Sida 3 av 4

Re: LR får högre WLTP

Postat: 25 apr 2021 18:32
av Wyx
Kollar imorgon!

Re: LR får högre WLTP

Postat: 25 apr 2021 23:16
av AAKEE
rolundb skrev:
Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger :)
Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.

Ja, just det. Det betyder att det stora batteriet inte längre är reserverat bara för P, så nu är vi med ’21 P inte längre odödliga övermänniskor som kan se ner på annat löst folk med småbatterier :lol:

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 09:03
av rolundb
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger :)
Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.

Ja, just det. Det betyder att det stora batteriet inte längre är reserverat bara för P, så nu är vi med ’21 P inte längre odödliga övermänniskor som kan se ner på annat löst folk med småbatterier :lol:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 10:51
av AAKEE
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 11:00
av rolundb
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Ok! Tack för förtydligandet :)

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 11:42
av Electron
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 11:46
av MWall
Electron skrev:
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?


De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 12:07
av Electron
MWall skrev:
Electron skrev:
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.


Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?


De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.

Jahapp - lät ju positivt.
Hörde av mej till Tesla (säljare) som svarade att jag inte blivit matchad men om jag inte blir nöjd så "assisterar" de mig.

Nu är jag inte lika säker längre.
Självklart vill jag ha "senaste" även om det i praktiken inte betyder så mycket. Men andrahandsvärdet lär påverkas.
Jaja ska bli intressant detta :-)

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 12:12
av Abbe77
Electron skrev:
MWall skrev:
Electron skrev:
AAKEE skrev:
rolundb skrev:
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.

Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.

Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.

Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.


Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?


De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.

Jahapp - lät ju positivt.
Hörde av mej till Tesla (säljare) som svarade att jag inte blivit matchad men om jag inte blir nöjd så "assisterar" de mig.

Nu är jag inte lika säker längre.
Självklart vill jag ha "senaste" även om det i praktiken inte betyder så mycket. Men andrahandsvärdet lär påverkas.
Jaja ska bli intressant detta :-)


Är i precis samma sits...

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 12:45
av Electron
Tar nytt svar då trådgräns på fem slog i taket:

Har precis pratat med en säljare som säger att: De ( säljarna på Tesla) inte vet hur stort batteriet är då de inte får veta detta, men att de tror på att det är en mjukvaruuppdatering som förbättrat räckvidden positivt.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 13:38
av Wyx
Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.

Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.

WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.

Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 26 apr 2021 15:06
av Arn
Korrekt. Hade det varit mjukvara som hade ökat räckvidden hade ju alla bilar fått det

Re: LR får högre WLTP

Postat: 27 apr 2021 18:08
av models4karl
Wyx skrev:
Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.

Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.

WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.

Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Vet vi något nytt angående de saftiga 614km WLTP som LR ska prestera?
Jag talade med en säljare idag och hon sa att drivlinan var uppdaterad. % ovan stämmer ju väldigt bra om det är batteriet som är förklaringen. Är batteriet en del av drivlinan???

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 18:04
av vibrationsfri
Att Long Range får längre räckvidd nu beror som sagt på utveckling i Panasonic batterierna model 3 alltid haft. Först va det 560 km med Panasonic. Sen la de till värmepump LG batterier och dessa uppgraderade Panasonic celler till 580 km. Eftersom LG inte fick ut lika mycket så låste man kapacitet på Panasonic så bilarna skulle bli jämna. Nu har man återgått till bara panasonic och släppt lös full kapacitet på kommande bilar.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 18:39
av K-G
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 18:54
av Fredrik j
K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Dom vet hur dom ska spela korten...

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 18:54
av Plexx
K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Det där lät ju inge vidare, har gjort precis likadant själv med min beställning, nybeställde 19/4 även då med dragkrok.
Jag fick dock besked från min säljare att alla liggande ordrar skulle få den nya räckvidden inkluderat min.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 19:09
av models4karl
Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 19:12
av taliz
models4karl skrev:
Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Du är medveten om att du kunde fått samma räckvidd(och "tystnad") om du monterat 18" på Performance va? Och 600hk... ;)

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 20:48
av AAKEE
Det finns ingen hundraprocentig logik i WLTP 614 Km såvitt jag sett.

Eftersom 2021 LR haft ett mindre batteri( alternativt mjukvarulåst till mindre storlek) och officiell WLTP-räckvidd på 580 km så ska räckvidden bli längre än 614km med 82kWh-batteriet.

LR med LG-batteriet hade ca 74,5kwh, med samma förbrukning och 82.1kwh kapacitet blir rangen matematiskt ca 639km.

Det levereras LR med WLTP 640km i EU som har 82kWh-batteriet.
Frågan är om Tesla numera börjat ange räckvidden på hemsidan som räckvidden till 0% på batteriindikatorn. I så fall stämmer logiken hyffsat. WLTP 640km minus Teslas buffer som är cirka 4% = räckvidd 614km. Det blir också min gissning, då jag inte får ihop mattematiken på annat sätt.

WLTP = 640km men Tesla skriver räckvidden tills 0% på batterimätaren.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 22:12
av granna_polka
K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Verka väldigt varierande service gällande återbetalning av 1000kr. Jag mailade min kontakt direkt (23/4) och frågade om min LR (Lagerbil med leverans 12/5) hade wltp614. Fick svaret nej och beställa ny med samma konfig (svart,LR, krok) och leverans blev i juni. Fick bekräftat av tesla kontakten att hon tog bort den gamla ordern och betala tillbaka 1000kr till mig.

Re: LR får högre WLTP

Postat: 28 apr 2021 23:01
av Abbe77
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!

Re: LR får högre WLTP

Postat: 29 apr 2021 08:11
av billyohgren
Abbe77 skrev:
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Beställde du med drag också?

Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum :(

Re: LR får högre WLTP

Postat: 29 apr 2021 08:26
av Electron
billyohgren skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Beställde du med drag också?

Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum :(
+1 på den. Beställde precis efter prissänkning vit LR med drag. Hört av mej till säljare/chat och de säger 614. Rattvärme har jag inte frågat om :-)

Re: LR får högre WLTP

Postat: 29 apr 2021 11:21
av M3apan
Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).

Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.