Utförandet med bäst andrahandsvärde

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Utförandet med bäst andrahandsvärde

Inlägg av kenjon »

Inte köper jag bil beroende på vilket andrahandsvärde jag kommer att få om 2-3 år. Jag väljer bil för att ha det som jag vill ha under de 2-3 åren jag äger bilen. Men det är jag det....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
lav1

Inlägg av lav1 »

Alla är vi olika ja. Köper jag en bil för 700 000kr vill jag åtminstone vara informerad om att ett tillval på 24 000kr kanske snarare innebär ett värdetapp på det dubbla eller trippla senare. Då har man ju chans att värdera funktionen en gång till.

Sedan kanske jag väljer det ändå, men det är alltid intressant att diskutera restvärden i mitt tycke.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Inte köper jag bil beroende på vilket andrahandsvärde jag kommer att få om 2-3 år. Jag väljer bil för att ha det som jag vill ha under de 2-3 åren jag äger bilen. Men det är jag det....

Alla är inte ekonomiskt oberoende.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Med 0,25 % ränta tycker jag inte det är ett krav. Och hur många av oss vet hur deras ekonomiska situation ser ut om 2-3 år? Och hur många vet vilket andrahandsvärde som gäller då? Bara gissningar, därför njuter jag hellre mer de åren jag har bilen. Var tid har sitt problem. Och jo, jag vet att alla inte delar min åsikt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Med 0,25 % ränta tycker jag inte det är ett krav. Och hur många av oss vet hur deras ekonomiska situation ser ut om 2-3 år? Och hur många vet vilket andrahandsvärde som gäller då? Bara gissningar, därför njuter jag hellre mer de åren jag har bilen. Var tid har sitt problem. Och jo, jag vet att alla inte delar min åsikt.
Är inte räntan som är dyr utan värdetappet.

Nej ingen vet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
3. Inbyggd GPS
Trots att många idag har GPS i sina telefoner, så är ett integrerat navigationssystem fortfarande något som efterfrågas av många kunder. Så även om du själv möjligen föredrar navigation direkt i mobilen, så kan det vara ett smart tillval trots allt.

4. Adaptiv farthållare
Hur låter det att få lite extra hjälp på vägen när du kör långa sträckor? Ja, det är något som lockar många. Detta får du genom en adaptiv farthållare, även kallad "cruise control", som hjälper dig att hålla din önskade hastighet och att hålla avstånd till bilar framför dig.
Gällande 3. så är det i princip helt meningslöst på de flesta bilar med inbyggda kartor och GPS. De är så hopplöst dåliga att man inte orkar använda de, utan istället tar fram telefon. Har gällt alla Volvo och Mercedes vi ägt, men även hyrbilar från VAG och BMW. Hopplöst knöliga och totalt oanvändarvänliga (om man är bortskämd moderna telefoner).

De enda som jag lyckats använda utan att bli galen är Tesla och Google.

Gällande 4. så skulle jag idag lägga till att Lane Assist/Autopilot är nästan krav på marknaden. Vanlig simpel adaptiv farthållare är passé. Där finns dock många mycket bra lösningar hos nästan alla fabrikanter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Tog den här bilden vid ett kafe i Dalarna för några somrar sen just för att den illustrerar hur det ser ut utanför storstäderna när det gäller dragkrok. Och då är den ju ändå oftast infällbar/avtagbar på de flesta nya bilarna.
Skulle personligen aldrig köpa en dragkrok som inte är elektriskt ut/infällbar. För mycket krångel och för mycket smuts att hantera när man väl behöver använda den.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Performance må ha högre förmånsvärde men den faktorn är inte alls avgörande på begagnade bilar.

Frågan är hur många som är beredda att betala mer för den där extra prestandan, Track Mode och utseendebitarna? En begagnad 3 Performance borde ju vara drömbilen för många...
Hade det inte skilt så mycket på förmånsvärdet så hade ju P varit självklar att välja alla dagar i veckan (prisskillnaden är ju enormt liten i sammanhanget).
Bild
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Tog den här bilden vid ett kafe i Dalarna för några somrar sen just för att den illustrerar hur det ser ut utanför storstäderna när det gäller dragkrok. Och då är den ju ändå oftast infällbar/avtagbar på de flesta nya bilarna.
Skulle personligen aldrig köpa en dragkrok som inte är elektriskt ut/infällbar. För mycket krångel och för mycket smuts att hantera när man väl behöver använda den.
Elektriskt går sönder, kärvar ihop. Snordyrt att laga, ofta behöver man byta hela kroken då den är godkänd som enhet. Kostar typ 15000-18000. Aldrig elektriskt manövrerad, finns enkelt svängbara manuellt på samma vis. Själv tycker jag att den gott kan vara fast monterad.
Tesla Y LR -22 EAP
lav1

Inlägg av lav1 »

När man trodde att man velat klart gick jag på en ny mina. 4680-cellerna som jag trodde var några år bort ska ju komma i EU-MY redan från i sommar/höst.

Tror personligen att en ganska stor andel av M3 ägare hellre skulle valt en MY om det fanns idag. Många kommer ju från olika SUVar och önskar bättre last/dragvikt med mera. Idag kanske man trängt in sig i en M3 för att man är beredd att kompromissa och vill köra Tesla.

Detta har jag delvis accepterat, och ser också att MY är i runda slängar 50k dyrare än M3 vilket också kan ses på andra marknader där MY säljs på riktigt idag.

Men som grädde på moset kommer ju MY från Berlin att byggas med den nya 4680-cellen. Frågan är då bara om de kommer att satsa på liknande räckvidd och sänka priset rejält, eller satsa på 65+ mil WLTP och behålla prisnivån.

Oavsett kan dessa två saker tillsammans göra att priset på M3 störtdyker i Sverige och hamnar på lite mer normala nivåer gentemot idag (50+% restvärde) efter 3 år.

Vad tänker ni som köper/köpt M3 i dessa tider kring detta? Givetvis kommer det alltid ny teknik, men precis i skarven mellan ett sådant skarpt teknik och modellskifte?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Nja... på två år har nu en LR tappat mindre än 15%. Detta styrs ju också av övriga EV:s. Sålänge räckvidd mm är bättre än många andra tillverkares så bör det ej falla så snabbt. Köper man nu så finns ju också dels en liten priskorrigering med men också en refresh. Sen har heller inte fossiler tappat så mkt som 50% nu på sistone. Man får ju dessutom 70k i bonus (nästan 90 om man leasar) det hjälper till att minska tappet i %.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

anting1 skrev:

Vad tänker ni som köper/köpt M3 i dessa tider kring detta? Givetvis kommer det alltid ny teknik, men precis i skarven mellan ett sådant skarpt teknik och modellskifte?
Att en begagnad model 3 plötsligt skulle sjunka mycket i andrahandsvärde tror jag är osannolikt.
Kollar man vad andra begagnade elbilar kostar på blocket så tycker jag inte model 3 är överprisad.
Den är långt före konkurrenterna på många sätt, så jag tror även en 2019 kommer stå sig bra framöver, dock är jag partisk :!:
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag konstaterade att en 2021 minus bonus kostade marginellt mer än en begagnad pre-facelift. Därför köpte jag en ny.
Förhoppningsvis har min bil tappat mindre när Model Y kommer jämfört med en pre-facelift med fler mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
lav1

Inlägg av lav1 »

Tänker eftersom du redan idag får en ny ID.4 familjesuv med 77kWh netto för ca 440 tkr efter bonus. Model Y kommer finnas tillgänglig och kommer med 4680 celler vilket bör göra en del på pris eller räckvidd. Marknaden överöses med Model 3's då den fyller tre år och leasingbilarna börjar komma ut på marknaden.

Kommer man då fortfarande vara benägen att lägga 100k+ mer på 3 år gammal Tesla M3 med 5k+ mil än t.ex. en helt ny ID.4/ID.4X? Eller köpa en begagnad M3 för ca 50k mindre än en ny MY med 4680 celler efter bonus?

Känns orimligt enligt mig...men vill gärna fortsätta höra vad andra tycker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Elektriskt går sönder, kärvar ihop. Snordyrt att laga, ofta behöver man byta hela kroken då den är godkänd som enhet. Kostar typ 15000-18000. Aldrig elektriskt manövrerad, finns enkelt svängbara manuellt på samma vis. Själv tycker jag att den gott kan vara fast monterad.
Hört exakt samma "motstånd" och invändningar under många år mot;

Elektriska fönsterhissar
Elektriskt manövrerade stolar
Elektriskt styrda centrallås
Elektriskt manövrerade backspeglar
Elektriskt öppningsbara/stängningsbara bakluckor
Elektriskt styrda automatlådor

Sedan (rent allmänt skepsis) mot helt elektriska bilar :D

Men med tiden så brukar även de flesta och mest hårdföra skeptiker ge med sig, och sedan när alla har det är det så naturligt att ingen vill gå tillbaka i utvecklingen. :)

Själv hatar jag att behöva pilla med en smutsig krok (all vägskit sprutar ju upp på undersidan av bilen). En direkt orsak att jag skippade krok när Tesla frågade om jag inte ville ha det till vår M3. Tog det istället på vår Merca där man enkelt och smidigt trycker på en knapp ifrån förarsätet för att fälla ut och fälla in kroken. 1000x smidigare. Både mindre smutsigt och mindre krångel.
Bild
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

anting1 skrev:
Tänker eftersom du redan idag får en ny ID.4 familjesuv med 77kWh netto för ca 440 tkr efter bonus. Model Y kommer finnas tillgänglig och kommer med 4680 celler vilket bör göra en del på pris eller räckvidd. Marknaden överöses med Model 3's då den fyller tre år och leasingbilarna börjar komma ut på marknaden.

Kommer man då fortfarande vara benägen att lägga 100k+ mer på 3 år gammal Tesla M3 med 5k+ mil än t.ex. en helt ny ID.4/ID.4X? Eller köpa en begagnad M3 för ca 50k mindre än en ny MY med 4680 celler efter bonus?

Tesla är ju fortfarande enda praktiska möjligheten för de som reser längre sträckor med elbil. Därför tror åtminstone jag att marknaden under ganska lång tid framöver kommer att värdera Tesla högre än andra märken, särskilt jämförbara långmilare där vi faktiskt VET att Teslas bilar klarar 50.000-100.000 mil utan alltför stora problem (snarare väldigt små).

VAG har oerhört mycket att bevisa när det gäller ägandekostnader på lite längre sikt.

Angående dragkroken så är det bara att surfa in på BMW-forum och söka på "dragkrok" så ser du hur många som gillar elektriskt manövrerad dragkrok när bilen blivit några år gammal... Det har inte med att det skulle vara en onödig "finess" att göra, det är det att konstruktionen går sönder och måste bytas för mycket dyra pengar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

anting1 skrev:
Tänker eftersom du redan idag får en ny ID.4 familjesuv med 77kWh netto för ca 440 tkr efter bonus..
Tror inte du kan jämföra en VW, och speciellt inte en ID (som verkar sänkt i standard förande både interiör kvalitet, mot Golf) mot en Tesla.

På samma sätt kan man förmodligen inte rakt av jämföra en billig pure kines med en VW/ID.

Lite olika pris och marknadssegment som de vänder sig mot.

Lägg där till andra faktorer som eldrivlina, batterier (laddeffekt), teknisk framkant och laddnätverk (SuC).
Bild
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

anting1 skrev:

Håller helt med dig och jag tror också att nypriset på M3 kommer falla i takt med ökad konkurrens och minskad efterfrågan. M3 har också en karossmodell som inte är särskilt populär i Sverige men då utbudet av elbilar varit skralt har den sålt bra ändå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

anting1 skrev:

Visst finns det en del som "cross-shoppar", särskilt nu bland "early majority" är det ju många som har dålig koll. Men det kan slå åt båda håll. Dvs man vill egentligen ha en bil som ID4 men är orolig över mjukvara, laddnätverk etc så man köper Model 3 istället. Eller tvärtom, man vill ha en sportig, high-tech bil som Model 3 men är orolig över kvalitetsbrister etc man läser på nätet, så man köper en ID4.

Men när det kommer till kritan så jämför du äpplen och päron. En ID4 är som en Tiguan. En Model 3 som en BMW 3-serie.
Det är inte många som väljer mellan en Tiguan med trött diesel på 190hk eller BMW 3-serie med 6cyl bensin på 3-400hk.
Till syvende och sist är det olika målgrupper helt enkelt.
Allt eftersom elbilsmarknaden mognar så kommer det bli tydligare och "cross-shoppingen" minskar.

Med det sagt så tror jag också priserna för Model 3 kommer sjunka i närtid. BMW säljer fler X3 än 3-serie nu, samma kommer ske med Tesla. Y kommer sälja mer än 3.
3an blir ännu mer av "inroparen", då måste den kosta noterbart mindre än Y.
Y måste också komma i billigare varianter för att konkurrera med övriga, därmed måste särskilt 3 SR ned i pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

SUV-trenden kanske avtar med ökad andel elbilar, då det blir tydligare hur mycket karossformen påverkar räckvidden än med fossilmotor.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Beppo skrev:
SUV-trenden kanske avtar med ökad andel elbilar, då det blir tydligare hur mycket karossformen påverkar räckvidden än med fossilmotor.
Tvärtom, drivmedlet kostar ju inget(jämförelsevis) med el. Dvs ökad förbrukning blir i det närmaste irrelevant.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Beppo skrev:
Tvärtom, drivmedlet kostar ju inget(jämförelsevis) med el. Dvs ökad förbrukning blir i det närmaste irrelevant.
Förbrukningen är ju extremt intressant för räckvidden, och inte kostnaden för elen (men möjligen kostnaden för större batterier som kompensation för högre förbrukning).
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Beppo skrev:
Förbrukningen är ju extremt intressant för räckvidden, och inte kostnaden för elen (men möjligen kostnaden för större batterier som kompensation för högre förbrukning).
Det skiljer inte så mycket mellan tex Model Y och 3 att det gör någon skillnad i praktiken.

Storm

Inlägg av Storm »

Ska inte tesla höja my med 10000 dollar?
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Beppo skrev:
Det skiljer inte så mycket mellan tex Model Y och 3 att det gör någon skillnad i praktiken.
Model y har ju inte så mycket SUV-attribut heller. T ex stora hjul hög markfrigång eller stor frontarea. Den är mer formad som en uppblåst model 3, eller en MPV-version av model 3. Om man kör fort med en BMW X3 så drar den ganska mycket mer bränsle än motsvarande BMW 3-serie, och hade de varit eldrivna med samma batteripack, så hade räckvidden varit ganska mycket sämre på X3:an.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Skriv svar