt, dvs om några få år.
Re: Elkonvertera fler klassiker
Postat: 19 mar 2025 18:02
av Front242
Alltid skönt att ha nått att klura på vanlife-konvertera en ID Buzz vore lite coolt oxå
Re: Elkonvertera fler klassiker
Postat: 02 jun 2025 18:57
av SwedishAdvocate
Har ett 40 kWh-batteri från en Leaf. Räckvidden uppskattas till ~30 mil i ~80 km/h. I den hastigheten drar den ca 1,1 kW/mil. Är tydligen en slags kusin till de elkonverterade Saab 900 på första sidan i tråden.
Enligt Tobias i videon går det att hitta billiga elbilskomponenter på bilskrotarna i Norge. I alla fall om man inte har bråttom, utan har lite tid att vänta in bra erbjudanden.
Har ett 40 kWh-batteri från en Leaf. Räckvidden uppskattas till ~30 mil i ~80 km/h. I den hastigheten drar den ca 1,1 kW/mil. Är tydligen en slags kusin till de elkonverterade Saab 900 på första sidan i tråden.
Enligt Tobias i videon går det att hitta billiga elbilskomponenter på bilskrotarna i Norge. I alla fall om man inte har bråttom, utan har lite tid att vänta in bra erbjudanden.
Man behöver ju inte ens leta på skroten, är ju skrotpriser på Blocket också numera
Har ett 40 kWh-batteri från en Leaf. Räckvidden uppskattas till ~30 mil i ~80 km/h. I den hastigheten drar den ca 1,1 kW/mil. Är tydligen en slags kusin till de elkonverterade Saab 900 på första sidan i tråden.
Enligt Tobias i videon går det att hitta billiga elbilskomponenter på bilskrotarna i Norge. I alla fall om man inte har bråttom, utan har lite tid att vänta in bra erbjudanden.
Hoppade runt i videon lite igårkväll. Som jag minns det så har den ett ca 60 kWh stort batteripack och en räckvidd på kanske 25 mil… Är ju till skillnad från Saabel här ovan inte direkt lysande aerodynamik på den här gamla Volvon…