Re: Eu-knas
Postat: 27 apr 2021 09:57
Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
Reconnnn skrev:Om 15 år så kommer det troligen vara olagligt att köra bil själv vilketfall som. Om 20 år kommer vi titta tillbaka på hur vi kör bil nu och undra hur vi någonsin kunde sätta oss i dessa dödsmaskiner.
Det är väl som den mesta teknik inget funkar tills det verkligen funkar och då går det väldigt snabbt. Men ja tiden kan vara +-10 år eller någotfth skrev:Ja, det tror nog jag också, kanske tar det lite längre tid dock.Reconnnn skrev:Om 15 år så kommer det troligen vara olagligt att köra bil själv vilketfall som. Om 20 år kommer vi titta tillbaka på hur vi kör bil nu och undra hur vi någonsin kunde sätta oss i dessa dödsmaskiner.
Jag är faktiskt rätt fascinerad av att det inte smäller oftare än det faktiskt gör, givet de beteenden jag ser på daglig basis.
Jag promenerar med hunden flera gånger per dag i Stockholms innterstad, där har det ju mer och mer blivit anarki, hastighetsbegränsningar, rödljus, väjningsplikt etc ignoreras fullständigt av en allt större andel av förarna.
Även på motorvägarna (dock fortfarande mest i området runt Stockholm) har många beteenden som för några år sedan skulle betraktats som helt oacceptabla blivit nästan "normala".
Det är en tråkig utveckling, självkörande bilar skulle kunna vara en lösning, men jag är inte särskilt optimistisk vad gäller tidplanen (till skillnad från Elon).
/fth
Det blir ju förstås oerhört svårt att implementera, men i princip ja.Fredrik j skrev:Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
Jag tror iofs inte man behöver vara bilhatare för att instämma med @Reconnn.MWall skrev:Reconnnn skrev:Om 15 år så kommer det troligen vara olagligt att köra bil själv vilketfall som. Om 20 år kommer vi titta tillbaka på hur vi kör bil nu och undra hur vi någonsin kunde sätta oss i dessa dödsmaskiner.
Ändå fascinerande att bilhatare söker sig till ett bilforum.
Hur kan man veta att man helt garanterat är ensam på vägen? Det kan ju svänga ut nån från en en annan väg som man inte hinner reagera för. Nån som först tittar åt ditt håll, ser ingen bil (eller en bil väldigt långt bort som inte utgör nåt hot), tittar åt det andra och sen kör ut. Att du höll 250 km/h kunde ju hen inte veta. Visst, motorvägar ska ju vara överblickbara i sådana situationer men det är ju verkligen inte alla som begränsar sin fortkörning enbart till dem.fth skrev:Det blir ju förstås oerhört svårt att implementera, men i princip ja.Fredrik j skrev:Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
/fth
Haha BilhatareMWall skrev:Reconnnn skrev:Om 15 år så kommer det troligen vara olagligt att köra bil själv vilketfall som. Om 20 år kommer vi titta tillbaka på hur vi kör bil nu och undra hur vi någonsin kunde sätta oss i dessa dödsmaskiner.
Ändå fascinerande att bilhatare söker sig till ett bilforum.
Det var ju precis det jag menade med ”oerhört svårt att implementera”, men under den teoretiska och väldigt orealistiska förutsättningen att det tekniskt gick att göra felfritt så skulle iaf jag inte ha några invändningar.Jerker skrev:Hur kan man veta att man helt garanterat är ensam på vägen? Det kan ju svänga ut nån från en en annan väg som man inte hinner reagera för. Nån som först tittar åt ditt håll, ser ingen bil (eller en bil väldigt långt bort som inte utgör nåt hot), tittar åt det andra och sen kör ut. Att du höll 250 km/h kunde ju hen inte veta. Visst, motorvägar ska ju vara överblickbara i sådana situationer men det är ju verkligen inte alla som begränsar sin fortkörning enbart till dem.fth skrev:Det blir ju förstås oerhört svårt att implementera, men i princip ja.Fredrik j skrev:Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
/fth
Man kan dra fram fler exempel där situationer kan uppstå på allmän väg. Det är ju därför man har inhägnade områden för körning i fri fart.
Sen har vi den aspekten att människan har en väldigt bra förmåga att överskatta sina förmågor, speciellt väl utvecklad verkar den här förmågan vara hos män. Så vad är det som säger att alla som tror sig klara av att köra väldigt fort utan att nåt händer verkligen gör det? Och vem ska avgöra det?
