Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Tycker inte heller att man kan kalla Elon för en lögnare. Jag tror faktiskt han trott själv på allt han uttalat sig om när det gäller FSD.
Det går ju inte att bevisa bortom all rimlig tvivel. Han kanske bara är inkompetent eller missat att det finns dåligt väder? Eller så vet han inte vad Level 5 innebär. Är det då en lögn? Ja, och inkompetens.

Men om någon på detta forum vill ta ett vad om Tesla, som Musk säger att han är "extremely confident" att han når Level 5 i år så ger jag 10 gånger pengarna om Tesla kan köra en halvtimme i snöstorm i en stad i rusningstrafik som en "experienced driver" under 2021. PM:a mig, eller för all del, så tar vi det här.

Svenssons, är du på?
Fokus under 2021 kommer inte vara "experienced driver" utan "safe driver" gissar jag. Har inga problem att lägga en tusenlapp på det men frågan är hur detaljerna ska definieras. Krävs det att det är utrullat till samtliga bilar även ifall det inte har sagts? Hur mycket snö krävs det? Hur ska man kunna hitta någon som kör 30 minuter i stadstrafik? Är det rusningstrafik dvs långsamtgående så skulle radar kunna räcka som sensor, det är i princip det som är Smart Summon idag.

Är det snö, dimma eller regn så är LIDAR inte till någon nytta alls då den inte kan "se" genom snö, regn eller dimma.

Sedan förstår jag inte varför du hävdar att han ljuger. Det är inte lögn att säga vad man tror på, det är inte i 1984 vi lever i.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Tycker inte heller att man kan kalla Elon för en lögnare. Jag tror faktiskt han trott själv på allt han uttalat sig om när det gäller FSD.
Elons tweets ska läsas som BMWs copy när det kommer till design. Ingen av dom kan på riktigt tro på allt som skrivs men samtidigt så är det vad som förväntas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Fokus under 2021 kommer inte vara "experienced driver" utan "safe driver" gissar jag. Har inga problem att lägga en tusenlapp på det men frågan är hur detaljerna ska definieras. Krävs det att det är utrullat till samtliga bilar även ifall det inte har sagts? Hur mycket snö krävs det? Hur ska man kunna hitta någon som kör 30 minuter i stadstrafik? Är det rusningstrafik dvs långsamtgående så skulle radar kunna räcka som sensor, det är i princip det som är Smart Summon idag.
* Jag skrev rusningstrafik.
* SMHI:s definition på snöstorm: "Snöfall, kraftig blåst och mycket dålig sikt. Snödrivor blockerar en del vägar. Vinden behöver inte nå ända upp till äkta stormstyrka för att det ska kallas för snöstorm."
* Level 5 enligt SAE.
* Standardutrustad Tesla med HW3.
* Senaste/bästa FSD-version tillgänglig för personer utanför Tesla den 2021-12-31.

Vi kan be en områdesexpert vara domare. Jag tror inte det kommer att behövas testkörningar... Men kul att du är optimist!

Låter det ok?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
* Jag skrev rusningstrafik.
* SMHI:s definition på snöstorm: "Snöfall, kraftig blåst och mycket dålig sikt. Snödrivor blockerar en del vägar. Vinden behöver inte nå ända upp till äkta stormstyrka för att det ska kallas för snöstorm."
* Level 5 enligt SAE.
* Senaste FSD-version tillgänglig för personer utanför Tesla.

Vi kan be en områdesexpert vara domare. Jag tror inte det kommer att behövas testkörningar... Men kul att du är optimist!

Låter det ok?
Största bekymren är att det antagligen bara är i USA det kommer finnas så det blir att man får hoppas att någon spelar in ett klipp. Att det skulle spelas in ett klipp på 30 minuter rusningstrafik i stadsmiljö under en snöstorm är rätt låg, nära på noll skulle jag gissa. Skulle det inte finnas några klipp betyder inte det nödvändigtvis att det inte är möjligt. Det kommer troligen inte vara Level 5 sett till lagboken.

Rusningstrafik betyder inte snabb trafik utan att det är många bilar, tillsammans med snöstorm betyder det garanterat långsam och tät trafik vilket betyder att det är främst radar som kommer vara input.

