Håller med dig här. Samma sak för mig. Tidigare bilmärken för mig var Opel, Toyota och Kia. Har aldrig haft en tanke på att köpa en så dyr bil som Audi, BMW eller Mercedes så det blev en Tesla Model X istället...mati skrev:Hittills har ju elbilsköpare inte brytt sig överhuvudtaget om märket. Man har köpt det som fanns tillgängligt. Och inte sällan har man valt ett betydligt dyrare märke än vad man hade gjort om det hade handlat om en avgasbil. Jag behöver bara gå till mig själv. Aldrig i livet hade jag någonsin köpt en Audi. Och inte en VW heller för den delen, om det inte hade suttit en elmotor i den. Tyvärr är ju utbudet extremt begränsat. Och det kommer förbli så ett bra tag framöver. Jag tror inte att den som är intresserad av att köpa en elbil kommer välja bort Ioniq 5 bara för att det är en Hyundai. Det där gamla statusmärketänket får vi nog lägga åt sidan när det kommer till elbilar.
Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
Moderator: Redaktion
Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
martinot skrev:Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Varumärket (som det är i dag) motsvarar inte riktigt den prisnivå och det marknadssegment som de verkar sikta in sig på. Tror att de kan riskera att få problem att tilltala den målgrupp som har råd att skaffa bilen.
Men inget är statiskt, och varumärken kan utvecklas (både upp och ner). Men det kommer nog inte att bli en lätt resa. Är rätt hård konkurrens i mellan/premiumsegmentet, som typiskt de vanliga tyska tillverkarna har ett starkt grepp om.
Tror mer på om de kan sälja en premiumprisad bil under samarbete med Apple, och under deras varumärke som det ryktas (något som jag tycker skulle lösa denna knepiga sits).
Jag tror du överskattar varumärkets kraft. Det blir mindre och mindre viktigt. Särskilt för elbilister. Är lite som när smartphone kom. Då köptes det HTC, Samsung och annat asiatiskt så det stod härliga till och "premiumtelefonerna" från Nokia och Ericsson ratades.
Svenssons skrev:Håller med dig här. Samma sak för mig. Tidigare bilmärken för mig var Opel, Toyota och Kia. Har aldrig haft en tanke på att köpa en så dyr bil som Audi, BMW eller Mercedes så det blev en Tesla Model X istället...mati skrev:Hittills har ju elbilsköpare inte brytt sig överhuvudtaget om märket. Man har köpt det som fanns tillgängligt. Och inte sällan har man valt ett betydligt dyrare märke än vad man hade gjort om det hade handlat om en avgasbil. Jag behöver bara gå till mig själv. Aldrig i livet hade jag någonsin köpt en Audi. Och inte en VW heller för den delen, om det inte hade suttit en elmotor i den. Tyvärr är ju utbudet extremt begränsat. Och det kommer förbli så ett bra tag framöver. Jag tror inte att den som är intresserad av att köpa en elbil kommer välja bort Ioniq 5 bara för att det är en Hyundai. Det där gamla statusmärketänket får vi nog lägga åt sidan när det kommer till elbilar.
Fast dessa köpare börjar bli mättade nu. Det som kan hända är att dessa ägare byter och övergöder begmarknaden.
Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.
"Kvalitet" är ju dessutom ett bedrägligt begrepp då AUDI snarare går sönder i BETYDLIGT högre omfattning än både Hyundai och Skoda...
"Kvalitet" är ju dessutom ett bedrägligt begrepp då AUDI snarare går sönder i BETYDLIGT högre omfattning än både Hyundai och Skoda...
Tesla Y LR -22 EAP
Esterox skrev:Svenssons skrev:Håller med dig här. Samma sak för mig. Tidigare bilmärken för mig var Opel, Toyota och Kia. Har aldrig haft en tanke på att köpa en så dyr bil som Audi, BMW eller Mercedes så det blev en Tesla Model X istället...mati skrev:Hittills har ju elbilsköpare inte brytt sig överhuvudtaget om märket. Man har köpt det som fanns tillgängligt. Och inte sällan har man valt ett betydligt dyrare märke än vad man hade gjort om det hade handlat om en avgasbil. Jag behöver bara gå till mig själv. Aldrig i livet hade jag någonsin köpt en Audi. Och inte en VW heller för den delen, om det inte hade suttit en elmotor i den. Tyvärr är ju utbudet extremt begränsat. Och det kommer förbli så ett bra tag framöver. Jag tror inte att den som är intresserad av att köpa en elbil kommer välja bort Ioniq 5 bara för att det är en Hyundai. Det där gamla statusmärketänket får vi nog lägga åt sidan när det kommer till elbilar.
