Jag åker nästa vecka till Jönköping över dagen och upp tidigt på morgonen efter 30 mils körning så är batteriet ganska tomt och skall bara stanna till 14-tiden och skulle behöva ladda fult för att komma hem igen utan att stanna i Ljungby.
Någon som testat vad det blir för kapacitet på Typ 2 platsen på laddplats Elmia kongress- och konserthus?
Jag var på Elmia i höstas och tänkte ladda. Man behöver låna en RFID-tag i receptionen. Dessa var dock på villovägar, så det blev ingen laddning
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Var med frugan på helgtrip och besökte det flotta hotell Panorama utanför Bergen. Inte så att jag tror så väldigt många på forumet kommer ta turen dit, men iaf så hade dom ett riktigt schysst skåp för gäster med elbil.
-3st schuko
-1st 3-fas 16A (röd)
-2st 1-fas 32A (blå)
-1st 3-fas 32A (röd med adapter)
Helt gratis
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag åker nästa vecka till Jönköping över dagen och upp tidigt på morgonen efter 30 mils körning så är batteriet ganska tomt och skall bara stanna till 14-tiden och skulle behöva ladda fult för att komma hem igen utan att stanna i Ljungby.
Någon som testat vad det blir för kapacitet på Typ 2 platsen på laddplats Elmia kongress- och konserthus?
Scandic Södertälje (utmed E4 vid Scania) erbjuder inga laddplatser om man frågar dem, men däremot har de ett tiotal (minst) platser under tak med motorvärmaruttag. Ganska överdimensionerade motorvärmaruttag. En box per två parkeringsplatser med en 25 A automatsäkring per box. Laddade med 13 A / 230 V hela natten.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Kan någon berätta för dem att tjena grabbar ni har laddplatser
Alldeles för många tror att elbilsladdplatser är några jättespeciella grejer. De fattar inte att vägguttag=laddplats.
Håller med att det finns en dold reserv som ej utnyttjas och borde "komma ut"
Men idag på resan till Karlshamn hittade jag laddplatser på uppladdning.nu ganska centralt på torget och vid hamnplan, fanns bl.a typ 2 gratis, inga taggar osv så helt perfekt.
Egentligen skulle jag klarat hem igen (T o R 34 mil) men närheten och eventuellt någon oplanerad resa på eftermiddagen gjorde att jag tänkte att lite laddning skadar ju inte och var på gångavstånd.
Om jag fritt får tänka så känns en laddplats som (i dagens fall) ger 17km/h känns sådär och visst är det gratis men för att få kallas laddplats (långsam) tycker jag borde ge minst 50 km/h dagtid ( ta gärna rimligt betalt) och sedan kan man kanske leva med att få ex 17km/h på ex ett hotell över natten från vanliga uttag.
Visst är jag bortskämd med närheten till ett snabbladdare (Lödde) men tror att just detta med långsamma laddning gör att allmänheten tvekar inför elbil eller tänker jag fel?
Jag planerar en resa till Prag och tillbaks med familjen i sommar. I Danmark och Tyskland går det ju knappt kasta en UMC utan att träffa en supercharger så där spelar det ingen större roll om hotellen erbjuder laddning. Men i Prag måste vi ladda för att komma tillbaks till närmaste laddare i Tyskland igen, och superchargern som är planerad i Prag verkar dröja, så där är det lite viktigare. Har inte hunnit boka något hotell än men har tagit reda på att Hotel Corinthia kan erbjuda laddning på privat, övervakad parkering. Man bokar det då via deras concierge.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För dagsparkeringar (t.ex vid arbetsplatser) skulle ändå 17km/h funka rätt bra. På 8h får man ju då i över 12 mil.. Det är rätt få som kör längre än så till jobbet.
Och då många parkerar på vanlig gatumark under dagtid skulle en blandning av sånna långsamladare och snabbare trefas räcka rätt länge.. Där man man ta lite mer betalt för 50km/h så att dom inte används i onödan av de som står länge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kan någon berätta för dem att tjena grabbar ni har laddplatser
Alldeles för många tror att elbilsladdplatser är några jättespeciella grejer. De fattar inte att vägguttag=laddplats.