Rent teoretiskt skulle ju ett hastighetsövervakningssystem liknande det som föreslås på EU-nivå kunna dynamiskt reglera tillåten hastighet både upp och ned. Färdas man på t.ex. på en motorvägssträcka där det inte är några av- eller påfarter på många km (inte helt ovanligt i Sverige iaf) och systemet kan avgöra att det inte är några andra trafikanter i närheten så skulle ju begränsningarna kunna tas bort helt under en begränsad tid och sträcka.Jerker skrev:Hur kan man veta att man helt garanterat är ensam på vägen?
Jerker skrev:Hur kan man veta att man helt garanterat är ensam på vägen? Det kan ju svänga ut nån från en en annan väg som man inte hinner reagera för. Nån som först tittar åt ditt håll, ser ingen bil (eller en bil väldigt långt bort som inte utgör nåt hot), tittar åt det andra och sen kör ut. Att du höll 250 km/h kunde ju hen inte veta. Visst, motorvägar ska ju vara överblickbara i sådana situationer men det är ju verkligen inte alla som begränsar sin fortkörning enbart till dem.fth skrev:Det blir ju förstås oerhört svårt att implementera, men i princip ja.Fredrik j skrev:Fri fart så länge du är ensam på vägen då?fth skrev:Beteenden vars konsekvenser i princip endast drabbar utövaren skall man vara mycket försiktig med att förbjuda.
/fth
Man kan dra fram fler exempel där situationer kan uppstå på allmän väg. Det är ju därför man har inhägnade områden för körning i fri fart.
Sen har vi den aspekten att människan har en väldigt bra förmåga att överskatta sina förmågor, speciellt väl utvecklad verkar den här förmågan vara hos män. Så vad är det som säger att alla som tror sig klara av att köra väldigt fort utan att nåt händer verkligen gör det? Och vem ska avgöra det?
71av 190 döda 37% är gående(23), cykel(14), moped(4st) och mc(30) svårt med bälte på dem, michelingubbe nån?martinot skrev:40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.fth skrev:Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.
Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.
Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.
/fth
Känns som det vore bättre för EU och Tesla att starta där. Skulle troligen spara mångdubbelt mer liv än hastighetsbegränsningen.
OT-varning.fth skrev:En viktig skillnad är ju förstås det faktum att äta kött, dricka alkohol etc i princip bara drabbar dig själv.MWall skrev:"Det är farligt". Ja det är möjligt men det är mycket som är farligt. Att äta kött ökar risken för cancer. Alkohol ökar risken för cancer. Förbjud och förbjud igen!!!
Ja. Se mina tidigare inlägg om just detta, med både siffror och länkar till den.12man skrev:Finns lite uppdaterad statistik transportstyrelsen
Nej, det är ju förstås helt sant, det är också varför jag skrev "i princip", det finns ju få beteenden som till 100% bara påverkar utövaren.martinot skrev:OT-varning.fth skrev:En viktig skillnad är ju förstås det faktum att äta kött, dricka alkohol etc i princip bara drabbar dig själv.MWall skrev:"Det är farligt". Ja det är möjligt men det är mycket som är farligt. Att äta kött ökar risken för cancer. Alkohol ökar risken för cancer. Förbjud och förbjud igen!!!
Att äta kött vet jag faktiskt en del miljövänner som vill förbjuda. Detta då det skapar medicinska problem som samhället måste bekosta och ta hand om. Därmed för andra behövande mindre vård för våra skattepengar. Ett annat argument från de är att det påverkar klimatet, och att det drabbar alla, både nuvarande generation och kommande.
Gällande alkohol så finns det på samma sätt mycket skador som drabbar andra oskyldiga människor som inte konsumerat alkoholen själva. Både i samhällskostnader med arbetsbortfall (vilket ledet tills skatteintäktsbort), men enligt Polisen även bidragande orsak till misshandel i relationer, våldtäkter, slagsmål och folk som påverkas både offentligt på gatan, och även i hemmen (som tex. oskyldiga barn).
Är inte för förbud, men håller inte med om att dessa saker inte påverkar andra.