Idag har FSD inte alls anpassats till snö och har problem med just detta. Kan vara en av orsakerna till varför de ville öppna upp för Kanada och Norge tidigare, dvs tecken på att de har börjat med anpassningar för nordligare breddgrader.

Tesla har inte heller lovat Level 5 i år men det är solklart att det är det som är målet. Även med en eller ett par sensorer igensnöade så skall det gå enligt Tesla och det är framtiden som har svaret. De tre frontkamerorna finns det ju aktiv rengöring på och radar funkar genom snö. Det är mer sensorer än en människa har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Idag har FSD inte alls anpassats till snö och har problem med just detta. Kan vara en av orsakerna till varför de ville öppna upp för Kanada och Norge tidigare, dvs tecken på att de har börjat med anpassningar för nordligare breddgrader.
I östra Kalifornien, vid lake Tahoe, finns det ju faktiskt både snö och skidorter så Tesla behöver ju inte åka till varken Kanada eller Norge för att utsätta sitt system för vinterväglag.
Om man nu vill hålla sig inom delstaten menar jag.

Personligen ser jag vinterväglag som extremt. Jag tror FSD har fullt upp med alla förekommande trafikmiljöer under bra förhållanden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Personligen ser jag vinterväglag som extremt. Jag tror FSD har fullt upp med alla förekommande trafikmiljöer under bra förhållanden.
Jag också. Men vi snackar dessutom snöstorm... Det är ju det som krävs för Level 5 (alla platser, alla väder). Jag säger bara att det är är extremt troligt enligt Elon. Och det är ju inte uppenbar lögn enl Svenssons. "Extremt troligt", det måste ju vara minst 80-90% eller kanske ännu högre chans att få 10x på tusenlappen? Vem skulle inte ta dom oddsen? Det verkar ju helt vansinnigt bra om Elon nu inte ljuger... eller, vänta, han har lite dåligt track record. Men även en blind höna?

Så Svenssons, är du fortfarande på eller backar du ur? Hur är det med tron på El-Jesus, levererar han på sina uttalanden om autonomi 2021 eller har han "otur" med sin tidsuppfattning igen, för femte året i rad?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Jag också. Men vi snackar dessutom snöstorm... Det är ju det som krävs för Level 5 (alla platser, alla väder). Jag säger bara att det är är extremt troligt enligt Elon. Och det är ju inte uppenbar lögn enl Svenssons. "Extremt troligt", det måste ju vara minst 80-90% eller kanske ännu högre chans att få 10x på tusenlappen? Vem skulle inte ta dom oddsen? Det verkar ju helt vansinnigt bra om Elon nu inte ljuger... eller, vänta, han har lite dåligt track record. Men även en blind höna?

Så Svenssons, är du fortfarande på eller backar du ur? Hur är det med tron på El-Jesus, levererar han 2021 eller har han otur igen, för femte året i rad?
Jag har som sagt var inga problem med att hoppa på men ser stor risk att bli kallad lögnare eftersom du verkar kalla de som inte tror på samma sak som dig för lögnare eller de som är optimist för lögnare. Inte särskilt trevligt att göra en deal med någon som beter sig så.

Det är inte enbart i Kalifornien som det finns folk som testkör FSD så det är inte snö där dom är problemet utan att någon ska filma i 30 minuter under rusningstrafik i stadsmiljö under en snöstorm. Lär bli nye vara särskilt sannolikt att det görs några sådana körningar och det är sannolikt inte så att man själv kan hoppa in i en bil och genomföra testet. Görs det så är fortfarande detaljerna oklara men det är klart, utgår man från att de som inte tänker som en själv är lögnare så är det enkelt att falla tillbaka på det...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:

Så Svenssons, är du fortfarande på eller backar du ur? Hur är det med tron på El-Jesus, levererar han 2021 eller har han otur igen, för femte året i rad?
Jag har som sagt var inga problem med att hoppa på men ser stor risk att bli kallad lögnare eftersom du verkar kalla de som inte tror på samma sak som dig för lögnare eller de som är optimist för lögnare. Inte särskilt trevligt att göra en deal med någon som beter sig så.

