Sida 3 av 4

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 09:13
av holden
Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 10:30
av Bjelke
holden skrev:
Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.
Känns som Fingk tänker på när man stoppar in pengar i bolaget motsvarande hela förmånsvärdet och därmed
”slipper” förmånen...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 12:35
av holden
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 16:41
av MWall
holden skrev:
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
Nettolöneavdrag är svaret på den. Blir ingen skillnad ekonomiskt förutom pension och utdelningsutrymme. Är bara ett annat sätt att bokföra.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 16:50
av MagnusR
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 18:25
av holden
MagnusR skrev:
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
Skatteverket borde ju fundera över varför ett företag ska administrera privata bilkostnader med nettolöneavdrag om det inte finns någon förmån inblandad.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 mar 2021 20:51
av Arn
Se detta förslag
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna

Det skulle innebära att Performance blir mer intressant då förmånsvärdet blir bara marginellt högre änLR. Hur LR påverkas vet jag inte

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 mar 2021 22:22
av martinot
Mycket bra förslag!

Bra mycket mer rättvist än dagens "tombola", och mycket mer förutsägbart för alla parter (både företag, anställda och myndigheter).

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 09:39
av Joce
https://youtu.be/htGXA4McmGU

Stämmer bra med min känsla av bilarna. Jag kommer från en rad prestandabilar, AMG C63S senast, och kör 2021 M3LR nu, testat både LR och P innan och såg inget starkt skäl att välja M3P som förmånsbil. I allt väsentligt samma bil. Ingen Tesla känns speciellt sportig i traditionell mening men kul ändå på sitt eget sätt. Privat håller jag dock med om att M3P är ett rimligt val pga den lilla prisskillnaden.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:05
av JazzMatazz
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:08
av HelectriC
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:17
av Joce
JazzMatazz skrev:
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.
Grattis!

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:41
av taliz
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:56
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:58
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten. :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:59
av martinot
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Beställer ni massor av bilar, och leker bilnasare för att få extrainkomster vid sidan om era vanliga jobb? :D

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 12:52
av Teslared

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 17:59
av Tellus
Classic LR snabbare än refresh performance vid flygande start i högre hastigheter. Beror det på batteritemp? Båda har panasonic dock.
Vill se test med classic performance 8-)

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:26
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten. :lol:
Du menar som uppdaterade Model S/X? Det är helt korrekt, jag gillar inte inredningen i 3/Y.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:27
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Beställer ni massor av bilar, och leker bilnasare för att få extrainkomster vid sidan om era vanliga jobb? :D
Ja precis, tjänar ju så dåligt att jag behöver dryga ut kassan :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:31
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten. :lol:
Du menar som uppdaterade Model S/X? Det är helt korrekt, jag gillar inte inredningen i 3/Y.
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:39
av HelectriC
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:45
av Fredrik j
taliz skrev:
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 18:48
av martinot
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Inte säker på det. Tror det är en viss liten kostnad, men absolut inte någon jättekostnad. Finns många ICE-bilar runt 100-150 papp som har instrumentkluster bakom ratten, och även många billigare elbilar som ID3, Leaf, Kona, e-niro, Zoe, etc. har det.

Själv gillar jag den rena designen hos M3 mer än den i MS/MX, men hade som andra gärna sett en HUD som option. Men det var mest alldeles i början jag saknade HUD. Numera är jag nöjd utan, och kom över det efter de första veckornas körning med M3.

Men en HUD kan ju vara trevligt för att slippa ta blicken från vägen på alla bilar tycker jag (inte bara M3). Som sagt inte nödvändigt, men trevligt som extra alternativ/option.

Är däremot mer skeptisk till att blinker och färdriktningsspak är borta på nya MS/MX. Skulle även gärna sett en vindrutetorkarspak på M3/MY. Där tycker jag man sparat i onödan. Speciellt som vindrutetorkatautomatiken är väldigt blandad (första gången som den verkar fungera någorlunda dagtid är med nyaste mjukvaran jag kört senaste veckorna).

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:03
av taliz
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.