Håller med att det finns en dold reserv som ej utnyttjas och borde "komma ut"
Men idag på resan till Karlshamn hittade jag laddplatser på uppladdning.nu ganska centralt på torget och vid hamnplan, fanns bl.a typ 2 gratis, inga taggar osv så helt perfekt.
Egentligen skulle jag klarat hem igen (T o R 34 mil) men närheten och eventuellt någon oplanerad resa på eftermiddagen gjorde att jag tänkte att lite laddning skadar ju inte och var på gångavstånd.
Om jag fritt får tänka så känns en laddplats som (i dagens fall) ger 17km/h känns sådär och visst är det gratis men för att få kallas laddplats (långsam) tycker jag borde ge minst 50 km/h dagtid ( ta gärna rimligt betalt) och sedan kan man kanske leva med att få ex 17km/h på ex ett hotell över natten från vanliga uttag.
Visst är jag bortskämd med närheten till ett snabbladdare (Lödde) men tror att just detta med långsamma laddning gör att allmänheten tvekar inför elbil eller tänker jag fel?
Laddaren på karlshamns torg laddar jag 60km/h.
Har inte testat de i hamnen men har för mig att de ska klara något liknande? Fick du bara 17km/h där menar du?
Kan någon berätta för dem att tjena grabbar ni har laddplatser
Alldeles för många tror att elbilsladdplatser är några jättespeciella grejer. De fattar inte att vägguttag=laddplats.
Håller med att det finns en dold reserv som ej utnyttjas och borde "komma ut"
Men idag på resan till Karlshamn hittade jag laddplatser på uppladdning.nu ganska centralt på torget och vid hamnplan, fanns bl.a typ 2 gratis, inga taggar osv så helt perfekt.
Egentligen skulle jag klarat hem igen (T o R 34 mil) men närheten och eventuellt någon oplanerad resa på eftermiddagen gjorde att jag tänkte att lite laddning skadar ju inte och var på gångavstånd.
Om jag fritt får tänka så känns en laddplats som (i dagens fall) ger 17km/h känns sådär och visst är det gratis men för att få kallas laddplats (långsam) tycker jag borde ge minst 50 km/h dagtid ( ta gärna rimligt betalt) och sedan kan man kanske leva med att få ex 17km/h på ex ett hotell över natten från vanliga uttag.
Visst är jag bortskämd med närheten till ett snabbladdare (Lödde) men tror att just detta med långsamma laddning gör att allmänheten tvekar inför elbil eller tänker jag fel?
Laddaren på karlshamns torg laddar jag 60km/h.
Har inte testat de i hamnen men har för mig att de ska klara något liknande? Fick du bara 17km/h där menar du?
Yes "bara" 17km/h i hamnen men om man inte betala skall man inte klaga
Söpark Hotell, Lolland (Danmark). Det var en parkeringsplats som var spärrad och väntade. Vid den fanns en rödplugg, ca 30 meter från ingången till hotellet. Mycket nöjd elbilsägare...
Jag planerar en resa till Prag och tillbaks med familjen i sommar. I Danmark och Tyskland går det ju knappt kasta en UMC utan att träffa en supercharger så där spelar det ingen större roll om hotellen erbjuder laddning. Men i Prag måste vi ladda för att komma tillbaks till närmaste laddare i Tyskland igen, och superchargern som är planerad i Prag verkar dröja, så där är det lite viktigare. Har inte hunnit boka något hotell än men har tagit reda på att Hotel Corinthia kan erbjuda laddning på privat, övervakad parkering. Man bokar det då via deras concierge.
Verkar ju som det är en "grå" i Prag nu. Vi var där förra året och det var väldigt många laddare överallt men man behövde ett laddkort. Jag hade tur att kunna fixa över dagen men är man där på helgdagar är det svårt. Vissa hotell har laddare men det krävs kort där också eftersom det inte är hotellens egna laddare. Tyska men inte engelska funkar att prata.