Det är inte enbart i Kalifornien som det finns folk som testkör FSD så det är inte snö där dom är problemet utan att någon ska filma i 30 minuter under rusningstrafik i stadsmiljö under en snöstorm. Lär bli nye vara särskilt sannolikt att det görs några sådana körningar. Görs det så är fortfarande detaljerna oklara men det är klart, utgår man från att de som inte tänker som en själv är lögnare så är det enkelt att falla tillbaka på det...
Så det är ett "ja" på 1000 spänn, enl min lista?
* Rusningstrafik
* Level 5 enligt SAE.
* Senaste/bästa FSD-version tillgänglig för personer utanför Tesla den 2021-12-31.

Vi kan be en områdesexpert vara domare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:

Det är inte enbart i Kalifornien som det finns folk som testkör FSD så det är inte snö där dom är problemet utan att någon ska filma i 30 minuter under rusningstrafik i stadsmiljö under en snöstorm. Lär bli nye vara särskilt sannolikt att det görs några sådana körningar. Görs det så är fortfarande detaljerna oklara men det är klart, utgår man från att de som inte tänker som en själv är lögnare så är det enkelt att falla tillbaka på det...
Din lista är som sagt var inte klart definierade och ditt sätt att kalla folk för lögnare är inte särskilt trevligt. Skulle du vilja göra affärer med en som kallar dig tjuv?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:

Din lista är som sagt var inte klart definierade och ditt sätt att kalla folk för lögnare är inte särskilt trevligt. Skulle du vilja göra affärer med en som kallar dig tjuv?
Nu tycker jag du ska ta och vara lite hövligare.

Vad menar du är oklart med listan? Vi utser en expert tillsammans. Experten bedömer om det är så att Tesla har Level 5 eller ej. Jag ser till så att en FSD-beta-testare gör testen om experten bedömer att det är oklart om det är Level 5 eller ej, givet de förhållanden som jag skrev.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
....klipp.....

Vad menar du är oklart med listan? Vi utser en expert tillsammans. Experten bedömer om det är så att Tesla har Level 5 eller ej. Jag ser till så att en FSD-beta-testare gör testen om experten bedömer att det är oklart om det är Level 5 eller ej, givet de förhållanden som jag skrev.
En del av definitionen för nivå 5 är att bilen skall kunna köra själv utan passagerare. Eftersom Tesla inte kommer lansera detta under 2021 så kommer bilen således aldrig kunna åka utan någon förare och således inte kunna klara nivå 5....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
En del av definitionen för nivå 5 är att bilen skall kunna köra själv utan passagerare. Eftersom Tesla inte kommer lansera detta under 2021 så kommer bilen således aldrig kunna åka utan någon förare och således inte kunna klara nivå 5....
Ehrm, det är detta vadet gäller.
Elon Musk Axel Springer intervju skrev:
Elon: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year.”
[rant]
Interviewer: "We are discussing Level 5 autonomy, full anatonomy?"
Elon: "Yes."
Om Elon är "extremely confident" och ingen på detta forum tror på det genom att inte ta det till 10x pengarna, så menar jag att han ljuger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Ehrm, det är detta vadet gäller.
Elon Musk Axel Springer intervju skrev:
Elon: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year.”
[rant]
Interviewer: "We are discussing Level 5 autonomy, full anatonomy?"
Elon: "Yes."
Om Elon är "extremely confident" och ingen på detta forum tror på det genom att inte ta det till 10x pengarna, så menar jag att han ljuger.
Bara för att person/grupp A inte tror på person/grupp B är inte tillräcklig grund för person/grupp A att utpeka person/grupp B som lögnare. Det krävs uppsåt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn
Från wiki:
Lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann, att med ett påstående avsiktligt föra någon bakom ljuset. För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann.
Kan du bevisa att den andra delen i definitionen ovan som jag understrukit är sann? Hur vet du att Elon inte tror på det själv?
Jag personligen tror inte heller att nivå 5 kommer komma i år. Har Elon kommit med optimistiska tidplaner tidigare? Ja. Finns det annat som är viktigare att jaga upp sig över? Definitivt......
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Som jag skrivit tidigare tror jag det är svårt att bevisa bortom all rimlig tvivel att det är med uppsåt.