Det är helt klart så att forskningen inte är entydig och solklar inom detta område, men konsensus idag är att det finns en viss (3-6%) förhöjd risk för hjärt-/kärlsjukdomar och en liknande förhöjd risk för förtida död förknippad med en diet bestående av övervägande kött och fågel.wheels skrev:Angående kött som är cancerframkallande, så är det rent skitsnack som är baserat på ett par små studier på möss som matades med kött där det tillsattes ett cancerogent ämne för att det skulle gå "fortare". Sen slogs det upp med stora rubriker. Men som allt annat i dagens PKvärld, så om man upprepar en lögn tillräckligt många ggr så blir det en sanning.
fth skrev:Det är helt klart så att forskningen inte är entydig och solklar inom detta område, men konsensus idag är att det finns en viss (3-6%) förhöjd risk för hjärt-/kärlsjukdomar och en liknande förhöjd risk för förtida död förknippad med en diet bestående av övervägande kött och fågel.wheels skrev:Angående kött som är cancerframkallande, så är det rent skitsnack som är baserat på ett par små studier på möss som matades med kött där det tillsattes ett cancerogent ämne för att det skulle gå "fortare". Sen slogs det upp med stora rubriker. Men som allt annat i dagens PKvärld, så om man upprepar en lögn tillräckligt många ggr så blir det en sanning.
Ingen gigantisk riskfaktor alltså, och förstås helt insignifikant jämfört med t.ex rökning.
Klimatpåverkan av framförallt nötkött är dock tämligen oomtvistad.
/fth
MWall skrev:fth skrev:Det är helt klart så att forskningen inte är entydig och solklar inom detta område, men konsensus idag är att det finns en viss (3-6%) förhöjd risk för hjärt-/kärlsjukdomar och en liknande förhöjd risk för förtida död förknippad med en diet bestående av övervägande kött och fågel.wheels skrev:Angående kött som är cancerframkallande, så är det rent skitsnack som är baserat på ett par små studier på möss som matades med kött där det tillsattes ett cancerogent ämne för att det skulle gå "fortare". Sen slogs det upp med stora rubriker. Men som allt annat i dagens PKvärld, så om man upprepar en lögn tillräckligt många ggr så blir det en sanning.
Ingen gigantisk riskfaktor alltså, och förstås helt insignifikant jämfört med t.ex rökning.
Klimatpåverkan av framförallt nötkött är dock tämligen oomtvistad.
/fth
Jag äter kött och dricker alkohol trots att jag vet att det inte är optimalt. Precis som att jag ibland kör 150 km/h på 120-skyltade motorvägspartier. Ja och så går jag mot röd gubbe.
Vad gäller klimatet så är väl ändå den stora befolkningsökningen hos människor det absolut värsta? Kanske behövs det en global enbarns-politik för de länder som har för hög nativitet?
Om man istället förbjöd män i stället för kvinnor i trafiken skulle man då vara mer än halvvägs?PhR34k skrev:Förbud mot bilförare över 65 så är 1/4 räddade sedan kan man förbjuda kvinnor i trafiken då är vi nästan halvvägs men om vi även lägger till ett förbud mot män i trafiken så har vi nått trafikverkets mål mot 0 döda.
renes skrev:Om man istället förbjöd män i stället för kvinnor i trafiken skulle man då vara mer än halvvägs?PhR34k skrev:Förbud mot bilförare över 65 så är 1/4 räddade sedan kan man förbjuda kvinnor i trafiken då är vi nästan halvvägs men om vi även lägger till ett förbud mot män i trafiken så har vi nått trafikverkets mål mot 0 döda.
Det är mer sannolikt att solen slocknar än att Tyskland inför en hastighetbegränsning.Off Grid Byggaren skrev:Borde ju även finnas en toppfartsspärr. Vissa bilar har ju extremt hög toppfart idag. Volvo har ju vågat sig på 180 km/ men 150 vore ju ännu bättre.
Tyskarna får väl skippa sina fåtal sträckor med fri fart.
Källa på det?martinot skrev:Vedeldning hemma i kakelungen, spisen och kaminen borde förbjudas (dödar mångdubbelt mer än alla i trafiken varje år).
Kanske denna duger eller är ingång till mer info: https://naturvardsverket.se/Sa-mar-milj ... edeldning/granlundii skrev:Källa på det?martinot skrev:Vedeldning hemma i kakelungen, spisen och kaminen borde förbjudas (dödar mångdubbelt mer än alla i trafiken varje år).