Hos detta bolag skaffade jag mitt kort. http://www.pre.cz/e-mobilita/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Jag planerar en resa till Prag och tillbaks med familjen i sommar. I Danmark och Tyskland går det ju knappt kasta en UMC utan att träffa en supercharger så där spelar det ingen större roll om hotellen erbjuder laddning. Men i Prag måste vi ladda för att komma tillbaks till närmaste laddare i Tyskland igen, och superchargern som är planerad i Prag verkar dröja, så där är det lite viktigare. Har inte hunnit boka något hotell än men har tagit reda på att Hotel Corinthia kan erbjuda laddning på privat, övervakad parkering. Man bokar det då via deras concierge.
Verkar ju som det är en "grå" i Prag nu. Vi var där förra året och det var väldigt många laddare överallt men man behövde ett laddkort. Jag hade tur att kunna fixa över dagen men är man där på helgdagar är det svårt. Vissa hotell har laddare men det krävs kort där också eftersom det inte är hotellens egna laddare. Tyska men inte engelska funkar att prata.
Hos detta bolag skaffade jag mitt kort. http://www.pre.cz/e-mobilita/
Ja, det är en planerad i Prag sen länge men den verkar inte komma upp före sommaren från vad det verkar på forumet på supercharge.info.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag planerar en resa till Prag och tillbaks med familjen i sommar. I Danmark och Tyskland går det ju knappt kasta en UMC utan att träffa en supercharger så där spelar det ingen större roll om hotellen erbjuder laddning. Men i Prag måste vi ladda för att komma tillbaks till närmaste laddare i Tyskland igen, och superchargern som är planerad i Prag verkar dröja, så där är det lite viktigare. Har inte hunnit boka något hotell än men har tagit reda på att Hotel Corinthia kan erbjuda laddning på privat, övervakad parkering. Man bokar det då via deras concierge.
Verkar ju som det är en "grå" i Prag nu. Vi var där förra året och det var väldigt många laddare överallt men man behövde ett laddkort. Jag hade tur att kunna fixa över dagen men är man där på helgdagar är det svårt. Vissa hotell har laddare men det krävs kort där också eftersom det inte är hotellens egna laddare. Tyska men inte engelska funkar att prata.
Hos detta bolag skaffade jag mitt kort. http://www.pre.cz/e-mobilita/
Ja, det är en planerad i Prag sen länge men den verkar inte komma upp före sommaren från vad det verkar på forumet på supercharge.info.
Vi var i Prag förra sommaren och laddade chademo på ABBs huvudkontor som ligger hyfsat centralt. Laddaren ligger innanför en bom men det var inga problem att bli insläppt. Dessutom finns laddare i de stora nybyggda köpcentrum där man kan låna laddkort..
Kan någon berätta för dem att tjena grabbar ni har laddplatser
Alldeles för många tror att elbilsladdplatser är några jättespeciella grejer. De fattar inte att vägguttag=laddplats.
Håller med att det finns en dold reserv som ej utnyttjas och borde "komma ut"
Men idag på resan till Karlshamn hittade jag laddplatser på uppladdning.nu ganska centralt på torget och vid hamnplan, fanns bl.a typ 2 gratis, inga taggar osv så helt perfekt.
Egentligen skulle jag klarat hem igen (T o R 34 mil) men närheten och eventuellt någon oplanerad resa på eftermiddagen gjorde att jag tänkte att lite laddning skadar ju inte och var på gångavstånd.
Om jag fritt får tänka så känns en laddplats som (i dagens fall) ger 17km/h känns sådär och visst är det gratis men för att få kallas laddplats (långsam) tycker jag borde ge minst 50 km/h dagtid ( ta gärna rimligt betalt) och sedan kan man kanske leva med att få ex 17km/h på ex ett hotell över natten från vanliga uttag.
Visst är jag bortskämd med närheten till ett snabbladdare (Lödde) men tror att just detta med långsamma laddning gör att allmänheten tvekar inför elbil eller tänker jag fel?
Laddaren på karlshamns torg laddar jag 60km/h.
Har inte testat de i hamnen men har för mig att de ska klara något liknande? Fick du bara 17km/h där menar du?
