Re: Elbilar är farliga grejjer....
Postat: 16 jan 2021 10:40
Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Det jag har stött på irl är att åsikten ”Ja, det är ju bra att du kan ladda gratis men det kostar ju 1 miljon så hur ska jag ha råd med det”. Men ja det är ju avundsjuka, alltså du som har pengar kan spara pengar... det är orättvist. Och så är det har man pengar så är det oftast lättare att spara pengar.mati skrev:Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Det är nog svårt att komma billigare undan med en begagnad Leaf (Tibor kan ju vittna om det), eller, som när Seats lilla elbil blev korad till billigaste nya bilen att äga. Men ingendera är något man drar husvagn med direkt.mati skrev:Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Vore ju i så fall lätt och att göra lite extra pengar på att sälja till elbilsladdning. Som jag skrev tidigare så skulle de kunna hyra ut en egen laddsladd med jordfelbrytare och fast laddnivå som passar uttagen. Ta en hundring för den, jag skulle köpa.bonath skrev:Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Problemet med Leaf är ju det höga andrahandsvärdet. Har hört folk som betalat 150-180 kkr för samma modell som jag har. Det gör det ju lockande att sälja och ha något annat istället.Teslaspolen skrev:Det är nog svårt att komma billigare undan med en begagnad Leaf (Tibor kan ju vittna om det), eller, som när Seats lilla elbil blev korad till billigaste nya bilen att äga. Men ingendera är något man drar husvagn med direkt.mati skrev:Finns det verkligen någon som tror att elbilister kommer "billigt undan"? På vilket sätt då? Min erfarenhet är snarare att folk generellt anser att elbilar är alldeles för dyra. Jag tror att det är avundsjuka som ligger bakom sådana här utfästelser.
Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.LarsL skrev:Vore ju i så fall lätt och att göra lite extra pengar på att sälja till elbilsladdning. Som jag skrev tidigare så skulle de kunna hyra ut en egen laddsladd med jordfelbrytare och fast laddnivå som passar uttagen. Ta en hundring för den, jag skulle köpa.bonath skrev:Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Nu kan jag nästan inget om camping och husvagns/husbilsliv (föredrar att flyga och bo på bättre hotell), men eftersom en normal ebil inte behöver ha ett uttag med mer effekt än en husvagn, så ser jag inte riktigt problemet här?bonath skrev:Campingen är väl bara rädd om elräkningen. Inte många campingar som har separata mätare på alla elplatserna.
Det minsta jag sett är 10A men vanligt med 16A. På sommaren körs AC anläggningar så det krävs effekt då också.Fredrik j skrev:Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.
Hur stor är kundgruppen med elbil och husvagn egentligen?
Det roliga är att jag aldrig har varit på en campinglats, än mindre ägt en husvagn, innan jag skaffade e-tron. Det är nog inte så att jag skaffade husvagnen på grund av elbilen, det vore att ta i, men jag har alltid tyckt om att vistas i naturen, och nu var det rätt tidpunkt helt enkelt. Hade det funnits en eldriven husbil, vete f*n om jag inte hade nappat på en sån. I alla fall på sikt.LarsL skrev:Det minsta jag sett är 10A men vanligt med 16A. På sommaren körs AC anläggningar så det krävs effekt då också.Fredrik j skrev:Dom är väl dimensionerade för en relativt låg belastning. På sommaren är det ju bara kylskåpet som ska drivas. För inte så länge sedan erbjöds det ju bara 6A på många campingplatser.
Hur stor är kundgruppen med elbil och husvagn egentligen?
Kundgruppen kan bli riktigt stor om Campingarna tänker rätt. Jag har som sagt aldrig ens funderat på en Camping innan jag skaffade elbil och förstod att jag kunde starta varje dag med fullt batteri.
Självklart, hoppas bara dom förstår det innan dom förlorar sin verksamhet till någon som förstår detta redan...martinot skrev:Tror både campingar, och svenska husbilsklubben (eller vad de med den illa formulerade tidningen var), biter sig själva i svansen genom att aktivt motarbeta förändringen i mobilitet som sker i världen.
Hade varit smarta och framtidsinriktade så hade de tvärt om försökt att anamma den.
Instämmer med dig Bjelke!Bjelke skrev:Tillägg, det viktigaste är att en kund är alltid en kund, och vill man tjäna pengar så får man aldrig glömma det.
Det jag inte riktigt förstår är varför man driver en verksamhet med inriktning på människor som
vill ut i naturen och uppleva den osv, och samtidigt inte ser dom som köper en elbil som en potentiellt ännu
intressantare målgrupp, inte alla såklart men det lär finnas en gäng som gör det för just miljöns skull, och den
gruppen är ju precis densamma som campingar riktar sig mot (bla iaf)... jag orkade inte beskriva detta fullt ut men
tror ni förstår vart jag går i resonemanget här
Precis. Har du sett reklamfilmerna för nya Ioniq 5? De handlar alla om camping, fast med glimten i ögat. Man fokuserar på bilens möjlighet att dela med sig ström till externa förbrukare vilket gör den extra lämplig som campingbil. Och det är precis därför jag komma titta närmare på den när den väl kommer. Inte att jag tänker driva en fet musikanläggning så som Hyundai tycker att man ska göra, men visst är det en uppenbar fördel att ha tillgång till en massa ström var man än är. Försök det med en fossilbil. Det öppnas helt andra möjligheter i framtiden. Man blir mer oberoende och kan strunta i campingar.Bjelke skrev:Det jag inte riktigt förstår är varför man driver en verksamhet med inriktning på människor som
vill ut i naturen och uppleva den osv, och samtidigt inte ser dom som köper en elbil som en potentiellt ännu
intressantare målgrupp, inte alla såklart men det lär finnas en gäng som gör det för just miljöns skull, och den
gruppen är ju precis densamma som campingar riktar sig mot (bla iaf)...
Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?Nicklas skrev:Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller
... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt![]()
... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter![]()
Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är
Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problemTeslaspolen skrev:Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?Nicklas skrev:Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller
... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt![]()
... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter![]()
Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är
Ah, 20+20=40 40x12 ger 480 W. Kul att det faktiskt går att dra ut genom det vanliga släpvagnsuttaget, hade inte koll på det. Annars skulle man ju kunna ansluta direkt till 12v batteriet i bilen.Nicklas skrev:Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problem![]()
- en är permanent och en är "ignition" (alltså när bilen är "igång")
...
Vi har varit på många campingplatser och det har aldrig varit problem att ladda bilen; i Österrike valde vi dock att inte ladda eftersom de tog 10kr/kWh på campingen![]()
- istället åkte vi till SuC och fyllde bilen "gratis" för att sedan åka tillbaka till campingen och överföra till husvagnen![]()
Vi har betalat för obegränsad SuC... Då ska vi väl använda det också
De fördomar jag har, som faktiskt bekräftats av det lilla jag sett av de som campar med husvagnar och husbilar på campingar, och de jag träffat (inte på camping, men kollegor på jobb och annat), där de berättat att de semestrar på camping, säger mig att vara aktiva i naturen och att utöva olika former av sportaktiviteter inte direkt står högt i kurs på intresselistan för dessa människor.LarsL skrev:En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.
Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
Ja, både Ullared och Birsta verkar vara populära platser för husvagnscamping.martinot skrev:De fördomar jag har, som faktiskt bekräftats av det lilla jag sett av de som campar med husvagnar och husbilar på campingar, och de jag träffat (inte på camping, men kollegor på jobb och annat), där de berättat att de semestrar på camping, säger mig att vara aktiva i naturen och att utöva olika former av sportaktiviteter inte direkt står högt i kurs på intresselistan för dessa människor.LarsL skrev:En kund är alltid en kund och om marknaden ändras så gäller det att hänga med och hitta nya sätt att tjäna pengar på den.
Jag tror iofs att huvud marknaden för campingar är långliggarna som åker till sin favorit camping år efter år. Om jag ska gå in på deras intressen och vad de är ute efter så kommer det bli alldeles för mycket fördomarna. Men jag tror inte elbilar direkt är deras huvudintresse.
Verkar som majoriteten mest hänger inom campingområdet, och med eventuellt avbrott för lite shopping (men undantag finns säkert, som över allt annars).
Häftigt! Men det blir nog ett hyfsat slitage på 12v batteriet? Om den nu inte tar det direkt via DC-DC det vill säga?Nicklas skrev:Den vanliga 13-pol har två anslutningar som vardera är säkrad minst 20A... Har man bara korta sladdar innan det växlas upp till 220 så är det inga problemTeslaspolen skrev:Hur menar du att du tar 500W ifrån bilen?Nicklas skrev:Precis... Det är så vi levt de senaste åren med vår Tesla och husvagn; ordentlig 220-inverter och solceller på taket av husvagnen, stort batteri i både husvagn och bil, kraftig kabel mellan bil och husvagn (standard 13-pol)...
- ca 500 W from bilen
- ca 500 W från solceller
... det räcker långt om man inte fläskar på max på allt![]()
... sedan svänger man förbi en SuC på vägen och fyller på medans man äter![]()
Vi fricampar otroligt mycket och har fortfarande 220 i vagnen för både golvvärme och AC var vi än är![]()
- en är permanent och en är "ignition" (alltså när bilen är "igång")
Så de gånger vi behöver mer ström ställer vi bara bilen på "tomgång" och vips har vi ca 500W vi kan ta från bilen.
Har gjort detta i flera år till husvagnen och det är mycket praktiskt att fricampa med tillgång till backup-ström![]()
Vi har varit på många campingplatser och det har aldrig varit problem att ladda bilen; i Österrike valde vi dock att inte ladda eftersom de tog 10kr/kWh på campingen![]()
- istället åkte vi till SuC och fyllde bilen "gratis" för att sedan åka tillbaka till campingen och överföra till husvagnen![]()
Vi har betalat för obegränsad SuC... Då ska vi väl använda det också