Fast dessa köpare börjar bli mättade nu. Det som kan hända är att dessa ägare byter och övergöder begmarknaden.
Med lågt förmånsvärde blir en "dyr" elbil ganska billig. De flesta bilar som kostar över 500 tkr köps av juridisk person. Är förmånsbilarna som driver hela elektrifieringen, även hybriderna. Gör de den där ändringen som innebär kraftigt höjda förmånsvärden för billigare elbilar så kommer försäljningen sjunka som en sten. En Hyundai elbil har fördelen av riktigt billiga "jämförbilar".
Miljöpartiet förstår dock inte detta alls. Andelen privatköpare av elbilar måste vara väldigt få. Tror faktiskt inte jag själv skulle köpa en ny elbil privat.
Jag körde Audi i 11 år mellan 1998 och 2009. För mig är Audi (och VAG i allmänhet) fortfarande synonymt med att verkstaden ringer vid service och säger "jo, du vi hittade det här felet också, vill du att vi ska ta det nu när bilen ändå står här?". Så fort jag ser en VAG-bil tänker jag att den är vekt byggd och kommer gå sönder när som helst.BrooklynS skrev:Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.

Har nog skrivit det förut men om E-Tron kommit från Mercedes eller BMW hade jag nog redan köpt en sån. EQC är tyvärr lite för liten och iX3 känns för tråkig.
Orkade inte läsa hela tråden men såklart ska man ha nya ratten om man byter allt annat är ju gammal tråkig teknik 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Vad var det som fick dig att fortsätta med Audi i 11 år trots kvalitetsproblemen? Märket måste väl ha några andra fördelar eftersom det är så populärt?MWall skrev:Jag körde Audi i 11 år mellan 1998 och 2009. För mig är Audi (och VAG i allmänhet) fortfarande synonymt med att verkstaden ringer vid service och säger "jo, du vi hittade det här felet också, vill du att vi ska ta det nu när bilen ändå står här?". Så fort jag ser en VAG-bil tänker jag att den är vekt byggd och kommer gå sönder när som helst.![]()
Har nog skrivit det förut men om E-Tron kommit från Mercedes eller BMW hade jag nog redan köpt en sån. EQC är tyvärr lite för liten och iX3 känns för tråkig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
BrooklynS skrev:Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.
Ja, när folk pratar "kvalitet" om bilar i Sverige så känns det som de nästan alltid syftar på kvalitetskänsla. BMW, Audi mfl har väl aldrig någonsin varit i topp gällande låg felfrekvens. Då är det ju Toyota, Mazda, Honda mfl som gäller rent generellt.
Läste lite om i-Pace igår och lärde mig då att Jaguar nu också håller på med en "klassresa" för sina elbilar.
De har ambitionen att gå från "Premium" till "High End" typ. Planen är att bli Aston Martin / Bentley för elbilar. Antar att det var en bit i det pusslet att de höjde priserna på i-Pace.
Känns som en tuff nisch att slå sig in i, och att replikera Aston Martin verkar inte som någon universallösning rent finansiellt iaf, de har ju haft det rätt tufft (aktien ner från 10k pund till 2k pund senaste 5 åren tex).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
fth skrev:Vad var det som fick dig att fortsätta med Audi i 11 år trots kvalitetsproblemen? Märket måste väl ha några andra fördelar eftersom det är så populärt?MWall skrev:Jag körde Audi i 11 år mellan 1998 och 2009. För mig är Audi (och VAG i allmänhet) fortfarande synonymt med att verkstaden ringer vid service och säger "jo, du vi hittade det här felet också, vill du att vi ska ta det nu när bilen ändå står här?". Så fort jag ser en VAG-bil tänker jag att den är vekt byggd och kommer gå sönder när som helst.![]()
/fth
Den långa versionen: Det var bara två bilar. En A4 -97 och en A4 -04. Var mina första två bilar. Köpte den första för 180' när jag fått mitt första jobb. Var en ganska dyr bil för en 22-åring så jag var stolt som f-n över den. Citrongul, "stora" BBS-fälgar, helsvart grill utan Audi-ringar och ingen modellbeteckning. Chippad till 210 hk också minsann. En riktig sport-sedan.