Yes "bara" 17km/h i hamnen men om man inte betala skall man inte klaga
Det här var lite skumt som jag bl.a. beskrivit ovan var det gratis att ladda och fick ca 17km/h men på Clever hemsida http://services.clever.dk/pcmapr.html visas AC 22kW och att Betaling CLEVER Abonnement gäller någon som vet hur det blivit så?
Kan någon berätta för dem att tjena grabbar ni har laddplatser
Alldeles för många tror att elbilsladdplatser är några jättespeciella grejer. De fattar inte att vägguttag=laddplats.
Håller med att det finns en dold reserv som ej utnyttjas och borde "komma ut"
Men idag på resan till Karlshamn hittade jag laddplatser på uppladdning.nu ganska centralt på torget och vid hamnplan, fanns bl.a typ 2 gratis, inga taggar osv så helt perfekt.
Egentligen skulle jag klarat hem igen (T o R 34 mil) men närheten och eventuellt någon oplanerad resa på eftermiddagen gjorde att jag tänkte att lite laddning skadar ju inte och var på gångavstånd.
Om jag fritt får tänka så känns en laddplats som (i dagens fall) ger 17km/h känns sådär och visst är det gratis men för att få kallas laddplats (långsam) tycker jag borde ge minst 50 km/h dagtid ( ta gärna rimligt betalt) och sedan kan man kanske leva med att få ex 17km/h på ex ett hotell över natten från vanliga uttag.
Visst är jag bortskämd med närheten till ett snabbladdare (Lödde) men tror att just detta med långsamma laddning gör att allmänheten tvekar inför elbil eller tänker jag fel?
Laddaren på karlshamns torg laddar jag 60km/h.
Har inte testat de i hamnen men har för mig att de ska klara något liknande? Fick du bara 17km/h där menar du?
Yes "bara" 17km/h i hamnen men om man inte betala skall man inte klaga
Det här var lite skumt som jag bl.a. beskrivit ovan var det gratis att ladda och fick ca 17km/h men på Clever hemsida http://services.clever.dk/pcmapr.html visas AC 22kW och att Betaling CLEVER Abonnement gäller någon som vet hur det blivit så?
Ingen aning om varför.
Däremot kan jag bekräfta att type 2 laddaren som sitter framför huvudingången närmast vägen mycket riktigt är gratis och den laddar i 17 KM/h. Det står Clever på själva laddboxen men inget chip krävdes.
Det finns även laddare på baksidan av huset men dessa har jag inte testat ännu.
Har med delar av familjen rest till Skeikampen några mil från Lillehammer för att åka skidor. På hemvägen laddade vi Lillehammer men denna laddare är en av de första i Norge och har låg kapacitet.
Eftersom laddningen tog lång tid och när vi skulle övernatta i Hamar på Scandic ringde jag dit och fick besked om att vi har el-uttag för laddning. Det gick dock inte att få besked om vilken typ av uttag.
Väl på Scandic i Hamar visade sig det att det var norska Schuko-uttag. Det vet ju alla Teslaägare att det Funkar inte på en svensk Tesla. Jag förklarade i receptionen. Efter någon timmas arbete hade de fixat fram ett euro-kontakt 3x16 A alldeles utanför entrén.
Fantastiskt! Ett stort tack till Scandic i Hamar. Något för sig också?
Valde precis bort Hotel Kungsbron i Stockholm efter att ha pratat med dom och konstaterat att dom inte har nån möjlighet för laddning i sitt garage. (Vilket jag i och för sig typ visste, men tänkte att det är lika bra och ringa och fråga, så att dom inser att dom förlorar kunder på det.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Var uppe i Göteborg på Arken Hotel & Spa i Torslanda på möte för någon veckan sedan och de hade 5 platser reserverade för laddning. Funkade toppen att dra raka vägen upp från Malmö, ladda över dagen och sedan raka vägen hem utan några stopp. Börjar inse att jag nog överlag sparar tid på att ha Teslan då jag inte längre behöver stanna och tanka utan laddning sker ju när jag ändå gör andra saker (sover, jobbar, handlar etc).
Scandic i Örnsköldsvik erbjuder laddning via motorvärmaruttag som alltid är påslagna enligt receptionen. Hur bra det går och hur mycket ström man får kommer jag att kunna berätta i juni.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS