Re: LR får högre WLTP
Postat: 25 apr 2021 18:32
Kollar imorgon!
Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.rolundb skrev:Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.AAKEE skrev:Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.rolundb skrev:Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger
Ja, just det. Det betyder att det stora batteriet inte längre är reserverat bara för P, så nu är vi med ’21 P inte längre odödliga övermänniskor som kan se ner på annat löst folk med småbatterier
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Ok! Tack för förtydligandetAAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Electron skrev:Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.MWall skrev:Electron skrev:AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?
De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Electron skrev:Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.MWall skrev:Electron skrev:AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?
De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Jahapp - lät ju positivt.
Hörde av mej till Tesla (säljare) som svarade att jag inte blivit matchad men om jag inte blir nöjd så "assisterar" de mig.
Nu är jag inte lika säker längre.
Självklart vill jag ha "senaste" även om det i praktiken inte betyder så mycket. Men andrahandsvärdet lär påverkas.
Jaja ska bli intressant detta
Vet vi något nytt angående de saftiga 614km WLTP som LR ska prestera?Wyx skrev:Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.
Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.
WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.
Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Dom vet hur dom ska spela korten...K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Det där lät ju inge vidare, har gjort precis likadant själv med min beställning, nybeställde 19/4 även då med dragkrok.K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Du är medveten om att du kunde fått samma räckvidd(och "tystnad") om du monterat 18" på Performance va? Och 600hk...models4karl skrev:Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Verka väldigt varierande service gällande återbetalning av 1000kr. Jag mailade min kontakt direkt (23/4) och frågade om min LR (Lagerbil med leverans 12/5) hade wltp614. Fick svaret nej och beställa ny med samma konfig (svart,LR, krok) och leverans blev i juni. Fick bekräftat av tesla kontakten att hon tog bort den gamla ordern och betala tillbaka 1000kr till mig.K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Beställde du med drag också?Abbe77 skrev:Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
+1 på den. Beställde precis efter prissänkning vit LR med drag. Hört av mej till säljare/chat och de säger 614. Rattvärme har jag inte frågat ombillyohgren skrev:Beställde du med drag också?Abbe77 skrev:Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum