Re: Plaid+ prestanda
Postat: 10 feb 2021 23:49
En liten och relativt obetydlig faktakorrigering: senaste Performance gör 261 blås och inte 250 som tidigare nämnts i tråden. Vill ju inte att någon ska få för sig att den är långsam.
Vart hittade du informationen om att prestandan var repeterbar utan avmattning?helix skrev:Ännu snabbareLegato skrev:Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.MWall skrev:Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.taliz skrev:Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.
Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.
Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).helix skrev:Ännu snabbareLegato skrev:Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.MWall skrev:Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.taliz skrev:Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.
Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.
Legato skrev:
Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).
Plaid verkar vara rejält kvickare än "gamla" S Performance även uppe i fart. De bästa tiderna för S Performance Raven är runt 10,45:MWall skrev:Legato skrev:
Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).
Ja, men accelerationen på Teslan kan vara lägre mot slutet ändå. Eftersom den är så kvick i starten så hade den mer tid på sig att ta sig 100->250. Men i vilket fall så är det inte särskilt relevant. Särskilt Plaid+ är en riktig game changer.
Vet någon hur det är med chassit, bromsar och däck? Är bilen byggd som testmulorna på ringen? Eller är det LR med lite snabbare acceleration?
Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..helix skrev:Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Det är nog en bra spaning att Plaid med de fälgarna vi ser nu kanske har strypt toppfart. Tesla gjorde liknande för Model 3 Performance. Vid lansering kom vissa bilar utan spoilern på bakluckan. Dessa bilar hade strypt toppfart till runt 230km/h om jag inte minns fel. När spoilern monterades på bakluckan slog Tesla om en flagga i mjukvaran som höjde toppfarten till 261km/h enligt det som är specat.bjornnilsson skrev:Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..helix skrev:Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig..
bjornnilsson skrev:Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..helix skrev:Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig..
Svenska konfiguratorn.jpetters skrev:På Model S sidan.
"Både Long Range- och Plaid-drivlinorna har en uppdaterad batteriarkitektur och kan upprepa kvartsmilesrace flera gånger i rad."Monark1954 skrev:Är det S Plaid+ enbart som åsyftas med "upprepa kvartsmilenrace flera gånger i rad"?
Klart man kan upprepa racen men frågan är om den klarar lika bra tider varje gånghelix skrev:"Både Long Range- och Plaid-drivlinorna har en uppdaterad batteriarkitektur och kan upprepa kvartsmilesrace flera gånger i rad."Monark1954 skrev:Är det S Plaid+ enbart som åsyftas med "upprepa kvartsmilenrace flera gånger i rad"?
Tolkar det som att repeterbarheten möjliggörs av det uppdaterade batteriet och gäller alla modellerna, inklusive LR
Är nog beredd att hålla med. 200-210 km/h kan absolut känns bekvämt om det tex. inte regnar för mycket, men när man går mot 230+ km/h och uppåt så tycker jag att det ofta börjar känns lite mer obekvämt även under bra förhållanden.MWall skrev:bjornnilsson skrev:Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..helix skrev:Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig..
Behöver inte "nerfas" nån prestanda. Behöver bara begränsa topphastigheten. Vet inte om det är så lätt/roligt/önskvärt att köra fortare än 250 ens på Autobahn. Tror inte folk förstår riskerna. Får du punka i 300 km/h kan du hälsa hem.
Håller helt med, även om det säkert också i viss mån är en fråga om att "träning ger färdighet".martinot skrev:Är nog beredd att hålla med. 200-210 km/h kan absolut känns bekvämt om det tex. inte regnar för mycket, men när man går mot 230+ km/h och uppåt så tycker jag att det ofta börjar känns lite mer obekvämt även under bra förhållanden.
300 km/h i timmen skulle jag aldrig våga mig i närheten av (inte ens med rätt bil och under optimala förhållanden).
På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe. På gatan, not so much.bjornnilsson skrev:Nä, det är nog inte så många som kommer se 300+ i mätarfart. Min Yamaha R1 när nästan hela vägen fram men inte ligger man i de hastigheterna till vardags.. det är mycket som kan gå fel där.
Men har man köpt sig en 21-växlad mountainbike så vill man ju liksom veta att alla växlar fungerar. Annars hade det räckt med en trampcykel med fotbroms.
Du kallar det "rätt kul", jag kallar det "ångest", jag blev svettig i händerna och lätt illamående direktJoce skrev:På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe.
Jag kan nästan garantera att oavsett hur säker bilen är så blir det bara smulor kvar vid kollision i 300.fth skrev:Du kallar det "rätt kul", jag kallar det "ångest", jag blev svettig i händerna och lätt illamående direktJoce skrev:På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe.![]()
300 blås i en Tesla, världens säkraste bil, med airbags, deformationszoner, och två ton plåt etc känns ju skitläskigt, med bara en skinnbit till skydd vet jag inte vad jag skall kalla det![]()
/fth
Samma lika här, min Honda Fireblade toppade nästan exakt 300 och det är ingen lek precis, även om jagbjornnilsson skrev:Nä, det är nog inte så många som kommer se 300+ i mätarfart. Min Yamaha R1 när nästan hela vägen fram men inte ligger man i de hastigheterna till vardags.. det är mycket som kan gå fel där.
Men har man köpt sig en 21-växlad mountainbike så vill man ju liksom veta att alla växlar fungerar. Annars hade det räckt med en trampcykel med fotbroms.
Det är ju helt säkert på det viset - högre utväxling bak än tidigare för att få bättre drag i 100+ km/h, men sen kompenserar man med två motorer för att bibehålla bra acc. från stillastående. Någon som kan räkna bättre än mig kan säkert lista ut vilken förändring i utväxling man kan göra om man ökar med motorkraften bak med 50% eller vad det kan bli (antar att det är två något mindre motorer bak än i gamla P som har en större). Siffrorna idag jag hittade var 8.28:1 samt 9.73:1 för bak resp. fram.taliz skrev:Det krävs ju rätt rejält med effekt för att nå 320kmh. Vore lite udda om de kopplar från två motorer och bara har en enda för det. Men det är förstås inte omöjligt.MWall skrev:Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h.taliz skrev:Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.kalenen skrev:Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.
Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.
Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Jag skulle tycka det vore mer logiskt med en konfiguration liknande taycan, fast med två motorer bak istället för en, och längre top gear. Då får man både bättre prestanda i låg hastighet(pga två motorer) och högre topphastighet pga utväxlingen(taycan maxar ju inte mer än 260kmh).