Sida 3 av 3
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 12:41
av holden
Senast jag faktiskt fick audiens hos en säljare (motvilligt upphämtad av prao-elev från repan) hos en av de tyska tillverkarna sa han att de skulle kunna sälja dubbelt så många bilar om leveransförmågan bara motsvarade efterfrågan, bidrar sannolikt till den loja inställningen till walk-in customers.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 12:56
av Esterox
Kan ju iofs kasta in min egna erfarenhet.
Tesla : en säljare (eller vad ni nu kallar det) ringde mig angående en Model x jag var intresserad utav, jag bad om lite komplettering. Den personen återkom aldrig.
Pratade med en annan trevlig säljare på tesla, han skulle återkomma till mig när tesla fått in en matchande model X enligt mina önskemål (han berättade att detta inte var något det vanligtvis gör men då jag missat två på raken gjorde han ett undantag) hörde noll.
En kvinnlig säljare på tesla presenterade mig för model S, var extremt på att jag skulle beställa och återkom 4 dagar på raken. 5:e dagen sänkte tesla priserna och jag hörde 0 från säljaren.
Har gått in hos andra bilhandlare med blandade resultat , ser inte ut som den ”rätta” köparen men haft 30 bilar senaste 13 åren. Och i mängder utav prisklasser och blandat beg som nytt.
Slutsats: det är så det fungerar i branscher med f2f försäljning.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 13:28
av Fredrik j
McFace skrev:Fredrik j skrev:McFace skrev:
Renee på Tesla i Segeltorp, å andra sidan, ringde mig tre-fyra gånger efter jag provkört där för att kolla läget. Till slut blev det Tesla.
En säljare som ringer mig 3-4 gånger för att kolla läget skulle jag bli irriterad på. Redan första gången skulle jag sagt åt honom att jag hör av mig om jag undrar något.
Hatar säljare som är "på". Just nu har jag mobiloperatören tre som ringer mig någon gång i veckan för att berätta att jag har ett obundet abonnemang hos dom. Snart byter jag fan telefonbolag bara för att dom ringer.
Inte går det att säga åt dom heller eftersom det ju ringer från nått callcenter. Nya människor varje gång.
Brukar lämna samma besked. Jag hör av mig. Sluta ring.
Som sagt. Alla är olika. Nyckeln till framgång är att lyssna på kunden.
Frågan är ju om det är fler som vänder i dörren över att bli hälsade välkomna än att fullständigt ignoreras. Jag skulle lägga mina pengar på den senare. I försäljningskonstens hemland, USA, anställer man till och med människor vars enda jobb är att säga hej till kunderna, så oavsett vad du tycker om påstridiga säljare så kan man ana att det är tillräckligt uppskattat för att många företagare ska lägga pengar på det.
Inte bara i USA. Stendahls bil i Lilla edet som säljer Volvo/Renault har en "hallvärd" som hälsar dig välkommen och hjälper till att lotsa fram bland bilarna. Hallvärden är lite yngre och jag antar att det är någon form av inkörsport till att bli säljare.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 13:36
av MWall
Fredrik j skrev:McFace skrev:Fredrik j skrev:McFace skrev:
Renee på Tesla i Segeltorp, å andra sidan, ringde mig tre-fyra gånger efter jag provkört där för att kolla läget. Till slut blev det Tesla.
En säljare som ringer mig 3-4 gånger för att kolla läget skulle jag bli irriterad på. Redan första gången skulle jag sagt åt honom att jag hör av mig om jag undrar något.
Hatar säljare som är "på". Just nu har jag mobiloperatören tre som ringer mig någon gång i veckan för att berätta att jag har ett obundet abonnemang hos dom. Snart byter jag fan telefonbolag bara för att dom ringer.
Inte går det att säga åt dom heller eftersom det ju ringer från nått callcenter. Nya människor varje gång.
Brukar lämna samma besked. Jag hör av mig. Sluta ring.
Som sagt. Alla är olika. Nyckeln till framgång är att lyssna på kunden.
Frågan är ju om det är fler som vänder i dörren över att bli hälsade välkomna än att fullständigt ignoreras. Jag skulle lägga mina pengar på den senare. I försäljningskonstens hemland, USA, anställer man till och med människor vars enda jobb är att säga hej till kunderna, så oavsett vad du tycker om påstridiga säljare så kan man ana att det är tillräckligt uppskattat för att många företagare ska lägga pengar på det.
Inte bara i USA. Stendahls bil i Lilla edet som säljer Volvo/Renault har en "hallvärd" som hälsar dig välkommen och hjälper till att lotsa fram bland bilarna. Hallvärden är lite yngre och jag antar att det är någon form av inkörsport till att bli säljare.
Även Bavaria i Uppsala har en "värdinna" som sitter vid ingången och säger hej osv. Man kan fråga henne om hjälp om man är osäker på något och sånt där. "Jag skulle vilja köpa en i3" kan man t ex säga. Då visar hon en till en ledig säljare som sitter 5 meter därifrån vid sina skrivbord helt öppet på golvet. Man behöver alltså inte gå runt som en osalig ande i hallen och muttra om att man inte blir sedd.
