Sida 3 av 3

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 10 feb 2021 23:49
av bjornnilsson
En liten och relativt obetydlig faktakorrigering: senaste Performance gör 261 blås och inte 250 som tidigare nämnts i tråden. Vill ju inte att någon ska få för sig att den är långsam.

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 06:03
av PhR34k
helix skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
Ännu snabbare :) Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.

Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.
Vart hittade du informationen om att prestandan var repeterbar utan avmattning?

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 07:51
av jpetters
På Model S sidan.
Bild

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 08:57
av Legato
helix skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
Ännu snabbare :) Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.

Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.
Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 09:10
av MWall
Legato skrev:

Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).

Ja, men accelerationen på Teslan kan vara lägre mot slutet ändå. Eftersom den är så kvick i starten så hade den mer tid på sig att ta sig 100->250. Men i vilket fall så är det inte särskilt relevant. Särskilt Plaid+ är en riktig game changer.

Vet någon hur det är med chassit, bromsar och däck? Är bilen byggd som testmulorna på ringen? Eller är det LR med lite snabbare acceleration?

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 09:54
av helix
MWall skrev:
Legato skrev:

Intressant och märkligt på samma gång. Jag jämförde med det fåtal fossiler som gör kvartsmilen neråt 9 sek (typ Chiron, 928). Trodde Teslan skulle vara snabbare i starten och därmed lite långsammare på slutet, men är det över 250 km/h så är den snabbare även på slutet vilket känns märkligt (men kul om det stämmer sen!).

Ja, men accelerationen på Teslan kan vara lägre mot slutet ändå. Eftersom den är så kvick i starten så hade den mer tid på sig att ta sig 100->250. Men i vilket fall så är det inte särskilt relevant. Särskilt Plaid+ är en riktig game changer.

Vet någon hur det är med chassit, bromsar och däck? Är bilen byggd som testmulorna på ringen? Eller är det LR med lite snabbare acceleration?
Plaid verkar vara rejält kvickare än "gamla" S Performance även uppe i fart. De bästa tiderna för S Performance Raven är runt 10,45:
https://electrek.co/2020/05/18/tesla-mo ... ah-stance/

Där kan man också se att trap speed är på 126mph (202 km/h). 0-100 kapar kanske 0,3-0,5 sek för Plaid jämfört med S Performance och med det utgångsläget kan man nog dra slutsatsen att Plaid är ett monster även i högre fart. Att nå 250 km/h efter 9,23 jämfört med 202 km/h på 10,45 för S Performance Raven är ingen liten skillnad.

Angående chassi, bromsar osv för Plaid så finns det nog en del information vi inte har sett ännu och de kanske kommer något track-pack man kan lägga till där det ingår keramiska bromsar, uppgraderat chassi osv. Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 10:55
av bjornnilsson
helix skrev:
Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..

Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig.. :?

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 11:24
av helix
bjornnilsson skrev:
helix skrev:
Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..

Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig.. :?
Det är nog en bra spaning att Plaid med de fälgarna vi ser nu kanske har strypt toppfart. Tesla gjorde liknande för Model 3 Performance. Vid lansering kom vissa bilar utan spoilern på bakluckan. Dessa bilar hade strypt toppfart till runt 230km/h om jag inte minns fel. När spoilern monterades på bakluckan slog Tesla om en flagga i mjukvaran som höjde toppfarten till 261km/h enligt det som är specat.

Det som blir konstigt i det här fallet är att Tesla marknadsför 322km/h på hemsidan och då blir det märkligt om man måste köpa nya hjul i efterhand för att få tillgång till full prestanda. Nu känns det väl kanske inte som så många kommer köra 300+ ändå, men rätt ska vara rätt :D

Håller för övrigt helt med om fälgarna. 19" Tempest är ett stort hån att ha som standardfälg på en prestandamodell. På både Model Y/3 har P-modellerna andra fälgar än standardmodellen så jag tycker det är märkligt att Tesla inte låter S Plaid sticka ut redan från start. Men det har antagligen att göra med att EPA/WLTP-range skulle bli lägre med fetare hjul.

Jag hoppas fortfarande på att det blir någon snyggare fälg än Tempest-fälgarna. Tesla har bytt hej vilt förr så bara för vi ser de fälgarna på bilderna i konfiguratorn nu så är jag inte säker på att de är dessa fälgarna vi kommer få på bilarna. Men det är kanske ett önsketänkande. Som tur är är fälgarna hyfsat enkelt att byta ut och det finns en hel del 3:e part som inte är så tokiga om man inte väljer att uppgradera till 21" Arachnid eller väntar på andra alternativ från Tesla.

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 11:47
av MWall
bjornnilsson skrev:
helix skrev:
Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..

Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig.. :?

Behöver inte "nerfas" nån prestanda. Behöver bara begränsa topphastigheten. Vet inte om det är så lätt/roligt/önskvärt att köra fortare än 250 ens på Autobahn. Tror inte folk förstår riskerna. Får du punka i 300 km/h kan du hälsa hem. :)

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 12:24
av Monark1954
jpetters skrev:
På Model S sidan.
Bild
Svenska konfiguratorn.

Model S Plaid:
Med den längsta räckvidden och snabbaste accelerationen av alla elbilar i produktion, är Model S Plaid den sedan som har högst prestanda någonsin. Både Long Range- och Plaid-drivlinorna har en uppdaterad batteriarkitektur och kan upprepa kvartsmilesrace flera gånger i rad.

Model X Plaid:
Model X Plaid är den mest kraftfulla SUV som någonsin byggts med den mest kraftfulla och snabbaste accelerationen av någon SUV. Long Range- och Plaid-drivlinor med uppdaterad batteriarkitektur kan leverera omedelbart vridmoment i vilken hastighet som helst.

Är det S Plaid+ enbart som åsyftas med "upprepa kvartsmilenrace flera gånger i rad"?

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 12:33
av helix
Monark1954 skrev:
Är det S Plaid+ enbart som åsyftas med "upprepa kvartsmilenrace flera gånger i rad"?
"Både Long Range- och Plaid-drivlinorna har en uppdaterad batteriarkitektur och kan upprepa kvartsmilesrace flera gånger i rad."

Tolkar det som att repeterbarheten möjliggörs av det uppdaterade batteriet och gäller alla modellerna, inklusive LR

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 13:09
av Pontus
helix skrev:
Monark1954 skrev:
Är det S Plaid+ enbart som åsyftas med "upprepa kvartsmilenrace flera gånger i rad"?
"Både Long Range- och Plaid-drivlinorna har en uppdaterad batteriarkitektur och kan upprepa kvartsmilesrace flera gånger i rad."

Tolkar det som att repeterbarheten möjliggörs av det uppdaterade batteriet och gäller alla modellerna, inklusive LR
Klart man kan upprepa racen men frågan är om den klarar lika bra tider varje gång :?
I varje fall med den svenska texten ;)

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 13:44
av martinot
MWall skrev:
bjornnilsson skrev:
helix skrev:
Den enda lilla hinten vi fått hittills är väl att Tesla skriver på hemsidan att toppfarten bara kan uppnås med rätt fälg/däck: "Top Speed 200 mph†
†when equipped with the proper wheels and tires (available fall 2021)
Intressant! Undrar om konfiguratorn kommer hindra de som försöker göra hastighetsrekord på gamla fälgar då.. dvs utan att uppgradera fälg/däck så får man nerfad prestanda..

Jag har för övrigt hoppats på lite schystare fälgar men det känns som att det här riskerar att bli ännu dyrare än vad jag tänkt mig.. :?

Behöver inte "nerfas" nån prestanda. Behöver bara begränsa topphastigheten. Vet inte om det är så lätt/roligt/önskvärt att köra fortare än 250 ens på Autobahn. Tror inte folk förstår riskerna. Får du punka i 300 km/h kan du hälsa hem. :)
Är nog beredd att hålla med. 200-210 km/h kan absolut känns bekvämt om det tex. inte regnar för mycket, men när man går mot 230+ km/h och uppåt så tycker jag att det ofta börjar känns lite mer obekvämt även under bra förhållanden.

300 km/h i timmen skulle jag aldrig våga mig i närheten av (inte ens med rätt bil och under optimala förhållanden).

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 14:06
av fth
martinot skrev:
Är nog beredd att hålla med. 200-210 km/h kan absolut känns bekvämt om det tex. inte regnar för mycket, men när man går mot 230+ km/h och uppåt så tycker jag att det ofta börjar känns lite mer obekvämt även under bra förhållanden.

300 km/h i timmen skulle jag aldrig våga mig i närheten av (inte ens med rätt bil och under optimala förhållanden).
Håller helt med, även om det säkert också i viss mån är en fråga om att "träning ger färdighet".

