" TESLA " säljer fälgar
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/94580491
Stulna däck M3 Performance
Moderator: Redaktion
Re: Stulna däck M3 Performance
Vilken affärsidé! Eftersom Tesla kan spåra alla bilar, så tar dom helt enkelt reda på var dom står, kör dit och stjäler fälgarna, som sen säljs på Blocket 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tycker det är irriterande att man kan annonsera så anonymt på Blocket och har därför skrivit till dem. Fått följande svar:
"Hej!
Tack så mycket för din anmälan.
Vi ska titta närmre på annonsen och annonsörens eventuella historik hos oss för att se om det är möjligt för oss att bekräfta dina uppgifter eller om det finns några kontroller vi kan göra, om detta inte redan gjorts.
Om du har specifika och konkreta uppgifter om varan som du tror kan vara intressant för polisen kan du alltid ta kontakt med dem och göra en anmälan, så bistår vi sjävklart polisen på begäran.
Vänliga hälsningar,
Emil
Blockets Kundsäkerhetscenter"
"Hej!
Tack så mycket för din anmälan.
Vi ska titta närmre på annonsen och annonsörens eventuella historik hos oss för att se om det är möjligt för oss att bekräfta dina uppgifter eller om det finns några kontroller vi kan göra, om detta inte redan gjorts.
Om du har specifika och konkreta uppgifter om varan som du tror kan vara intressant för polisen kan du alltid ta kontakt med dem och göra en anmälan, så bistår vi sjävklart polisen på begäran.
Vänliga hälsningar,
Emil
Blockets Kundsäkerhetscenter"
Det är inte så jätteanonymt, Blocket har IP-adressen som annonsen lades in ifrån, och telefonnumret eller kreditkorten som betalades ifrån. De överlämnar gärna dessa till polisen om man gör en anmälan, det är standardrutin för dem. Man ger polisanmälansnumret till kundtjänst så skickar de över allt de har på annonsören till polisen omgående.
Däremot visar eller lämnar de inte ut dessa uppgifter till "vanliga människor" så klart.
Däremot visar eller lämnar de inte ut dessa uppgifter till "vanliga människor" så klart.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Självklart vet jag att Blocket har dessa uppgifter. Det jag vänder mig mot är att de tillåter annonsörer att uppträda helt anonymt, t o m företag, som även tillåts annonsera med påhittade företagsnamn. I de flesta fall får ett företag inte uppträda under annat namn än det registrerade. Så var det i alla fall för några år sedan.....tor-ake skrev:Det är inte så jätteanonymt, Blocket har IP-adressen som annonsen lades in ifrån, och telefonnumret eller kreditkorten som betalades ifrån. De överlämnar gärna dessa till polisen om man gör en anmälan, det är standardrutin för dem. Man ger polisanmälansnumret till kundtjänst så skickar de över allt de har på annonsören till polisen omgående.
Innan vi började separera företag och privatpersoner, 2005 om jag minns rätt, annonserade alla företag som privatpersoner med exakt samma regler. Om man ställer upp för höga krav kommer mindre nogräknade företag att återgå till att annonsera som privatpersoner.
Och den anonyma annonseringen är ett måste i och med att folk inte har folkvett, ringer mitt i natten, hälsar på oanmälda och är allmänt obehagliga.
Blocket som koncept medför alltså nästan att det behöver vara anonymt på det här viset. EBay, som är samtida, har också anonyma säljare. Men tiden går vidare och folk blir mer och mer digitala, och i och med detta kommer Blocket som koncept troligen marginaliseras till förmån för andra plattformar, där anonymitet är svårare att nå.
Jag slutade jobba där för 12 år sedan, och inte mycket har ändrats sedan dess.
Och den anonyma annonseringen är ett måste i och med att folk inte har folkvett, ringer mitt i natten, hälsar på oanmälda och är allmänt obehagliga.
Blocket som koncept medför alltså nästan att det behöver vara anonymt på det här viset. EBay, som är samtida, har också anonyma säljare. Men tiden går vidare och folk blir mer och mer digitala, och i och med detta kommer Blocket som koncept troligen marginaliseras till förmån för andra plattformar, där anonymitet är svårare att nå.
Jag slutade jobba där för 12 år sedan, och inte mycket har ändrats sedan dess.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02