Det här med att folk vandrar in och till synes planlöst går runt och kollar måste vara skitsvårt att hantera utan någon som tar emot vid dörren. Det folk inte tänker på är också att även säljare är upptagna. De kanske sitter med offerter, kontraktsskrivning eller annat och har inte tid att hela tiden ha koll även på golvet. Då kanske man tänker att "ja, vill kunden köpa så kommer han väl och frågar". Rätt eller fel vet jag inte. Men helt klart är det bättre att någon tar emot och dirigerar kunden rätt redan från början. Då slipper den där tveksamheten infinna sig.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 13:53
av lurwas
LarsL skrev:Mitt dotter fyller snart 15 och vi har funderat på moped till henne, det måste vara eldrivet så klart. Ett alternativ var då Renault Twizy 45 som ju går att köra från 15 år med AM kort. Men den är ju rätt speciell så vi ville provköra först, helst när det är lite lagom kallt och jobbigt som nu.
Vi går in på Renaults webbsida och bokar en provkörningstid för Twizy hos den lokala återförsäljaren som Renault rekommenderar. Jag får svar snabbt och trevligt via ett Mail med titeln TWIZY där försäljaren säger javisst vilken dag passar bäst. Jag svarar nästa lördag om det är okej. Jag påpekar att vi är intresserade av Twizy 45 men att vi naturligtvis kan prova en 80 istället lika gärna då det ändå är jag som ska köra och inte min dotter. Bra, ni är välkomna, får vi som svar.
Så kommer då lördagen vi ger oss iväg till handlaren en så där 30 minuters körning. När vi kommer fram parkerar utanför ingången med Teslab och stövlar in i hallen. Detta är en Volvohandlare och jag ser bara Volvobilar i hela hallen, hmm är jag rätt? Får tag i en säljare eller han får tag i mig kanske.
-”Hej, vi skulle provköra Twizy idag”, säger jag Han stirrar tomt på mig och svarar,
-”Vi har ingen Twizy här”
-”Men jag har bokat en tid för provkörning. Har jag kommit rätt, är ni Renault återförsäljare”
-”Jo, vi säljer Renault, men vi har ingen Twizy”.
-”Men titta här”, jag tar upp telefonen med mailet, ”jag har ju fått svar att jag ska komma in idag och kunna provköra en Twizy”
Säljaren tittar dumt på mailet och går till sin dator.
-”Är ni inte intresserade av Zoe istället? Det har vi inne”.
-”Nej, det är till min dotter, hon vill ha en moped inte en bil”.
-”Min kollega trodde att ni skulle provköra en Zoe”
-”Men det står ju tydligt att Twizy i rubriken”, säger jag och pekar på skärmen.
-”Du vet att Twizy är rätt dyr eller hur?”, svarar säljaren. Jag håller på att ramla baklänges. Vad har det med saken att göra? Det är ju så klart en av orsakerna till att vi vill provköra först men sedan är den ju inte heller särskilt mycket dyrare än andra elmopedbilar, faktiskt.
-”Okej, jag får kolla oss någon annan återförsäljare”, säger jag och går ut till Teslan som jag hoppas att han ser att vi åker i, med tanke på pris och betalningsförmåga.
Funderat lite efter denna upplevelse, jag har ju inte varit hos bilhandlare på många år då jag bara beställt över nätet med Tesla. Säljaren ser alltså Twizy och tänker en sån där j@#la elbil, jo en sån kan väl miljötalibanen få provköra och bokar in en Zoe. Är de så här nonchalanta? Hur lyckas de sälja bilar? Säljer de bara till företag där kunden inte har något val utan bara måste hämta ut sin nya Volvo?
Haha. Det här var riktigt kul att läsa Lasse
Tyvärr känner jag igen mig i liknande situationer.
Verkar som att vissa säljare inte VILL sälja helt enkelt.
De har som affärsidé att sälja produkter, men vägrar göra det av en eller annan anledning.
Säljaren har faktiskt rätt i en sak, och det är att el-modebilar är dyrt.
Själv köpte jag bil utan att provköra den, får väl se om jag ångrar mig sedan.
Hade jag fått med frugan att provköra den, hade hon ännu mindre velat ha den, än vad hon nu vill.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Postat: 15 mar 2021 18:40
av martinot
McFace skrev:
Nu snackar vi grovt räknat om ett samtal varannan månad. Jag upplevde inte det som påstridigt och jag gav aldrig någon signal om det heller, vilket antagligen är varför de fortsatte. Hade jag sagt ifrån första gången att jag hör av mig när det är dags så hade även jag blivit irriterad om de fortsatte ringa. Det handlar som sagt uteslutande om att lyssna.
Mellantinget är ganska enkelt och skiljer sig i grund och botten inte mycket mellan innesälj och utesälj. Ta kontakt. Det kan räcka med ett "hej" eller "välkommen" eller kroppsspråk. Även ett höjt ögonbryn kan leda till kontrakt. Läs av huruvida kunden är intresserad av att prata eller "bara vill titta". Nu har du tagit dig förbi den tunga och skrämmande första kontakten. Framtiden har stora utsikter för goda affärer!
Ahh. Låter som ett mycket vettigt bemötande och helt ok!
Håller fö. med om att det inte behöver krävas så mycket ansträngning för att känna sig välkommen som kund (utan att vara påträngande).