Den korta versionen: Ungdomligt oförstånd och brist på perspektiv.
Möjligt att de ryckt upp sig på de här 17 åren som gått sen de tillverkade min senaste Audi. Men jag har ingen större lust att ta reda på det.

Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Jag blev själv rätt besviken att de inte fick någon exteriör facelift. Gillar verkligen inte nosen/kylaren på nuvarande MS/MX (är ingen fan av nosen M3 heller, eller gamla MS, men de är iaf. bättre än nuvarande MS/MX).Legato skrev:Plaid+ tycker jag personligen känns mer attraktiv. Om det inte vore för leveranstiden så hade den varit med på listan![JM] skrev:Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken
Men troligen uppgraderar jag Xen till en Plaid och då känns det lite för monotont med en S Plaid som andrabil. Prestandan är verkligen fascinerande bra, men personligen är jag väldigt besviken att det hände så lite med utseendet. Jag tycker tyvärr bilen känns gammal innan den ens börjat levereras.
Det sagt så skulle jag personligen gjort tvärt om; statsas med Plaid+ på MS, och skippat på MX. Känns som lite "waste" med Plaid+ på en stor hög tung SUV, och något som kommer mycket mer till sin rätt på en lägre sedan som MS.
Men jag förstår att det inte är lätt att få ihop alla krav att passa!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
För mig var Jaguar ett riktigt fint märke förr. Det var nästan som Aston Martin. Men sen började de bygga de här billiga modellerna för 20 år sen eller när det nu var. X-type t ex. Då tyckte jag varumärket förstördes på sätt och vis och blev nåt slags brittiskt Alfa Romeo. Anrik historia, usel kvalitet...Legato skrev:BrooklynS skrev:Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.
Ja, när folk pratar "kvalitet" om bilar i Sverige så känns det som de nästan alltid syftar på kvalitetskänsla. BMW, Audi mfl har väl aldrig någonsin varit i topp gällande låg felfrekvens. Då är det ju Toyota, Mazda, Honda mfl som gäller rent generellt.
Läste lite om i-Pace igår och lärde mig då att Jaguar nu också håller på med en "klassresa" för sina elbilar.
De har ambitionen att gå från "Premium" till "High End" typ. Planen är att bli Aston Martin / Bentley för elbilar. Antar att det var en bit i det pusslet att de höjde priserna på i-Pace.
Känns som en tuff nisch att slå sig in i, och att replikera Aston Martin verkar inte som någon universallösning rent finansiellt iaf, de har ju haft det rätt tufft (aktien ner från 10k pund till 2k pund senaste 5 åren tex).
Vad gäller Aston Martin så känns de lite B också efter att de hade samma navigationssystem som Volvo.

Håller inte alls med dig. I verkligheten är det precis tvärt om mot vad du beskriver.MWall skrev:martinot skrev:Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Varumärket (som det är i dag) motsvarar inte riktigt den prisnivå och det marknadssegment som de verkar sikta in sig på. Tror att de kan riskera att få problem att tilltala den målgrupp som har råd att skaffa bilen.
Men inget är statiskt, och varumärken kan utvecklas (både upp och ner). Men det kommer nog inte att bli en lätt resa. Är rätt hård konkurrens i mellan/premiumsegmentet, som typiskt de vanliga tyska tillverkarna har ett starkt grepp om.
Tror mer på om de kan sälja en premiumprisad bil under samarbete med Apple, och under deras varumärke som det ryktas (något som jag tycker skulle lösa denna knepiga sits).
Jag tror du överskattar varumärkets kraft. Det blir mindre och mindre viktigt. Särskilt för elbilister. Är lite som när smartphone kom. Då köptes det HTC, Samsung och annat asiatiskt så det stod härliga till och "premiumtelefonerna" från Nokia och Ericsson ratades.
Apple är fortfarande ett extremt starkt varumärke. Samsung nästan lika starkt på Android-sidan. De har bara blivit än mer extremt starka varumärken idag.
Förr i tiden fanns ju flera olika varumärken, som du nämner HTC, Sony, Nokia, LG, mflr. De är alla i princip inget värda på telefonmarknaden idag.
Marknaden består av de två superstarka premiummärkena Apple och Samsung, och resten av marknaden är kinesiska pure players.
Sony, Nokia, HTC och alla andra har ingen plats på marknaden längre. De har för svaga varumärken för att konkurrera med Apple och Samsung, men för dyra för att konkurrera med de kinesiska pure players.
Tror vi kan komma hamna i samma situation på elbilssidan i framtiden; Du har ett 5-10 starka varumärken från västvärlden som dominerar premiummarknaden för elbilar (skulle typ kunna bli företag som tex. Tesla, Porsche, BMW, Mercedes, Audi, VW, Polestar, mflr.) och sedan tas resten av elbilsmarknaden, som är fokuserad på lågrpris/budget, av alla kinesiska biltillverkare.
Det är ingen utveckling jag vill se (tycker även den marknadsutveckling som skett på mobilsidan är beklaglig), men det är så jag tyvärr tror att det kommer se ut.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
På en X diffar priset 180.000:- mellan LR och Plaid.martinot skrev:Jag blev själv rätt besviken att de inte fick någon exteriör facelift. Gillar verkligen inte nosen/kylaren på nuvarande MS/MX (är ingen fan av nosen M3 heller, eller gamla MS, men de är iaf. bättre än nuvarande MS/MX).Legato skrev:Plaid+ tycker jag personligen känns mer attraktiv. Om det inte vore för leveranstiden så hade den varit med på listan![JM] skrev:Varför är inte model S plaid med på listan?
Ett tryck på gaspedalen och du kommer snabbt över ev konstiga tankar på andra märken
Men troligen uppgraderar jag Xen till en Plaid och då känns det lite för monotont med en S Plaid som andrabil. Prestandan är verkligen fascinerande bra, men personligen är jag väldigt besviken att det hände så lite med utseendet. Jag tycker tyvärr bilen känns gammal innan den ens börjat levereras.
Det sagt så skulle jag personligen gjort tvärt om; statsas med Plaid+ på MS, och skippat på MX. Känns som lite "waste" med Plaid+ på en stor hög tung SUV, och något som kommer mycket mer till sin rätt på en lägre sedan som MS.
Men jag förstår att det inte är lätt att få ihop alla krav att passa!
På en S diffar priset 305.000:- mellan LR och Plaid.
Så för mig är Plaid självklart på X, men i dyraste laget på S. Dessutom är ju LRS riktigt snabb redan i grunden.
Men jag håller helt med om att prestandan är viktigare i en sedan och jag ser som sagt fram emot den dag om några år där jag slipper ta en massa praktiska hänsyn.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nja... Exklusivare kan de nog varit förr, men kvaliteten var ju horribel på Jaguar på 80-talet.MWall skrev:För mig var Jaguar ett riktigt fint märke förr. Det var nästan som Aston Martin. Men sen började de bygga de här billiga modellerna för 20 år sen eller när det nu var. X-type t ex. Då tyckte jag varumärket förstördes på sätt och vis och blev nåt slags brittiskt Alfa Romeo. Anrik historia, usel kvalitet...Legato skrev:BrooklynS skrev:Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.
Vad gäller Aston Martin så känns de lite B också efter att de hade samma navigationssystem som Volvo.Behöver inte vara fel men det tar bort mystiken runt märket. Man inser att de kanske inte har så mycket pengar osv.
För mig finns det nog egentligen bara två märken som känns som riktig High End. Rolls Royce och Ferrari. (Kanske nischmärken typ Koenigsegg och Bugatti också, men det blir lite annan sak imo).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
martinot skrev:Håller inte alls med dig. I verkligheten är det precis tvärt om mot vad du beskriver.MWall skrev:martinot skrev:Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
Apple är fortfarande ett extremt starkt varumärke. Samsung nästan lika starkt på Android-sidan. De har bara blivit än mer extremt starka varumärken idag.
Förr i tiden fanns ju flera olika varumärken, som du nämner HTC, Sony, Nokia, LG, mflr. De är alla i princip inget värda på telefonmarknaden idag.
Marknaden består av de två superstarka premiummärkena Apple och Samsung, och resten av marknaden är kinesiska pure players.
Sony, Nokia, HTC och alla andra har ingen plats på marknaden längre. De har för svaga varumärken för att konkurrera med Apple och Samsung, men för dyra för att konkurrera med de kinesiska pure players.
Tror vi kan komma hamna i samma situation på elbilssidan i framtiden; Du har ett 5-10 starka varumärken från västvärlden som dominerar premiummarknaden för elbilar (skulle typ kunna bli företag som tex. Tesla, Porsche, BMW, Mercedes, Audi, VW, Polestar, mflr.) och sedan tas resten av elbilsmarknaden, som är fokuserad på lågrpris/budget, av alla kinesiska biltillverkare.
Det är ingen utveckling jag vill se (tycker även den marknadsutveckling som skett på mobilsidan är beklaglig), men det är så jag tyvärr tror att det kommer se ut.
HTC var extremt populär när jag köpte min första smartphone 2008. Sen dess har de tappat rejält dock. Men folk köpte trots att det var ett nästan okänt märke sen tidigare. Är bara produkten rätt så kommer köparna.
Analogin mellan telefoner och bilar är inte helt klockren dock. Bilar är mycket dyrare och har mycket längre livslängd. Därför utvecklas nog marknaden bara en bråkdel så snabbt som den för telefoner. Finns även en rad praktiska bekymmer för elbilar som inte smartphones hade i samma utsträckning.
Ok, men även kvalitetskänslan blev usel. De satte in vanliga tråkiga 4-cylindriga motorer också.Legato skrev:Nja... Exklusivare kan de nog varit förr, men kvaliteten var ju horribel på Jaguar på 80-talet.MWall skrev:För mig var Jaguar ett riktigt fint märke förr. Det var nästan som Aston Martin. Men sen började de bygga de här billiga modellerna för 20 år sen eller när det nu var. X-type t ex. Då tyckte jag varumärket förstördes på sätt och vis och blev nåt slags brittiskt Alfa Romeo. Anrik historia, usel kvalitet...Legato skrev:BrooklynS skrev:Audi gjorde en resa under 1980- och 1990-talet. Mycket tack vare rallyframgångarna men det var en medveten satsning av VAG för att nischa märket i högre prisklass. Innan dess var det inte alls något snack om "premium" utan snarare lite mer tekniskt framsynt, dvs NSU-arvet.
Vad gäller Aston Martin så känns de lite B också efter att de hade samma navigationssystem som Volvo.Behöver inte vara fel men det tar bort mystiken runt märket. Man inser att de kanske inte har så mycket pengar osv.
För mig finns det nog egentligen bara två märken som känns som riktig High End. Rolls Royce och Ferrari. (Kanske nischmärken typ Koenigsegg och Bugatti också, men det blir lite annan sak imo).
Jag skulle nog räkna med Bentley och Lamborghini också. Även om Lambo egentligen mest tillverkar smaklösa poster-bilar så har de en nisch med sina snabbaste gatlegala racers. De har tre olika tider under 7 minuter på Nürburgring. Ferrari har noll. Och Bentley är väl förarens lyxbil? Rolls Royce är ju mest för baksätespassagerare.
Både Jaguar och Aston Martin gick ner sig i marknadsposition när de ägdes av Ford (där även Volvo ingick), och deras varumärken tappade mycket. De blev under Fords ledning, som fokuserade på volym, mer "vardagspremiumbilar" som konkurrerade mot Volvo (själva), Mercedes, Audi och BMW. Speciellt Jaguar hamnade i kläm där i det segmentet som har stenhård konkurrens (AM hölls dock fortfarande snäppet över de vardagssegmenenten). Det var ingen lyckad strategi.MWall skrev:För mig var Jaguar ett riktigt fint märke förr. Det var nästan som Aston Martin. Men sen började de bygga de här billiga modellerna för 20 år sen eller när det nu var. X-type t ex. Då tyckte jag varumärket förstördes på sätt och vis och blev nåt slags brittiskt Alfa Romeo. Anrik historia, usel kvalitet...