Jag har (förstås ;) ) också testat att maxa min X och en låne-S på autobahn, och när siffrorna blir röda så får jag tunnelseende, det är verkligen en oerhörd skillnad mellan 200 och 250, även om det kanske till viss del är psykologiskt.

320 km/h vet jag inte om jag ens vill se på youtube :D

/fth

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 14:56
av bjornnilsson
Nä, det är nog inte så många som kommer se 300+ i mätarfart. Min Yamaha R1 när nästan hela vägen fram men inte ligger man i de hastigheterna till vardags.. det är mycket som kan gå fel där.

Men har man köpt sig en 21-växlad mountainbike så vill man ju liksom veta att alla växlar fungerar. Annars hade det räckt med en trampcykel med fotbroms.

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 16:18
av Joce
bjornnilsson skrev:
Nä, det är nog inte så många som kommer se 300+ i mätarfart. Min Yamaha R1 när nästan hela vägen fram men inte ligger man i de hastigheterna till vardags.. det är mycket som kan gå fel där.

Men har man köpt sig en 21-växlad mountainbike så vill man ju liksom veta att alla växlar fungerar. Annars hade det räckt med en trampcykel med fotbroms.
På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe. På gatan, not so much.

https://www.instagram.com/p/BLvmJSoDnle ... letmvlijub

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 16:33
av fth
Joce skrev:
På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe.
Du kallar det "rätt kul", jag kallar det "ångest", jag blev svettig i händerna och lätt illamående direkt :o

300 blås i en Tesla, världens säkraste bil, med airbags, deformationszoner, och två ton plåt etc känns ju skitläskigt, med bara en skinnbit till skydd vet jag inte vad jag skall kalla det :D

/fth

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 19:21
av HelectriC
fth skrev:
Joce skrev:
På bana är det rätt kul, här är ett klipp med min moppe.
Du kallar det "rätt kul", jag kallar det "ångest", jag blev svettig i händerna och lätt illamående direkt :o

300 blås i en Tesla, världens säkraste bil, med airbags, deformationszoner, och två ton plåt etc känns ju skitläskigt, med bara en skinnbit till skydd vet jag inte vad jag skall kalla det :D

/fth
Jag kan nästan garantera att oavsett hur säker bilen är så blir det bara smulor kvar vid kollision i 300.

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 11 feb 2021 20:44
av Bjelke
bjornnilsson skrev:
Nä, det är nog inte så många som kommer se 300+ i mätarfart. Min Yamaha R1 när nästan hela vägen fram men inte ligger man i de hastigheterna till vardags.. det är mycket som kan gå fel där.

Men har man köpt sig en 21-växlad mountainbike så vill man ju liksom veta att alla växlar fungerar. Annars hade det räckt med en trampcykel med fotbroms.
Samma lika här, min Honda Fireblade toppade nästan exakt 300 och det är ingen lek precis, även om jag
utnyttjade många gånger på rätt ställen...

Re: Plaid+ prestanda

Postat: 12 feb 2021 09:07
av thebishop
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Det krävs ju rätt rejält med effekt för att nå 320kmh. Vore lite udda om de kopplar från två motorer och bara har en enda för det. Men det är förstås inte omöjligt.
Jag skulle tycka det vore mer logiskt med en konfiguration liknande taycan, fast med två motorer bak istället för en, och längre top gear. Då får man både bättre prestanda i låg hastighet(pga två motorer) och högre topphastighet pga utväxlingen(taycan maxar ju inte mer än 260kmh).
Det är ju helt säkert på det viset - högre utväxling bak än tidigare för att få bättre drag i 100+ km/h, men sen kompenserar man med två motorer för att bibehålla bra acc. från stillastående. Någon som kan räkna bättre än mig kan säkert lista ut vilken förändring i utväxling man kan göra om man ökar med motorkraften bak med 50% eller vad det kan bli (antar att det är två något mindre motorer bak än i gamla P som har en större). Siffrorna idag jag hittade var 8.28:1 samt 9.73:1 för bak resp. fram.

Hur som helst, med en 1/4 trap speed på 250 km/h, så kan man bra konstatera att den gör 100-250 på c:a 7.2s, så rimligen är 100-200 på c:a 3.5-4s, vilket är mer än bra. Det är i nivå med Bugatti Chiron (https://fastestlaps.com/models/bugatti-chiron), men den har en lite annan prislapp (nästan 30MSEK).