Men antingen är det så att Elon inte förstår vad Level 5 är eller så är det uppsåtligt. Eftersom utfallet kommer att bli att Tesla INTE levererar Level 5 till Teslas kundbas under 2021, så kan jag höja oddset till 100x pengarna för att förtydliga min poäng. Jag jag dessutom ta vadet till vilket belopp som helst och av vem som helst.

Om jag då är så säker på att det INTE kommer att hända, och ingen annan vill vadslå emot det så måste väl konsensus vara att det som rimligtvis sitter på mest information här, Elon, ljuger?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Som jag skrivit tidigare tror jag det är svårt att bevisa bortom all riklig tvivel att det är med uppsåt.

Men antingen är det så att Elon inte förstår vad Level 5 är eller så är det uppsåtligt. Eftersom utfallet kommer att bli att Tesla INTE levererar Level 5 till Teslas kundbas under 2021, så kan jag höja oddset till 100x pengarna för att förtydliga min poäng. Jag jag dessutom ta vadet till vilket belopp som helst och av vem som helst.

Om jag då är så säker på att det INTE kommer att hända, och ingen annan vill vadslå emot det så måste väl konsensus vara att det som rimligtvis sitter på mest information här, Elon, ljuger?

Du tror att alla håller med dig och att vi alla på detta forum är i konsensus och baserat på den informationen så anser du det berättigat att kalla en person som du aldrig träffat för lögnare...
Ta ett chill pill och reflektera en stund...

Edit: här kommer en hint över vad du bör reflektera över.
Elon tror också något. Precis som du. Om någon inte håller med dig så blir du per din egen definition ovan en lögnare..
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Som jag skrivit tidigare tror jag det är svårt att bevisa bortom all riklig tvivel att det är med uppsåt.

Du tror att alla håller med dig och att vi alla på detta forum är i konsensus och baserat på den informationen så anser du det berättigat att kalla en person som du aldrig träffat för lögnare...

Elon tror också något. Precis som du. Om någon inte håller med dig så blir du per din egen definition ovan en lögnare..
JM,
Jag förstår inte din logik alls. Elon "tror" inte. Han säger inte "possibly", "maybe" utan säger att han är "EXTREMELY CONFIDENT". I call BS. Chansen till det är så nära noll man kan komma.

Om någon tror att Tesla når Level 5 i år och vill satsa en krona, en mille, eller mer, på det så är det bara att skriva upp det här. 100x gånger pengarna. I rest my case.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
backe

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:

Men frågan är, tror verkligen Elon att han legalt och tekniskt kan leverera autonomi L5 till Teslas kundbas under 2021?
Tror du JM att han tror det?

Dom som tycker att jorden är platt, ljuger dom, talar dom sanning(för dom tror uppenbarligen att jorden är platt) eller är dom verklighetsfrånvända?
Under vilken av dessa(ljuger, talar sanning eller är verklighetsfrånvänd) faller Elon in om han tror att han kan Leverera L5 autonomi legalt och teknisk under 2021 till Teslas kundbas?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev:
Elon "tror" inte. Han säger inte "possibly", "maybe" utan säger att han är "EXTREMELY CONFIDENT". I call BS. Chansen till det är så nära noll man kan komma.

Om någon tror att Tesla når Level 5 i år och vill satsa en krona, en mille, eller mer, på det så är det bara att skriva upp det här. 100x gånger pengarna. I rest my case.
Jag tror inte heller det blir någon nivå 5 i år, eller nästa år för den delen.

MEN "extremely confident" är ju en gardering. Det betyder inte att han vet, utan att han tror med stor säkerhet.
backe

Inlägg av backe »

Curik skrev:
spacecoin skrev:
Elon "tror" inte. Han säger inte "possibly", "maybe" utan säger att han är "EXTREMELY CONFIDENT". I call BS. Chansen till det är så nära noll man kan komma.

Jag tror inte heller det blir någon nivå 5 i år, eller nästa år för den delen.

MEN "extremely confident" är ju en gardering. Det betyder inte att han vet, utan att han tror med stor säkerhet.