Känns som nuvarande ägare vill positionera om de från vardagspremiumbilar till mer high end. Får se om de lyckas, men jag tror det är helt rätt strategi för de att försöka med.

Skulle säga att vi har motsvarigheter idag också. Kanske främst OnePlus och Xiaomi. Båda har varit duktiga på att bygga brand. OnePlus med mycket internethype, invitations osv samt totalt fokus på att bara göra bästa "bang for buck". Xiaomi är ju en gigant som ofta ses som "Kinas Apple".MWall skrev:martinot skrev:Håller inte alls med dig. I verkligheten är det precis tvärt om mot vad du beskriver.MWall skrev:martinot skrev:Tycker du träffar väldigt rätt gällande Hyundais lite problematiska marknadssituation här.mati skrev:Om man ser Hyundai som ett budgetmärke, vilket jag antar att många gör, kommer man nog inte hitta många klassiska Hyundai-kunder bland dem som kommer köpa en Ioniq 5.
HTC var extremt populär när jag köpte min första smartphone 2008. Sen dess har de tappat rejält dock. Men folk köpte trots att det var ett nästan okänt märke sen tidigare. Är bara produkten rätt så kommer köparna.
Analogin mellan telefoner och bilar är inte helt klockren dock. Bilar är mycket dyrare och har mycket längre livslängd. Därför utvecklas nog marknaden bara en bråkdel så snabbt som den för telefoner. Finns även en rad praktiska bekymmer för elbilar som inte smartphones hade i samma utsträckning.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Skulle säga att vi har motsvarigheter idag också. Kanske främst OnePlus och Xiaomi. Båda har varit duktiga på att bygga brand. OnePlus med mycket internethype, invitations osv samt totalt fokus på att bara göra bästa "bang for buck". Xiaomi är ju en gigant som ofta ses som "Kinas Apple".
Lustigt nog har jag en 2 år gammal OnePlus 6. Tycker den är perfekt för mig som är totalt ointresserad av telefoner. Den funkar bra, laddar extremt snabbt osv. Har kompisar som rekommenderade den till mig som är mer inne i det där tekniska. Samsung har fyllt sina telefoner med "bloatware" vilket gör de mindre populära bland tekniknördar. Apple är också impopulära i nördkretsar med sitt låsta ekosystem och begränsade frihet.
Mmm, Bentley håller jag med om. Lambo är för mig inte alls samma lyx/prestige/anrika historia som Ferrari. För mig känns det mycket Dubai/nyrik över det märket. Men en majoritet skulle nog ändå hålla med dig därMWall skrev:Ok, men även kvalitetskänslan blev usel. De satte in vanliga tråkiga 4-cylindriga motorer också.Legato skrev:Nja... Exklusivare kan de nog varit förr, men kvaliteten var ju horribel på Jaguar på 80-talet.MWall skrev:För mig var Jaguar ett riktigt fint märke förr. Det var nästan som Aston Martin. Men sen började de bygga de här billiga modellerna för 20 år sen eller när det nu var. X-type t ex. Då tyckte jag varumärket förstördes på sätt och vis och blev nåt slags brittiskt Alfa Romeo. Anrik historia, usel kvalitet...Legato skrev:
Jag skulle nog räkna med Bentley och Lamborghini också. Även om Lambo egentligen mest tillverkar smaklösa poster-bilar så har de en nisch med sina snabbaste gatlegala racers. De har tre olika tider under 7 minuter på Nürburgring. Ferrari har noll. Och Bentley är väl förarens lyxbil? Rolls Royce är ju mest för baksätespassagerare.

Personligen spelar det dock ingen, eller väldigt liten roll. Jag kör oftast vår lilla Honda och skulle inte ha några problem med att köra en Hyundai eller Ford heller om jag landade i att en sådan uppfyllde mina krav bäst till rimligast peng.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nu var det ju iofs. du som just tog upp den analogin. Bara som en reminder.MWall skrev:martinot skrev:Håller inte alls med dig. I verkligheten är det precis tvärt om mot vad du beskriver.MWall skrev:Jag tror du överskattar varumärkets kraft. Det blir mindre och mindre viktigt. Särskilt för elbilister. Är lite som när smartphone kom. Då köptes det HTC, Samsung och annat asiatiskt så det stod härliga till och "premiumtelefonerna" från Nokia och Ericsson ratades.