Tror du att han tror det?
Det hänger liksom inte bara på Tesla, utan även regelverket måste stödja det, och såvitt jag vet så finns det ingenstans i världen där man får köra L5 bilar idag?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Det som är graverande för Tesla och Elon Musk är att hans uttalanden syftar till att driva försäljningen av FSD. Man säger hela tiden att det är nära nu och att priset kommer höjas. Man hetsar folk att köpa helt enkelt. Och folk tror på honom. Och köper.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hur mycket som är optimism (Elon är ju en obotlig optimist, och det är ju klart sedan tidigare, både med produktionsproblem med MX och M3, och med framgångar med Space X), och hur mycket som är "säljsnack" är svårt att avgöra, och något som jag misstänker inte ens Elon själv vet. :D

Personligen så tycker jag att man först och främst skall köpa saker med avseende på hur de fungerar idag. Annars så riskerar man nog att bli besviken förr eller senare.

Gäller oavsett om man köper en ID med buggig programvara, en Tesla med FSD som inte är som man önskar (tycker själv inte att varken EAP eller FSD är värt något direkt för mig), eller en PS2 eller Taycan utan OTA.

Så får man bara se framtida möjliga uppdateringar som en bra positiv bonus, som kanske kommer med tiden (ibland förr, ibland senare, ibland inte alls). :)

Reklam, säljsnack, forum (som detta) och andra nyheter är intressanta att höra/läsa och kan ge ett värde, MEN testa alltid själv och före köp är mitt personliga mantra.

Gå på vad du själv tycker passar just dig som individ och person, och vad som är värt för dig (inte vad andra kända och okända tycker, eller vad säljare tycker).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Det är knappast det som är poängen eller ens vad som diskuteras.
Att skuldbelägga kunden är väl ingen lösning på detta skumraskbeteende, från ett annars bra bolag.
Det är Elon håller på med varken etiskt eller god affärssed.

Att hävda att han inte gör detta med syfte att sälja mer FSD eller pusha upp aktien är ju lite att tänka utanför boxen... Vad skulle syftet annars vara menar du?
backe skrev:
Under vilken av dessa(ljuger, talar sanning eller är verklighetsfrånvänd) faller Elon in om han tror att han kan Leverera L5 autonomi legalt och teknisk under 2021 till Teslas kundbas?
Ja? Vilken kan det vara? Någon?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Att skuldbelägga kunden är väl ingen lösning på detta skumraskbeteende, från ett annars bra bolag.
Vet inte om jag tycker Elon är värre eller mer oetisk än normala ledare för techbolag som Google, Apple (Jobs), Facebook (Zuckerberg), Amazon (Besos), mflr. Men lägger mig inte i den debatten och diskussionen (tycker kanske inte att den är så intressant personligen).

Vad jag bara säger är att det kommer (enligt min bedömning) dröja länge innan vi har full AD ute på vägarna fullt ut. Speciellt i Europa så kommer detta troligen dröja ytterligare längre. Räkna med runt 7 år (eller lite mer).

Sedan är min rekommendation, oavsett om du köper bilar, telefoner, datorer, etc. att testa ordentligt själv innan köp. Är inget som är unikt för Tesla, utan en generell rekommendation som jag tror kan vara vettig för många (när så är möjligt).

Är inte heller menat (från min sida) att skuldbelägga någon här, eller skuldbelägga Elon (eller på annat sätt lägga mig i eran diskussion vem som har rätt eller fel), utan bara något som jag tycker är "common sense" och vettigt förfarande.

Sådär; nu har jag sagt mitt, och ni andra kan återgå till erat ordkrigande. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Vet inte om jag tycker Elon är värre eller mer oetisk än normala ledare för techbolag som Google, Apple (Jobs), Facebook (Zuckerberg), Amazon (Besos), mflr. Men lägger mig inte i den debatten och diskussionen (tycker kanske inte att den är så intressant personligen).

Vad jag bara säger är att det kommer (enligt min bedömning) dröja länge innan vi har full AD ute på vägarna fullt ut. Speciellt i Europa så kommer detta troligen dröja ytterligare längre. Räkna med runt 7 år (eller lite mer).
Men du lägger ju dig mitt i debatten och diskussionen? Diskussionen handlar om att Elon ljuger om FSD. Svenssons med flera tyckte inte detta, utan mer att jag var allmänt dum i huvudet, tjuv och otrevlig när jag säger att han gör det.