HTC byggde upp ett hyfsat starkt varumärke från "inget" under en viss tid (dock aldrig i närheten så starkt som tex. Samsung). Problemet är att det kostar massivt med reklam och investeringar i marknadsföring för att nå och behålla en topp-position inom ett produktsegment. Apple och Samsung investerar tungt och miljardvis i marknadsföring av både sina produkter och för att bibehålla sin starka varumärken varje år.
Kineserna säljer på lågpris/prisvärdhet, och här har andra tillverkare, som tex. HTC ingen chans att konkurrera.
Samma sak för både Sony och Nokia. De finns kvar idag, men är bleka spöken av sina fornstora dagar, och enligt mig bara en tidsfråga innan de gör en exit på marknaden. Speciellt Sony tror jag kommer lägga ner, eller sälja av sin telefondivision inom ett par år (Nokia är ju i princip en kinesisk telefon, men med finskt försäljningsbolag, som bara köper klisterlappar från Nokia, som inte har något med de att göra).
Kvar har du som sagt de superstarka premiummärkena Apple och Samsung. Inga andra har resurser, varken gällande teknisk vertikal integration, eller marknadsföringsmässigt att konkurrera med de.
Kineserna tar som sagt resten av telefonmarknaden med extremt kostnadseffektiv tillverkning av telefoner på en marknad med rakbladstunna marginaler (vinstmarginaler ofta så låga som 1-3%).
Kvar mellan dessa två segment finns smulor till resten av världens telefontillverkare, och inte en position som jag är avundsjuk på att befinna mig i.

Skulle vilja hävda att alla biltillverkare har förbättrat kvaliteten och höjt kvalitetskänslan jämfört med förr. Att rata vissa varumärken baserat på 20år gamla erfarenheter blir ju märkligt.
Hehe, mmm. Jag har haft några OnePlus före min nuvarande Xiaomi (inklusive just OnePlus6). Gått samma väg som en nära kompis som är extremt insatt. Från Samsung till OnePlus (där han för stunden är kvar med en 8 Pro, men han säger att han tycker Xiaomi är bästa valet idag). Gillar inte heller Samsungs bloatware och på det området är OnePlus fortfarande bättre än Xiaomi (även om Xiaomi inte stoppar i hälften så mkt skräp som Samsung).MWall skrev:Legato skrev:Skulle säga att vi har motsvarigheter idag också. Kanske främst OnePlus och Xiaomi. Båda har varit duktiga på att bygga brand. OnePlus med mycket internethype, invitations osv samt totalt fokus på att bara göra bästa "bang for buck". Xiaomi är ju en gigant som ofta ses som "Kinas Apple".
Lustigt nog har jag en 2 år gammal OnePlus 6. Tycker den är perfekt för mig som är totalt ointresserad av telefoner. Den funkar bra, laddar extremt snabbt osv. Har kompisar som rekommenderade den till mig som är mer inne i det där tekniska. Samsung har fyllt sina telefoner med "bloatware" vilket gör de mindre populära bland tekniknördar. Apple är också impopulära i nördkretsar med sitt låsta ekosystem och begränsade frihet.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du är en typisk telefonkund i det segment som ägs av kinesiska pure players och som de riktat sig in på. Som kunde i det segmentet bryr man sig ytterst lite om prestigen i varumärket, mer än att de skall vara kända för att fungera och klara av alla vardagliga göromål.MWall skrev:Lustigt nog har jag en 2 år gammal OnePlus 6. Tycker den är perfekt för mig som är totalt ointresserad av telefoner. Den funkar bra, laddar extremt snabbt osv.
Exakt samma tänk tror jag (tyvärr) kommer ske på en framtida elbilsmarknad; De som inte bryr sig om premiumbilar, eller är generellt ointresserade av bilar, vill ha en en som fungerar utan problem att ta de från A till B. och som laddar extremt snabbt, osv.
Detta budgetsegment är en marknad som kineserna kommer ta som vargar som kommit in i en hönsgård.