Elon och Tesla säger, sedan åtminstone 2019: "Det är snart klart, i år, eller nästa år. Priset kommer att höjas skitmycket. Din bil kommer att kunna tjäna 30kUSD som året som robotaxi. Det är vansinne att köpa en annan bil.". Och det finns gott om kunder som tror på Elon och köper FSD just därför. Säger du att dom borde lista ut att det är lögner så skuldbelägger du väl kunden? Det går ju inte att vänta och se om dom levererar, för då har man inte råd med FSD, säger Elon och Tesla.

De allra flesta med en hjärna och som är något pålästa om autonomi förstår att Level 5 inte kommer i en Tesla i någon jurisdiktion i år. Ändå ska jag "bevisa" för alla "Elondyrkare" att så är fallet i sjuttio inlägg till den milda grad att jag behöver ge folk 100x gånger pengarna. Och ingen tar dom oddsen.

Försvaret av detta sätt att sprida lögner förväntar man sig kanske av de mest inbitna fansen, men ge mig ETT exempel på någon i motsvarande position och utsträckning ljuger kunder, analytiker och allmänheten rakt upp i ansiktet. Det jag kan komma på på rak arm är Elizabeth Holmes på Theranos. Eller kanske Donald Trump. Att jämföra med Jobs, Bezos och Zuck är ju inte riktigt klokt ärligt talat. Vad har dom sålt utan att leverera?

Elon har gjort massor av bra grejer, inget snack om det. Jag är nöjd med min bil, trots 5-6 SC besök år ett. Men min gräns när det gäller hanterandet av FSD är för länge sedan passerad. Jag tror det är en växande skara av Teslas kunder som känner likadant.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Elon och Tesla säger: "Det är snart klart "i år, eller nästa år. Priset kommer att höjas skitmycket. Din bil kommer att kunna tjäna 30kUSD som året som robotaxi.". Och det finns gott om kunder som tror på Elon och köper FSD just därför. Säger du att dom borde lista ut att det är lögner så skuldbelägger du väl kunden?

De allra flesta med en hjärna förstår att Level 5 inte kommer i en Tesla i någon jurisdiktion i år. Ändå ska jag "bevisa" för alla "Elondyrkare" att så är fallet i sjuttio inlägg till den milda grad att jag behöver ge folk 100x gånger pengarna. Och ingen tar dom oddsen.

Försvaret av detta sätt att sprida lögner förväntar man sig kanske av de mest inbitna fansen, men ge mig ETT exempel på någon i motsvarande position och utsträckning ljuger kunder, analytiker och allmänheten rakt upp i ansiktet. Det jag kan komma på på rak arm är Elizabeth Holmes på Theranos. Att jämför med Jobs, Bezos och Zuck är ju inte riktigt klokt ärligt talat. Vad har dom sålt utan att leverera?

Elon har gjort massor av bra grejer, inget snack om det. Men min gräns när det gäller hanterandet av FSD är för länge sedan passerad. Jag tror det är en växande skara av Teslas kunder som känner likadant.
Är det inte bättre att slappna av lite och bara njuta av att vi får vara med om ett av de största teknologiska genombrotten i mänsklighetens historia? Det är fullt jämförbart med tex första flygmaskinen. Ingen visste exakt när det skulle ske. De flesta sa att det var totalt omöjligt. Trots det flög det plötsligt ett motordrivet flygplan en dag.

Det är bara obotliga optimister som Elon som åstadkommer genombrott. Pessimister är för upptagna med att tjata om hur omöjligt allting är. Tesla är det företag som i dagsläget leverar bäst självkörande funktioner till konsumenter. Man är inte hela vägen framme ännu och det är självklart ett misslyckande men att vara bitter över det är bara meningslöst. Bättre att lägga den energin på att förundras över hur snabbt utvecklingen ändå går.

Tesla är tydliga vid köp vad som ingår i FSD och att det är avhängigt myndigheters godkännande. Att autopiloten är kastrerad i EU är inte Teslas fel. Ska man som svensk vara bitter på någon så är det framförallt myndigheterna.

Sedan är det nog omöjligt att komma överens om hur man ska tolka vad som är Level 5 för att det ska vara meningsfullt att satsa några pengar. Jag har investerat i både Tesla och Alphabet/Waymo. Det är nog smartare att lägga pengarna där.
Skriv svar